LittleBigPlanet 3 (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4
Platform

Ontwikkeld door Sumo
Uitgegeven door Sony

Gebruik de unieke vaardigheden van Sackboy en zijn nieuwe vrienden, Toggle, Oddsock en Swoop, om alle hoeken van de Imagisphere te verkennen en het mysterie van de planeet Bunkum te ontrafelen. Ontdek vervolgens de fantastische nieuwe levels en games die zijn gemaakt en gedeeld door de LittleBigPlanet-community.

avatar van threeohthree
Heerlijk fris avontuur weer. Hartwerwarmend lollig toch weer, en terwijl ik hem eigenlijk in eerste instantie helemaal over het hoofd had gezien, heb ik er toch een hele tijd naar uit gekeken. Game voldoet weer aan alle LBP eisen, en kan ook deze, iedere game-liefhebber aanraden. Al zou ik nog wel even wachten want op het moment crashed de game wel om de haverklap.

avatar van AmazingPP
Ja threeohthree, dat heb ik dus ook gelezen; dat er veel bugs in het spel zitten. Dat is nu toch doodzonde!! Ik ben groot fan van LBP en zag uit naar dit nieuwe deel, maar ik wacht nu heel even, totdat de bugs eruit zijn. Wat is dat toch dat uitgevers hun spelen uitgeven met zoveel bugs: eerst "Assasin's Creed" en nu deze weer.... #zucht

avatar van threeohthree
Mja in het begin was deze game inderdaad gewoon onspeelbaar. Gelukkig is de oorzaak van de crashed nu grotendeels gepatched en heb ik de game inmiddels ook uitgespeeld. Voor mijn gevoel wel een stukje korter dan de vorige delen, al ligt de moeilijkheidsgraad wel een stukje hoger. Ook weer een geweldige community met heel veel creatieve levels. Voor mij persoonlijk wel wat jammer dat de focus niet meer heel dik zit op local co-op, maar absoluut wel weer een aanrader wanneer alle bugs eruit zijn gehaald.

Fonzzz002 (crew)
LittleBigPlanet 3 is het meest recente deel uit de platformgamereeks voor de Playstation. In LittleBigPlanet 3 moet Sackboy het, samen met 3 nieuwe helden, opnemen tegen kwaadaardige figuren die dreigen de wereld te vernietigen. Daarnaast bevat LittleBigPlanet 3 een uitgebreide Create Mode waarin je je eigen levens kan maken en de levels online kunt zetten, of de levels van andere creatoren spelen.

LittleBigPlanet 3 is een hele fijne platformer die op ieder gebied wat te bieden heeft. De game is erg creatief in zijn presentatie: de werelden waar je komt zijn gevarieerd & kleurrijk vormgegeven, de personages zijn levendig & humoristisch en de muziek is memorabel. Daarnaast is de gameplay erg gevarieerd: zo kun je het ene moment een typische sidescroller spelen waarin je vijanden moet ontwijken en niet in de afgrond vallen, het andere moment een auto bouwen om te racen, het andere moment een top down level spelen met puzzel elementen etc. Om nog maar te zwijgen over de grote hoeveelheden aan indrukwekkende online levels. Qua moeilijkheidsgraad zit LittleBigPlanet 3 fijn in elkaar. Het is niet een platformer waar je slapend doorheen loopt en het is nooit te moeilijk waardoor het niet onnodig frustrerend werd. Dit maakt LittleBigPlanet 3 een heerlijke multiplayer game omdat zowel ervaren platformgamers het kunnen oppakken als mensen die niet veel ervaring hebben. De controls heb ik echter wisselvallige meningen over. Sackboy bestuurt heet gewichtloos en het duurde even voordat ik aan de controls wende, maar zelfs toen ik gewend was maakte ik nog regelmatig blunders zoals dat Sackboy te ver doorvloog, of net iets te snel viel. Slecht zou ik het zeker niet noemen maar het is niet de meest soepele besturing die ik ben tegengekomen.

In LittleBigPlanet 3 hebben ze 3 nieuwe personages toegevoegd die ieder anders besturen en voor unieke levels zorgen. Deze levels waren ieder leuk om te spelen en ik had nooit het idee dat de game ééntonig werd. Wel voelde de game wat kort aan. De 3 personages zijn leuk maar je heb een kleine hoeveelheid levels voor ze tot je beschikking in de single player. Online mode heb ik ook wisselvallige meningen over. De Create Mode is enorm, het is overweldigend. Het is adembenemend om te zien wat mensen kunnen maken via de Create Mode. Je hebt, in sommige gevallen, hele games verwerkt in deze game. De reden waarom het mij echter niet zoveel deed is dat er niets was dat me terugriep naar online mode. Ja je hebt veel levels, maar eindeloos willekeurige levels spelen voelde een beetje doelloos en ik raakte er sneller op uitgekeken dan ik had gewild. Voor als je vrienden over de vloer hebt is het leuk om aan te zetten maar ik merkte dat, als ik alleen speelde, er snel op uitgekeken was.

Voor als je een PS4 hebt en zoek naar een leuke game om met vrienden te spelen is LittleBigPlanet 3 een aanrader om aan te schaffen. De game heeft van alles wat en alles wat het heeft is van een goed niveau. Het is echter wat kort en, onlangs dat de online levels indrukwekkend zijn, riep niets me terug om ze vaker te proberen.

avatar van Duke Nukem
In dit derde deel gaan we terug naar de vrolijke, kleurrijke en fantasievolle wereld van LBP. Ook de stemmen van Stephen Fry en Hugh Laurie zijn terug. Je kunt je eigen levels maken, wat ik nog niet heb uitgeprobeerd. Het lijkt me een pak werk. Sommige door andere spelers gemaakte levels zijn wel oké, maar vaak lijken ze nergens op. Leuk dat je dit spel met twee via locale co-op kunt spelen. Zo kunnen vaders met hun kinderen samenspelen, of met een jonger broertje of neefje! Regelmatig kan ik echter niet online gaan, er schijnt dus nog een enorme bug te zijn die het spel op de PS4 parten speelt wanneer je probeert verbinding te maken met de LBP servers?