Far Cry 4 (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Je leven verandert in een ware overlevingstocht wanneer je moet vluchten voor één man, die zichzelf de absolute macht heeft toebedeeld in Kyrat, een kleine regio in de Himalaya's. In deze open-wereld schrijf je je eigen verhaal. Je krijgt hierbij de beschikking over een ruime selectie aan wapens en voertuigen.

lennox
ik speel hem 1080P alles op ultra op de pc. prachtig beeld !

avatar van StayVisible
AvMerode schreef:
Met consoles noemen ze het zogenaamd 1080p, maar console games zijn altijd in een lagere resolutie ontwikkeld en dat kun je duidelijk zien via een monitor (tenzij het 1080p is met very low settings, maar dat lijkt mij sterk).
PC games kunnen in true 1080p (zolang je een sterke videokaart en processor hebt)
Wat ik voor tegenwoordige games altijd belangrijk vind zijn de frames per second (fps). Zolang het 40-60fps is ben ik tevreden.

Klopt inderdaad.
Ik kan je zeggen dat het spel op een stabiele 60fps draait met een GTX970 (+i7 4770K) met alles op ultra en 1080p met SMAA.
Speelt heerlijk en ziet er erg fraai uit.

Die Amita is wel een sensuele vrouw.

Kom je iets te kort?

Het is gewoon nooit genoeg.

Ik ben een vurig gedreven passievol man.

Confusie schreef:
Het is gewoon nooit genoeg.

Ik ben een vurig gedreven passievol man.

Je klinkt een beetje als Antonio Banderas of Pepé Le Pew

avatar van rudiger
Krijg bij deze een zwart beeld en dan crasht de boel , net als bij Evil Within en die nieuwe warfare , mn videokaart ondersteund geen directx 11 , zo blijven we aan de gang tot er directx 12 komt en ga zo maar door , lucratieve handel met die videokaarten .

avatar van dr channard
Ik vind het tot nu toe wel een heel leuk spel ! Het is zo cute om een olifant te zien wassen Vind ik heel interessante beesten

Ik ben ook erg tevreden.

avatar van ken1978
rudiger schreef:
Je hebt sowieso een snelle videokaart nodig om deze fatsoenlijk te kunnen draaien. Als jouw videokaart geen directx 11 ondersteund, betekent dat je kaart best verouderd is. Heeft niks met de videokaarten te maken. Gewoon met de game developers, die maken een game met minimale systeemeisen. Met de nieuwe AAA titel games is dat sowieso directx 11 en een videokaart met minimaal 1 gig aan geheugen.

avatar van AvMerode
Mijn videokaart is ook verouderd, al heeft ie wel gewoon directx 11.
rudiger zal wel een zeer verouderde videokaart hebben.
rudiger, gewoon een aangepaste (custom made) 1000-1200 euro pc aanschaffen en je zit goed.
Wel bij goede adres weghalen en goed reviews opzoeken.
Of gewoon een goede videokaart aanschaffen als je processor, ram geheugen etc. in prima en snelle conditie zijn.

avatar van rudiger
Nou ik heb de boel aan het werken nu , ik had een gtx 280 erin zitten en nu een gtx 570 en daar draait ie prima op , ook the evil within doet het nu .
Trouwens wat ziet dit spel er fraai uit .

avatar van dr channard
DIe honingdassen toch ...

Ook op PS4 is dit grafisch een topper. Sowieso een heerlijk spel. Doet eigenlijk, op het verhaal en personages na, alles net even beter dan deel 3. Alhoewel het ook veel van hetzelfde is maar who cares?! Enige wat me soms tegenstaat is de hoeveelheid dieren en de rol die ze spelen. Je kan nog geen stap zetten of je wordt weer aangevallen door een wild beest.

avatar van dr channard
Dat vind ik juist heel leuk, anders moet je maar op de baan blijven

Die beesten vind ik ook super en ja die honey badgers zijn zowat nog erger dan een tijger, en die vogels die je om de haverklap aanvallen zijn ook angstaanjagend. Maar erg fijne game, gisteren ook voor het eerst co-op gedaan, samen zo'n groot fort aangevallen, erg cool!

Ik vind de toevoeging van dieren an sich prima, maar heb het idee dat dit in deel 3 beter in balans was. Om de haverklap een gevecht met een tijger begint te vervelen en die vogels die je aanvallen vind ik al helemaal boring na een paar keer. Dat gaat maar door.. Maar goed iedere z'n ding, verder klein puntje voor me.

avatar van dr channard
Spel uitgespeeld en prima vermaakt. Dit is mijn eerste Far Cry. Ik zou niet weten hoeveel ik het zou gegeven hebben moest ik het derde spel hebben gespeeld (mits het volgens vele dat ik ken gewoon een soort uitbreiding is), maar een 4,5* is voor mij mooi verdiend. Vind trouwens dat de bad guy in dit deel enorm veel lijkt op de slechterik in Skyfall (gespeeld door Javier Bardem)

avatar van jw1982
De bad guy, Pagan Min, vond ik al direct iets weg hebben van Neymar (aanvaller van Brazilië en Barcelona)

Shinobi schreef:
Deze game is vanuit het niets aangekondigd. Doen ze goed daar bij Ubisoft. Hopelijk weten ze het niveau van deel drie vast te houden.

Al ziet de bad guy op de cover er wel erg gay uit.

avatar van AvMerode
Vind hier zelf ook veel minder balans in zitten vergeleken met deel 3. Je word ook continue aangevallen door vogels en andere wilde beesten. Kan niet eens rustig van het uitzicht genieten.
Qua verhaal, sfeer, characters en gameplay is deel 3 uiteindelijk een veel leukere game naar mijn mening.

avatar van JacoBaco
Ik heb al een aantal uren flink lopen jagen en geen 1x aangevallen door een vogel. Wel door wilde honden en honingdassen, maar dat kwam omdat ik ze zelf had opgezocht.

Ik speel deze game trouwens op de PS4 en met bijvoorbeeld Call of Duty kun je het beeld op je TV horizontaal en verticaal aanpassen zodat alles binnen beeld valt. Dit kan niet bij Far Cry 4, dus sommige dingen vallen half buiten beeld. Bijvoorbeeld wanneer je bukt, zie je helemaal rechts onderin een kleine afbeelding van een gebukt mannetje en dit komt bij mij maar half in beeld...

Hmm ik speel ook op PS4 en bij mij is dat niet zo, misschien je tv-instellingen aanpassen?

Ik kan me inmiddels met terugwerkende kracht toch wel aansluiten bij AvMerode. De sterke gameplay en setting houden het opzich wel boeiend en het blijft nog wel even leuk, maar het voelt verder allemaal wat zielloos aan. Kan wat betreft inderdaad niet tippen aan deel 3, ook al is de wereld net wat levendiger.

avatar van JacoBaco
Ik heb nu al aardig wat PS4 games gespeeld op mijn huidige TV, maar ik heb nu voor het eerst dit probleem. Ik kan mijn TV instellingen wel veranderen, maar dan klopt het daarna bij andere games waarschijnlijk weer niet. Er moet gewoon net als bij Call of Duty een optie voor zijn.. Ik ga Ubisoft maar eens een mailtje sturen. En toch vreemd dat ik het wel heb en jij niet.

JacoBaco schreef:

Heb het ook niet. Met mijn monitor heb ik het niet en met mijn samsung tv ook niet.
Zolang je beeldformaat instelt op "Volledig Beeld" is er niks aan de hand. Jouw probleem gebeurde bij mij alleen wanneer ik 16:9 formaat selecteerde met mijn tv.
Hernoem je hdmi input/source anders PC in plaats van game of bluray etc. en dan zien of het beeldformaat correct is. Maar Volledig beeld moet een optie zijn met je tv. Kwestie van tv settings aanpassen.

avatar van JacoBaco
Okay bedankt voor het uitproberen. Ik zal vanavond even nakijken hoe mijn TV staat ingesteld. Wellicht 16:9 dus...

Ik ben in ieder geval zoals ik al zei zeer tevreden. Voor mij eigenlijk een verberering op vrijwel ieder punt en zeker ook meer dan slechts een 'Far Cry 3.5' zoals het ook wel genoemd werd. De toename van dieren is mij ook wel opgevallen maar is uiteindelijk ook weer geen hele extreme overkill. Vond Far Cry 2 eigenlijk sfeervoller qua omgeving dan 3 en deze gaat daar wat mij betreft ook zeker overheen.

Ook qua personages kan ik me er tot nu toe meer dan prima in vinden. Er zit dan misschien geen vooraf buitensporig gehypte gast genaamd Vaas in, maar wat ik tot nu toe van Pagan Min heb gezien heeft ook zeker potentie. Qua voice acting etc weer zeer uitstekend. Lekker leip en flamboyant. Troy Baker staat sowieso altijd wel garant voor klasse binnen deze branche. Het is wat betreft setting allemaal net weer iets anders en zeker niet zonder eigen charme.

Daarnaast zijn ze er net als bij Black Flag weer in geslaagd een immense wereld neer te zetten waar een overdaad aan verschillende activiteiten te vinden zijn. Steeds een plan trekken van wat ga ik nu doen en dat dan tot uitvoering brengen nog voor je ook maar aan de main quest toegekomen bent. Op je gemak eventjes een paar dingetjes doen voor een dikke nieuwe gun, paar gastjes neerleggen in een outpost of transport, of een stukje jagen voor enkele benodigde zaken. Het kan allemaal.

Is gewoon weer heerlijk vertoeven. Zoals kenmerkend voor deze serie weer een zowel idyllisch als exotisch tripje waarin zich bovendien een zeer solide bovendien veelzijdige shooter behuist die zowel qua knalactie als stealth elementen uitblinkt.

Wat het moet doen doet het hoe dan ook uitstekend. En op de ps4 ziet het er ook nog eens nagenoeg perfect uit. Het vorige deel ging op de ps3 grafisch op bepaalde punten hard de mist in en dat is zeker bij een game als deze eigenlijk gewoon best heel jammer. Nu is het dan eindelijk echt genieten van een onbevlekt sfeerbeeld met sublieme lichtinval.

Weet niet wat er allemaal met Unity aan de hand is maar hier heeft Ubisoft sowieso een klasse product geleverd.

avatar van JacoBaco
Ooit Far Cry 1 even gespeeld en nu ineens Far Cry 4. Ik vind het jammer dat ik de vorige delen gemist heb en ze waarschijnlijk ook niet meer ga spelen, want ik heb veel plezier beleefd aan deel 4. Ik was er wel vrij snel doorheen, dat wel. De map is enorm en er is van alles te doen, maar ik heb vorige week de platinum trofee gehaald en nu vind ik het wel best zo. Ik speel het waarschijnlijk nooit meer!

Maar wat kan ik er verder over zeggen... Het verhaal is zeer matig, maar dat stoorde mij totaal niet. De personages... Niet bijzonder goed, gewoon goed. De missies zijn vaak erg leuk, maar op normaal niet echt uitdagend. Dus je kunt de game op moeilijk zetten natuurlijk. Vooral het overnemen van buitenposten kun je voor jezelf heel uitdagend te maken door ongezien iedereen af te maken en af en toe wat vlees in het kamp gooien in het hoop dat er een beer komt en er een aantal afslacht.

Wat soms wel een beetje vervelend werd, was dat de buitenposten vaak weer aangevallen worden. Meestal nadat je fast travel doet naar zo'n kamp. Vervolgens stap je in een auto en net als je lekker op weg bent, krijg je de melding, we worden aangevallen. Natuurlijk kun je dan denken, sterf maar lekker en je wordt er ook niet op afgerekend. Maar als je toch teruggaat, krijg je weer veel XP en het voelt gewoon goed om te helpen. Net als die karma events waarbij je rebellen moet helpen die worden aangevallen. Ook dit gebeurd wel erg vaak en vaak kan ik het dan toch weer niet laten om te helpen.

De vele dieren maken de wereld zeer levendig. De dieren doen hun ding. Ze vallen andere dieren aan of ze vallen jou aan of ze rennen weg. Gewoon leuk en ze komen zoals ik al zei vaak heel goed van pas.

Tot slot de MP. Dit vind ik geen zak aan! Geen TDM of FFA, maar 2 teams tegenelkaar en dan steeds maskers naar een bepaald punt brengen. Er zijn er nog twee, maar ook dat vond ik niks!

Vind het zelf eigenlijk een beetje jammer dat je steeds moet kiezen tussen het voorstel van de een of de ander.

En als je dan de ene kiest gaat de ander helemaal tegen je trippen dat je niet voor diegene hebt gekozen.

Net ook weer zo'n keuze voorgelegd gekregen, maar uitgezet en geen idee wat ik nou moet gaan doen.

Is geen grapje overigens.

Die ene gast wil de opium verbranden terwijl die geile Amita met haar pronte next gen kontje het wil gaan verhandelen.

Was bij eerdere keuze natuurlijk gelijk voor het vrouwtje gegaan maar toen ging die gast helemaal gek doen en ik vind het ook wel een beetje zielig voor hem.

Dus werkelijk geen idee op dit moment.

Beetje een geforceerde gimmick dit die van mij niet echt had gehoeven.

avatar van dr channard
Ik had eerst voor de gast gekozen , maar daarna vond ik hem in zijn opdrachten iets te psychopatisch. Kill them, burn them, make them pay , this is what your mother/father always wanted etc... Wat denkt dat ventje wel dus koos ik maar voor de vrouw all the way