Ik ben vooral een singleplayer gamer en beoordeel de game ook alleen op de campagne. Heb deze uitgespeeld en de game daarna weer doorverkocht omdat de rest me niet zo interesseert, dus financieel was het geen verspilling van geld, haha. Best jammer dat de meeste shooters tegenwoordig vooral op multiplayer zijn gericht en minder op een enerverende singleplayer campagne. Een game als Wolfenstein: The New Order is gelukkig wel zo'n uitzondering, maar het zijn er maar weinig. Ook deze Call of Duty: Advanced Warfare heeft helaas de focus meer op de andere fronten liggen, want er valt genoeg op de campagne aan te merken, al heb ik me er zeker wel goed mee vermaakt.
De grootste verandering is dat dit deel echt alles op high-tech gebied uit de kast haalt. Kortom, drones, robots, je exo-suit en nog genoeg andere zaken zorgen voor een wat andere vibe ten opzichte van de andere CoD games. Ik vond het wel een aardige verandering, al deed een game als Crysis (2) natuurlijk ook al van alles met een geavanceerd pak.
Ook het plot is helemaal gericht op een technologische toekomst, met een privéleger dat de dienst uitmaakt, onder leiding van Jonathan Irons, erg goed vertolkt door Kevin Spacey. Zijn gezicht lijkt enorm goed nagemaakt. Helaas is de uitwerking wel weer typisch CoD: je bezoekt weer oa een beschoten stad, een geheim lab, een brug en een schip. Allemaal zaken die we al veel vaker hebben gespeeld, net als de wederom clichématige ritjes in een tank, straaljager en een mech. Been there, done that. Toch jammer dat ze steeds op zulke zaken terug blijven vallen. Zeker die voertuigen/machines voelen erg als een verplichting aan, al is het natuurlijk nog steeds geinig om met een mech alles aan gort te knallen. Ook de echt sterke vijanden die je als soldaat wel vreesde gaan er dan gemakkelijk aan. Maar toch voelt het allemaal heel erg als een grote herhalingsoefening aan. Zeker ook omdat deze games enorm lineair zijn, waardoor je exact doet wat de makers willen dat je doet. Ik ben ook geen legendarische missie of unieke locaties tegengekomen. De leukste momenten waren denk ik nog de sluipmissies. Ze zijn niet zo spannend als in Modern Warfare 1, maar toch wel vermakelijk en spannend dankzij drones die je constant kunnen betrappen. Uiteraard kent de game ook nog een hoop quick-time events die ook wel voorspelbaar aanvoelen, inclusief het einde met Irons. Was dat einde nou het beste wat je als maker kan bedenken?
Waar de game wel duidelijk stappen mee heeft gemaakt is het grafische aspect. Ik was bij de laatste delen helemaal klaar met die engine en gelukkig ziet het er nu echt een stuk beter uit. Ik speelde het op een nex-gen console en je merkt echt dat er dan toch nog veel meer uit kan worden gehaald vergeleken met de oude generatie. Niet dat graphics voor mij allesbepalend zijn, maar op een nieuwe generatie console wil ik wel duidelijke verbeteringen zien. Zeker diverse weersomstandigheden komen veel beter uit de verf. Indrukwekkend.
CoD: AW knalt ziet er subliem uit, knalt lekker weg en kent genoeg toffe momenten voor een prima voldoende, maar erg origineel is het wederom niet. En ook wel storend dat de campagne aan de korte kant is. Als een game als Wolfenstein: TNO een lange verhaallijn voor kan leggen, waarom deze reeks dan toch niet? Het is jammer dat men denkt dat de massa alleen multiplayer leuk vind, terwijl er genoeg zullen zijn die een pakkend, lang verhaal ook waarderen. Vraag me overigens wel af wat ze in de toekomst nog met deze reeks doen. Ze hebben al oorlogsvoering uit het verleden, heden en nu ook de verre toekomst getoond.
3,5*