Far Cry 4 (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Je leven verandert in een ware overlevingstocht wanneer je moet vluchten voor één man, die zichzelf de absolute macht heeft toebedeeld in Kyrat, een kleine regio in de Himalaya's. In deze open-wereld schrijf je je eigen verhaal. Je krijgt hierbij de beschikking over een ruime selectie aan wapens en voertuigen.

Beetje onzin wel. Dat ze het gewoon onderling lekker uitzoeken en me dan gezamenlijk een missie presenteren.

Dit is geen fatsoenlijke manier van werken natuurlijk.

Klein minpuntje voor mij op een verder zeer solide geheel. Heerlijke shooter en bovendien een heel scala aan dikke wapens met een lekker next gen glanslaagje.

Vet bijvoorbeeld dat de Robocop gun er ook inzit.

JacoBaco schreef:
Ooit Far Cry 1 even gespeeld en nu ineens Far Cry 4. Ik vind het jammer dat ik de vorige delen gemist heb en ze waarschijnlijk ook niet meer ga spelen, want ik heb veel plezier beleefd aan deel 4. Ik was er wel vrij snel doorheen, dat wel. De map is enorm en er is van alles te doen, maar ik heb vorige week de platinum trofee gehaald en nu vind ik het wel best zo. Ik speel het waarschijnlijk nooit meer!

Maar wat kan ik er verder over zeggen... Het verhaal is zeer matig, maar dat stoorde mij totaal niet. De personages... Niet bijzonder goed, gewoon goed. De missies zijn vaak erg leuk, maar op normaal niet echt uitdagend. Dus je kunt de game op moeilijk zetten natuurlijk. Vooral het overnemen van buitenposten kun je voor jezelf heel uitdagend te maken door ongezien iedereen af te maken en af en toe wat vlees in het kamp gooien in het hoop dat er een beer komt en er een aantal afslacht.

Wat soms wel een beetje vervelend werd, was dat de buitenposten vaak weer aangevallen worden. Meestal nadat je fast travel doet naar zo'n kamp. Vervolgens stap je in een auto en net als je lekker op weg bent, krijg je de melding, we worden aangevallen. Natuurlijk kun je dan denken, sterf maar lekker en je wordt er ook niet op afgerekend. Maar als je toch teruggaat, krijg je weer veel XP en het voelt gewoon goed om te helpen. Net als die karma events waarbij je rebellen moet helpen die worden aangevallen. Ook dit gebeurd wel erg vaak en vaak kan ik het dan toch weer niet laten om te helpen.

De vele dieren maken de wereld zeer levendig. De dieren doen hun ding. Ze vallen andere dieren aan of ze vallen jou aan of ze rennen weg. Gewoon leuk en ze komen zoals ik al zei vaak heel goed van pas.

Tot slot de MP. Dit vind ik geen zak aan! Geen TDM of FFA, maar 2 teams tegenelkaar en dan steeds maskers naar een bepaald punt brengen. Er zijn er nog twee, maar ook dat vond ik niks!

Far Cry 3 is nog best speelbaar hoor. Zoveel verschil zit er niet tussen de twee. Qua gameplay is Far Cry 4 natuurlijk wat verfijnd en grafisch iets opgekrikt, maar qua sfeer, soundtrack, verhaal en personages steekt Far Cry 3 er wat mij betreft vele malen bovenuit

avatar van JacoBaco
Ja Far Cry 3 is zo'n game die ik eigenlijk wel moet spelen. Ik word steeds afgeleid door de huidige games. Misschien moet ik het toch gewoon doen aangezien ik er geen spijt van zal krijgen! Maar eerst nog beginnen aan The Evil Within en Alien: Isolation. Ik ben Destiny nu echt even zat, dus snel wat anders!

avatar van kiekena
Ik ben er minder tevreden mee dan de anderen hier blijkt zo Ik vind het niet zo bijzonder meer allemaal en het wist me ook niet zo goed meet te pakken als far cry 3. Ook vind ik het verhaal maar zwak. Deze is veel minder spannend en helemaal geen character development, in deel 3 was jason nog geschokt toen hij iemand vermoordde, hier ben je een amerikaan die daar even is voor zn dode moeders as en mensen dood maakt. En dan nog al die spirituele onzin er om heen, demonen enzo. Meh.

kiekena schreef:
Ik vind het niet zo bijzonder meer allemaal en het wist me ook niet zo goed meet te pakken als far cry 3. Ook vind ik het verhaal maar zwak. Deze is veel minder spannend.

Vind ik ook hoor. Het is allemaal best vermakelijk voor af en toe, maar Far Cry 3 is wat mij betreft de veel betere game.

kiekena schreef:

Ben het hier ook mee eens. Na de eerste uren wat rond toeren en jagen verlies ik mezelf totaal niet in de wereld. Dit komt voornamelijk door het gevoel dat ik het allemaal al eens gedaan heb en de "burger oorlog" voor mij totaal niet overkomt en hierbij komt dat de bad "gay" voor mij ook al helemaal niet werkt.

Het verhaal van de hoofdpersoon voelt voor mij ook te geforceerd en totaal niet logisch aan, eigenlijk buiten dat het shooter gedeelte loopt als een trein en de wereld er wel weer fantastisch uitziet (PS4) doet FC4 verder eigenlijk totaal niks boeiends.

Waar voor mij echt games niet vernieuwend hoeven te zijn als ze een goed concept hebben slaat Ubisoft hiermee toch wel de plank totaal mis en creëert het een game wat vele en vele malen minder is als zijn voorganger en eigenlijk vooral totaal niet interessant is om te spelen.

2.5 en ga dit niet uitspelen ben ik bang.

Vond het einde toch wel een beetje slap en snel ineens. Uiteindelijk waren alleen de campaign missies interessant genoeg voor mij, al die side missies en challenges boden gewoon niet veel interessants.

In vergelijking met voorgaande delen (met name Far Cry 3) vond ik deel 4 toch minder aantrekkelijk. In het vorige deel werd ik in het verhaal getrokken. Ik leefde mee met het hoofdpersoon. De jacht was veel persoonlijker. De ontwikkelingen van het hoofdpersoon waren intenser en de keuzes moeilijker. In dit deel ben je vanaf moment 1 een getrainde killer. Zonder er over na te denken doe je meteen wat er moet gebeuren. Alsof het een tweede natuur is. Pagan Min maakt minder indruk als slechterik. Het spel is bloedmooi en erg groot. De vele locaties die het spel biedt zijn grappig, maar er valt eigenlijk weinig te halen. Je krijgt vrij snel veel geld, de kisten openen hoeft niet eens. Veel submissies lijken op elkaar en na de bevrijding doe je vaak hetzelfde, in een ander jasje. De Shangri La missies lijken teveel op de missies aanwezig bij deel 3.

Prima spel, maar naar mijn idee hebben ze teveel voortgeborduurd op het vorige deel zonder echt vernieuwend te zijn. Toch 4 sterren omdat het gewoon ontzettend leuk blijft om in Kyra rond te lopen, het grafisch ontzettend mooi is en er toch genoeg elementen in zitten waardoor je toch steeds weer je console aanzet.

Kan de enigszins negatieve reacties niet echt begrijpen.

Niet alleen vind ik dit het beste deel tot nu toe, ik vind het ook een van de beste, lekkerste shooters die ik ooit gespeeld heb. De retescherpe next gen ervaring draagt hier ook wel aan bij. Far Cry 3 was voor mij een lichte teleurstelling, deze helemaal niet.

Wat wil je nog meer. Harde knal actie, vette explosies, en niet te vergeten een zeer smakelijke collectie van glanzend wapentuig.

Welke andere game presenteert je zo'n dikke commando stijl.

Vermaak me hier nog steeds zo nu en dan opperbest mee.

Hmm de gameplay en brute actie/wapens zijn nog altijd meer dan oké, maar daar blijf het dan wel zo'n beetje bij. Zeker na het veel betere derde deel. Heb hem toch nog even opgepakt, nadat hij op 'de stapel' beland was. Ben er nu bijna doorheen, maar merk nogmaals dat het geheel nogal zielloos en ongeïnspireerd aanvoelt. Ik speel het wel, maar het doet me allemaal geen fuck. De cutscenes, het verhaal, de personages ... Het zal allemaal wel in dit deel. Zo jammer eigenlijk, gezien de mooie en sfeervolle setting.

had deze een stuk gespeeld bij een kennis op de 360.
kan nu echt het verschil ervaren met de ps4 die ik nu heb staan.
wat een verbetering, niet te kort.
heb nu net de proloog uitgespeeld en tot nu toe erg grappig en geen enkele hapering
het villen van dieren vind ik ietwat overdreven, maar wel grappg dat je dieren kan gebruiken als wapen.
zal pas punten geven als ik deze game uitgespeeld heb, wel zo eerlijk.

Vind die gast op de radio best geinig.

Jammer alleen dat ie maar iets van drie zinnetjes heeft.

avatar van PlayThaYard
Tegenvaller t.o.v. deel 3. Zonder inspiratie probeert Ubisoft dezelfde game te maken als de vorige, maar dan met een tegenvallende schurk die je af en toe hoort blerren op de radio, maar bijna het gehele spel niet eens ziet. De fauna vind ik saaier dan tropisch. Wereld is te groot en te veel copy/paste. Deel 5 mogen ze echt op de schop gooien of wordt dat deeltje 3,75?

avatar van killer13
far cry 3 was over het algemeen wel een betere game. het verhaal was beter, alles was spannender/origineler en de bad guy was zo gestoord dat het gewoon geniaal was. op enkele verbeteringen (het speelt iets vlotter vind ik persoonlijk) en een paar kleine toevoegingen (op olifanten rijden, de sequenties in shangri-la, medestrijders oproepen,...) is er niet zo veel verandert. maar dat vind ik zo slecht nog niet want alles wat far cry 3 zo goed maakte is terug van de partij. far cry 3 smaakte naar meer en dat hebben we bij far cry 4 gekregen ook. ik ben klaar met het hoofdverhaal en heb heel wat zijmissies uitgespeeld en ik zit nu op 74% met 34u speeltijd. aan de multiplayer ben ik zelfs nog niet begonnen. dus ik vind het spel zijn geld zeker waard.
veel mensen zullen far cry 4 als een herhalingsoefening zien, daar ga ik ook mee akkoord. maar ik voelde persoonlijk nog niet zo veel sleet op de formule dus daar heb ik me dan ook niet aan gestoord. toch mag ubisoft wel eens beginnen nadenken over wat ze met deel 5 gaan doen, nog zo'n geval van copy-paste gaat de reeks niet ten goede komen.

Mensen praten elkaar weer eens een beetje na heb ik het idee.

Vind het grote onzin dat dit een soort 'FC 3.5' zou zijn en geen volwaardig vervolg.

Als je kijkt naar willekeurige andere series die vervolgdelen leveren geven die doorgaans ook niet zoveel vernieuwing, en daar klaagt dan ook niemand over. Gewoon voortbordurend op het bekende concept en dat is wat deze ook doet.

Het is geen reboot.

Vind daarnaast zoals ik al zei als je het op next gen speelt dat het zeker wel ferme verbeteringen levert op de voorganger. Als ik het weer eens opstart kan ik me soms nog steeds verbazen hoe heerlijk scherp het er uitziet.

Vond het vorige deel ook helemaal niet zo sfeervol. Eiland viel tegen en zag er regelmatig karig uit. Uiteindelijk kwam het bij mij toch vooral bekend te staan als zo'n typisch Ubisoft trailer trucje, het zette niet neer wat ons werd voorgespiegeld.

Daar heeft dit deel geen last van.

En hoe vet is het om met die superdikke Robocop door de bosjes te sluipen. Dat kon bij de vorige ook niet.

Far Cry 4 is een game met gigantisch veel potentie, maar ook met een hoop irritaties waardoor ik er te weinig van heb genoten. De wereld van Kyrat is inderdaad gigantisch en zeker op de next gen consoles ziet het er fenomenaal uit, maar tegelijkertijd is het ook een saaie, simpele wereld waar je weinig meer ziet dan bergen, water, natuur, wat dorpjes en wat wachttorens. Na een tijdje is het allemaal niet meer zo indrukwekkend en voelt het weinig origineel aan. Buiten dat is de map zo enorm groot, dat je meer zit te zoeken dan dat je lekker door kunt spelen.

Buiten dat heeft deze reeks een bepaalde gameplay waar ik eigenlijk niet vrolijk van wordt. Ik speel een shooter om te knallen en om een pakkend verhaal mee te maken. Niet om varkenshuiden te stropen, XP te verzamelen of om de zoveelste toren in te nemen. Ubisoft moet hier echt eens wat aan gaan veranderen zeg. Ik wil niet na iedere shoot-out bezig zijn met lichamen en hutjes doorzoeken op weet ik wat welke onzin. Het verhaal van de game vond ik trouwens ook al te simpel. Ik vond het nergens echt episch of tof worden.

Natuurlijk speelt Far Cry 4 wel lekker weg, maar de game stoort me te vaak met een hoop vervelende zaken, zodat ik er geen hoog cijfer voor over heb. Benieuwd of ik me kan beheersen zodra een vijfde deel in de winkels ligt.

Je kan dit spel dus blijkbaar in letterlijk 15 minuten uitspelen, haha.

avatar van Aazhyd
Ik ga deze nog wel eens een keertje opnieuw proberen, maar mijn eerste ervaringen waren niet zo geweldig. Het lijkt veel op FC3, maar dan net allemaal iets minder.

avatar van Awake78
Ik heb dit 4e deel niet gespeeld maar zoals ik de review van 'Ajax' lees stoort hij zich aan exact dezelfde punten als ik in het 3e deel. Ik wilde gewoon lekker knallen en rondreizen en gekke dingen meemaken (ja inderdaad, misschien wel zoals grote stukken in deel 2) en dat was in deel 3 maar mondjesmaat.

Ik werd in deel 3 ook gek van die dieren iedere keer of die zendmasten. Daarom ben ik nooit aan Far Cry 4 begonnen, en zo te lezen maar beter ook.
Als ze hadden verder geborduurd op deel 2, met hier en daar wat tweakjes had deze reeks een hele sterke en interessante kunnen worden. Nu is het weer typisch van die Ubisoft-rotzooi, die het 'sandbox'-genre alleen maar schade toedoet.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Far Cry 2 was een van de beste games ooit geweest als ze fatsoenlijke mod support erin hadden gestopt.

Ik vond Far Cry 3 ook wel leuk, veel minpunten van deel 2 hebben ze daar verbeterd. Helaas ook iets teveel 'vergamed'. Dit deel zal ik ook nog wel een keer spelen als hij in de aanbieding is bij Steam.

Awake78 schreef:

Exact. Net zo eentonig als die Assassins Creed ellende.

Kan me niet voorstellen dat mensen vrolijk werden van de dingen die jij en ik hebben benoemd. Het had zo tof kunnen zijn.

avatar van Aazhyd
Wat ik het leukste vond aan FC3 was dat je op een gegeven moment veel vrijheid had, om zelf te bepalen wat je wou doen. Maar dat werd na een tijd ook eentonig. Maar de story missions waren matig tot slecht en in FC4 zie ik dat vooralsnog niet beter worden.

In FC3 vond ik de story missies juist bijzonder intens en filmisch. FC4 daarentegen pakte me niet meer na de opening.

avatar van Awake78
Zolang je uitsluitend de story missies deed was het nog wel te pruimen ja. Niet wereldschokkend of zo, maar beter dan continue die kampen uitroeien...

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Dat was nu juist wel leuk in FC3, en iets wat ze van FC2 goed hebben overgenomen. Goed, je werd wel flink bij je handje gepakt maar je kon de kampen nog steeds op veel verschillende manieren overnemen.

Gelukkig spawnden ze niet meer als je jezelf eventjes omdraaide...

Eén van de redenen waarom ik dit deel aan mij voorbij laat gaan. Ubisoft haalt in zowat elke game hetzelfde trucje uit met de mechanieken die een speler moet doorlopen om progressie te boeken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik kan mij hier heel goed in vinden. Daarnaast 0,0 uitdaging. Snap dat je niet te hardcore wilt gaan met zo een game, maar je loopt na 6 uurtjes de game wel heel plichtmatig te spelen. Er had inderdaad een hoop goed gemaakt kunnen worden met veel meer actie en shoot-outs. Maar ik wil nog eens een shooter/RPG al la Bloodbourne spelen.

Net uitgespeeld. Bijna een jaar nadat de game uitkwam vond ik het toch wel eens tijd worden, en heb ik al het andere maar eventjes opzij gelegd. Al met al blijf ik bij de eerdere punten die ik hier opnoemde, heerlijke shooter in een voortreffelijke setting. Alle negativiteit kan ik in ieder geval niet beamen.

Complimenten voor de vette wapens die zich tot het eind toe blijven uitbreiden. Voor de wapenliefhebber een waar feestje, deze game. Ik hou niet eens van wapens en toch vond ik het vet, ken je nagaan.

Pluspunt vond ik zelf ook het verhaal en hoe dat zich uiteindelijk ontvouwt. Pagan kan schijnbaar nogal wat voorbarige homofobe reacties oproepen maar ik was persoonlijk al gelijk best gecharmeerd van hem en zijn flamboyante stijl. Uiteindelijk ontvouwt hij zich als een in mijn beleving uiterst interessant personage uitstekend neergezet door bekende naam in voice acting land Troy Baker.

Zonder enige twijfel heb ik er dan ook voor gekozen hem niet te doden en met zijn helicopter levend en wel Kyrat te verlaten.

Grappig hoe hij uiteindelijk nog de minst verdorven persoon blijkt van allemaal, en sowieso gedurende de gehele game uiterst vriendelijk en beleefd.

Zeer genoten van de game en de meeste zijmissies, het gezeik dat ik over deze game zie is wat mij betreft gewoon ronduit onterecht en ongegrond. Ik heb ook niet alles gedaan wat er te doen is, en dat hoeft dan ook niet. Het outpost veroveren blijft vet en uitdagend als je het stealthy wil doen en verder zijn er ook talloze 'assassination' en 'eye for an eye' quests die zeer de moeite van het uitvoeren waard zijn.

Zowel qua knallen als stealth gewoon echt lekker als weinig anders. Laten we daarbij niet vergeten dat Metal Gear Solid inmiddels het idee van gastjes markeren met je verrekijker gewoon van deze serie heeft gegapt.

Absoluut bang voor de buck. Al met al toch zeker een dikke honderd uur aan besteed dus ergens ook wel blij dat ik het nu eindelijk naast me neer kan leggen. Met een aardig aantal dikke games nog op de stapel en vooral niet te vergeten, Fallout 4 over enkele weekjes.

avatar van justin8286
Was in de aanbieding bij steam dus meteen maar aangeschaft. Heb er zin in want over het vorige deel was ik wel te spreken.

Glacius schreef:

Dan vind ik 3 1/12 ster bijzonder hoog!
Far Cry 4 is vandaag voor 12 euro te koop, op je je X-box en waarschijnlijk ook wel op andere consoles?
Ik waag me er vandaag aan.