Bloodborne (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door From en Sony
Uitgegeven door Sony

Zorg dat je je angsten onder ogen ziet en zoek naar antwoorden in de oude stad Yharnam, waarop nu een vloek rust van een vreemde inheemse ziekte die zich als een lopend vuurtje door de straten verspreidt. Het gevaar ligt overal op de loer in deze angstaanjagende wereld. En je moet de duistere geheimen ervan ontdekken om te overleven.

Iemand tips voor the One Reborn? Eerste keer dat ik echt vast zit, en overigens mijn eerste ragequit. Alle tutorials gezien maar ik krijg hem echt niet kapot. Volgens het internet en youtube de gemakkelijkste boss in Bloodborne? Ja fuck you! Wat doe ik verkeerd? Ik gebruik de Ludwig 9+. De 6 mages leg ik nog makkelijk neer maar vanaf ik hem probeer te raken maakt hij me bijna altijd kapot in 1 of 2 slagen. Terwijl in alle youtube vids hij heel passief en traag beweegt. Is deze boss soms gepatched?

avatar van JacoBaco
Lang geleden alweer voor mij, maar ik kan mij herinneren dat ik steeds heel erg dichtbij bleef.. Nou, hier heb je ook niet veel aan hè? En mijn Battle Axe was heel erg sterk.

avatar van dr channard
Ik speel dit spel nu op mijn eigen playstation 4. Heb er eentje aangeschaft puur voor deze game (en andere exclusives). Ik was al jaren jaloers op mijn broer en ook hij zit nog steeds te genieten van deze game. Het begon gewoon te jeuken, vooral na het herspelen van het derde telg in de Souls serie. En aangezien ik toch honderden uren aan elke Souls game heb gespendeerd dacht ik... ach ja het is zijn geld wel waard.

Ik heb deze game een keertje gespeeld op de ps4 van mijn broer en ik mijn playthrough was een regelrechte ramp. Ik vond de game zelf gaaf met prachtige Lore , machtige details en een super interessante wereld. Bloodborne combineert de dingen die Dark souls 1 en 3 zo geweldig maken (Sorry Dark Souls 2, ik hou nog steeds van jou hoor). Het heeft dat verslavende effect van Dark Souls 3 mede door de vloeiende gameplay, leuke kostuums, lekkere combatmogelijkheden met wapens ; en het heeft het prachtige leveldesign van Dark Souls 1 (denk maar aan de vijanden die goed geplaatst zijn en het coherente gevoel van de spelwereld). Ik herinner me nog dat gave gevoel wanneer ik in de eerste Souls game een lift in ging en terug uitkwam op Firelink Shrine, de main hub van de game. Ik dacht wow, de spelwereld zit zo goed in elkaar. Zowaar bijna alle area's hebben connectie met elkaar. Bij Dark Souls 2 en 3 heb ik dat minder, maar Bloodborne doet het net zo goed. Dan wandel je door het verboden bos en kom je opeens in een vergiftigd meer met gigantische maden en reuzen en zie je daar een ladder in de verte die leidt naar de eerste plaats in de game... wow.

Maar mijn eerste playthrough was dus een ramp. Ik voelde me constant opgejaagd (mijn broer kon uiteraard niet constant naar mij blijven kijken en wou zijn games ook spelen op de playstation) Verkeerd levelen, upgrades laten liggen die bedoeld zijn voor mijn wapen, verdwalen, interessante sidequests laten liggen, falen tijdens baasgevechten, met een laag level aan de DLC beginnen (en deze dus niet kunnen uitspelen) en last but not least .... het verkeerde antwoord aan Gehrman geven op het einde waardoor je de game prompt eindigt en opnieuw begint..... Als ; toch wel redelijk, ervaren Souls speler kon ik door de grond zakken van schaamte en ik was de hele dag depressief nadat ik die laatste fout had gemaakt.

Nu ik een ps4 voor mezelf heb en kan spelen wanneer ik wil , doe ik alles ook rustiger en ik heb nu het gevoel dat ik deze game echt in de hand heb. Ik ben op het juiste level, ik spendeer aandacht aan sidequests, exploreer zo goed mogelijk, maak gebruik van blinkende munten waardoor ik minder verdwaald raak en maak goed gebruik van Runes; bloedkristallen en upgrades voor mijn wapen. Ik genoot al van deze game en nu doe ik dat nog 10 keer meer. Het blijft een ongelooflijk spel en misschien wel kanshebber om Dark Souls 1 van de plaats in mijn top 10 te werpen.

Heb nu net Samurai Jack, Firebreath en Spamboy verslaan (Shadows of Yharnam). Waren nu nog even lastig als vroeger maar het gaat goed. Ik ben kalm, voel me ook minder salty en geniet van deze game.
Ben benieuwd naar volgende areas.

"We are born of the blood, made men by the blood, undone by the blood."

Deze game had ik eigenlijk al veel langer willen spelen, maar ik was huiverig voor de hoge moeilijkheidsgraad. Gelukkig heeft Plus uitkomst geboden, naast het feit dat ik ondertussen al gewend was aan taaie games in de vorm van 'Nioh' en 'The Surge'.

Als speler word je gelijk in het diepe gegooid; je wordt wakker op een ziekenhuisbed zonder wapens om je te weren en de eerste vijand die je tegenkomt scheurt je binnen enkele seconden aan flarden. Een gruwelijk grapje van de makers, maar wel passend voor deze game, gezien doodgaan erbij hoort. From Software heeft dit inmiddels verworven tot de basis van hun games als je kijkt naar de 'Souls' serie.

De vloeiende gameplay staat als een huis, waarbij de nadruk ligt op de aanval. Het spreekwoord 'de aanval is de beste verdediging' is hier echt van toepassing, omdat je verloren health kan terugkrijgen door een vijand binnen een paar seconden gelijk weer aan te vallen. Middels verscheidene wapens kun je tactieken uitproberen op vijanden die nooit goedkoop aanvoelen, omdat het aan jou is om hun patronen te doorgronden en erop te anticiperen. Het belangrijkste is eigenlijk om je gevechten te kiezen en vooral niet gierig te worden, want als je denkt dat je de overhand hebt, is de vernedering nabij.

De wereld ziet er gedetailleerd uit en is gevuld met de nodige lore. Het is geweldig om rond te lopen en van alles te ontdekken, terwijl de sfeervolle score je helemaal onderdompelt. 'Bloodborne' zit namelijk tjokvol met allerlei geheimen die smeken om ontdekt te worden. Langzaam beland je in een heerlijk, gotische nachtmerrie waar ontsnappen nauwelijks meer mogelijk is.

Al met al een enerverende ervaring die je gewoon over je heen moet laten komen. Achteraf gezien vind ik de moeilijkheid best meevallen. Het enige wat ik jammer vind is dat de frame rate soms hapert, maar dat is slechts een kleine smet. Ik hoop dat er ooit nog eens een vervolg zal komen.

4,5 Sterren.

Nee nee, dat is deze game, ook van From .

En Nioh 2 ook nog on da way. 'Sgonna be a good year for samurai!

avatar van gamefan
Man man, wat een pareltje van een game is dit. Ook ik was aanvankelijk terughoudend door de befaamde moeilijkheid van deze games, maar als gratis PS plus game was het natuurlijk een gouden kans om eens te proberen. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want dit is 1 van de beste spellen die ik gespeeld heb tot nu toe; echt schitterend in z'n geheel.

Central Yharnam, de eerste regio, is voor 'Soulsborne' nieuwelingen eigenlijk al meteen enorm brutal; de eerste paar uren heb ik ervaren als de moeilijkste van het spel zelfs. De 1ste optionele boss ging nog vrij makkelijk neer, maar vooral bij Father Gascoigne stootte ik echt op een muur. Maar eenmaal dat je die welgekende 'klik' gemaakt hebt waarvan bij deze spellen vaak gesproken wordt, ben je echt vertrokken voor de rest van het spel. Ik zou ook niet zeggen dat het een enorm moeilijke game is; je moet gewoon rustig je tijd pakken en niet overhaast een gevecht invliegen; zeker in early game betekent dat vaak het einde.

Wat Bloodborne vooral uitstraalt is pure sfeer van begin tot einde; heerlijke creepy momenten binnen in een heel duistere, Victoriaanse/Gothic wereld, waarin langzaamaan ook Lovecraftian-achtige horror binnensluipt. De graphics dragen hier aan bij; esthetisch is dit bijna een kunstwerk, de verschillende regio's zien er allemaal fantastisch uit. Mijn favoriete regio's zijn Central en Old Yharnam, die straalden het meeste een volledig hopeloos duister sfeertje uit, maar buiten de Nightmare-regio's was elke regio top. Het design van de area's is ook echt ingenieus; bijna alle regio's staan op een verrassende manier met elkaar in verbinding, en ook binnen de regio's zelf was bijna niets zo tof als weer een shortcut ontdekken. Dit maakt het echt tot een unieke ervaring.

Qua gameplay kan ik niet veel meer zeggen dat nog niet gezegd is; het is bijzonder soepel en vloeiend en binnen de kortste keren wil je niks anders meer. Het mooie eraan is ook dat het uitdagend blijft; hoeveel je alles ook onder de knie krijgt; bijna elke vijand kan je in no time het 'you died' scherm opdringen. Vechten tegen de vele bosses is natuurlijk waar Dark Souls/Bloodborne in de eerste plaats om bekend staat, en ik moet zeggen dat er niks zo bevredigend is als het neerkrijgen van een boss, zeker als je er zo lang bij hebt vastgezeten; pure adrenaline. Qua bosses had ik het vooral in het begin moeilijk; Gascoigne, the Blood-starved beast en vicar amelia hebben mij elk heel lang beziggehouden. De latere main game bosses zoals The one Reborn, Micolash of Mergo had ik dan weer amper moeite mee. En zowel de chicste als één van de moeilijkere fights is de end boss, Gerhman.

Oppervlakkig gezien stelt het verhaal niet veel voor, en er zijn ook genoeg mensen die het daarbij laten en gewoon genieten van de rest (waar overigens niks mis mee is.) Maar voor wie dieper graaft, zal blijken dat de lore echt heel erg diep gaat en uitgebreid is. Ik heb me vele uren beziggehouden met het bekijken van verschillende youtube lore videos; dus zelfs buiten het spelen van het spel heeft Bloodborne me beziggehouden. Het is echt een prachtig spel en één van de tofste game-ervaringen die ik gehad heb tot nu toe. Ik ben nu ook helemaal overtuigd om Dark Souls te gaan uitproberen.

Dikke 5*

gamefan
Goed verhaal, erg herkenbaar!

avatar van thoyouknow1980
Dark souls zonder schild
Ja en dat is eigenlijk deze game in een notendop,geen schild betekent veel counteren en aanvallen.
Dat systeem werkt perfect en daagt uit tot meer risico's nemen.
Maar wat mij echt bevalt aan deze game is de algehele sfeer,echt geweldig
De spooky omgevingen zijn een lust voor het oog.
Dit in combinatie met de fantastisch gameplay maakt van deze game een meesterwerk

Behold! A Paleblood Sky!