Prey (2006)

Shooter / Action
single player / online

Ontwikkeld door Human Head, Aspyr en 3D Realms
Uitgegeven door 2K

Tommy, een Cherokee monteur, zit vast op een reservaat zonder toekomstverwachtingen. Hij is samen met zijn volk ontvoerd op een angstwekkend moederschip dat in een baan om de aarde draait. Daar besluit hij zichzelf, zijn vriendin en uiteindelijk de hele planeet te redden.

BoordAppel (moderator)
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze game en dat ligt eigenlijk vooral aan één bepaalde feature van de game: je kan namelijk niet dood. Als je al je health verloren hebt ga je naar de spirit grounds (of hoe dat ook alweer heet), daar schiet je wat op vliegende dingen en dan leef je weer. Een enorme designfout want zo is er eigenlijk helemaal geen uitdaging meer.

Het leidt nogal af van de goede punten van deze game. Het ziet er namelijk allemaal erg mooi uit. De wapens (hoewel vrij standaard), monsters en levels zijn erg mooi vormgegeven en het knalwerk is gewoon leuk. Ook de humor en voice acting zijn geslaagd. De poorten naar andere kamers, het gespeel met de zwaartekracht en je spirit vorm leveren ook erg veel originele puzzels op.

Met de gameplay zit het dus eigenlijk wel goed, doodzonde van het je kan niet doodgaan principe. Daardoor kom ik op slechts een 3,5* uit.

BoordAppel schreef:

Een 3.5 is zeker niet slecht hoor, 3.5 neigt naar een topper. als het nou 2 zou zijn.

BoordAppel (moderator)
Een 3,5 heeft meer positieve punten dan een 2. Een 2 is een game die ik nooit nog een keer zou spelen en bij Prey is dat niet het geval, ik heb het zelfs twee keer uitgespeeld. Zoals ik al zei, de vormgeving is prachtig en de gameplay is, afgezien van genoemde minpunt, ook leuk.

Misschien is het een halfje te hoog, maar dat zie ik wel weer als ik het nog een keer speel.

avatar van Phoenix
Even van MovieMeter geplukt :

Dit is, na al die jaren, uiteindelijk een geweldige game geworden. Het concept van de FPS is echt zo inventief mogelijk benut, wat tot een ongekend hoge graad van immersie leidt. Het begint meteen al met de abduction, waarbij je net als je karakter zonder houvast in het euh, "diepe wordt gegooid" (lees: luchtledige wordt gezogen). Op een Half-Life-achtige wijze wordt je vervolgens door een ruimtestation getakeld, met overal om je heen schreeuwende mensen die geen idee hebben wat ze overkomt.

Al gauw worden dan de gravityswaps, portals, wallwalks en dergelijke geintroduceerd en net als Tommy wordt je er af en toe knettergek van. De manier waarop Tommy (geweldige voice-acting!) af en toe een opmerking plaatst is representatief voor de manier waarop er wordt getracht je te betrekken in de dramatische ervaring van het spel. Vooral het stuk waarbij het spel het aantal vijanden wat opschroeft en Tommy helemaal losgaat bij elke frag is erg cool.

Ook vond ik het goed hoe de lineaire structuur van het verhaal verhuld wordt door het feit het hele traject dat je afgaat eigenlijk een test is om te kijken of je een soort "One" bent. Want al snel vraag je je toch af hoe het komt dat er precies op het juiste moment zo'n portal opent. Uiteindelijk mondt dit uit in een scène die even een flashback naar The Matrix Reloaded teweegbracht, wat maar even aangeeft dat we niet met een doorsnee plotje te maken hebben. Af en toe passeren cruciale gedeeltes de revue waarbij je niet kunt voorspellen wat voor wending het verhaal dit maal neemt. Ook de steeds terugkerende radioshow van Art is een gouden greep en werkt stukken beter om de achtergrond waarop alles zich afspeelt te schetsen dan bijvoorbeeld de PDA's in Doom.

Over Doom gesproken, de engine wordt optimaal benut, zelfs bij grotere levels in de ruimte. De kleine planeetjes die je af en toe betreedt zijn niet bijster gedetailleerd, en zelfs een beetje hoekig, maar er is genoeg afwisseling tussen de nauwe gangen en grote kamers vol slijmerige substanties gefuseerd met metalen constructies en dit alles wordt zeer strak en met weinig framedrops weergegeven. En het draait allemaal op opvallend hoog niveau op mijn Radeon 9800 Pro. Props to Carmack dus.

Toch enkele minpuntjes:

- De physics zijn er wel, maar niet van geweldig niveau. We zijn met Half-Life natuurlijk erg verwend, maar als je in Prey dozen moet verslepen verlang je toch even naar de interface die Valve gebruikte.
- Enkele onverklaarde dingetjes als die koters die je aanvallen aan het begin en hoe de Dark Ones uiteindelijk in het Land of the Ancient terechtkomen. Tuurlijk, de "Sphere" is almachtig, maar dit is een beetje een slap excuus.
- De cliché wapens. Ze mogen er wel gelikt en anders uit zien, maar het resultaat is hetzelfde. Shotgun, machinegeweer, rocket launcher, granaten. Alles is van de partij, zij het in een iets metaal-organische variatie.

Al met al heeft Prey met enkele nieuwe (of deels gerecycelde) features een frisse wind door het FPS-genre laten waaien. Er is voldoende afwisseling in de gameplay. Puzzels en schietpartijen zijn goed gedoseerd, en het epische verhaal wordt nooit te sentimenteel. Het is te hopen dat dat andere spel van 3D-Realms wat al zo lang in ontwikkeling is, net zo goed wordt.

avatar van Vinnie_NL
Erg gave game, en door het gravity en portals gebeuren vindt ik het toch al een klassieker. Dat van die portalen komen we dit jaar ook tegen in de game Portals maar Prey is de enige voorzover ik weet die het zo goed uitvoert. In UT2004 heb je bijvoorbeeld ook portalen maar dat zijn gewoon punten die je teleporteren. Je kunt er niet in kijken alsof het een raam is.

En met de zwaartekracht kon je leuke dingen doen. In een van de levels had je een grote ruimte met 2 kleine planeetjes, aan elkaar verbonden met een buis. Als je over die buis rende en er halverwege afsprong bleef je maar vallen, maar je raakte de planeten zelf niet, je viel steeds net over de horizon heen. Na wat oefenen kon ik als een soort satelliet een kwartier lang om die planeetjes heencirkelen

avatar van Rensie88
Deze game heeft het gewoon in zig om topper te worden hoor !
Mooie graphics , veel mooie acties en gebeurtenissen en af en toe best goor

Een goeie game voor sci-fi gamers !

BoordAppel (moderator)
Ja dat zie ik ook bij de stemmen staan. Vertel liever waarom je het niets vind.

avatar van waxs
Verschrikkelijke graphics, zeker voor een Next-Gen shooter als deze. Zeer vermoeiende gameplay waarbij de weg praktisch is uit getekend wat het allemaal wel erg makkelijk maakt. Het verhaal is gewoon weg bizar en slaat als een tang op een varken, complete onzin. Valt me smerig tegen na alle veel belovende recensies.

BoordAppel (moderator)
Totaal niet mee eens. De graphics zijn juist fantastisch. Vooral de bump mapping en het lichtmodel worden zelfs nu nog zelden beter gedaan. Mooi design ook voor de monsters en wapens. De gameplay vind ik ook goed, op het feit na dat je niet dood kan dan. Vooral de puzzels zijn leuk bedacht door je bijzondere mogelijkheden. Het verhaal is ook prima en vrij logisch, het is wel weer een standaard alien invasion verhaaltje maar het hele indianengebeuren zorgt voor een leuke twist.

avatar van equalizersound
erg leuk en vooral erg mooi het enige kritiek puntje is dat je dood kan en daardoor word het af en toe nog al simpel maar toch wel een volwaardige shooter

avatar van equalizersound
equalizersound schreef:
...kritiek puntje is dat je dood kan...

ik bedoelde dat je niet dood kan

avatar van Fluidvirgo
Dit is weer typisch zo'n FPS die veelbelovend begon maar waar ik na een level of 6 afhaakte, gewoonweg omdat de gameplay en de omgevingen mij te repetitief werden. Leuk dat je op de kop kan staan op die speciale magnetische vloeren, maar dat kunstje heb je op een gegeven moment wel gezien. Geef mij maar Half-Life 2 of Far Cry, die vond ik zeer de moeite waard. Deze geef ik niet meer dan:

BoordAppel schreef:

Het is zeker een min punt dat je nooit dood kan gaan. Leukste van dit spel is dat je uit lichaam kan treden en de zwaartekracht.

joeri592
voor maar een tientje bij eplaza, mischien ga ik em ff halen

avatar van Starmaster501
Dit spel is wel leuk. nar een tijdje begint het te vervelen en later helemaal vanwege dat vele vliegen. Graphics zijn wel mooi

een 3

avatar van TonyTHorror
Laatst gekocht voor een tientje, kon het niet laten liggen..

Mijn eerste indruk was wel goed, begon sfeervol en het zag er wel redelijk uit (Gezien het afkomstig is ui 2006 natuurlijk!)

Na een tijdje beginnen de eerste krachten (en puzzels) te komen, deze zijn innovatief en zeer verassend leuk!
Maar al vrij snel heb je alles al geleerd, en word het nogal repetief.
De puzzels blijven af en toe best verassend, maar het meerendeel is erg gemakkelijk op te lossen en is meer een afremertje.

Afremertje, omdat je deze game echt in een sneltreinvaart kunt doorspelen.
Je kunt niet dood, wanneer je health op is kom je in soort andere demensie en na een poosje ben je weer terug waar je dood ging en ga je vrolijk verder.
Dat kan gezien worden als een + en een - punt, maar het houd de vaart er lekker in en voorkomt irritatie dus voor mij was het een goed iets!

De afwisseling is in het begin (Lees: eerste helft) erg goed, het level design is best aardig..maar het gebrek aan spanning en vooral sfeer is erg storend, waardoor je op je dooie gemak rondloopt, terwijl er af en toe een portal evrschijnt waar een vijand uitkomt.

Je beschikt over 7 wapens (Volgens mij, kan ook 6 of 8 zijn !)
Wat niet erg veel is, 1 wapen heeft dan wel een stuk of 4 verschillende mogelijke krachten, maar toch is het niet genoeg voor mijn gevoel...jammer.
Ook vijanden zijn er erg weinig, waardoor het erg repetief word, doordat telkens dezelfde acties vereist zijn, simpel schietwerk dus.

Nogmaals, de puzzels zijn er tof gedaan hoor! Afwisseling door gebruik van portals, tot het switchen naar een soort van 'geest mode' waardoor er bepaalde paden verschijnen (En nog meer hoor)
Qua puzzels zit het goed, en dat maakt deze shooter toch een bijzondere.

Zwaartekracht speelt een grote rol, je kunt de wereld omdraaien, je kunt op bepaalde muren lopen en je vijanden dus ook, waardoor er soms grappige gevechten ontstaan waar jij op de kop hangt (Of andersom natuurlijk!)
Soms wel erg misselijkmakend, wat dan weer erg jammer is! want het brengt een leuk gameplay element.

Ook zijn er voor de afwisseling levels waarin je achter een soort vliegtuigje kruipt.
Helaas zijn die inspiratieloos, saai en wil je er het liefst zo snel mogelijk weer uit gaan om weer lekker door te lopen!!

Al met al is het de 10euro best waard geweest, de game is best origineel maar door sommige gebreken en irritaties kan ik er niet meer dan een 3 voor geven, 3* dan hea

gamelord
Dit is een trip van een spel, damm it wat ik uren gefasineerd door deze weird game geweest Weet best wel disorientatie bij je uitoefenen. zoals met die portals om omhoog te komen, man ik weet niet meer hoevaak ik de weg kwijt was. SUPER. En het niet dood gaan maar je leven terug te pakken met pijl en boog dat was echt een goede oplossing om toch het spel uit te spelen (al 3 keer gespeeld)
daarom 4.5 *

avatar van Awake78
Echt een tof spel! Alleen jammer dat ie midden in de zomer uitkwam en het spel vrij donker is waardoor het allemaal wat moeilijk te zien was. Naar aanleiding hiervan toch maar wat duurdere (en lichtdichte!) gordijnen gekocht. Maar dat terzijde....

Had een aantal hele goede ideeën, niet alles werd top uitgewerkt maar het had zeker wel wat. Goede dingen waren de ruimtes met de portals, maar ook de losse puzzels zaten ingenieus in elkaar.

Het eerste deel van de game liep veel beter en was veel leuker en origineler dan het ietwat langdradige tweede deel, wat naar mijn mening veel te lang doorging. Ik zag het hierboven ook al, maar die missies met dat vliegen ging mij drastisch irriteren. Zogenaamd voor de afwisseling, maar dat mochten ze van mij wel weglaten.

Klinkt gek, maar de speelduur begon mij parten te spelen. Meestal geven we minpunten voor de kortheid van een game, maar deze duurde net even te lang. Dus wat men zegt; liever een korte, intense rit dan een lange, vermoeiende game. Dat is hierop wel van toepassing. Laatste uurtje overigens wel weer knap gedaan, maar het is een lange zit.

Toch voor de charme, graphics, puzzels, de 'levende' wapens en eerste pakweg 6 uurtjes geef ik hem toch een ruime voldoende. Hoop dat er ooit nog eens een deel 2 van komt.....

avatar van Starmaster501
Oke, ik heb hem uitgespeeld. was het wel waard. Na de credits kan je nog een beetje verder spelen en dan staat er: Prey wil continue... Dus komt er een deel 2?
En ik verhoog me cijfer met 0,5 omdat het tog wel een mooi, leuk spel was

Leuke game!!

Dit was destijds bij de release van de 360 1 van de vernieuwendere games, nu nog steeds eigenlijk.
De game speelt lekker, en je kan rustig aan de slag met je personage.
Het idee van de op de kop lopen is echt geweldig leuk uitgewerkt en hierdoor komt de game ook lekker fris over. De wapens en de vijanden zijn ook goed en met zorg uitgewerkt, waardoor je niet het gevoel krijgt van: "dit heb ik al is eerder gezien".

De game heeft echter een groot nadeel, het is in mijn ogen te makkelijk, iedere keer als je dood gaat kom je in die spirituele wereld terecht, waardoor je toch weer lekker door kan gaan met waar je gebleven was. Dit maakt de game toch iets te makkelijk en zorgt het ervoor dat het geen topper is, maar gewoon goed en vermakelijk!

avatar van GameEvolutie
Gewoon een dergelijke shooter waar ik veel plezier mee heb gehad een 3.5

avatar van ps3me
in de soundtrack zit een nummer van Blue Oyster Cult.. vraag mij af welke. Dat is namelijk wel een geniale band!!

avatar van caliber27
kom niet verder bij level 1
daarom nog geen stem
maar ziet er wel mooi uit

avatar van caliber27
ik bedoelde level 2
maar ben nu verder gekomen en heb het spel uitgespeeld

avatar van rockgamer
word dit nog online gespeeld ?

Op de console niet.

Pastichio Rocker
ps3me schreef:

(Don't Fear) The Reaper

avatar van WeZet
Prey 2 is aangekondigd. (Ben deze nu weer aan het spelen, had nog niet eens gestemd jaren geleden!)

avatar van WeZet
Het verhaal is erg gaaf, met unieke plottwists en laat je met veel vragen achter. Minpunt was wel het hoge doom-gehalte (gangetjes-schieten) waardoor ik alleen nog bleef spelen om meer van het verhaal te weten te komen (wat overigens door middel van Art Bell in een geniaal radioprogramma is gestopt, creepy!). Graphics waren voor de tijd ook prima (Doom 3 engine). Niet te missen voor wie wachten op Prey 2!