Animal Crossing (2001)

Nintendo 64 / Nintendo GameCube
Simulation

Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo en iQue

Je komt als nieuwe bewoner aan in een dorpje bewoond door dieren. Tom Nook, eigenaar van de dorpswinkel, geeft je een huis. Maar je moet natuurlijk nog wel de hypotheek afbetalen. In het begin zul je een paar klusjes voor hem moeten opknappen, maar daarna ben je vrij om te gaan en doen wat je wil. Vissen, insecten vangen, fossielen zoeken, kunst verzamelen en natuurlijk je huis zo mooi mogelijk inrichten. Maar ook het socializen met oude en nieuwe dorpsbewoners kan tot de dagelijkse activiteiten behoren. De tijd in het spel loopt gelijk met die in de werkelijke wereld, dus krijg je ook te maken met dag en nacht, de seizoenen en jaarlijks terugkomende evenementen zoals kerst en oud en nieuw. Een life simulation game in fabeltjesland.

avatar van dwejkk
De DS en Gamecube versie, waren dacht ik gewoon twee verschillende spellen?

Inderdaad, dit was niet helemaal zoals ik 'm toegevoegd had :S
Het is over het grote geheel wel hetzelfde, maar dan zou super mario bros. en super mario land ook dezelfde game zijn zeg maar.

avatar van Princess Piranha
Ik had enkel ACWW, maar het is een leuke game!! Er valt steeds weer veel te ontdekken en dat is erg leuk. (Wisten jullie dat je zelfs bruin kan worden van de zon??)

Zit nog wel te twijfelen tussen een 4,5 en een 5...

avatar van Koert
Dit klopt inderdaad niet.

avatar van Derek
Voor de compleetheid moet de N64, die alleen in Japan is uitgebracht, eigenlijk ook nog even toegevoegd worden. En de DS en NGC versies zijn inderdaad anders.

avatar van Princess Piranha
Derek schreef:

Goed dat je het even meld. De meesten hier zullen die zo vergeten te noemen. Ik heb er eigenlijk nooit iets van gezien, maar wel van gehoord. Weet jij er meer van?

Het houdt je een tijdje bezig, je vindt het leuk, dan blijf je steeds langer weg, en uiteindelijk vergeet je het. Zo ging het bij mij, in ieder geval.

avatar van Ravenstein
Hier vind ik dus niet veel aan... Ik kan me perfect vinden in wat Karl reeds zei.

Niet echt slecht, maar zeker niks om wild van te worden. Heb er grote moeilijkheden mee om het woordje "goed" boven te halen.

Een 2,5 (voor de Nintendo DS-versie)

Je hebt al snel de neiging te zeggen dat het spel "nergens over gaat", maar niks is minder waar. Het gaat niet over oorlog, niet over een prinses, niet over drugsbaronnen, dat is zeker zo. Het klinkt misschien minder spectaculair en het is niet zo makkelijk uit te leggen, maar Animal Crossing gaat wél over de lege maar onweerstaanbare verzameldrift van mensen, over de eerste sneeuwvlokjes van het jaar, over de muziek van bladeren die uit bomen vallen, over ontroerende brievenwisselingen met "Mom" en over ontelbare kleine dingen waar je in het dagelijks leven (bijna) compleet aan voorbij gaat, maar die in Animal Crossing fijntjes worden benadrukt.

De positieve kracht die dit spel uitstraalt werkt erg inspirerend. Het verzamelen van fossielen, verkopen van fruit, onderhouden van de omgeving en communiceren met dorpsbewoners is eigenlijk niet meer dan een excuus om je als speler iedere dag éven naar deze wereld te lokken, waarna het spel die dag weer helemaal goed maakt, of nog net even iets beter.

avatar van Awake78
Leuk, doch kiddy spel.
Erg mee vermaakt, maar als je er klaar mee bent, ben je er ook echt klaar mee. En dat was in mijn geval vrij snel (3 weken). Er zit niet echt iets verslavends aan, geen trigger om constant door te gaan. Af en toen komt er een nieuw dier, je kunt je huis opleuken, fossielen opgraven, vissen......maar dat houdt wel op na een paar dagen/weken. Zoontje van m'n vriendin hield het 2 maanden uit, die vond blijkbaar wel een factor om door te spelen, al betwijfelde ik af en toe of ie wel in de gaten had wat ie deed. Jammer dat de teksten dan ook Engels zijn (voor hem dan).
Wel veel cheat-codes en trucjes, ook de feestdagen zijn leuk gedaan. Voor de charme en originele insteek krijgt ie wel een voldoende van me.

nuf
Inderdaad na de beginfase is er buiten de feestdagen en losse events weinig te doen behalve verzamelen en spullen van bewoner naar bewoner te brengen