
Uncharted 4: A Thief's End (2016)
PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Action / Adventure
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Enkele jaren na de gebeurtenissen in Drake's Deception begint Nathan Drake, die gestopt was met schattenjagen, aan een nieuw avontuur. Op deze reis gaat Nathan op onderzoek naar een historisch complot omtrent een legendarische piratenschat. Het is zijn grootste avontuur tot nu toe dat zijn fysieke en morele limieten gaat testen.
- nummer 105 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=hh5HV4iic1Y
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

En wat ziet de game er fantastisch uit zeg! Alle locaties die tot nu toe zijn gepasseerd (en ik zit nog maar in hoofdstuk negen) zijn stuk voor stuk oogstrelend, en de details zijn echt ongekend. Tot nu toe vooral genoten van de shoot-out in de Italiaanse villa - wat een heerlijke filmische ervaring. En natuurlijk Crash Bandicoot, geweldige knipoog.


Opzich zijn de review-cijfers hoog, maar dat had ik ook niet anders verwacht.


In de proloog zitten wat leuke verwijzingen naar de andere 3 Uncharted delen, een oude ND productie die iedereen kent en een PSOne, wat ik wel kan waarderen.
Het verhaal is wat je verwacht van Uncharted, leuk, vol bombast en lekker over de top. De personages vullen elkaar goed aan en weten je te boeien als speler de toevoeging van Sam is goed gedaan. Persoonlijk vind ik alles kloppen aan de verhaal vertelling binnen de Uncharted serie en blijft Nathan Drake een geweldig game personage waar menig game producent een puntje aan kan zuigen.
De gameplay is wederom opgebouwd uit voornamelijk de zelfde 3 dingen die we in de vorige games ook al deden hier en daar wat afwisseling doordat er voertuigen gebruikt worden, leuke en vooral spectaculaire afwisseling. Voor mij werkt het en is het verbeterd tozv de geremasterde PS3 trilogie (die de tand des tijds uitermate goed overleefd heeft en zeker een toevoeging is voor je PS4 game collectie) ook blijft het leuk om te spelen al is Uncharted eerder een interactie film dan een diepgaande game. De moeilijkheidsgraad ligt vrij laag en maakt van Uncharted een game die door iedereen te spelen is. Zo is de AI van de enemy's nog steeds niet bijster goed al blijven de shootouts met vlagen erg veel voldoening geven als je er doorheen bent, mede door dat het goed in beeld gebracht word, van cover na cover springend en vallend word het gespuis uit gemoord. Het is makkelijk maar voelt goed aan. Het klimmen en klauteren heeft meer animaties gekregen en Nathan kruipt visueel prachtig over de muren en ravijnen heen. De puzzels zijn van een (te) laag niveau zo heb je binnen drie draaien aan een hendel door wat er van je verwacht wordt en worden ze nergens moeilijk of origineel. Heb ik weinig moeite mee aangezien ik dit het minste vind binnen de serie en bv in Uncharted 1 vaak het tempo uit de game haalt.
Al met al haal je met Uncharted 4 een topgame in huis wat alles veilig binnen zijn genre doet. Het verhaal (vooral door de personages) is wederom meeslepend en blijft trouw aan de sfeer die ND met Uncharted door de jaren heeft weten te creëren. Ergens hoop ik stiekem dat dit niet het laatste is wat we van Nathan Drake zien al zou het jammer zijn dat het niveau van de games zou zakken doordat ze te lang door willen gaan.
Uncharted 2 & 3 behoren tot mijn favorieten games allertijden. Dit maakt Uncharted 4 de game waar ik het meest naar heb uitgekeken en de lat voor deel 4 had niet hoger kunnen liggen. In vergelijking met deel 2 & 3 is het mijn minst favoriete, maar van zichzelf is het een ijzersterke game.
Het eerste wat me opviel is dat de game er adembenemend mooi uit ziet. Omdat het next-gen is heeft Naughty Dog de gelegenheid gekregen hun grafische grenzen te verleggen. De personages hebben er nog nooit zo realistisch uitgezien, de omgevingen zijn nog nooit zo helder & mooi geweest, en er zit wederom veel variatie in de plekken die je bezoekt. Eén kamer van de game, die je misschien niet eens bezoekt, kan al boordevol detail & leven zitten. Geen hoekje voelt levenloos aan. Qua gameplay doet Uncharted 4 precies wat je van Uncharted verwacht: rondreizen door verschillende werelddelen, vechten tegen bad-guys, platforming en puzzels oplossen. Maar de game is niet bang om een aantal nieuwe dingen op tafel te gooien. Zo heb je verschillende stukken waarin je een voertuig bestuurd, evenals dat je ditmaal een grijphaak hebt om te slingeren naar verschillende platformen, wat de game genoeg verfrissing geeft om het anders te laten aanvoelen dan voorgaande delen. Ook moedigt Uncharted 4 stealth meer aan dan de vorige games. Deel 2 & 3 hadden bepaalde stukken waarin stealth mogelijk was, maar het was erg lastig om uit te voeren geziene je maar één keer gezien kon worden of er kwam een leger op je af. Deel 4 heeft dit systeem beter uitgewerkt door je de mogelijkheid te geven te schuilen in hoog gras, evenals dat vijanden ditmaal een goede & langere blik op je moeten werpen om je te vinden. Je hebt zelfs de mogelijkheid om, als een gevecht is begonnen, weer te schuilen en over te gaan op stealth. Qua moeilijkheidsgraad vond ik Uncharted 4 apart: op hard mode vond ik het de makkelijkste geziene de stealth mogelijkheden & grote hoeveelheden checkpoints. Crushing mode is daarentegen de meest genadeloze van de 4 en er waren 2 stukken waarbij ik twijfelde of ik het kon halen. Deze pittige uitdaging & suspensie had ik niet meer gevoeld sinds de eerste keer dat ik Drake’s Fortune op crushing mode speelde, en het was welkom om weer deze spanning te voelen.
Uncharted 4 geeft je, net als de voorgaande delen, de mogelijkheid te zoeken naar allerlei schatten die verstopt zitten in de levels. Dit heb ik altijd een leuke eigenschap gevonden omdat het je aanmoedigt alle hoeken van de levels te onderzoeken. Ditmaal vond ik ze het moeilijkste om te vinden geziene de levels een stuk groter zijn in vergelijking met andere delen, en soms zijn er meerdere manieren zijn om door een level heen te gaan.
Ook online mode is een hele vermakelijke bonus. Uncharted is niet een game die je voor de online speelt maar ik heb een paar extra uren eruit gehaald. Deze online mode probeert wat nieuwe dingen uit zoals nieuwe speciale aanvallen die je kunt gebruiken, en ditmaal kun je geen wapens van tegenstanders oppakken of wapens in de levels vinden. Wel vind ik het jammer dat er geen co-up missies meer zijn.
Het verhaal ben ik, voor het grootste gedeelte, positief over. Aan de ene kant is het precies wat je verwacht bij Uncharted: schatzoek-mysteries waarin je steeds meer te weten krijgt over wat er met de schat is gebeurd, over-the-top actie scenes en een paar humoristische gesprekken. Ik was echter sceptisch over het feit dat Nathan Drake plots een broer bleek te hebben. Dit is één van de hoofdpersonage die het grootste gedeelte van de game aan je zij staat. In de andere delen was er nooit een hint gegeven over Nathan’s familie, en dat vond ik fijn omdat Nathan daardoor een bepaald mysterie kreeg, maar in Uncharted 4 is er plots spraken van een broer die in het middelpunt van de belangstelling staat. Het beetje mysterie wat Nathan had word weggehaald door een paar onthullingen die mij niet nodig leken. De broer is geen verkeerd personage, hoe langer je met hem omgaat des te leuker hij word, maar ik merkte te moeten wennen aan hem en ik had liever gezien dat bepaalde mysteries van Nathan’s verleden een mysterie bleven in plaats van de verklaring waar deze game mee aankwam. Overigens was ik heel tevreden over het einde. Een sterk eindgevecht gevold door een bevredigende afsluiter, waarbij ik zelfs een beetje kippenvel kreeg, die me met een grote lach deed terugkijken op de gamereeks.
Waarom dit deel mij gemiddeld minder aanspreekt dan 2 & 3 is dat ik de balans tussen verhaal & gameplay niet zo goed vind. Deel 2 had, naar mijn idee, de perfecte balans tussen narratief & gameplay. De verhalende stukken duurde niet te lang of te kort, de actie was er wanneer het nodig was en puzzels waren er wanneer ze nodig waren. In deel 3 kwam het verhaal langzamer op gang en was er was meer rondlopen & luisteren naar dialogen dan ik gewild had, maar het was binnen een acceptabele grens. In Deel 4 duurde het echter heel lang voordat de game op gang kwam. De eerste 5 chapters ben je voornamelijk bezig met rondlopen, dingen oppakken, praten en luisteren naar dialogen. De game neemt veel tijd om het verhaal op te bouwen & de personages te introduceren, terwijl niet alle levels even nodig voelen. Sommige dingen hadden ook in een korte cutscene gekund, in plaats van een heel interactief level.
Voor mij is het lastig een eindoordeel voor Uncharted 4 te bedenken. Na single player op hard mode te hebben gespeeld had ik een 4,5* willen geven, geziene ik de balans tussen verhaal & gameplay minder goed vond en de game makkelijker was dan gewild. Na de game op crushing mode (& online mode) te hebben gespeeld lijken de problemen van de eerste playtrough zo vervaagd dat ik me geneigd voel het een 5* te geven. Voorlopig laat ik het op een 4,5*, misschien doen een paar toekomstige herspeelsessies mij van gedachten veranderen. Uncharted 3 moest ik ook een paar keer spelen voordat ik zoveel weg was van die game als ik nu ben. Voor wat het nu is vind ik het een waardige opvolger en een must-try voor als je een playstation 4 bezit.
4,5* / 5*
Uitzondering is als je net op Madagascar aan komt, en heel veel vrijheid hebt / lijkt te hebben om op onderzoek uit te gaan, daar had ik het gevoel dat ik eigenlijk de hele game hoopte te hebben.
Verder natuurlijk wel een supervermakelijke achtbaan waar ik veel vaker wel dan niet zat te genieten. Fantastische easter egg trouwens met dat schilderij van Guybrush Threepwood haha
Het begin van Unc2 in die trein was inderdaad heel vet, maar daarna in dat museum in Istanbul stortte ook die game even in (om vervolgens weer keihard terug te komen, dat weer wel)...
Toch wel toevallig dat je dat zegt...ik ben nét klaar met mijn 2e speelbeurt van The last of us en vond het, net als de eerste speelbeurt, toch wel weer erg saai en traag op zijn beurt. Buiten dat ik het echt een fantastisch spel vind. Ergens was ik best bang dat ze dat ook met Uncharted ook zouden doen. Ik ga deze zelf volgende maand spelen, ga het dan zelf ervaren.
Het begin van Unc2 in die trein was inderdaad heel vet, maar daarna in dat museum in Istanbul stortte ook die game even in (om vervolgens weer keihard terug te komen, dat weer wel)...
Mee eens! Nou ja... half dan

Maar goed, voor een echt actievol avontuur speel ik dan wel Uncharted. Maar dit valt tot nu toe ietsje tegen..
Deze game moet echt heel snel beter gaan worden qua actie, want anders wordt het in volgorde van goed naar minder goed:
1. Uncharted 2
2. Uncharted 3
3. Uncharted 4
4. Uncharted 1.

Toch irriteerde ik mij keer op keer dat bijna elk hoofdstuk begint met lopen, klimmen, slingeren, praten. En dat zal helaas altijd zo blijven! Ook de puzzels zijn kinderlijk eenvoudig en zelfs erg saai! De puzzels lijken eerst heel erg complex te zijn, maar zelfs de onervaren puzzelaar zal hier weinig moeite mee hebben. Het is altijd overduidelijk wat je moet doen. De meeste tijd zal gaan zitten in draaien en schuiven totdat het goed is. Ik heb mij dus ook wel echt gestoord aan de saaie puzzels. En dat wordt ongetwijfeld alsmaar erger en erger hoe vaker ik de game ga uitspelen.
Oké voor mij wordt Uncharted 4 pas echt goed/interessant vanaf chapter 10. Maar nog steeds zitten er wat mij betreft een aantal overbodige hoofdstukken tussen welke sowieso de flow er echt uithalen. Ik wil vanavond beginnen aan mijn speedrun en ik zie daar een beetje tegenop omdat de game los van de geweldige animaties net even te vaak een beetje saai aandoet! Uncharted 2 gaat behoorlijk los vanaf chapter 13 zo'n beetje. En dat mis ik echt bij deel 4. Ik ben het ook niet eens met de vele reviews waarin ik lees dat ze positief zijn over de balans t.b.v. het verhaal vertellen, de shoot-outs, de puzzels enz. Ja, de balans is er! Maar is het dan werkelijk nodig om 90% van de hoofdstukken standaard te laten beginnen met lopen, praten, lopen, rijden, varen, lopen, praten! Ja, ik blijf het zeggen, want ik baal hier echt van! Ik hoopte echt dat Uncharted 4 een game zou zijn die ik (bij wijze van spreken) elke 2 maanden ofzo met veel plezier een keertje kan uitspelen.
Is Uncharted 4 dan nog wel een goede game? Ja, een hele goed game zelfs! De gameplay, de animaties, de manier waarop het verhaal vertelt word, het avontuur, de humor en het spektakel. Want wanneer de game even losgaat, dan wordt vaak ook alles uit de kast getrokken voor een heus spektakel! Er zitten wat mij betreft dan ook wel een paar memorabele actiemomenten in. Maar daar moet je wel even geduld voor hebben.

Maar deze game is zeker geen 10 waard! Voorlopig denk ik aan een 8,5! Of het een top 5 game wordt van 2016 is nog maar de vraag. Dark Souls 3 en DOOM maken meer kans denk ik! En ik heb zelfs nog meer genoten van Alienation (2015) dan van Uncharted 4

Hey, een kruisje.
We krijgen een wit kruisje als we iemand raken en zelfs een rood kruisje als iemand definitief neergaat.
Handiggg.
Leuk man.
In de eerste drie delen hadden we dat niet dus wel prettig dat ze het er voor deze laatste toch maar eens in hebben verwerkt.
Hoef niet eens te kijken of ik het uit kan zetten want waarom zou ik zoiets willen doen.
Want die heeft ze wel.
Is dit hoe hij zijn bloedige trauma's verwerkt.
Waarmee ik poog te zeggen wat ik hier al verschillende eerdere keren over heb gezegd.
Dit is mijn ultieme vervreemding van de huidige gaming industrie.
Zelfs onze meest geliefde series huiselijk naar de knoppen met een kruisje.
Ik bereid me er maar alvast op voor dat de nieuwe Deus Ex het straks ook heeft.
Al is dat misschien een fikse belediging voor het lieve team dat ik lichtjes leerde kennen tijdens de directeur's kut.
Of niet.
Ik snap het al.
Iedereen doet het, iedereen accepteert dit, iedereen wil het.
En ik ben de enige die je erover hoort.
Het is aanpassen of opstappen.
Voor mij.
Als je dit vergelijkt met de eerste uren in Uncharted 3, pffff wat werd ik toen weggeblazen zeg.
Hoop dat het nog beter wordt anders gaat dit voor mij uitlopen op een bittere teleurstelling.
Zit zelf nu in negen en vermaak me toch wel enigszins.
De wisselwerking met de broer bevalt me ook beter dan ik aanvankelijk had verwacht, toch wel een toffe gast.
Verhalend en cinematisch van de bovenste plank, maar de eerste chapters deden inderdaad qua opzet aardig aan The Order denken en dat is nou niet direct een 'game' die een zeer friszoete nasmaak heeft achtergelaten.
Dat dit beter voor mij gaat worden dan het vorige deel betwijfel ik voor nu maar lekker zal het wel weer zijn.
Sowieso op den duur ook maar de Nathan collectie in huis halen, zijn hoe dan ook wel geinige games.
Ook gister weer, wordt er medegedeeld dat het spijtig is dat ze geen wapens hebben meegenomen naar een bepaalde plek, maar 1 minuut later stoot Drake een emmer met 4 zwaarden erin om, maar pakt er niet even eentje haha...tja.
Ook vind ik dat het vele geklim, wat in dit deel véél meer lijkt te zijn, de pace enorm uit de game haalt. Telkens maar weer rondkijken waar je heen moet, terwijl dat soms gewoon echt niet duidelijk en vooral logisch is, vallen en doodgaan etc....
Nee ik moet er duidelijk nog inkomen.
Kan er zoals ik al zei uiteindelijk alleen wel in resulteren dat dit niet als mijn favoriete deel te boek komt te staan.
Vind zelf op dit moment vooral de stealth een weinig verheffende toevoeging.
Of deze game het echt nodig heeft waag ik sowieso te betwijfelen maar het is vooral ook de uitwerking die te wensen overlaat.
Geen gastjes tactisch verslepen met een dikke demper maar primitieve AC stealth, die dus ook echt een exacte kopie is van.
Jawel, de primitieve AC stealth.
Zo denderend was die dus ook al niet.
Hoog gras etc.
Had mij voor dit afsluitend deel eigenlijk eventjes niet zo heel erg nodig geleken.
Maar goed.
Of deze game het echt nodig heeft waag ik sowieso te betwijfelen maar het is vooral ook de uitwerking die te wensen overlaat.
Helemaal mee eens...

Maar helaas, de film heeft niets met Uncharted te maken.
Nou, dan moest ik even kwijt.


Ik ben benieuwd waarom de game volgens jou een gebrek aan originaliteit heeft?
Zelf heb ik dit deel nog niet gespeeld maar dit genre lijkt mij toch wel een bekende formule, daarentegen lijkt het mij wel overbodig om een gebrek aan originaliteit te benoemen.