Kero Blaster (2014)

Apple iOS / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Platform

Ontwikkeld door Studio Pixel
Uitgegeven door Studio Pixel, Active Gaming Media, Playism en 1Print

C&F Inc. teleporters gaan opeens overal offline, en het is aan een onverschrokken kikker om de situatie op te lossen door de teleporters te ontdoen van mysterieuze zwarte wezens.

avatar van Animosh
De spirituele opvolger van Cave Story.

Kero Blaster heeft namelijk enorm veel gemeen met dat spel. Het heeft dezelfde ontwikkelaar (Studio Pixel), en dat zie je in vrijwel alles terug. Ook dit is een 2D actie-platformer waarin je verder komt in het spel door een heleboel vijanden te verslaan, en de wapens lijken zeer veel op elkaar. En ook wat betreft vormgeving lijken de spellen erg veel op elkaar: de vijanden hebben een vergelijkbare stijl en sommige onderdelen van de omgevingen (zoals de spikes) zijn duidelijk overgenomen van Cave Story.

Maar er zijn ook verschillen, en die zorgen ervoor dat Kero Blaster het niveau van Cave Story niet haalt. Ten eerste scoort Kero Blaster veel lager op wat ik het sterkste punt van Cave Story vind: sfeer. Cave Story had namelijk een fantastische soundtrack, en hoewel de muziek in Kero Blaster niet onaardig is stijgt het simpelweg nooit uit boven middelmatige bit-muziek. De vormgeving en het verhaal zijn bovendien een stuk kinderlijker: minder grijs/bruin, meer kleurrijk en meer gericht op humor in plaats van diepgang.

En ten tweede heeft het veel minder (permanente) checkpoints dan Cave Story. Dat spel had er al niet zoveel, maar in dit spel begin je aan een level met drie levens, en als die op zijn, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Er zijn wel behoorlijk wat tijdelijke checkpoints (waarnaar je terugkeert als je doodgaat maar nog één of meer levens hebt), maar als je levens op zijn vervallen die. En dat heeft tot gevolg dat je in dit spel behoorlijk wat moet backtracken, waar ik persoonlijk geen fan van ben. Je mag de munten die je verzameld had voordat je stierf wel houden, en daarmee kun je upgrades kopen, dus het is geen weggegooide tijd, maar het zorgt er wel voor dat Kero Blaster repetitiever aanvoelt dan Cave Story.

Kero Blaster is kortom een vermakelijke actie-platformer die veel gemeen heeft met Cave Story, in het bijzonder haar gameplay en sommige stijlelementen. Maar de verschillen met Cave Story (een minder unieke sfeer, meer herhaling) zorgen ervoor dat dit spel een stuk minder indruk op me heeft gemaakt. Vermakelijk is het echter wel (vooral de bazen zijn leuk), dus een dikke 3* (3.25*) verdient dit makkelijk.