Bloodborne (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door From en Sony
Uitgegeven door Sony

Zorg dat je je angsten onder ogen ziet en zoek naar antwoorden in de oude stad Yharnam, waarop nu een vloek rust van een vreemde inheemse ziekte die zich als een lopend vuurtje door de straten verspreidt. Het gevaar ligt overal op de loer in deze angstaanjagende wereld. En je moet de duistere geheimen ervan ontdekken om te overleven.

Ik begrijp het helemaal als dit niets voor je is. Jaren geleden speelde ik dit voor het eerst en voelde me alleen maar opgejaagd. Met pijn, moeite en Youtube kwam ik overal net doorheen tot ik voor de eindbaas opeens dacht: waarom speel ik dit eigenlijk, dit is helemaal niet leuk! En toen stopte ik. En dat had ik veel eerder moeten doen omdat het me alleen maar stress bezorgde.

Dit jaar begon het opeens weer te kriebelen omdat ik nu andere dingen in games zoek. Ik ben juist op zoek naar een uitdaging. Wat wil de maker dat ik zie en leer om dit te kunnen halen? Niet meer gehaast en gestrest slaan en wegrollen, maar voorzichtig spelen, observeren, aanvalspatronen leren, wapens uitproberen en getimed slaan, rollen en schieten. Dat wat eerst moeilijk en stressvol was, werd nu opeens leuk en goed te doen. Ik herinner me nog dat ik Father Casoigne pas na tientallen keer pas neer kreeg de eerste keer dat ik speelde. En nu dacht ik: de maker heeft me niet voor niets een gun in mijn linkerhand gegeven, gebruik het. En toen was die in 1 keer neer omdat hij constant staggerde. Heerlijk als nieuwe inzichten zich uitbetalen!

avatar van JacoBaco
Geerard schreef:
zie hierboven
Ben ik het mee eens. Het hangt er vanaf wat voor een gamer iemand is. En er zijn games die daar rekening mee houden. Bij games zoals God of War mag je kiezen wat je wil. De game als een soort film spelen, dus vrijwel geen uitdaging. Tweede optie is gebalanceerd. Dan komt er wat uitdaging bij. Optie 3 wordt dan een uitdagende game. En vaak is er nog een hogere moeilijkheid dan dat voor de echte hardcore gamers

Sommige blijven op dat casual niveau hangen terwijl andere (na verloop van tijd) een stap veder willen gaan. Ik speel al bijna 35 jaar games. (ben ik echt al zo oud?) Het begon als ontspanning/ tijdverdrijf, maar inmiddels wil ik wel iets meer dan alleen op very easy The Last of Us uitspelen. Ik ben dus o.a. een trophy junk geworden omdat er vaak leuke extra uitdagingen tussen zitten. En ik haal meer uit de game. Ik ben inmiddels al een tijdje over de grens van casual.

Alleen nog gamen puur voor ontspanning is er niet meer bij. En soms denk ik wat ben ik toch een gekkie. Want hoe bizar goed Bloodborne ook is, ik heb het spel meerdere keren vervloekt, was ik gefrustreerd, boos en zat ik met een hartslag van 300 slagen per minuut met een boss te vechten. Waar is de ontspanning? Kom ik moe thuis na een dag werken en dan maar geen Bloodborne spelen omdat het te intens is, dus dan maar wachten tot het weekend is? Nee natuurlijk niet!! Maar ik begrijp dat voor sommige gamers die best van een uitdaging houden een game als BB toch net iets te ver gaat. Wat je zelf natuurlijk ook al aangeeft in je bericht.

Geerard schreef:
Heerlijk als nieuwe inzichten zich uitbetalen!

+2 Insight!
"We are thinking on the basest of planes. What we need, are more eyes."

avatar van dr channard
Grant us eyes!

avatar van drezic
Ik ben onlangs met deze game begonnen maar holy shit, wat een verslavende game. Bruut, vooral in het prille begin is dat even doorbijten, maar goed uitgewerkt zeg. Het enige kritiekpunt wat ik heb is dat ze meer uitleg mogen doen over de gameplay, dat vaag houden snap ik niet, ik Google me een ongeluk.

Ik zit nog in het begin (pas 1 grote (verplichte) boss verslagen) maar ik ben nu al onder de indruk. Heel bijzonder, benieuwd hoe het verder gaat zijn.

avatar van drezic
JacoBaco schreef:

Inderdaad. Neem bijvoorbeeld Superman 64. De besturing is werkelijk ongekend bagger. Zo kan je bijvoorbeeld alleen stoppen met vliegen door rechtstreeks tegen een muur aan te vliegen. Dan wordt zo'n game op een oneerlijke manier onspeelbaar en dan zou ik zeggen geef zo'n game na een uur spelen een dikke vette onvoldoende.

Los van de hoge moeilijkheid is Bloodborne TripleA. Het is zeer strak geprogrammeerd, visueel van hoge kwaliteit en de controls werken zoals het hoort. Sterker nog, doodgaan in Bloodborne is stiekem je eigen schuld. En daar wil ik mee zeggen, de game is niet oneerlijk moeilijk. Maar ja, verpest de hoge moeilijkheid het na uren en dagen lang proberen? Dan is het heel normaal/terecht dat je opgeeft. Zo ben ik gestopt met The Witcher 3. En dat is de Heile Graal van de Westerse action role-playing games. De game werkt voor mij niet en ik heb dus geen score gegeven.

The Witcher 3 is ook verreweg de meest overrated game of all time. Slecht uitgewerkt, repetitief en enorm volgeplemt om het wat te laten lijken. Geen slechte game, maar wel echt overrated.

Ik ben nog niet ver met Bloodborne maar je kunt al vrij vlot zien dat dit vele malen beter in elkaar zit.