Een goede boss-rush indiegame. Ik heb Titan Souls omschreven horen worden als een “2D Shadow of the Colussus” game. Dit vind ik zeker geen verkeerde omschrijving. De game bestaat volledig uit boss battles waarbij de bedoeling is om de zwakke plek van iedere boss te vinden. Ditmaal is het 2D en je hoeft het zwakke punt maar 1x te raken, maar zij hoeven jou ook maar 1x te raken. Dit zorgt ervoor dat het tempo van de game heel hoog is en een gevecht kan binnen 10 seconden voorbij zijn, maar het kan ook 10tallen pogingen van een paar minuten kosten voordat het lukt. Dit maakt Titan Souls een game die makkelijk is te leren en het speelt lekker weg. Je kunt het makkelijk tussendoor voor een paar minuten spelen, maar je kunt het ook binnen één langere zit uitspelen.
Iedere boss heeft iets unieks en anders. Het ene moment moet je ze raken op lastige specifieke manier, het andere moment moet je de omgeving gebruiken om hun zwak punt te onthullen. Ieder gevecht is een nieuwe puzzel en je moet soms reflexen of één perfect schot gebruiken om het gevecht te halen. Dit maken de boss battles leuk, gevarieerd en belonend.
Qua presentatie heeft het sfeervolle sprite-art met creatieve monster designs en passende fantasy muziek. Het had een rustgevend effect om door de natuurgebieden te lopen en de rustige muziek te horen. Voornamelijk de plotse stilte die je hoort wanneer je vlakbij een boss bent kon voor spanning zorgen.
Wat minpunten betreft moet ik zeggen dat ik het frustrerend vond dat je, wanneer je een gevecht verliest, terug word gestuurd naar het laatste checkpoint ipv het begin van het gevecht. Dit had als gevolg dat ik soms meer tijd bezig was met het lopen naar de boss battle dan de battle zelf. Zeker wanneer ik vaak verloor en de boss op een klein afstand lopen was kon dit het plezier ontnemen. Verder was de game verrassend kort. Ik kreeg de indruk dat de reeks bosses die je moet bevechten de “eerste paar bosses” waren, maar blijkbaar waren dat alle bosses in de game (minus de eindbaas). Ik had gewild dat het narratief me meer had voorbereid op dat dit alle gevechten waren ipv dat dit als een anti climax aankwam.
Een aanrader in het indiegame genre. Een game die puzzelen en platform achtige reflexen goed weet te combineren. Het is kort en het checkpoint systeem had beter gekund, maar de goede kanten zijn sterk genoeg om het de moeite waard te laten zijn.
4*