Jamestown (2011)

Macintosh / PC
Action / Shooter

Ontwikkeld door Final Form
Uitgegeven door Final Form

Jamestown is een uitdagende top-down shooter die zich, in een fictief verleden, afspeelt op het door Groot-Brittanië gekoloniseerde Mars in de 17e eeuw.

avatar van Animosh
Een geweldige bullethell-shmup.

Jamestown voelt een beetje aan als een shmup-versie van Metal Slug. Het heeft non-stop actie, met een eindeloze stroom aan vijanden die op je afgestuurd worden, het barst van de explosies en de sfeer in het algemeen is opgewekt, bombastisch en intens. Jamestown beviel mij persoonlijk echter nog aanzienlijk beter dan Metal Slug. Ten eerste vind ik de muziek beter: het is bombastisch en onorthodox, maar ik vond het erg goed bij het spel passen. Ten tweede is de gameplay intenser: Metal Slug is al druk, maar hier wordt je gehele scherm regelmatig gevuld (vooral op de hogere moeilijkheidsgraden) door vijanden en hun 'kogels'. En daar hou ik wel van. En ten derde heeft dit spel een meer orthodoxe structuur. Metal Slug stelt haar "arcade mode" centraal, waarin je met 20 continues moet proberen om het hele spel te doorlopen. In Jamestown is daarentegen het doel om met 2 continues een level te halen, en dat systeem spreekt mij meer aan. Het spel is overigens ook erg toegankelijk. De laagste moeilijkheidsgraad (normal) is best eenvoudig, waardoor je langzaam aan het spel kan wennen. En als je dan naar de hogere moeilijkheids-graden moet (om latere levels vrij te spelen) ben je daar klaar voor.

Jamestown heeft ook een paar kleine minpuntjes (ik zie bijvoorbeeld het nut niet in van een continue-systeem tov gewoon meer health en het laatste level duurt misschien iets te lang), maar over het algemeen heb ik erg genoten van dit spel. Het is vlot, intens en het speelt heerlijk weg. 4*