Assassin's Creed: Unity (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Assassin's Creed: Unity speelt zich af in Parijs tijdens de Franse Revolutie. Als Arno Dorian ga je samen met je collega Assassins de echte macht achter de revolutie blootleggen. Voor het eerst in de serie kun je coöperatieve missies spelen met drie andere spelers.

avatar van PlayThaYard
Helemaal eens! Brotherhood vind ik de beste in de serie, Black Flag PS4 een goede spin-off (zonder bugs en grafisch top).
Unity is een bevestiging van Ubisoft dat de inspiratie ook op de "next-gen" consoles simpelweg op is.

AvMerode
Onspeelbaar op de pc en dat zelfs na patch 5.
Bij standaard graphics settings kreeg ik strepen in beeld, bij nvidia GeForce Experience optimalisatie profielen kreeg ik crashes op een bepaald moment. Dacht eerst dat het aan de nieuwe pc lag. Maar waarschijnlijk niet aangezien ik meer pc gamers zie met dezelfde problemen. Daarnaast zijn er ook nog eens flink wat bugs en glitches aanwezig. Zoveel bugs en problemen voor een grote titel als Assassins Creed is onacceptabel.
Game is gewoon niet goed geoptimaliseerd voor pc. Snap nu de kwade reacties van veel mensen op het internet.
Nu is Assassins Creed nooit echt mijn ding geweest en dus maakt het mij persoonlijk weinig uit. Maar mijn vader had veel zin in deze game en kan verder ook alleen met pc's en muizen overweg. (consoles en controllers gaat hem niet lukken)
Maar goed, alle vorige Assassins Creed games hebben we ook nog steeds voor pc en AC Rogue staat nu ook al op de pc. Assassin's Creed: Rogue loopt overigens wel prima op pc.

avatar van andnino
Na de verschrikkelijke verhalen is Unity me alleszins meegevallen. Ik ben weinig echt kwalijke bugs tegengekomen, enkel een paar keer vast komen te zitten. Ook de verhaallijn was zo slecht nog niet.

Maar ja, dat is het dan ook wel. Assassin's Creed 2, 3 en 4 hadden ieder een langer en meer uitgediept verhaal, en zelfs met Brotherhood ben je volgens mij langer aan de gang dan met de verhaallijn van Unity. Kortom: de verwachting voor AC-games ligt nu eenmaal hoger, en er is ook niet echt een excuus voor achteruitgang. Vreemd is het daarom dat:
- Je weer moet helen met medicijnen, terwijl auto-health in Black Flag prima werkte. Het is niet duidelijk op basis waarvan deze keuzes gemaakt zijn...
- Het combatsysteem qua knoppen weer op de kop gegooid is, terwijl ook dat in Black Flag prima werkte (wat mij betreft veel beter dan in 1 en 2). Dit geldt met name voor het richten met afstandwapens en het selecteren van "gadgets", en dan is er nog de camera die geen raad weet met kleine ruimtes, zodat je het vaak niet kunt zien wanneer je aangevallen wordt.
- Het speelbare gebied kleiner is dan Black Flag, 2 en volgens mij ook 3.
- De verhaallijn talloze interessante aspecten van de Franse revolutie links laat liggen.

Grafisch is er juist sprake van een enorme vooruitgang, en samen met de toegevoegde gameplay-elementen (binnenlocaties, co-opmissies, compleet aanpasbare outfits, nieuwe activiteiten zoals moordzaken) zou dit zorgen voor een goed nieuw deel. Als het op de bovenstaande genoemde punten niet achteruit was gegaan maar vooruit.

Unity is dus niet zozeer slecht, maar om onduidelijke redenen veel slechter dan het had kunnen zijn.

avatar van iMontana
Heb het spel geleend van een vriend en ik moet zeggen dat het niet de beste Assassin's Creed spel voor me is. De missies vind ik nogal allemaal beetje hetzelfde. Zo krijg je bijvoorbeeld missies waarin je mensen moet bestelen of vermoorden etc. Veel variatie in de missies is er dus niet en dat vind ik zo jammer. De combat-systeem is ook niet echt breed. Kortom dit spel is gewoon een beetje tegengevallen.

We weten allemaal dat Assassin's Creed games altijd wel tof zijn om te spelen maar zelf zou ik het nooit voor 60 euro kopen. Toch meer een spel die je beter voor wat goedkoper kunt aanschaffen. Het is je geld niet allemaal waard.

Ben wel benieuwd naar de volgende deel genaamd Assassin's Creed: Syndicate.

Arno is wel echt weer een dikke miet.

Hij zou zanger kunnen zijn van een door 3fm gehypte Nederlandse band.

Echt zo'n mietjesband.

Hoewel ik mezelf durf omschrijven als een fan van de Assassins Creed spellen, kan ik me vinden in de vele punten van kritiek die sommige spellen te verwerken krijgen. Net zoals ik Revelations maar een saaie boel vond, is ook Unity terecht afgekraakt geweest. De graphics zijn weliswaar uitstekend (van het beste dat er is) maar qua gameplay is dit een echt gedrocht. Het is een ferme stap achteruit na Black Flag en het schitterende Rogue. Ik heb dit spel bijgevolg ook nog altijd niet uitgespeeld, en ik denk ook niet dat ik dat zal doen.

avatar van richiedoom
Bijna 2 jaar na aanschaf eindelijk uitgespeeld. Voor lange periodes legde ik dit spel telkens weg omdat ik het ontzettend saai en repetitief begon te vinden. Ik heb ook op een gegeven moment besloten te stoppen met de Side quests omdat dit veel te veel tijd in beslag nam.

Vergeleken met Black flag is dit een enorme stap terug. Parijs ziet er wel degelijk prachtig en levendig uit, maar dan moet de gamelay en het verhaal wel in orde zijn. Dat was helaas niet zo. Syndicate sla ik dan ook over want ik ben de AC reeks even spuugzat...

avatar van Awake78
Eindelijk weer eens een Assassins Creed gespeeld. Had destijds AC 1 gespeeld en vond hem stiekem wel heel gaaf en vernieuwend. Deel 2 had het voor mij niet zo dus ben daarmee gestopt en de daarop volgende delen ook maar gelaten voor wat het is...tot Unity dus nu!

Was er aanvankelijk wat huiverig voor, ook ik heb natuurlijk de perikelen rond de launch meegekregen, dus ging er met 0,0 verwachting in. Moet gezegd, moest er wel weer even inkomen, maar van bugs of andere haperingen was totaal geen sprake, alles liep perfect op de PS4. Soms wat gerotzooi met de besturing, maar daar heeft iedere 3rd person game wel wat last van. Bijvoorbeeld als je ergens in de buurt van bosjes/bomen schuilhoudt en dan jezelf niet kunt zien zitten omdat er van alles voor de 'camera' staat.

Het klimmen werkt erg lekker, ook het omlaag klimmen is op de schop gegaan en gaat een stuk gestroomlijnder. Wel irritant dat je soms op de vlucht bent en niet alles geheel intuïtief gaat met de knoppen, zodat dat je soms de kop kost. Wat me ook irriteerde was dat je soms naar beneden wilde 'duiken' in zo'n hooiwagen of zo, maar de knoppencombinatie daar niet voor pakte en je 'gewoon' sprong, dood dus. En het spel is wat dat aangaat onverbiddelijk; als je op wat voor manier dan ook doodgaat in een missie moet je meteen van voor af aan beginnen. Dat heeft me regelmatig bijna doen besluiten te stoppen.

Maar waarom besloot ik toch door te spelen? De grafische pracht en kleuren van Parijs, echt simpelweg genieten. Door de rekenkracht van de PS4 heb je regelmatig veel volk in je scherm, het leeft en bruist als een malle. Revoluties op straat, dansen bij de cafés of openbare executies...alles kom je vrijwel dagelijks tegen in de stad. Ook de diversiteit tussen het arme en rijke gedeelte is fantastisch weergegeven.

Door de hoofdmissies te spelen, begeleidt het spel je door de afzonderlijke wijken en buurten. Ik heb me voornamelijk bezig gehouden met het hoofdverhaal en daarom de zijmissies (die er zéér veel waren) maar overgeslagen vanwege tijdsgebrek. Als je alleen het vermakelijke en goed doordachte hoofdverhaal speelt is de eentonigheid ook niet merkbaar. Ik bedoel, we kennen allemaal Ubisoft en weten inmiddels hoe de meeste zijmissies eraan toegaan...

Conclusie:

-Verhaal 4,5*
-Graphics 5*
-Besturing 3,5*
-Variatie 4*

Overall geef ik 4,5*. Heb me dit jaar nog niet zo vermaakt met een game als met deze (ok, Fallout 4 uitgezonderd). Heb ook meteen maar Syndicate aangeschaft, daarover later ongetwijfeld meer...

Mooi verhaal Awake78!

Ik heb toevallig deze game vorige week ook uitgespeeld, eind 2014 mee begonnen maar toen kwam de welbekende Assassin's Creed vermoeidheid omdat ik vlak daarvoor Black Flag (ook een topper) helemaal ziek had gespeeld. Nu anderhalf jaar later had ik er wel weer eens zin in, en het beviel me weer goed. Die bugs zijn er uit en speelt lekker en ziet er goed uit. De missies zijn gevarieerd, overigens vond ik de side missies ook best de moeite waard. De Helix Rifts ook gedaan? Ook grappig. Zelfde geldt voor de co-op missies, verrassend genoeg nog met genoeg random lui missies kunnen doen afgelopen week.

Enige wat ik nog kan doen zijn nog een paar Paris stories, de murder mysteries en de Nostradamus Enigma's, maar die 2 laatste trekken me op de 1 of andere manier wat minder.

Syndicate wacht ik nog even mee ook al is deze nu in de aanbieding, altijd ff een jaar of meer tussenpauze nemen

avatar van Awake78
Haha ja dat is eigenlijk met zulke spellen ook zo, maar na de goede verhalen kan ik eigenlijk niet wachten om met Syndicate te beginnen!

De side missies heb ik dus niet gedaan, tuurlijk pak je de kistjes en vaantjes mee als je in de buurt bent, maar echt tijd aan 'de verhalen van Parijs' heb ik niet besteed. Werd al duizelig als ik alle icoontjes zag staan op de map

Moet ook eerlijk zeggen dat dat kwam door enige tijdsdruk, omdat het spel weer terugmoest naar de bieb. Als je daadwerkelijk 40 euro of meer voor zo'n spel hebt betaald, begrijp ik dat je er meer uit wilt halen.

Black flag zal er tzt ook nog wel van komen. Maar dat zal nog wel even duren...

Awake78 schreef:
Werd al duizelig als ik alle icoontjes zag staan op de map .

Lol ja als je die map voor de 1e keer tevoorschijn tovert dan krijg je zowat een hartverzakking. Wat verschrikkelijk veel icoontjes. De autist in mij wil dan ook al die markers van de kaart wegpoetsen haha. Een gast op TrueAchievements schreef daar een tijd terug een mooi artikel over met de titel 'I'm getting too old for this' Herkenbaar!

avatar van rustugan
Na alle AC's tot en met Rogue gespeeld te hebben, begin ik toch weer es zin te krijgen om 1 te spelen. Ik neig naar Unity maar ik weet alle verhalen over deze game qua bugs en vastlopers. Zijn deze inmiddels er een beetje uitgepatcht (voor PC) ?

avatar van rustugan
Na alle AC's die voor Unity uit zijn gekomen uitgespeeld te hebben, ben ik nu dan eindelijk maar eens begonnen met Unity. Normaliter zou ik er eerder mee zijn begonnen, maar gezien de twijfels die ik had (zie hierboven) heb ik het toch nog maar een tijdje uitgesteld. Inmiddels loopt het spel (voor mij) goed. Ik had bijna geen bugs meer gehad, en alles liep met een steady 60 fps soepel. Het bekende AC sfeertje kwam al snel terug toen ik me begaf in Parijs (wat er overigens schitterend uitziet). Ook Arno kon mij wel bekoren alhoewel het zeker niet kan tippen aan Ezio Auditore Da Firenze. De hoeveelheid aan missies is genoeg, maar het wel op een gegeven moment wel erg repetitief (volg dat, vermoord die). Het hoofdverhaal is daarin nog wel onderhoudend genoeg, maar de zijmissies worden op een gegeven moment wel erg saai. Ook in het verzamelen van de collectables is er weinig veranderd, de veertjes zijn vervangen door kokardes en ook de kistjes zijn weer van de partij. Ditmaal heb je voor sommige wel een lockpicker nodig wat leuk is uitgewerkt, maar door de hoeveelheid van de kistjes op den duur wel verveeld. Dat is, en blijft het probleem van AC unity, het spel heeft van alles teveel waardoor het op en den duur gaat vervelen. Ubisoft moet eens kijken naar The Witcher 3. In die game alles zo gevarieerd, waardoor het nooit verveeld. De Coöp was wel vermakelijk en de vorm van die missies is leuk georganiseerd, alleen komt het doel vaak op hetzelfde neer.

Al met al vond ik de game niet zo slecht als in sommige media werd vermeld, maar om origineel te blijven met AC moet Ubisoft het toch zeker meer over een andere boeg gooien.

3.5 *

Assassin's Creed: Unity Will Be Used To Help Rebuild Notre Dame - gamebyte.com

Cool! ben nu ook weer getriggerd om Unity weer eens op te starten om nog even van de Notre Dame te kunnen genieten. In het echt ook 1x gezien maar daar heb ik volgens mij geen foto’s meer van

avatar van FlorisV
Voor mij het eerste Assassin's Creed spel waar ik echt voor ben gaan zitten. Door het typische triple A imago van deze natuurlijk erg commerciele reeks waren mijn verwachtingen wat gespannen. Maar ik was al snel positief verrast door de pracht van het spel en na vele uurtjes (ik denk 40?) spelplezier (en hier en daar een gvd-tje) heb ik hem uitgespeeld. Zelf voor een tientje gekocht, dat maakt natuurlijk milder. Verder zijn inmiddels veel bugs opgelost, maar niet allemaal. Ik kwam een aantal keer vast te zitten in een muur en het spel is ook een keer gecrashed.

De gameplay is erg soepel, het parkouren gaat meestal gesmeerd, hoewel het soms toch traag is met reageren. Soms zat ik een aantal keer ongeduldig op de drop button te drukken bijvoorbeeld en bleef het karakter gewoon zitten. De interactie met de omgeving heeft dus af en toe wat nukken maar gemiddeld is de ervaring erg positief.

Het Parijs van de 18e eeuw is prachtig uitgebeeld met veel iconische gebouwen. Je kijkt bijvoorbeeld je ogen uit als je de Notre Dame beklimt en van binnen betreedt. Er wordt ook nog even een uitstapje gemaakt naar de 20e eeuw, om ook nog even een parkour van de Eiffeltoren te doen, tussen kogelregens van Messerschmidt vliegtuigen door. De interieuren van gebouwen zijn ook gevarieerd en mooi gemaakt met talloze verschillende schilderijen aan de muur.

Sommige historische figuren zoals Marie Antoinette had ik graag meer gezien. Maar het was zeker kostelijk om Markies de Sade en Napoleon tegen te komen.

Het verhaal bleef niet zo hangen, ook was het niet mogelijk het plot tot dusver nog rustig na te lezen, wat ik wel fijn vind omdat ik niet altijd goed oplet of alles van een cutscene kan onthouden. Toch vond ik dat niet zo erg omdat ik kon genieten van de gameplay, die zijn eigen draai aan het stealth genre geeft. Ik weet dat sommigen de AC games geen echte stealth games vinden maar ik moet toch zeggen dat ik als Splinter Cell adept best aan mijn trekken kwam, al miste ik natuurlijk de fijnere aspecten van die reeks, daarin kun je veel meer trucjes doen. Bij AC kun je vaak ook even wegrennen of verstoppen en dan gewoon overnieuw sluipen omdat de cooldown van bewakers erg kort duurt, ik ben wel een wat strengere bewaking gewend bij stealth games waarbij je gewoon echt zo goed als ongezien moet blijven.

Vergelijkingen met Witcher 3 (die het naar mijn mening veel meer van verhalen moet hebben dan van de na verloop van tijd toch wat monotone gameplay) vind ik te krom omdat AC geen rpg reeks is.

Ik heb weinig side quests gedaan, ik had het idee dat de Nostradamus raadsels niet zo interessant waren (hintjes die je naar verschillende plaatsen sturen waar je weer een nieuwe hint vind) maar heb wel een wandeling van Napoleon met zijn geliefde begeleidt.

Wel erg leuk en vaak hilarisch zijn de commentaren bij de stukjes geschiedenis die je meekrijgt.

Ik kan verder absoluut aanbevelen het gehele spel qua spraak in het Frans te spelen, voor een betere immersie.

avatar van Julian McArthur
Dit is mijn eerste kennismaking met de AC reeks. Unity (en Syndicate ook) trekken me het meeste aan door de setting.
Visueel vind ik het een parel. Ondanks dat het al een aantal jaren oud is vind ik de stad echt prachtig en levendig vormgegeven.
Er zitten wel een aantal heel vervelende bugs in die mij meer en meer begonnen te storen. De controls bijvoorbeeld. Ik had het net iets te vaak voor dat ik op zaken klom waar ik helemaal niet op wou klimmen maar van zodra je in de buurt bent van een paal of een muur of een kar gaat ie er meteen aanhangen. En dat is heel vervelend als je bvb achtervolgd wordt. Idem voor langs een raam naar binnen gaan. Te vaak werkte dat gewoon niet waardoor ie er over klom maar weigerde naar binnen te gaan.
Vijanden die maar blijven spawnen begon op gegeven moment ook een sleur te worden. Je doodt alle vijanden in een kamer en gaat naar de volgende kamer. Als je teruggaat naar de vorige zijn de vijanden er doodleuk allemaal terug. Zo blijf je bezig.
Dan zijn er nog trophies die niet verschijnen omdat ze glitched zijn en de missies zijn soms ook repetitief.

Maar toch een hoge score omdat ik me (ondanks de ergernissen) kostelijk vermaakt heb met het vele grinden en verzamelen.

Als dit een van de slechtste AC games uit de reeks is dan ga ik een mooie tijd tegemoet

avatar van Mr. Olaf
Afgelopen week deze game en de bijbehorende dlc uitgespeeld. Heb me uitermate goed vermaakt met deze game. Nou moet ik erbij vermelden dat ik tot nu toe alleen de AC games t/m deel III heb gespeeld en deze daar prima in het straatje bij past.
De game is alweer ruim 6 jaar oud maar ik vind het er zeer mooi uitzien. Parijs leeft en er is van alles te zien en te doen. Wat betreft bugs heb ik eigenlijk nauwelijks last gehad. Af en toe parcours Arno niet de kant op zoals ik dat wil maar dat fenomeen vond ik met Ezio een stuk irritanter. En op een paar crashes na viel het allemaal wel mee. Missies zijn wat repetitief en gaat op den duur een beetje vervelen. Maar als je het volledig stealth wil spelen, is het een aardige uitdaging. Je wordt meteen afgestraft als je er vol ingaat en je meerdere tegenstanders hebt, zeker als je net begonnen bent.
Wat ik wel irritant vond is dat ik ergens net na sequentie 4 of 5 per ongeluk de snelreis knop naar Franciade (Dead Kings dlc) aanklikte ipv naar het theater. En om terug te gaan naar Parijs moest missie 1 van sequentie 13 perse afgerond worden. En dat was knap lastig.
Anyway, voor die 3,95 die deze game me gekost heeft, dikke prima voor AC Unity!