Lords of the Fallen (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG

Ontwikkeld door CI en Deck13
Uitgegeven door Bandai Namco

Je bent Harkyn, een crimineel die de keuze krijgt om zichzelf te verlossen van zijn misdaden. Om dit te doen zal hij het op moeten nemen tegen de demonen invasie die het land teistert. Tijdens het spelen kies je zelf welk pad je op gaat. Wordt een held, sluit je aan bij de vijand of kies je eigen weg. De keuze is aan jou.

De makers zijn geïnspireerd door Dark Souls, wat ook wel een beetje te zien is. Ze proberen echter geen kloon te maken, maar een moeilijke game met wat meer nadruk op de story. Ben benieuwd.

avatar van dr channard
Niet aankopen jongens. De game crasht regelmatig en de makers zijn nu bezig aan een patch van 5 GB ...

MikeMannuh
Ik weet niet over welk platform het hierboven gaat maar op de xbox one liep deze game prima.

Net uitgespeeld voor de eerste keer. Ik heb me hier prima mee vermaakt. Het verhaal stelt dan weliswaar niet veel voor maar het gaat grotendeels om de gameplay en die is zeker vermakelijk. Het is natuurlijk wel flink *ahum* geinspireerd *ahum* door Dark Souls en is ook uitdagend maar bij lange na niet zo uitdagend als DS1. Wellicht meer op het niveau van DS2 of zelfs nog iets makkelijker.

MikeMannuh
Hoewel de eerste playthrough erg vermakelijk was doordat de difficulty redelijk gebalanceerd was en het erg leuk was om alle items te verzamelen en alle secrets te vinden, vallen NG+ en NG++ erg tegen. Er zijn nagenoeg geen nieuwe items te vinden, en het ergste is dat je armor level gewoon hetzelfde is vanaf het einde van NG tm het einde van NG++. Dat is echt iets wat ervoor zorgt dat de difficulty all over the place is. Waar ik op NG+ in tm de eindbaas zowat alles met 1 of 2 hits afmaakte, werd ik compleet afgemaakt door de eindbaas. Hierdoor heb ik nog een aantal levels moeten grinden om niet in 1 of 2 hits door de eindbaas gekilled te worden. NG++ precies hetzelfde. Zit inmiddels weer bij de eindbaas en nu lijkt het erop dat ik hem niet ga killen. Hij healed gewoon meer dan dat ik damage kan doen helaas, terwijl ik door de rest vd game heen ben gevlogen. Het lijkt allemaal niet meer zo goed uitgewerkt en een beetje gerushed.

avatar van dave
Stevig gevloekt tijdens het spelen van deze Souls look-a-like.

Je krijgt hier namelijk direct het gevoel dat je helemaal naakt door een duister, door demonen bevolkt universum wandelt. Het duurt dan ook niet lang vooraleer je door de eerste boss met de vloer gelijk wordt gemaakt. Na een paar keer vallen en opstaan begin je echter te begrijpen hoe je de dood het best kan omzeilen. Vanaf dat moment verander je langzaam maar zeker in een onstuitbare brok geweld die vijanden als het ware omver kan blazen.

De gevechten op zich voelen tamelijk lomp aan, aangezien de sterkste wapens meestal ook de traagste zijn. Veel strategie zit er alleszins niet achter. Linkermuisknop indrukken, eventjes wachten en vervolgens herhalen. Er zit weinig variatie in het aantal vijanden dat je pad zal kruisen, dus je krijgt al snel een idee van hoe je de kans op een pak rammel kan minimaliseren.

De vormgeving is wellicht het hoogtepunt. Zéér mooie, gedetailleerde en grimmige omgevingen. Je krijgt een geïsoleerd gevoel, ook al worden er hier en daar wel wat bondgenootschappen gesloten. Beetje jammer dat het spel redelijk snel is uitgespeeld en dat NG+ weinig of niets nieuw voorschotelt. Verder had ik, net zoals vele anderen, problemen ondervonden met 'framerate' en willekeurige crashes. Na veel gesjoemel toch een oplossing voor gevonden. Erg geoptimaliseerd kan het spel niet genoemd worden.

Conclusie: wacht op een Steam sale om het spel te kopen. Het is niets meer of minder dan een aangenaam tussendoortje.

3.00

avatar van dr channard
Ze hebben precies aan de PC versie gewerkt. Deze keer geen enkele crash gehad. Leuke game maar een beetje Dark Souls zonder de soul. De graphics zijn zeer mooi, ook een pluim voor het design van de armor en dergelijke. Helaas zijn de omgevingen een beetje langs de grijze kant en zijn de movesets van de bossfights een beetje repetitief. Weinig vijanden en dan vreselijk stemwerk Wel heel veel gestorven. Als je geen moeite hebt met de vijanden kom je dan midden in een gevecht met een baas die ongelooflijk veel hits nodig heeft. Dit spel heb ik uitgespeeld zonder enig gebruik van Runes of magie, gewoon puur schild en zwaard.

3,5 omdat ik toch van dit soort spellen hou

Gisteren eventjes een uurtje mee gespeeld (zat in de G2A all-star bundle voor 1.50) en ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ik vind het qua sfeer (filmpjes en karakters) wel wat hebben en de graphics zijn absoluut knap om te zien - zeker het design idd van de armor zoals hierboven al terecht wordt vermeld. Ook neem ik aan dat het intussen wel redelijk gepatched is want crashes / glitches of FPS drops had ik (tot nog toe) nergens. Ik zie het me op relatief korte termijn wel een keertje wat meer tijd in steken.

Bevalt mij tot dusver erg goed deze Souls kloon. Misschien wel het beste van alle Souls varianten die ik tot dusver speelde. Van de daadwerkelijke Souls games vind ik de setting vaak wat grauw dat heeft deze wat minder, inderdaad fijn sfeertje, vind de main character wel vet vormgegeven en ook grafisch best indrukwekkend voor een titel die in z'n totaliteit maar een gig of vijf in beslag neemt.