Entwined (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita
Puzzle

Ontwikkeld door PixelOpus

In deze abstracte puzzelgame bestuur je twee zielsverwanten - een vogel en een vis - welke een onmogelijke liefde voor elkaar koesteren. Je bestuurt beide wezens gelijktijdig met de analoge sticks van de controller. Over een tijdspanne van negen levens dien je de wezens bij elkaar te brengen, zodat ze kunnen uitgroeien tot een mythische draak.

Entwined is een korte - maar prachtige - puzzelgame. Het heeft kwa visuals wel wat weg van Child of Eden, en kwa gameplay van Dyad. Deze middag de game eens op de PlayStation 3 onder handen genomen (de game is overigens cross-buy voor alle platformen).

Je bestuurt een (blauwe) kraanvogel en een (oranje) vis, met de linker en de rechter joystick. Het doel is om twee metertjes - één voor de kraanvogel en één voor de vis - op te vullen, zodat ze samensmelten tot een phoenix. Dit doe je door blauwe en oranje pegs te verzamelen. Met iedere peg vult je meter een stukje aan. Tevens dien je de vis en vogel door corresponderende vlakken te sturen. Mis je deze, dan verlies je een deel van je meter. Wanneer beide metertjes vol zijn druk je op R1 + R2, en dien je beide metertjes met elkaar te verbinden door nog een laatste maal succesvol door de gekleurde vlakken te vliegen.

De gameplay is aardig, met name door het goed uitgewerkte leveldesign. Het spel telt negen levels waarin de moeilijkheidsgraad steeds een stukje oploopt. Dit zorgt tegen het einde voor wat meer uitdaging, zonder dat de game ergens een frustrerende moeilijkheidsgraad bereikt. De game is echter wel zeer kort, want met een uurtje tot anderhalf uur speel je de negen levels uit. Er is nog wat extra content, maar die is redelijk beperkt, zodat er zonder herspeelbeurten niet meer dan een uurtje of drie uit de game te halen valt.

Toch een minpuntje aan de gameplay is de besturing met de PlayStation 3 controller. Doordat je beide analoge sticks naar de buitenkant moet duwen om de vogel en vis goed te kunnen sturen, zorgde dit er voor dat ik tegen hoofdstuk zeven / acht met pijnlijke duimen en trillende handjes zat te spelen - wat mijn stuurmanskunster er ook niet beter op maakte. Wellicht dat dit met de kleine analoge sticks van de Vita in iets mindere mate een probleem vormt.

De game past prima thuis in het rijtje visueel in het oog springende games welke de laatste jaren door Sony zijn uitgegeven: Journey, Unfinished Swan en Rain. De gameplay is iets minder memorabel - en ook de levensduur van de game gaat niet al te lang zijn. Maar als tussendoortje is het zeker goed te versmaden! Ik hou het op een 3.5*