Wreckfest (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5
Racing

Ontwikkeld door Bugbear
Uitgegeven door Bugbear en THQ Nordic

Wreckfest is een demolition derby racespel met compleet verwoestbare auto's, omgevingen en absurde uitdagingen, zoals car-bowling, spring- en stunt parcours. Buiten de demolition derbies zijn er ook meer standaard racebanen, waarin spelers het tegen elkaar kunnen opnemen, om heelhuids de finish te bereiken.

Drive hard. Die last.

Als je fan bent van onzinnige races, dan zit je hier goed.

Inherent moet ik bij deze game denken aan één van de delen van 'Destruction Derby' die ik destijds bij een klasgenootje nog op de PS1 heb gespeeld. In deze titel van Bugbear is dat niet veel anders; beuken tot je heelhuids de finish haalt. Prima ongecompliceerd vermaak.

Je begint in de single player als een totale nobody en de bedoeling is om je op te werken naar de top, waar het serieuzere werk plaatsvindt. Dat de game zichzelf niet al te serieus neemt is zeker terug te zien in de krankzinnige races waarin je gegooid wordt. Van het zoveel mogelijk uitschakelen van tegenstanders op een grasmaaier tot en met het ontsnappen aan schoolbussen in een driewieler. Dit soort absurditeiten zorgde geregeld voor een glimlach op mijn gezicht.

Het physics model is gelukkig ook in staat om al de vernietiging die wordt aangericht in volle glorie weer te geven, wat natuurlijk weer zijn effect heeft op het verloop van een race. Het ronkende geluid van de auto's en de rockende soundtrack maken het helemaal af. Ik vind het alleen jammer dat 'Wreckfest' tegen het einde aan weinig variatie meer te bieden heeft, omdat het merendeel voornamelijk bestaat uit rechttoe rechtaan races.

Al met al een vermakelijke racegame voor tussendoor.

Dikke 3,0 sterren.

Vrij snel en simpel door het eerste deel van de Career heengerold. Toen vol goede moed met het tweede deel begonnen, maar de entry-restricties voor events zorgen voor mij in ieder geval, wellicht ook door eerder gemaakte keuzes, dat ik in een soort grind beland waarbij ik eerder gehaalde events nog eens moet doen, upgrades moet gaan installeren of met bankstellen, autobussen of grasmaaiers moet gaan botsen, waar ik echt totaal geen zin in heb. Vind de game gewoon niet leuk genoeg.

Denk dat dit een aardige moderne versie van Destruction Derby is, maar het "origineel" heeft destijds mijn aandacht toch beter vast weten te houden