Mortal Kombat X (2015)

Alternatieve titel: Mortal Kombat XL

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Fighting

Ontwikkeld door NetherRealm en High Voltage
Uitgegeven door Warner Bros.

In de internationale strijd om de ultieme macht telt elke move die je maakt in de Mortal Kombat-arena. Kies uit meerdere versies van een personage om je strategie en vechtstijl te bepalen en stap dan een compleet nieuw verhaal binnen waarin illustere vechters als Sub-Zero en Scorpion de dienst uitmaken.

avatar van youngtick
Mortal Kombat X krijgt voor mij een 4,5 ster. Dat komt omdat, net als het vorige deel, we lekker geweld krijgen, zoals het hoort. Een korte maar krachtige story mode. Zeer van genoten. En natuurlijke de pijnlijke fatalities.

Ik moest er in het begin wel inkomen omdat het leek dat ze wat mild zijn gegaan in tegenstelling tot deel 9, maar dat is niets van waar. Ook de nieuwe characters zijn gewoon dope. Cassie Cage bijv. is sick.

Moet het maar weer eens oppakken die hap.

Van het weekend aangeschaft voor de PC. Het eerste wat opviel? De bizarre optimalisatie van het spel. Aangezien ik maar een quad-core'tje heb met 8gb en een Radeon HD 7870 dacht ik 'zet maar op low, dan draait het vast als een trein'. Nee hoor. Echt. De FPS drops waren zo gigantisch dat ik zowat in slow-mo aan het vechten was merendeel van de tijd, zeker op de drukkere achtergronden. Nou ja. Eventjes de resolutie lager zetten dan. Liep het zo mogelijk NOG slechter. Even wat forums doorgebladerd en wat blijkt? Ja hoor. Zet je de settings en resolutie op high / max dan loopt het dus als een trein omdat je dan het spel dwingt gebruik te maken van de GPU ipv de CPU. Nou ja...bizar...maar dus alsnog blij ermee.

In ieder geval krijgt het een plaatsje in mijn top 10. Speelt heerlijk, ziet er geweldig uit en de nieuwe karakters zijn gewoon erg cool. (Erron Black en Ferra Torr voorlopig als favoriet). Verder absoluut ook nog een plusje voor de story-mode. Deed ze bij iedere fighter maar de moeite om er iets dergelijks van te maken. Het is misschien bijwijlen erg cheesy - maar wel ontzettend vermakelijk.

Remi
Vanaf dinsdag vier nieuwe characters! Leatherface, Triborg, Alien en Bo' Rai Cho. Ik ben benieuwd.

Zijn er trouwens nog mensen die deze game online spelen?

Ik ben niet benieuwd. In wat nu al kan genoemd worden als een van de ultieme naaistreken van 2016 worden de karakters dus niet gereleased voor de PC versie van het spel. Netjes. Na die rampzalige PC release van Arkham Knight verleden jaar al een tweede complete fail voor WB als uitgever.

Jullie Beat'm'uppers worden genaaid zoals jullie maar genaaid kunnen worden. Misschien kunnen we dit soort spellen vanaf nu masochism-games noemen.

Remi
De vier nieuwe characters zijn erg tof! De moves en de fataltys zien er goed uit. Inderdaad erg bijzonder dat ze niet voor de PC beschikbaar zijn..

Ik ben een Mortal kombat fan van het eerste uur..
En ik ben eigenlijk nog nooit teleurgesteld geweest in deze lange reeks..
Er is helemaal niet veel veranderd door de jaren heen, je hebt nog steeds die ranking lader.
Het volgen van het verhaal en gevechten aan gaan is nog wel redelijk nieuw.
Mortal Kombat 4 had dat volgens niet...
Het is ook nog behoorlijk 2D allemaal, ik denk ook niet dat dat ooit gaat veranderen.
Dit is Mortal Kombat toch? laten we het maar 2D houden..
En het ziet er allemaal weer prachtig uit met toffe karakters.

4 sterren voor nu

avatar van theo79
Behoorlijk goede game en een stuk beter dan de voorgaande delen alhoewel mortal kombat 9 ook goed is. Doet ook weer een beetje denken aan de eerste mortal kombats en dat is goed. erg mooie graphics ook.

avatar van FunkStarr
Ik weet nu niet zo goed wat ik hier nu van moet vinden. Aan de ene kant is het best een geinig spel geworden met mooie graphics, maar dat gedoe met die kombat packs enzo is gewoon pure geldklopperij. Bovendien vind ik die nieuwe characters op Predator na niet echt heel boeiend. Ook ben ik het na een uurtje spelen wel zat. Benieuwd naar MK11.

FunkStarr schreef:
Imaar dat gedoe met die kombat packs enzo is gewoon pure geldklopperij.

Welkom in elk (vecht)spel na het jaar 2010. Maar gelukkig kun je ook gewoon Mortal Kombat XL kopen voor een kleine 25 euro tegenwoordig. Dan heb je de Komplete versie met alle Karakters en alle extra's uit de Kombatpacks die je nooit wou. Of net wel. Bij zowat elk vechtspel loont het zich tegenwoordig om gewoon +- een jaartje te wachten met aanschaf, tenzij je titel in kwestie toch per se in huis wil hebben.

Deze is 4 jaar oud, dus voor een budget prijs een mooie optie, van 11 is er binnenkort (of al) ook een Ultimate Edition, waar zowel de Kombat Packs als het hele Aftermath gebeuren inzitten. Waardoor het feitelijk zelfs goedkoper wordt om nog een paar maandjes te wachten en de game opnieuw aan te schaffen dan alle prut los in de shop te kopen.

En da's geen grapje. Dus binnen nu en een paar maand koop ik me letterlijk een tweede Mortal Kombat 11 versie. Eenmaal rond de 40 heb ik het er wel voor over (content op de disc op de koop toe).

Het leven van een fighting game fan gaat niet over rozen in 2020. Maar ach, je kiest er wel zelf voor. En met Covid is mijn bestedingsbudget ook weer geslonken buitenshuis. Dus kan het wel.

Sinner schreef:

Ben het wel met je eens en was ik al van plan om nog even te wachten inderdaad. Ik heb MK X nu voor een tientje gekocht, exclusief kombat packs a 4 euro de stuk. Dus voor 18 euro heb ik dan ook alles. Maar ik vind die nieuwe characters waardeloos op Predator na dus ik laat het wel even zitten. Trouwens, ik zag dat er filmpjes op youtube staan waarin de graphics van deze met 11 worden vergeleken en waarbij deze als de betere naar voren komt. Weet je daar toevallig ook meer over?

FunkStarr schreef:
Weet je daar toevallig ook meer over?

Oh gelukkig heeft het je maar een 10tje gekocht + DLC. Dan valt het idd mee.

Qua graphics vind ik 11 een stuk knapper qua details op de karakters en achtergronden. Maar laat me wel wezen, ook X ziet er nog steeds goed uit en het is geen 'werelden van verschil' imo. De beide games mogen zich zeker nog vertonen. Dat heeft Netherrealms wel onder de knie, net zoals de speelbaarheid. Belangrijkste vind ik intussen stiekem de variatie en keuze in het rooster en dat zit ook wel snor. Zodat je tenminste, buiten wat vaste favorieten ook enkele verrassingen en wat nieuwigheden hebt.

Sinner schreef:

Oh gelukkig heeft het je maar een 10tje gekocht + DLC. Dan valt het idd mee.

Heb het hele spel aangeschaft voor totaal 18 euro, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik alleen 11 speel. Ook als je de graphics van X en 11 goed naast elkaar legt, zie je een behoorlijk verschil (wat natuurlijk ook gewoon logisch te verklaren is) maar 11 heeft ook wat meer variatie in characters en de besturing is wat beter vind ik. Ik ben bang dat ik deze nauwelijks meer ga spelen eerlijk gezegd.

avatar van FunkStarr
Wel aardig, maar 11 is toch een stukje beter. Niet alle characters zijn even leuk natuurlijk. Ook de besturing is wel even net anders dan bij 11, en ik vind deze niet echt lekker spelen vergeleken met voorgenoemde. Vind het ook wel vreemd dat deze gemiddeld hoger scoort.