Bloodborne (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door From en Sony
Uitgegeven door Sony

Zorg dat je je angsten onder ogen ziet en zoek naar antwoorden in de oude stad Yharnam, waarop nu een vloek rust van een vreemde inheemse ziekte die zich als een lopend vuurtje door de straten verspreidt. Het gevaar ligt overal op de loer in deze angstaanjagende wereld. En je moet de duistere geheimen ervan ontdekken om te overleven.

JAJAJAJA.

Erg rap gegaan, of misschien ook wel lang goed geheim gehouden deze 'Project Beast'. Wat telt is volgend jaar From en Sony naar de PS4!! Mijn pre-order staat in ieder geval al vast, en nu maar hopen dat het net zo'n succes was als hun eerste samenwerking met Demon's Souls.

avatar van threeohthree
Voor de die-hard From/Souls fans: ENB on new Bloodborne trailer. Voor de Souls fans vast geen onbekende, maar ENB (EpicNameBro) is en Youtuber die vooral op het verhalende aspect en diepere lagen focust tijdens het spelen van een Souls game. Spoilers uiteraard, maar omg, wat lijkt dit toch een revolutionaire vuurpijl te worden in game-land.

Ik heb hier heel veel zin in, al ben ik geen Souls-speler... Dus ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik wacht nog even met aanschaffen, vermoed dat deze over een week wel volop verkrijgbaar is op Marktplaats..

Je hebt geen schild in de game.... ben echt benieuwd hoe je een aanval af kan slaan.

avatar van AvMerode
Las in ieder geval dat het gemakkelijker (of ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad als de souls serie) is dan demons en dark souls. Maar moeilijker dan de souls serie word het waarschijnlijk niet.
Dus waarschijnlijk voer voor de mensen die From Software's Souls serie te moeilijk vonden.
Wel weer Hidetaka Miyazaki als director (director van demons souls en dark souls 1)
Dark Souls II was namelijk van directors Tomohiro Shibuya en Yui Tanimura, al maakte dat weinig uit, kwaliteit bleef toch hetzelfde.
Wat me wel opvalt is dat het bewegen wat sneller gaat dan in de Souls serie.
Het is nu veel dashen na het bekijken van de gameplay video's. Geen idee of er een optie is om te counteren.

Ben blij dat ik BF Hardline heb overgeslagen in ieder geval.
Daarnaast ook blij dat ik een game pc, xbox one en ps4 in bezit heb.
Was in het begin niet eens van plan om de consoles aan te schaffen.
Maar exclusive games als Bloodborne maken het de moeite waard.
Review scores zullen ook weer lekker hoog liggen, al zou ik hem nog steeds kopen als het maar een 7, of veel 50/50 reviews (slechte en goede reviews) zou krijgen.

Ik block liever dan dat ik dash. Als er geen block is dan hoop ik wel op een counterattack.

Wat mij opvalt is dat de camera af en toe achter een muurtje verdwijnt.

avatar van AmazingPP
Is dit een hack & slash-game in de stijl van God of War of hoe moet ik het zien? Dat zou ik graag willen weten! Bij voorbaat dank!

AmazingPP schreef:

Absoluut niet. De gameplay is totaal anders. Ik heb begrepen dat dit meer een instapmodel van Darks Souls gaat worden. Nog even uitdagend, maar minder hardcore.

avatar van AmazingPP
Dank je wel, Rujar !!

avatar van Brains
Demon's en Dark Souls destijds gemist, maar leken me toch altijd toffe games. Nieuwe IP nieuwe kansen, dus ik denk dat ik deze binnenkort wel in huis haal.

avatar van threeohthree
Absoluut doen! Zojuist het beginnetje gemaakt. Morgen helaas geen tijd, maar zal onwaarschijnlijk toch de game weer een aantal uur opzetten. Genieten geblazen.

avatar van 3bdelilah
Iemand die toevallig ongeveer 430 euro wil doneren aan een goed doel?

Laat me raden, ps4 en dit spel zeker? Misschien kun je een kick-starter campagne opstarten

avatar van AvMerode
Paar uurtjes mee beziggeweest en amper vooruit gekomen.
Het is wel echt zo pittig als de souls serie. Het lijkt ook precies op de souls serie, dus in ieder geval goed voer voor demons en dark souls fans. Maar qua sfeer en setting lijkt het nu overigens meer op demons souls.
En waarbij je bij demons souls de nexus had, heb je nu ook weer een soort vergelijkbare safe heaven.
Oftewel een tussenpoort waar je in alle rust wapens kunt versterken, gebruik kunt maken van een opbergkist en vervolgens levels/gebieden kunt uitkiezen.

Maar hoe zit het met de combat? Ik heb gelezen dat je alleen maar vol in de aanval moet gaan.

avatar van threeohthree
Combat is gewoon een stuk vlotter, maar full-ham ergens induiken is nog niet echt een succes gebleken. Maar goed, heb nog maar een uurtje gespeeld dus echt een heel goed beeld heb ik er nog niet van.

3bdelilah schreef:
Iemand die toevallig ongeveer 430 euro wil doneren aan een goed doel?

Bij Nedgame en Bol.com kan je de bundel voor 399 krijgen. Deze tip is mijn donatie.

threeohthree schreef:

Hoe werkt de verdediging, is er ook een counterattack of iets dergelijks?
Als er geen mogelijkheden zijn om een aanval af te weren dan laat ik hem links liggen.

Rujar schreef:

Hoe werkt de verdediging, is er ook een counterattack of iets dergelijks?

Daar is je geweer voor. Als je die op het juiste moment gebruikt onderbreek je de aanval van je vijand en kan je een tegenaanval doen.

kiriyama schreef:

Aha dat klinkt ook niet verkeerd. Thanks!

avatar van AvMerode
Gebruik zelf altijd twee handen met 1 groot wapen en daarnaast veel rollen.
Bloodborne is trouwens veel toegankelijker dan de souls serie.
Maar verwacht nog steeds een vrij pittige game.
Combat is idd iets sneller, al vergt het nog steeds een strategische aanpak.
Ik ben er persoonlijk veslaafd aangeraakt en het ziet er grafisch prima uit op mijn monitor.
Op mijn tv was het iets minder vanwege motion blur in de tv.

Maar is het nou mij, of zitten er 3d effecten in deze game?
Aan de rechter en linkerkant is het bij mij wat wazig en het lijkt van die 3d effecten waar je een 3d bril voor nodig bent. Hoop niet dat het aan mijn ps4 of monitor ligt.
EDIT:
Net opgezocht en het ligt aan de game zelf.
Via een monitor is het vooral zichtbaar.
Lijkt wel een flink gebrek aan anisotropic filtering, al lijkt het zo erg dat het als 3d effecten ogen.

avatar van threeohthree
Rujar: Je kan bv door je geweer of R2 (strong attack) je enemy staggeren. Maar ook is de klassieke Souls-rol weer aanwezig. En deze moet net als in de Souls games zeker weer veel gebruikt worden, want enemies slaan hard. Oh, en alles loopt rond, dus je moet altijd op je hoede zijn waardoor een super aanvallende tactiek toch vaak backfired.

Maar als de sfeer je ook maar enigszins aanspreekt moet je dit eigenlijk gewoon verplicht aanschaffen. Tot dusver nog maar 3 uurtjes doelloos rondgegedoold en deze abnormaal sfeervolle spookstad van From, maar oh my, de hype.

avatar van AvMerode
Ze komen trouwens met allemaal fixes en updates, maar je kunt het voor nu nog sneller maken.
Schaf een ssd harde schijf aan en gebruik hem voor je ps4. Dan krijg je veel snellere laadtijden en soepelere gameplay. link

kiriyama
Ik heb er nu twee sessies opzitten, maar iedere keer als ik het spel weer opstart krijg ik een bericht dat ik de vorige keer het spel niet goed heb afgesloten. Daardoor zou mijn voortgang weg kunnen raken. (Is gelukkig nog niet voorgekomen.) Ik sluit het spel telkens af door op de Home knop te drukken van de controller en de App te sluiten. Iemand die weet wat ik verkeerd doe? Ik wil natuurlijk niet dat m'n savegame straks weg is.

kiriyama: Dat had Dark Souls ook. Is omdat je het rogue-like auto-save systeem zo niet kan omzeilen door vlak voor/na je dood snel te exitten.

Om 'm 'echt' af te sluiten moet je eigenlijk save and exit kiezen in het ingame menu'tje.

kiriyama
Aha, zag het net ja. Dan start hij het spel weer opnieuw op. Goed om te weten, bedankt. Laatste wat ik wil is straks natuurlijk m'n savegame verliezen.

AvMerode schreef:

Dank! Elke death zo'n 30 seconden naar een loading screen staren is echt vreselijk als je tactics voor een boss aan het uitvogelen bent.

Zo, het was even investeren in het begin. Ik heb nooit Soul-games gespeeld en ben hier toch maar aan begonnen. Het scheelde niet veel of ik er was er mee gekapt, maar toch doorgezet..

Nu heb ik zojuist de tweede boss verslagen en zit ik er voor m'n gevoel helemaal in. En wat een brute game is het dan ineens zeg, verslavend goed.

avatar van threeohthree
Hehe, precies de charme van Fromsoft games. Had hetzelfde gevoel bij Demon's Souls toen der tijd, en dat bleek uiteindelijk mijn favoriete game aller tijden.

Ben inmiddels ook al een eindje op weg, en de game is echt waanzinnig. Ongelofelijk samenhangend, gedetailleerd, pittig, groots, esthetisch imponerend, krachtig verhaal, en fenomenaal creature design. Yup, 100 procent top tien materiaal, en de keuze tussen Heroes of the Storm en deze voor GOTY zal niet makkelijk zijn.

En dan moeten Firewatch, Life is Strange, Overwatch, The Darkest Dungeon, Inside, Rime, en niet te vergeten top kandidaat No Man's Sky nog gespeeld worden.