Valiant Hearts: The Great War (2014)

Alternatieve titel: Soldats Inconnus : Mémoires de la Grande Guerre

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Valiant Hearts: The Great War vertelt een verhaal over vier mensen (en hun honden) wiens lot met elkaar verbonden is, en over gebroken liefde in een gebroken wereld. Duik in een in 2D geanimeerd avontuur in de stijl van een stripboek dat verkenning, actie en puzzels met elkaar combineert in de setting van de Eerste Wereldoorlog.

avatar van Hadouken
Ja, een aanradertje is het zeker. Ondanks de oersimpele graphics weet Ubisoft een sterke oorlogssfeer neer te zetten. De personages hebben niet eens een gezicht of een verstaanbare taal, maar toch zijn het verhaal en verschillende gebeurtenissen ontroerend. Ik ben geen oorlogsliefhebber, maar toch leuk dat er eens iets uitkomt over de Eerste Wereldoorlog, zeker omdat ik er persoonlijk best weinig écht over weet. Deze game is naast entertainment namelijk ook nog leerzaam.

Deze 2D game is een combinatie van actie, adventure en puzzelen. Je hebt alleen een 'slaan'- en een 'gooi' knop dus echt vechten is er nooit bij. In plaats daarvan kun je kleine obstakels wegslaan of een flesje gooien om een vijand af te leiden. Moeilijk wordt het nooit. Ten eerste worden puzzels of voorwerpen die nodig zijn duidelijk gemaakt door tekeningetjes in tekstwolkjes. Geen echte tekst dus. Ten tweede zijn er enorm veel checkpoints en vrijwel geen laadtijden waardoor je nooit lang komt vast te zitten.

Doorheen de +/- 25 levels liggen ook tal van verborgen voorwerpen die informatie geven over datzelfde item. Daarnaast kun je in het menu ook een stukje geschiedenisles lezen over de gebeurtenissen die zich op dat moment afspelen. Zo in een geschiedenisboek oersaai, maar in zo'n game geintregeerd wordt het allemaal opeens een stuk visueler, en daardoor interessanter.

De gameplay verloopt soepel, er zijn weinig laadtijden en de verborgen voorwerpen zijn een reden om deze game zelfs een tweede keer te doorlopen. De algehele verzorging is echt top en hier is duidelijk met liefde aan gewerkt. Er morgen van mij wel meer oorlogsgames in deze setting komen.

Geschiedenisles...

Naar aanleiding van de vele positieve berichten had ik hier veel meer van verwacht.

Op zich is het idee leuk; een compleet nieuw verhaal vertellen in de Eerste Wereldoorlog met respect voor de historische gebeurtenissen. Het laat je als gamer met een ander perspectief naar het geheel kijken. Desondanks ontkom je er niet aan dat men wel erg aan het hameren is op de geschiedenis middels verscheidene verzamelobjecten en kleine naslagwerken.

De gameplay is simpel van opzet, misschien wel te makkelijk. Hierdoor zit er weinig uitdaging in, al zal dat wellicht expres zo zijn rekening houdende met de jeugdige gamer die bijgebracht moet worden. Je bent namelijk zowat de hele tijd bezig om puzzels op te lossen en de vijand af te leiden en mocht het onverhoopt niet lukken, dan zijn er genoeg hints om je verder te helpen.

Wat ik daarentegen wel kan waarderen zijn de graphics, de sfeer en de prachtige soundtrack. Gedurende de game vormt dit een mooie combinatie. Het brengt de personages en de wereld tot leven, wat ervoor zorgt dat je goed in de game zit.

Al met al best vermakelijk en bovenal interessant om eens gespeeld te hebben, maar echt pakkend wordt het helaas nooit.

3,0 Sterren.