
Captain Toad: Treasure Tracker (2014)
Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform / Puzzle
single player / multi player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Dit spel is een spin-off van Super Mario 3D World. Gebaseerd op minigames en bonuslevels uit die game, gaat Captain Toad voor de eerste keer op eigen avontuur. Door middel van het oplossen van puzzels moet hij op zoek naar sterren, edelstenen en andere soorten schatten.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=9mNWNYelWq0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
En naast uitspelen: heb je ook alle extra's en time challenges gehaald?

Ik kom er later op terug!
Captain Toad is een hele vermakelijke platform game die wat anders speelt dan de andere Nintendo platform games. Omdat je geen springknop of aanvalsknop hebt ga je op andere wijze de levels spelen. Het doel in ieder level is om de omgeving te analyseren en te bedenken hoe je naar het einde moet lopen. Wat dat betreft draait de game voor een groot deel om denken en observeren, in plaats van tactiek en reflexen. In ieder level zitten 3 kristallen verstopt en met genoeg kristallen kun je de latere levels vrijspelen. Ieder level vraagt je om op andere wijze te denken wat de game vers houd, en de besturing werkt soepel mee. Ik had nergens problemen met het bedienen van Toad of de camera, wat voor een concept als dit het belangrijkste is. Daarnaast zijn de levels heel kleurrijk & gevarieerd vormgegeven. Het ene moment zit je in een rustgevend blauw gebied in de ruimte, het andere moment in een rode vulkaan weg te rennen voor lava.
Wat verhaal betreft probeert Captain Toad niets bijzonders. Iemand word ontvoerd, red diegene. Wel zijn er meerdere korte cutscenes om het verhaal voort te duren maar persoonlijk vond ik ze wat humorloos en onnodig. Op gegeven moment herhalen ze eerdere cutscenes zonder de 2e cutscene anders uit te voeren dan de eerste. Het is een kleine hinder maar opmerkelijk genoeg om het wel mee te rekenen als minpunt.
Mijn grootste probleem met Captain Toad, evenals een probleem wat ik met de meeste Nintendo platformers van de laatste paar jaar heb, is dat het te makkelijk is. De focus van de uitdaging ligt bij het verzamelen van alle kristallen maar niet bij het uitspelen van het level. Ik moet eerlijk zeggen uitgekeken te zijn op dit concept. Games als Rayman Legends, Mario 3D World en Yoshi's Woolly World zijn allemaal games waar je door heenloopt tenzij je probeert alle collectables te halen. Ik heb liever en platformer als Shovel Knight of Super Meat Boy waarin de uitdaging ligt bij het halen van het level, niet bij het vinden van alle collectables. Een concept als dit bied mogelijkheden voor een paar goede breinkrakers, maar met uitzondering van een paar kristallen of verborgen Golden Muschrooms was er nooit een echte breinkraker of andere uitdaging. Door het gebrek aan uitdaging merkte ik mijn interesse in het halen van de kristallen rond het laatste 3e van de game te verliezen.
Ieder level heeft een speciale uitdaging die je aanmoedigt het level opnieuw te spelen met een ander doel, en in het begin vond ik het leuk om deze uitdagingen te doen (inclusief alle kristallen te verzamelen) maar hoe langer de game duurde hoe minder leuk dit werd. Op gegeven moment had ik voldoende kristallen om de game uit te spelen en anders dan een melding die zegt “je hebt alle uitdagingen gehaald” was er geen reden de uitdagingen te doen.
Onlangs dat de game deels van zijn kracht verloor rond de laatste 3e merkte ik, in totaal, meer plezier hiermee te hebben dan de meeste Nintendo platformers van de laatste paar jaar. Captain Toad’s grootste kracht is de gameplay: rustig en nadenkend de levels tegemoet gaan is een fijne verfrissing ten opzichte van de typische sidescroller. De levels zijn aangenaam vormgegeven en muziek past perfect bij de vrolijke sfeer. Niet een game die ik per se aanraad maar als je een Wii U hebt en je zoek een leuke, onschuldige game die niet zolang duurt is Captain Toad: Treasure Tracker een prima aankoop.
4*
Redelijk simpel concept maar wel wat je dan van Nintendo verwacht: alles tot in de puntjes uitgewerkt. Moeilijkheidsgraad ligt relatief laag, behalve wanneer je als completist alle randzaken wil halen. Extra challenges en kristallen zorgen voor een fijne extra uitdaging waardoor je de levels nog wat meer gaat waarderen.
Enkel de tijd-challenges heb ik niet volledig. Die vind ik ook een beetje misplaatst in een spel dat toch niet meteen heel flexibel is qua besturing, vooral omdat die tijden ook écht wel scherp liggen. Vaak moet je gewoon 100% de ideale route volgen om het te halen. Ook de mummy maze heb ik niet tot level 50, iets té stressy.
Maar verder niks te klagen over dit spel. Ziet er leuk en kleurrijk uit, genoeg creativiteit in de puzzeltjes, ook leuke variatie in de levels (vooral die lava levels zijn grappig). Exact waarom ik als occassioneel gamer gewoon bij Nintendo blijf, de WiiU mag dan niet zoveel keuze hebben qua games, je kan ook maar weinig verkeerds kiezen.
4.0*
Zo'n review als deze: Captain Toad: Treasure Tracker Video Review - YouTube
Geeft me wel het gevoel dat dit zo'n lollig spel is om regelmatig eens een half uurtje te spelen. Zeker als je de Switch bv mee hebt in het OV of op reis.
Geeft me wel het gevoel dat dit zo'n lollig spel is om regelmatig eens een half uurtje te spelen. Zeker als je de Switch bv mee hebt in het OV of op reis.
Is het inderdaad ideaal voor. Heb genoten van deze game. Levels zijn niet te lang of te ingewikkeld en dus inderdaad perfect om ergens tussendoor een half uurtje te spelen.
Zie het me wel geen tweede keer kopen though en hoop eigenlijk wel dat ze vroeg of laat werk maken van een sequel. Dit is werkelijk een van de leukste nieuwe IP's van de laatste jaren.
Ideaal voor even een potje spelen.. in de auto op vakantie etc.
Ik ben benieuwd of de Switch versie ook nog meer extra's heeft online en zo...
1 irritatiepuntje, hoe krijg je die meldingen uit beeld met allerlei tips hoe je je Switch moet gebruiken? Dat weet ik nu onderhand wel na een paar levels.
Had destijds geen zin om m’n Wii U hier telkens voor op te starten, maar in de herkansing handheld op de Switch toch wel een vermakelijk spelletje. Het viel me wel wat tegen dat er toch niet zo heel veel levels waren waar echt iets leuks met het concept gedaan werd, het leek wat moeite te kosten om dit tot een volwaardige game uit te rekken. Was er tegen het eind wel weer klaar mee, ondanks de beperkte lengte van de game.
Ze doen toch juist heel veel met het concept? Zeker op de handheld werkt dat toch prima, met blokken verplaatsen bijvoorbeeld. Overigens vind ik het ook geen beperkte lengte van de game, zitten tientallen levels in. Al moet ik bekennen dat ik het nooit langer dan een uurtje speel. Dan heb ik er wel weer zat van voor die dag. Ben dus nog wel even bezig om het uit te spelen. Sowieso is de replay-waarde per level best groot. Het is lastig om direct 3 juwelen te vinden en de extra missie per level. En je moet ook nog pixel Toad vinden, dat vind ik wel lollig om steeds te doen.
Als ik voor de derde keer voor een spugende draak aan het wegrennen ben, dan voelde dat voor mij een beetje als het uitrekken van een game. Time challenges en “zoek de pixel toad” veranderen daar niet echt iets aan, dat is m.i. ook een beetje kunstmatig de game langer maken.
Uiteindelijk heb je zo’n 50 unieke leveltjes, wat ik een tikkeltje karig vind voor het geld. Voelt meer als een 20 euro game.
Je kan als Toad of Toadette vrij weinig. Je kan niet springen, je kan jezelf moeilijk verdedigen. Maar daar is de gameplay op ingesteld. Je moet 3 diamanten verzamelen en soms een bonus-object en als je klaar bent mag je ook nog eens een pixel-versie van Toad zoeken die soms bijzonder moeilijk te vinden valt. En als je de losse opdracht niet hebt vervuld, dan heb je zelfs een goede reden om een level drie keer te spelen. Uitdaging genoeg dus. Ook omdat Nintendo hier best wel los is gegaan op het leveldesign. Tientallen jaren Nintendo historie komt hier op een prachtige nostalgische wijze voorbij in beeld en geluid. Ik heb er ieder geval van genoten. Het tempo ligt laag, waardoor ik gewoon op mijn gemakje door levels heen kan gaan. Af en toe wordt je wel opgejaagd, dat vind ik ook de mindere levels, maar het houdt het gevarieerd. De sfeer is gewoon vrolijk en leuk. De moeilijkheidsgraad varieert van enorm makkelijk tot soms best wel behoorlijk nadenken.
En ik vind het ook wel mooi dat dit een van die weinige Switch-games is waar het loont om op de handheld zelf te spelen, aangezien je regelmatig iets op je scherm in moet drukken of aan moet tikken. Normaal game ik op de Switch alles op de tv met mijn pro-controller, maar hier nauwelijks. Nintendo heeft zich er zeker niet makkelijk vanaf gemaakt met deze poort in mijn ogen. Ik heb nog een aantal levels te gaan, mooi de komende tijd maar eens verder mee gaan. Dit zijn echt van die games waardoor ik het aan mezelf kan rechtvaardigen dat ik een Switch heb gekocht. Dit soort Nintendo-games zijn tijdloos leuk.
4*


En het is inderdaad in concept trager dan een Mario maar dat komt omdat er veel meer puzzel element inzit.
Behalve de boost levels... da's snelheid.
Gister de demo gespeeld, maar vond dit toch wat traag waggelen en ook beperkend dat je niet kunt springen. Blij dat er een demo is, tot gisteren stond ie namelijk nog op mijn verlanglijst

Een beetje afwisseling is toch leuk? Mario is voor platformfun, Captain Toad voor puzzelplezier. Geloof maar dat je heel wat afwisseling in de levels krijgt om het leuk te houden.
Een beetje afwisseling is toch leuk? Mario is voor platformfun, Captain Toad voor puzzelplezier. Geloof maar dat je heel wat afwisseling in de levels krijgt om het leuk te houden.
Mee eens hoor, en als je kijkt welke games ik zoal speel zie je dat ik van afwisseling houd, maar dat betekent niet dat alles me dan zonder meer kan bekoren natuurlijk


Dat het nog steeds leuk is, is de kracht van Nintendo imo. Ze maken games echt tijdloos.
Ben benieuwd naar de nieuwe bonus lvl’s en daarna ga ik de dlc spelen

Het puzzelconcept is leuk vormgegeven en heeft zeker daardoor al wat pluspunten te pakken. De stijl doet in het begin nog vermoeden dat dit vrij kindvriendelijk is, maar zowel mijn nichtje als neefje hadden hier afgelopen jaar toch wel wat moeite mee. Echt heel leuk vonden ze het dan ook niet. Maar ook ik heb hier toch wel eens wat moeite mee gehad. En sommige heb ik dan ook niet volledig behaald. Dat heeft er ook mee te maken dat ik mij er tegenwoordig niet meer zo snel toe kan zetten om het onderste uit de kan te halen. En Captain Toad is daar wat mij betreft ook totaal niet het type game voor.
Daar staat wel een heerlijk vermakelijke en bij vlagen uitdagende puzzelgame tegenover. Maar de grootste kracht zijn voor mij de vele verschillende werelden die in de levels gepresenteerd worden. Die zijn geweldig uitgewerkt en putten flink uit de rijke geschiedenis die ze hebben. Het levert heerlijk afwisselende levels op waarbij ze je telkens weer met creatieve ideeën weten te verrassen. En de algehele stijl is ook gewoon om van te smullen.
Captain Toad heeft helaas wel wat moeite om voor mij de aandacht goed vast te houden. Na zo'n 5/10 levels heb ik het wel weer gehad. En om overal de Pixel Toad te gaan zoeken heb ik ook geen behoefte aan. Daarentegen is het wel weer erg vermakelijk als ik dit weer eens opstart. En weten de levels zonder de extra's ook best wel wat uitdaging te bieden. Uiteindelijk leveren ze hier ook wel weer gewoon een prima en vermakelijke game mee af.