Uncharted 4: A Thief's End (2016)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Enkele jaren na de gebeurtenissen in Drake's Deception begint Nathan Drake, die gestopt was met schattenjagen, aan een nieuw avontuur. Op deze reis gaat Nathan op onderzoek naar een historisch complot omtrent een legendarische piratenschat. Het is zijn grootste avontuur tot nu toe dat zijn fysieke en morele limieten gaat testen.

Uncharted 4 is het meest recente deel uit de Uncharted videogamereeks. Uncharted 4 speelt zich jaren na de 3e game af, waarin Nathan Drake in aanmerking komt met zijn broer die hij jaren niet gezien had. Samen maken ze de keuze om op één laatste schattenjacht te gaan.

Uncharted 2 & 3 behoren tot mijn favorieten games allertijden. Dit maakt Uncharted 4 de game waar ik het meest naar heb uitgekeken en de lat voor deel 4 had niet hoger kunnen liggen. In vergelijking met deel 2 & 3 is het mijn minst favoriete, maar van zichzelf is het een ijzersterke game.
Het eerste wat me opviel is dat de game er adembenemend mooi uit ziet. Omdat het next-gen is heeft Naughty Dog de gelegenheid gekregen hun grafische grenzen te verleggen. De personages hebben er nog nooit zo realistisch uitgezien, de omgevingen zijn nog nooit zo helder & mooi geweest, en er zit wederom veel variatie in de plekken die je bezoekt. Eén kamer van de game, die je misschien niet eens bezoekt, kan al boordevol detail & leven zitten. Geen hoekje voelt levenloos aan. Qua gameplay doet Uncharted 4 precies wat je van Uncharted verwacht: rondreizen door verschillende werelddelen, vechten tegen bad-guys, platforming en puzzels oplossen. Maar de game is niet bang om een aantal nieuwe dingen op tafel te gooien. Zo heb je verschillende stukken waarin je een voertuig bestuurd, evenals dat je ditmaal een grijphaak hebt om te slingeren naar verschillende platformen, wat de game genoeg verfrissing geeft om het anders te laten aanvoelen dan voorgaande delen. Ook moedigt Uncharted 4 stealth meer aan dan de vorige games. Deel 2 & 3 hadden bepaalde stukken waarin stealth mogelijk was, maar het was erg lastig om uit te voeren geziene je maar één keer gezien kon worden of er kwam een leger op je af. Deel 4 heeft dit systeem beter uitgewerkt door je de mogelijkheid te geven te schuilen in hoog gras, evenals dat vijanden ditmaal een goede & langere blik op je moeten werpen om je te vinden. Je hebt zelfs de mogelijkheid om, als een gevecht is begonnen, weer te schuilen en over te gaan op stealth. Qua moeilijkheidsgraad vond ik Uncharted 4 apart: op hard mode vond ik het de makkelijkste geziene de stealth mogelijkheden & grote hoeveelheden checkpoints. Crushing mode is daarentegen de meest genadeloze van de 4 en er waren 2 stukken waarbij ik twijfelde of ik het kon halen. Deze pittige uitdaging & suspensie had ik niet meer gevoeld sinds de eerste keer dat ik Drake’s Fortune op crushing mode speelde, en het was welkom om weer deze spanning te voelen.

Uncharted 4 geeft je, net als de voorgaande delen, de mogelijkheid te zoeken naar allerlei schatten die verstopt zitten in de levels. Dit heb ik altijd een leuke eigenschap gevonden omdat het je aanmoedigt alle hoeken van de levels te onderzoeken. Ditmaal vond ik ze het moeilijkste om te vinden geziene de levels een stuk groter zijn in vergelijking met andere delen, en soms zijn er meerdere manieren zijn om door een level heen te gaan.
Ook online mode is een hele vermakelijke bonus. Uncharted is niet een game die je voor de online speelt maar ik heb een paar extra uren eruit gehaald. Deze online mode probeert wat nieuwe dingen uit zoals nieuwe speciale aanvallen die je kunt gebruiken, en ditmaal kun je geen wapens van tegenstanders oppakken of wapens in de levels vinden. Wel vind ik het jammer dat er geen co-up missies meer zijn.

Het verhaal ben ik, voor het grootste gedeelte, positief over. Aan de ene kant is het precies wat je verwacht bij Uncharted: schatzoek-mysteries waarin je steeds meer te weten krijgt over wat er met de schat is gebeurd, over-the-top actie scenes en een paar humoristische gesprekken. Ik was echter sceptisch over het feit dat Nathan Drake plots een broer bleek te hebben. Dit is één van de hoofdpersonage die het grootste gedeelte van de game aan je zij staat. In de andere delen was er nooit een hint gegeven over Nathan’s familie, en dat vond ik fijn omdat Nathan daardoor een bepaald mysterie kreeg, maar in Uncharted 4 is er plots spraken van een broer die in het middelpunt van de belangstelling staat. Het beetje mysterie wat Nathan had word weggehaald door een paar onthullingen die mij niet nodig leken. De broer is geen verkeerd personage, hoe langer je met hem omgaat des te leuker hij word, maar ik merkte te moeten wennen aan hem en ik had liever gezien dat bepaalde mysteries van Nathan’s verleden een mysterie bleven in plaats van de verklaring waar deze game mee aankwam. Overigens was ik heel tevreden over het einde. Een sterk eindgevecht gevold door een bevredigende afsluiter, waarbij ik zelfs een beetje kippenvel kreeg, die me met een grote lach deed terugkijken op de gamereeks.

Waarom dit deel mij gemiddeld minder aanspreekt dan 2 & 3 is dat ik de balans tussen verhaal & gameplay niet zo goed vind. Deel 2 had, naar mijn idee, de perfecte balans tussen narratief & gameplay. De verhalende stukken duurde niet te lang of te kort, de actie was er wanneer het nodig was en puzzels waren er wanneer ze nodig waren. In deel 3 kwam het verhaal langzamer op gang en was er was meer rondlopen & luisteren naar dialogen dan ik gewild had, maar het was binnen een acceptabele grens. In Deel 4 duurde het echter heel lang voordat de game op gang kwam. De eerste 5 chapters ben je voornamelijk bezig met rondlopen, dingen oppakken, praten en luisteren naar dialogen. De game neemt veel tijd om het verhaal op te bouwen & de personages te introduceren, terwijl niet alle levels even nodig voelen. Sommige dingen hadden ook in een korte cutscene gekund, in plaats van een heel interactief level.

Voor mij is het lastig een eindoordeel voor Uncharted 4 te bedenken. Na single player op hard mode te hebben gespeeld had ik een 4,5* willen geven, geziene ik de balans tussen verhaal & gameplay minder goed vond en de game makkelijker was dan gewild. Na de game op crushing mode (& online mode) te hebben gespeeld lijken de problemen van de eerste playtrough zo vervaagd dat ik me geneigd voel het een 5* te geven. Voorlopig laat ik het op een 4,5*, misschien doen een paar toekomstige herspeelsessies mij van gedachten veranderen. Uncharted 3 moest ik ook een paar keer spelen voordat ik zoveel weg was van die game als ik nu ben. Voor wat het nu is vind ik het een waardige opvolger en een must-try voor als je een playstation 4 bezit.

4,5* / 5*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Vooral op "filmachtig" gebied een sterkere game dan de vorige 3, je kunt merken dat Last of Us er tussen zat. Als game zat ik me toch wel geregeld te ergeren aan de beperkingen. Je moet weer precies de paden belopen die je geacht wordt te lopen. De ene keer ben je dood als je 2 meter naar beneden in het water valt, maar als het voor het verhaal uit komt dan kun je ineens tientallen meters naar beneden vallen zonder een schrammetje. Ik vind dat toch niet echt meer van deze tijd.

Uitzondering is als je net op Madagascar aan komt, en heel veel vrijheid hebt / lijkt te hebben om op onderzoek uit te gaan, daar had ik het gevoel dat ik eigenlijk de hele game hoopte te hebben.

Verder natuurlijk wel een supervermakelijke achtbaan waar ik veel vaker wel dan niet zat te genieten. Fantastische easter egg trouwens met dat schilderij van Guybrush Threepwood haha

avatar van JacoBaco
Uitgespeeld in 25 uur op Crushing! Ik had niet verwacht dat Crushing zoooo moeilijk zou zijn. Wellicht had ik eerst op normaal moeten spelen, want na het uitspelen unlock je dingen als onbeperkte munitie, Bullet Time, Slow Motion en nog veel meer! Al is dat wel keihard valsspelen natuurlijk en het liefst doe ik het toch op eigen kracht. En het was erg intens! Sommige gevechten duurde alleen wel erg lang omdat ik er gewoon niet doorheen kwam. Ook speelde ik via youtube om meteen alle schatten e.d. mee te pikken. Het enige waar ik echt hulp bij nodig had. Ook dat had ik beter niet kunnen doen, want dit ging wel een klein beetje ten koste van het algemene speelplezier. Maar een aantal schatten en optionele gesprekken zijn naar mijn idee ook niet te vinden zonder hulp.

Toch irriteerde ik mij keer op keer dat bijna elk hoofdstuk begint met lopen, klimmen, slingeren, praten. En dat zal helaas altijd zo blijven! Ook de puzzels zijn kinderlijk eenvoudig en zelfs erg saai! De puzzels lijken eerst heel erg complex te zijn, maar zelfs de onervaren puzzelaar zal hier weinig moeite mee hebben. Het is altijd overduidelijk wat je moet doen. De meeste tijd zal gaan zitten in draaien en schuiven totdat het goed is. Ik heb mij dus ook wel echt gestoord aan de saaie puzzels. En dat wordt ongetwijfeld alsmaar erger en erger hoe vaker ik de game ga uitspelen.

Oké voor mij wordt Uncharted 4 pas echt goed/interessant vanaf chapter 10. Maar nog steeds zitten er wat mij betreft een aantal overbodige hoofdstukken tussen welke sowieso de flow er echt uithalen. Ik wil vanavond beginnen aan mijn speedrun en ik zie daar een beetje tegenop omdat de game los van de geweldige animaties net even te vaak een beetje saai aandoet! Uncharted 2 gaat behoorlijk los vanaf chapter 13 zo'n beetje. En dat mis ik echt bij deel 4. Ik ben het ook niet eens met de vele reviews waarin ik lees dat ze positief zijn over de balans t.b.v. het verhaal vertellen, de shoot-outs, de puzzels enz. Ja, de balans is er! Maar is het dan werkelijk nodig om 90% van de hoofdstukken standaard te laten beginnen met lopen, praten, lopen, rijden, varen, lopen, praten! Ja, ik blijf het zeggen, want ik baal hier echt van! Ik hoopte echt dat Uncharted 4 een game zou zijn die ik (bij wijze van spreken) elke 2 maanden ofzo met veel plezier een keertje kan uitspelen.

Is Uncharted 4 dan nog wel een goede game? Ja, een hele goed game zelfs! De gameplay, de animaties, de manier waarop het verhaal vertelt word, het avontuur, de humor en het spektakel. Want wanneer de game even losgaat, dan wordt vaak ook alles uit de kast getrokken voor een heus spektakel! Er zitten wat mij betreft dan ook wel een paar memorabele actiemomenten in. Maar daar moet je wel even geduld voor hebben.

Maar deze game is zeker geen 10 waard! Voorlopig denk ik aan een 8,5! Of het een top 5 game wordt van 2016 is nog maar de vraag. Dark Souls 3 en DOOM maken meer kans denk ik! En ik heb zelfs nog meer genoten van Alienation (2015) dan van Uncharted 4 ... Ik weet eigenlijk ook nog niet of deze beter is dan Uncharted 3! Alienation is trouwens niet van 2015, maar 2016. Ik was echt even verslaafd aan die game!

avatar van Awake78
Ook eindelijk deze uitgespeeld, en moet zeggen; dit was zeker de minste van de 4.

Hoewel ik ook niet erg te spreken was over het eerste deel, was deze misschien nog wel minder. Wel de langste (heb er bijna 25 uur over gedaan), maar kwantiteit is dus minder belangrijk dan kwaliteit.

Wat was er dan zo slecht? Nou, een echt slecht spel is het niet zo zeer, maar er zat gewoon een beroerde 'pace' in. Veel te vaak werd je uit het spel gehaald door te zoeken waar je heen moest. Zoals JacoBaco hierboven ook al zegt, het was gewoon veel te veel klimmen, zoeken, praten of je raakte verwikkeld in een pittig schietgevecht waar je minimaal 20 x per keer doodgaat. Ook de stukken met voertuigen waren totaal misplaatst, op het legendarische stuk met de jeep in chapter 9 na dan. Dat was het enige actiemoment wat nog wel wat niveau behaalde. Verder actiespektakel blijft dit deel dan ook helaas bespaard.

Zoveel mislukte game-elementen, zoals het slingertouw, de pikhaak om je mee vast te pikken (geen enkele meerwaarde) en de zogenaamde 'spannende' stealth-mogelijkheid....tja, daar zit je gewoon niet op te wachten.

Wat deed het wél goed? De graphics waren soms van een hoog niveau, ook al liep ook dat ver uiteen. Dit deel is meer een avontuur dan een actiegame. Op zich niet eens zo heel verkeerd, maar vergeleken met deel 2 en 3 is het soms gewoon ronduit saai. Ook de puzzels die erin zaten waren beroofd van enkele creativiteit en uitdaging, dat hadden ze er net zo goed uit kunnen laten (of gewoon goed doen).

Nee helaas, het kostte me gewoon moeite om soms door te spelen. Hoe vaak heb ik YouTube er wel niet bijgehaald om te zoeken waar ik heen moest als ik weer eens vast zat. Dat kost het spel gewoon veel vaart, en dus voor mij ook veel punten. Ik geef 2*.

avatar van Eliandjiee
Een vermakelijke afsluiter van deze franchise, maar niet het beste deel in mijn ogen.

Zoals iedereen al heeft ervaren, grafisch is de game echt prachtig mooi. Ook qua physics; de mechanic waarbij je met een startkabel om een boom heen loopt en deze vervolgens daadwerkelijk vast zit heeft geen één game volgens mij ooit eerder zo gedaan. Wat betreft graphics en dit soort elementen is deze game wel een mijlpaal voor gaming die laat zien wat we tegenwoordig technisch allemaal kunnen.

Zoals ik in bovenstaande post noem is het grote verschil de pacing van de game en de focus. De focus ligt niet meer op de actie maar meer op het verhaal en het vertellen van het verhaal. De game kent een lager tempo met meer emotionele momenten en cut scènes. Ze gooien het echt behoorlijk over een andere boeg en dit had ik niet verwacht. Ik had toch gehoopt op een herhaling van deel 2/3 met een nieuw, meer emotioneel verhaal.

Dit vond ik toch enigszins jammer. Ik heb me goed vermaakt met de game en ik wilde telkens doorspelen zodat het verhaal verder ging, niet per se omdat de gameplay nou zo leuk was. Qua afwisseling tussen actie, puzzelen en story-telling vond ik die in de voorgaande twee delen toch een stuk beter. De gameplay voelde vaak als een chore om het verhaal verder te drijven.

Desalniettemin is het schieten in dit deel weer verbetert en speelt het gameplay-wise gewoon goed.

Het einde inclusief de epilogue zijn onwijs sterk en maakt dit deel toch tot een waardige afsluiter.

Voor mij door de pacing en focus van de game toch een klasse minder dan deel 2 en deel 3. Maar ondanks dat heb ik mij hier zeer goed mee vermaakt en is deze game een mooie afsluiter van een fantastische franchise!