Teslagrad (2013)

Macintosh / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch / Xbox One
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Rain
Uitgegeven door Rain en Soedesco

Teslagrad is een 2D puzzel-platformer met actie-elementen, waarin magnetisme en andere elektromagnetische krachten de sleutel zijn om verder te komen in het spel, en zodoende de geheimen te ontdekken die verborgen zijn in de verlaten Tesla Toren.

avatar van Animosh
Goed.

Teslagrad is een puzzel-platformer waarin je als een jongen speelt die macht krijgt over elektriciteit (of iets in die richting). En het doel is uiteraard om die speciale vermogens te gebruiken in combinatie met de omgevingen waarin je je bevindt en op die manier verder te komen in de wereld. Je kunt bijvoorbeeld de lading van objecten (rood of blauw) omwisselen, waardoor ze zich op een bepaalde manier bewegen, je kunt door bepaalde objecten die je bij aanraking doden heen dashen en je kunt lading gebruiken om jezelf door bepaalde objecten af te laten stoten of aan te laten trekken.

En dat is allemaal leuk om te doen, goed uitgewerkt en behoorlijk uitdagend (vooral tijdens de bazen). De sfeer van het spel is bovendien best sterk, soms zelfs zeer sterk. De stijl is eenvoudig maar slaagt er goed in om een mysterieuze en avontuurlijke sfeer neer te zetten, maar vooral de muziek vond ik aangenaam. Het is niet altijd even opvallend, maar vooral het ambientdeuntje dat meermaals terugkeert vond ik erg sfeervol, en de (vaak industriële) geluiden zijn ook passend.

Teslagrad is in geen enkel opzicht echt uitmuntend, maar het doet ook niets echt verkeerd. De gameplay is bevredigend (wel kort) en de sfeer is aangenaam. Een kleine 4* is dit dus wel waard.

Spelen met elektriciteit.

Meer van verwacht.

Als speler word je gelijk in de game gegooid en moet je gaandeweg het één en ander zien te ontdekken wat zich allemaal heeft afgespeeld. Qua narratief is het vrij mager te noemen en het enige wat je hierover meekrijgt, wordt verteld in de vorm van toneelstukjes die op een doek worden geprojecteerd.

'Teslagrad' draait dan ook meer om het puzzelen en de manier waarop je elektriciteit gebruikt; je kunt objecten een positieve en een negatieve lading geven om progressie te boeken in de wereld. Op zich wel leuk bedacht, maar de moeilijkheidsgraad gaat wel erg snel omhoog. Bovendien is de besturing redelijk onhandig en weinig nauwkeurig, wat alleen voor meer frustratie zorgt.

Daarentegen kan ik de stijl i.c.m. de sfeervolle muziek wel waarderen. Het is lekker mysterieus en avontuurlijk. Je zou kunnen zeggen dat er een soort van middeleeuwse setting is gecreëerd. Toch blijft het jammer dat de gameplay daarbij achterblijft.

Al met al een game met een aardig concept, maar het schiet op cruciale punten tekort voor een fijne ervaring.

Dikke 2,5 sterren.