Uncharted 4: A Thief's End (2016)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC

Ontwikkeld door Naughty Dog

Enkele jaren na de gebeurtenissen in Drake's Deception begint Nathan Drake, die gestopt was met schattenjagen, aan een nieuw avontuur. Op deze reis gaat Nathan op onderzoek naar een historisch complot omtrent een legendarische piratenschat. Het is zijn grootste avontuur tot nu toe dat zijn fysieke en morele limieten gaat testen.

PC gamers die interesse hebben maar geen Playstation willen aanschaffen: deze (+ Lost Legacy) komt in 2022 ook naar de PC!

Fonzzz002 schreef:

En in PS Store alleen nog als bundel ook...ik heb 4 al gespeeld en wil Lost Legacy los hehe...beetje anti-consumer dit

gewoon effe op disc kopen, toch? Lost legacy was lange tijd makkelijk onder 10€ te vinden.

blijft natuurlijk de vraag waarom ze het niet gewoon los te koop laten, die paar bytes plaats zullen allicht niemand pijn doen.

Grovonion schreef:

Yea heb n ps5 digital edition

ow funk! gij zijt dus die ene bezitter van de digital edition!

Yup, ding wordt n collectors item

Momenteel bezig met de PS5 versie. Op HDR Performance mode ziet het er exact hetzelfde uit, met als uitzondering dat de laaddtijden superkort zijn nu. Dat maakt zo'n herspeel sessie waarin je cutscenes overslaat zeker beter. In dat opzicht is dit de beste versie, maar verwacht geen verschil in hoe het speelt of eruit ziet.

Er is ook de optie om Performance+ mode aan te zetten die een framerate van 120 zou moeten volhouden, maar bij mij ging de game er juist slechter van presteren. Dat terwijl ik 4K HDR heb. Als mijn TV en PS5 dat al niet trekt zie ik dit niet werken bij andere mensen.

Schatten zoeken , puzzels oplossen , intense shoots-outs en afgronden invallen en dan toch op het laatste moment nog een richel kunnen pakken.
Nathan Drake verhief het allemaal tot kunst op de ps3, en wist zelfs uit te groeien tot 1 van de meest geliefde exclusives op de Playstation. Al zijn voorgangers speelde ik met veel plezier , gisteren heb ik deel 4 uitgespeeld. Heb het even laten bezinken , om vervolgens een artikel uit te tikken.
Hier onder lees je of ik dit een waardige afsluiting van de Uncharted reeks vind

In het begin van de game is Nathan Drake gestopt als schattenjager en woont hij ondertussen samen met Elena Fisher. Totdat zijn broer waarvan hij dacht dat hij dood was in levende lijve voor hem staat. Zoals gebruikelijk heeft hij zichzelf in de problemen gewerkt en kan hij zijn vrijheid letterlijk terugkopen doormiddel van de schat van Avery
Ook Rafe en Nadine zitten achter die schat aan , inclusief een heel leger huurlingen.
Meer van het verhaal wil ik niet spoileren, dat zou de ervaring verzieken. Wat ik wel kan zeggen is dat verhaal een stuk sterker naar voren komt, er is meer focus gericht op de karakters en hun onderlinge verstandshoudingen. Die broer is ook een enorm geslaagde toevoeging en past goed tussen de vertrouwde personages, doordat er meer gericht is op het verhaal , komt de game wel wat langzamer op gang dan voorgangers in de reeks.

Gameplay technisch is er weinig veranderd, een grijphaak doet zijn entree, voertuigen spelen een pertinentere rol. Ook stealh word gestimuleerd om te gebruiken. Maar veel dieper dan huurlingen markeren of sluipen in hoog gras is het niet. Ook valt de situatie met combat prima op te lossen indien je betrapt wordt. Hierdoor voelt Stealth een beetje overbodig. Verder doet de game waar de reeks goed in is op paar enkele missertjes na. In eerdere reacties op deze site las ik dat er soms best wel doorgedraafd werd met klimmen , hier sluit ik me volledig bij aan , had vaker moeite om de weg te vinden dan dat ik een puzzel niet op kon lossen. Ook vreemd is dat Nathan bepaalde sprongen niet overleeft en wanneer het spel uitkomt soms wel.

Ik klink misschien best negatief , toch zijn er meer dan genoeg aspecten waarin het uitblinkt.
Grafisch is het op een enkele pop up probleempje na heel verbluffend. Ook in dit deel bezoek je regelmatig memorabele locaties. Maar ook bijvoorbeeld wondjes op de huid en kreukels in kleding word zeer detaileerd in beeld gebracht. Normaal hecht ik weinig waarde aan graphics maar in dit spel , voelt het als een onderdeel van de ervaring. Zijn zat momenten geweest waarin ik de teugels liet vieren en rustig genoot van de omgeving of op zoek ging naar extra schatten. Ook vind ik de combat wat beter uitgewerkt in dit deel. Tel daarbij een zinderende climax op het einde op En ik ben helemaal tevreden

Online heb ik deze game niet gespeeld en neem ik dus ook niet mee in mijn oordeel. Vind bij deze reeks toch de singleplayer het belangrijkste.

Al met al een prima ervaring met her en der wat kleine schoonheidsfoutjes. Het spel doet waar het goed in is. Met name de tweede helft van de game is ijzersterk, Toch blijft deel 2 mijn favoriete Uncharted deel.

4.0

avatar van Miss.Blonde
Eindelijk gespeeld na 'The Lost Legacy' en het is wederom weer erg mooi gemaakt, sfeervol en bombastisch. Hier mij mogen ze van mij nog 100 delen van maken. Misschien krijgt de dochter van Nate en Elena nu de kans?. Alleen vond ik dit deel weinig vernieuwend en vond ik het einde vrij teleurstellend. Het was ook een heel stuk makkelijker dan de voorgaande delen vond ik.

Het verhaal is interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Er komen verschillende locaties aan bod, verschillende tijden flashbacks naar het verleden en lopen door elkaar heen, ook vond ik de epiloog ook leuk gedaan. En geinig dat je ook nog Crash Bandicoot kon spelen

Ranking (van beste naar slechtst):

1. Uncharted 1 en 2 (vind beide even goed, kan niet kiezen)
2. Uncharted 3
3. Uncharted 4 (dit deel)
4. Uncharted: The Lost Legacy