Worms 4: Mayhem (2005)

PC / PlayStation 2 / Xbox
Platform / Strategy
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Team17
Uitgegeven door Codemasters

Worms 4: Mayhem is een nieuw deel in de Worms serie en bevat nieuwe levels, een driedimensionale omgeving, een herzien animatiesysteem en een nog groter arsenaal aan cartoony wapens waarmee de wormen elkaar het leven zuur maken.

avatar van Mart
Ik heb de overgang naar 3D bij Worms nooit wat gevonden. Worms vond ik juist altijd zo geweldig omdat het er zo oldskool uitzag, maar toen het 3D werd ben ik afgehaakt. Worms hoort gewoon 2D te zijn en niet 3D... Deze game heb ik nooit gespeeld, dus ik stem ook niet.

avatar van Brain Stew
Echt een fikse tegenvaller inderdaad. Zoals mijn voorganger al zei: Worms hoort gewoon 2D te zijn. Het richten is hier irritant en je hebt geen goed overzicht van het speelveld.

bro
het richten is helemaal niet irritant en gaat zelfs zeeeeer vlot. volgens mij verwar je dit spel met Worms 3D. Worms 3D zat vol , maar dan ook wel vol met bugs zoals grafische mankementen, AI van 0 komma 0, ...
Worms 4 is een heel pak beter uitgewerkt. toch kan ik niet ontkennen dat er al bij al niets boven een potje Worms met 6 pixles per worm gaat. dat waren pas eens tijden.

even over dit spel:
negatieve punten:
- gevechten over lange afstanden komen veel minder voor. dat ligt deeels te weiden aan het fijt dat wanneer je echt over zeer lange afstanden wilt schieten, het dikwijls moeilijk is diepte in te schatten als je door je inzoomer van je wapen kijkt. het gaat vooral om bommen leggen en wegwezen of met een knuppel elkaar in het water motten. daarbij kom ik ook meteen aan het 2de negatieve:
- levels bevatten, doordat ze 3D zijn een pak meer water. daardoor is de kans dat je worms vernietigd zijn door wapens maar 1 op 3 in vergelijking met de kans dat ze in het water gemept zjin.
-het landschap is zeer goed vernietigbaar maar als er vb. een kuil ind e grond is geschoten dan is die kuil gewoon een kuil. (hmm, moeilijk uit te leggen.) wat is er dan mis met die kuil? die lijkt gewoon op alle andere kuilen die er al van in het begin zijn. je hebt dus niet echt een gevoel dat het landschap deels vernietigd is. dit heb je wel bij bvb de allereerste wormsgame in de rij. daar zie je duidelijk de ronde (en eigelijk dus ook onrealistische) vorm van de bom.
-de singleplayer campain is simpelweg ****. geen uitdaging en in herhaling vallend

positief:
-de worms zijn schattiger en grappiger dan ooit tevoren en zorgen voor heel wat gelach (toch als je met 4 rond ene scherm gekluisterd zit. want geef toe, worms is toch hét spel dat vrienden bij elkaar brengt om eens een potje lol te beleven)
- je kunt je eigen teams kunt maken en hen een eigen look kunt geven.(leuk extraatje)
- de mogelijkheid om je eigen destructief maar toch lollig wapen te maken. daar heb ik al heel wat lol aan beleeft. niets zo fijn als bowlingballen, hondendrollen, rotte vissen, schapen, hoofden, stukken kaas, hamers, voeten, kippen, (en zo zijn er wel een goede 50 verschillende dingen) naar je tegensander slingeren. darbij heb je zelf ook de mogelijkheid in te stellen wat voor wapen en welke effecten die heeft.
-je hebt keuze uit airstrike (hierbij kun je ook nog ens kiezen uit hoeveel stukken dat je bom zal zijn die je wilt droppen (tussen 1 en 10))
- een gewoon schietwapen. (hierbij kun al dan niet naar wens kiezen tussen geleide rakket of niet)
-granaat. hier gooi je dus gewoon je bom.
Bij alle 3 de mogelijkheiden kun je effecten zoals explosiekracht, vernietiging van land, schade aan woms en of je al dan niet een gifwolk wilt, aanpassen. niet onbeperkt uiteraard. je hebt een soort van metertje en telkens als je je wapen sterker maakt gaat dat omhoog. komt ie in het rood, dan gaat de productie niet door. dit zorgt voor probeerwerk wat het nu het best bij elkaar past en wat niet. heb ik wat fun aan beleefd
- de challengemode is in het begin lollig (van simpelweg binnen bepaalde tijd alle worms op de map vergiftigen met giftige pijl en boog) tot erg uitdagend (simpelweg een aantal worms afmaken die veel beter uitgerust zijn, meer gezondheidsprocent hebben, ...)
- door de 3D landschappen kun je gemakkelijker strategisch gebruik maken van verstopplaatse, schuilplekken en dergelijke
-online Worms 4 spelen is overheerlijk!!!

al bij al dus een zeer aardige game. niet perfect maar ik heb hier, en nog altijd, heel wat plezier aan beleefd. je kunt allersinds niet zeggen dat ze geen moeite hebben gedaan Worms 4 zo veelzijdig mogelijk te maken. ik kan zeer goed begrijpen dat heel veel gamers van het eerste uur dit misschien liever links laten liggen (al ben ik zelf ook worms-gamer van het eerste uur) maar ik zie toch dat een aantal vrienden van mij die door mij eerst in contact kwamen met Womrs4 en daarna pas met worms reinforcement united (die heb ik ook) dat die toch alemaal resoluut voor Worms 4 kiezen als favoriete game.
ik vind dat Worms 2 ten op zichte van Worms reinforcements United veel meer tegenvalt dan Worms4 tegenover Worms Re Un.
en ja. Worms 3D is gewoon een flop van jewelste.
samengevat: Worms 4 kan net niet tippen aan worms Re Un maar is zeker beter dan de andere Wormsgames in de serie. naarmate dat Worms Re Un niet meer werkt op mijn nieuwe pc (problemen met DOSgedoe enal) speel ik Worms 4 nog zeer regelmatig.

bro
goh! vergeet ik toch wel vertellen over de jackpot mode. kun je zogezegt aan een hendel van een gokmachine trekken en dan komen er allermij extraatjes in het spel die het alemaal extra lollig maken. (vb. extra schade voor wapens met dieren in, enkel mogelijkheid te verplaatsen door te springen, of enkel door middel van jetpack en ninjarope, 'gewichtloosheid' zoals op de maan, extra wapes en nog een heeel pak meer).
ben ik toch ook wel vergeten zeggen dat je naarmate je levels uitspeeld je geld verdient en zo extra levels, wapens, uiterlijken en stemmen voor je worms enzo kunt kopen. best wel leuk, niets bijzonder. wel stom is dat als je een easter egg hebt gevonden je meteen 5000 goud krijgt en al alles kunt kopen wa t er te kopen valt (en dat terwijl er zelfs 5 easter egss hebt, verschot aan geld dus). ik had teminste al alles gekocht door echt te verdienen tegen dat ik mijn easter eggs geld ontvieng

Worms is 3D gewoon geen Worms meer, wat ik ook bij GTA vind. Daarom ook gelijk gestopt met de reeks toen ie 3D werd, deze dus nooit gespeeld.

bro
ah, het is gewoon aanpassen. eenmaal aangepast leer je de fun kennen.

avatar van Rensie88
Leuke game , goeie graphics voor een worms game en heeft extra veel toe te voegen

alleen hou ik het liever op de 2D worms games !

tog een 4,0 voor deze game , blijft zeer vermakelijk

avatar van Wii00
1,5
Dit deel heb ik even geprobeerd te spelen maar kwam er gewoon niet in en vond het gewoon een bagger spel.

Uiteindelijk nog wel een paar uur gespeeld maar het is voor mij gewoon geen Worms.

bro
Ach, Worms vierde hier hun 10de verjaardag, en zelf hadden ze ook wel door dat de commerce er al uit was, zeker nadat hun Worms 3D uitvoering met heel wat problemen te kampen had (nooit zelf gespeeld hoor). Maar ze zeiden zelf dat ze de echte fanboys als afsluiter dan toch een volwaardige 3D versie wouden afleveren om zo toch ietwat in stijl een toch bijna klassieker in de games af te sluiten. Ikzelf was grootste fan van de allereerste uitvoering, en heb alle tussenliggende uitgekomen versies eigenlijk desondanks toch nog nooit aangeraakt. Maar toen ik deze zag liggen in de winkels wist ik wel degelijk dat dit eentje was die speciaal voor mij in de rekken lag. Het koste ook maar 30€ toen hij nog splinternieuw was (daar zouden andere games ook eens een voorbeeld aan mogen geven) en ik heb me hier uren en uren mee kunnen bezighouden. Al was het maar omdat het even een heropfrissing was van de 10 jaar oudere versie die ik tien jaar lang versleten heb. Nu is het weer een tijdje geleden dat ik dit gespeeld heb (de eerste editie daarentegen weer niet ), maar ik voel de kriebelingen al, deze ga ik nog eens inproppen