Call of Duty: Advanced Warfare (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Sledgehammer, High Moon en Raven
Uitgegeven door Activision

In het jaar 2054 hebben de diverse militaire grootmachten over de hele wereld het zwaar te verduren gehad. De grootste troepenmacht behoort niet langer toe tot een land, maar is een geprivatiseerde corporatie, genaamd Atlas. Deze corporatie staat onder leiding van Jonathan Irons (Kevin Spacey). Irons start een oorlog met de Verenigde Staten omdat ze, vanuit zijn overtuiging, meerdere keren gefaald hebben om orde en democratie in de wereld te herstellen.

avatar van Awake78
Gisteravond ook even de Multi uitgeprobeerd - PS3.

Toch wel een tegenvaller. Het begon al met de personages die je samen kunt stellen, op zich aardig gedaan maar de kartelrandjes van het poppetje in beeld waren een opmaat voor de rest van de graphics. Ingame zag alles er inspiratieloos uit.
Alle levels die ik tot nu toe gespeeld heb zijn zielloos, inspiratieloos en valt niet mee te identificeren. Bijvoorbeeld bij Modern Warfare 2 had je Carnival (een verlaten pretpark), Trailer Park en Highrise (de top van een wolkenkrabber) en in Black Ops Jungle en een ijshockeystadion. Kijk, dat zijn maps en omgevingen die tot de verbeelding spreken. In dit spel heb je verlaten futuristische panden, rare industriele omgevingen, weinig dynamiek, rare rode en blauwe laserbeams, pffff ik volg het allemaal niet meer. Hoewel, 1 level zag er wel aardig uit, beetje Grieks met allemaal witte huisjes. Maar wel weer cell-shaded, in de trant van Black Ops.

De gameplay is wel weer gelikt. De hitpoints lijken in orde en de wapens klinken best lekker. Maar dat springen en dodgen en andere rariteiten zijn gewoon niet aan mij besteed. Misschien ben ik ook wel te oud en idealiseer ik COD4 en MW2, maar dit gaat gewoon veel te snel en is te rommelig. Je hebt gewoon geen idee waar alles vandaan komt. Misschien is het ook wel gewoon wennen en heb ik het nog niet lang genoeg gespeeld (ben nu lvl 23).

Conclusie: Ik geef het tot nu toe 2,5*. Graphics zwaar onder de maat, levels inspiratieloos, potjes te plastisch en weinig goeie actie. Gameplay aardig.

Ik ben vooral een singleplayer gamer en beoordeel de game ook alleen op de campagne. Heb deze uitgespeeld en de game daarna weer doorverkocht omdat de rest me niet zo interesseert, dus financieel was het geen verspilling van geld, haha. Best jammer dat de meeste shooters tegenwoordig vooral op multiplayer zijn gericht en minder op een enerverende singleplayer campagne. Een game als Wolfenstein: The New Order is gelukkig wel zo'n uitzondering, maar het zijn er maar weinig. Ook deze Call of Duty: Advanced Warfare heeft helaas de focus meer op de andere fronten liggen, want er valt genoeg op de campagne aan te merken, al heb ik me er zeker wel goed mee vermaakt.

De grootste verandering is dat dit deel echt alles op high-tech gebied uit de kast haalt. Kortom, drones, robots, je exo-suit en nog genoeg andere zaken zorgen voor een wat andere vibe ten opzichte van de andere CoD games. Ik vond het wel een aardige verandering, al deed een game als Crysis (2) natuurlijk ook al van alles met een geavanceerd pak.

Ook het plot is helemaal gericht op een technologische toekomst, met een privéleger dat de dienst uitmaakt, onder leiding van Jonathan Irons, erg goed vertolkt door Kevin Spacey. Zijn gezicht lijkt enorm goed nagemaakt. Helaas is de uitwerking wel weer typisch CoD: je bezoekt weer oa een beschoten stad, een geheim lab, een brug en een schip. Allemaal zaken die we al veel vaker hebben gespeeld, net als de wederom clichématige ritjes in een tank, straaljager en een mech. Been there, done that. Toch jammer dat ze steeds op zulke zaken terug blijven vallen. Zeker die voertuigen/machines voelen erg als een verplichting aan, al is het natuurlijk nog steeds geinig om met een mech alles aan gort te knallen. Ook de echt sterke vijanden die je als soldaat wel vreesde gaan er dan gemakkelijk aan. Maar toch voelt het allemaal heel erg als een grote herhalingsoefening aan. Zeker ook omdat deze games enorm lineair zijn, waardoor je exact doet wat de makers willen dat je doet. Ik ben ook geen legendarische missie of unieke locaties tegengekomen. De leukste momenten waren denk ik nog de sluipmissies. Ze zijn niet zo spannend als in Modern Warfare 1, maar toch wel vermakelijk en spannend dankzij drones die je constant kunnen betrappen. Uiteraard kent de game ook nog een hoop quick-time events die ook wel voorspelbaar aanvoelen, inclusief het einde met Irons. Was dat einde nou het beste wat je als maker kan bedenken?

Waar de game wel duidelijk stappen mee heeft gemaakt is het grafische aspect. Ik was bij de laatste delen helemaal klaar met die engine en gelukkig ziet het er nu echt een stuk beter uit. Ik speelde het op een nex-gen console en je merkt echt dat er dan toch nog veel meer uit kan worden gehaald vergeleken met de oude generatie. Niet dat graphics voor mij allesbepalend zijn, maar op een nieuwe generatie console wil ik wel duidelijke verbeteringen zien. Zeker diverse weersomstandigheden komen veel beter uit de verf. Indrukwekkend.

CoD: AW knalt ziet er subliem uit, knalt lekker weg en kent genoeg toffe momenten voor een prima voldoende, maar erg origineel is het wederom niet. En ook wel storend dat de campagne aan de korte kant is. Als een game als Wolfenstein: TNO een lange verhaallijn voor kan leggen, waarom deze reeks dan toch niet? Het is jammer dat men denkt dat de massa alleen multiplayer leuk vind, terwijl er genoeg zullen zijn die een pakkend, lang verhaal ook waarderen. Vraag me overigens wel af wat ze in de toekomst nog met deze reeks doen. Ze hebben al oorlogsvoering uit het verleden, heden en nu ook de verre toekomst getoond.

avatar van The_CrY
Een goeie vriend beloofd om eens Call of Duty te spelen. De single player dan wel te verstaan. Deze was me aangeraden. Ik was prettig verrast, geheel genomen. De campaign is een niet al te lange cinematische ervaring met een gevarieerd aantal missies. Het verhaal boeit niet heel veel an sich, maar daar speel ik toch niet voor. De graphics zijn prachtig, de animaties van hoge kwaliteit, en de aanwezigheid van Kevin Spacey doet je toch glimlachen. In tegenstelling tot het soort shooters dat ik normaal gesproken speel, vond ik het squad-based orders opvolgen best intuïtief, hoewel ze soms wel erg aan je kop zeuren. De wapens bestaan veelal uit 10000 verschillende machinegeweren, zonder echt duidelijke verschillen, en er zitten hier en daar nog wel andere wapens verstopt, maar ik had graag gewild dat je je eigen loadout kon samenstellen voor elke missies. Er zit bijvoorbeeld een hele toffe rail gun in het spel, maar die kom je maar heel weinig tegen. De exo-suit die je aandoet geeft je extra upgrades, zoals een cloak, double jump, overdrive, of een grapple, maar ook daar mag je niet kiezen welke je gebruikt en je vergeet ze ook vaak. Fijn dat het spel altijd precies zegt wanneer je ze mag gebruiken.

Dat is ook meteen een zwakheid van het spel. Je wordt ten alle tijde verteld wat je moet doen op het moment dat je het moet doen. Er is ook altijd maar één mogelijkheid. Dit zorgt voor een ontzettend lineair spel en laat je niets zelf uitvogelen. Hergenererende health, het feit dat je wordt neergeschoten als je de missie zone verlaat,... allemaal redenen waarom Call of Duty niet hoog staat aangeschreven bij de liefhebber van old school FPS, zoals mijzelf, maar aanvankelijk stoor je je er nog niet zo heel veel aan. Het is vooral dat het spel daardoor snel saai begint te worden.

Mijn favoriete missies waren een stealth missie waar je leuk rond kon sluipen en ongedetecteerd moest blijven, en een missie waar je all guns blazing als een flinke robot kon huishouden. Al met al een prima filmervaring, maar weinig uitdagend en snel saai wordend spel.