Super T.I.M.E. Force (2014)

Alternatieve titels: Super T.I.M.E. Force Ultra | Super Time Force

PC / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation Vita / PlayStation 4
Action / Platform

Ontwikkeld door Capybara
Uitgegeven door Capybara

In deze actievolle platformer neem je de controle over de tijd. Door deze terug te spoelen en op ieder willekeurig moment weer te starten dien je je voordeel te halen in de strijd. je voert een groepje huurlingen aan waarmee je het einde van het level dient te bereiken. Wanneer je de tijd terug spoelt kun je een nieuwe huurling in de strijd brengen. Deze vecht dan mee aan de zijde van je vorige zelf, welke dezelfde acties uitvoert als voor het terugspoelen van de tijd.

avatar van Animosh
Leuk spelletje.

Super Time Force Ultra is een run and game-game met een unieke twist: je kunt de tijd terugdraaien waardoor een nieuw lid (dat kan ook hetzelfde personage zijn) van de "super time force" naast een oud lid kan vechten. Op die manier kan soms de dood van één óf meer personages voorkomen worden, kan tijd worden gewonnen (want de levels hebben een - verlengbare - tijdslimiet van 60 seconden), met brute kracht of door gebruik te maken van de specifieke eigenschappen van de personages, en kunnen (mini-)bazen met een leger van personages uit heden en verleden worden aangevallen.

En dat werkt goed. Het steeds terugspoelen van de tijd haalt wel het tempo enigszins uit het spel, maar anderzijds wordt daardoor strategisch denken bevorderd. En met een leger van personages een baas neerhalen is gewoon leuk. Het spel is bovendien best uitdagend, en de sfeer is opgewekt.

De vormgeving is niet echt mijn ding (wat te cartoonesk voor mijn smaak, en visueel weinig interessant, met nogal saaie kogels bijvoorbeeld), maar vervelend is het ook niet. En de opgewekte bit-soundtrack is weliswaar weinig memorabel, maar past wel bij het spel en zet een energieke sfeer neer. De humor is wel erg flauw, met woordgrapjes omtrent "tijd" en kinderachtige plotontwikkelingen.

Het "run and gun"-genre behoort zeker niet tot mijn favorieten, maar af en toe vind ik het wel leuk om zo'n spel te spelen. Super Time Force Ultra geeft een frisse draai aan dat genre door tijdreizen aan de formule toe te voegen, en hoewel het zeker niet perfect is heb ik me er zo'n 6-7 uur best goed mee vermaakt. 3.5*