Kingdom Come: Deliverance (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
RPG / Simulation

Ontwikkeld door Warhorse en Saber
Uitgegeven door Warhorse en Deep Silver

Kingdom Come: Deliverance is een geschiedgetrouwe open wereld RPG die zich afspeelt in het Koninkrijk Bohemen, in het Oost-Europa van de 15de eeuw. Als de opvolger van de troon, Wenceslaus IV wordt gekidnapt door zijn broer Sigismund, volgt er een bloedige machtsstrijd die zal uitmonden in de Hussietenoorlogen. Als Henry, zoon van de smid, zijn familie wordt vermoord door het binnenvallend leger, raakt hij meegesleurd in het langlopende conflict.

Ziet er goed uit man. Vrij originele insteek ook. Vergelijking met Elder Scrolls is natuurlijk snel gemaakt maar waar dit zich mee weet te onderscheiden is een realistische middeleeuwse setting. Dat is iets waar ik zeker wel eens zin in heb.

Het idee van deze RPG vind ik fantastisch, nu maar hopen dat het zowel technisch alsook historisch goed geimplementeerd wordt, en er geen pseudo fantasy elementen worden toegevoegd.

Houd dit ook al een tijdje in de gaten en ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Lijkt me ergens heel verfrissend om een 'realistisch' rpg te spelen waar ik geen rekening moet houden met hekserij, magie en monsters. Aan de andere kant hoop ik dat ze dat realisme niet te ver doordrijven - ik wil bij wijze van spreken ook niet het grootste gedeelte van mijn tijd doorbrengen met alledaagse dingen zoals vreten, slapen en pissen bij wijze van spreken (van de eerste twee is dus sprake - dat laatste niet).

Hoe erg dit mij ook aanspreekt op het gebied van gevoel en gameplay beelden, ben ik hier het meest geïnteresseerd in vanwege deze blog van een aantal jaar geleden. Die intro blijft hilarisch. Ik ben heel benieuwd hoe zij, afgezien van de setting, invulling geven aan dat realistische en unieke zodat het geen "average RPG" gaat worden.

Zit er ook aan te komen dus.

Nog steeds erg benieuwd naar.

Hoe de ontvangst gaat zijn ook wel.

Het zal mij benieuwen.

Zou mij enigszins verbazen zelfs als dit hele hoge ogen gaat gooien.

Gewoon puur een gevoel, als ik de beelden zo zie.

Mocht dit echter het geval blijken haal ik 'm gelijk in huis.

Anders wacht ik nog even, waarschijnlijk.

Heb hem op pre-order. Diiverse filmpjes e.d gezien. Ziet er nochtans niet slecht uit - behoorlijk sfeervol. En het is een 'echt' rpg, met meerdere mogelijkheden om alles op te lossen. Dus het zal me benieuwen. Zijn de reviews op voorhand al negatief dan kan ik hem nog altijd cancellen.

Komt om een of andere reden ook niet volprijs te liggen.

Nu vijftig euro her en der zie ik 'm.

Denk ik dat ik de gok toch ook maar waag.

Wat ervaringen van iemand die de game al heeft gespeeld.
After 15 hours of playing this over the weekend i'll take a break from it. Don't honestly know if i'll return to it.

Overall i had my fun with it and i can see the huge potential but some things are driving me nuts.

- stealing
Why am i allowed to steal if everyone knows it's stolen? Nobody saw me steal it and it's not an special unique item. I chocked out a wanderer and looted him. 3 towns over i tried to sell his stuff and every merchant says to me it's stolen and they're not buying. What the hell? I likethe system that i can't rob a merchant and sell him his own wares back without him noticing and that i can#t sell unique items even a few towns over but this is a) broken or b) plain shit design. There're a few people you can sell stolen stuff to but they're poor as can be.

- choking
You can choke enemys/npc/everyone out from behind. This is fun but way overpowered. I, a peasant nobody, choked out a knight and robed him of his armor worth a few thousand coins. Nobody saw me doing it but as explained in the point "stealing" i couldn't sell his stuff. Magically every merchant knows it's stolen goods. Even his measly undershirt... After a few minutes i returned to the chocked out knight and he starts attacking me... I choked him from behind. He couldn't have known it was me but he's started to attack me anyway. (I didn't wear anything i stole from him either). He hit me with his fists and i attacked him with a sharp sword. I had to hit him over 20 times before he gave up.

- fighting
I like the fight-system in this game but man it's broken. When i in the real world, even as a peasant with no experience, hit anybody without clothes with a sword they'll die in a few hits. Not in this game. Multiple stabs (with the pointy end) into the head(no helmet/etc.) and my enemy still tried to hit me with his fists and nearly killed me before i was finished with him. When you're trying to sell your game on the "as much realism as can be" angle i understand that i need tactics against a knight in armor or enemys who know how to fight. But why does the realism suddenly stop when i fight against unarmored nobodys?

- fast travel
it's not my cup of tea... It's slow (a theme of this game) but your going to be attacked during it and when you fight against more than one enemy in the first hours you're fucked as the enemys'll even kill you with their fists. Even fater if they're in a group. You have to run away but every time i tried they caught up to me and killed me. So i didn't use the feature and walked through the beautiful game. But it takes ages on foot so add 10-20 hours traveling time to your adventure.

- random searches
In some cities it can happen that a guard is telling you stop so he can search you for stolen items. Even if you've never stolen anything in this town he'll search you (you can resist and run/fight/etc) and you've to pay a hefty fine (and all your stolen shit is gone). remember what i wrote under "stealing"... They can't know that this stuff is stolen but magically it still happens.

I don't want to trash the game because many people'll love it very much but for me these things are dealbreakers. If you're going for realism than please go for realism and not his strange mix.

I'm really interested how the reviews'll turn out. I think it'll average out between 75 and 79%.

Klinkt vooralsnog niet zo best, maar als het goed is komt er ook een day one patch uit van maar liefst 23GB! Misschien dat daarmee de meeste problemen worden verholpen?

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)
Dit zijn de verbeteringen die worden doorgevoerd door middel van de patch:

-Meerdere nieuwe evenementen in de open wereld
-Grote verbeteringen aan gespreksanimaties
-Het verkrijgen van geld en xp is opnieuw gebalanceerd
-Wapen- en armor-stats zijn opnieuw gebalanceerd
-Algemene verbeteringen aan combat
-NPC's krijgen een betere reactietijd
-Geluid is aangepast
-Boogschieten is mogelijk in stealth-modus
-De UI achter het overhalen van NPC's is verbeterd
-Verscheidene bugfixes en verbeteringen

Wat ik me wel afvraag is of het ''stelen'' in de game is aangepast, want dat lijkt me nog wel een heikel puntje. Ik denk dat de combat nog het meest profiteert van deze patch in de veronderstelling dat deze in zijn algemeenheid is verbeterd.

Ik had hem intussen ook al van de pre-order afgehaald. Meer vanwege een chronisch geldgebrek though (60 euro kan ik gewoon ff niet missen. Koop ik liever iets op Steam of uit de budgetbak).

Maar een day-one patch van 20+ gig klinkt idd wat verontrustend en de paar reviews die je her en der opvist zijn niet dermate positief dat ik hem meteen wil opvissen. Even wachten tot ie wat goedkoper is I suppose. Maar heb wel degelijk nog interesse.

Om de een of andere reden had ik trouwens ook meer zin om weer eens een JRPG te spelen. Laat me geluk hebben en nog 47 delen van de Tales of... reeks onaangeroerd in de kast hebben staan! (het is overigens Tales of Symphonia geworden...).

Cervantes schreef:
Dit zijn de verbeteringen die worden doorgevoerd door middel van de patch:
Dan wacht ik wel op een GOTYE editie...

Toch een beetje zoals ik al verwachtte lijkt het.

In de kern een mooie en bijzondere titel maar wel aan de wisselvallige kant.

Kan nog wel even wachten dus.

Laat ze het nog maar even lens petsen en wie weet nog wat van de prijs knabbelen en dan zien we wel verder.

Voor nu vermaak ik mij nog wel met Skyrim op de Switch onder andere.

Remi
Ik ben buiten alle negatieve reviews toch erg benieuwd. Zijn er hier mensen die deze game spelen?

Nog niet. Wel een uurtje meegekeken bij een vriendin thuis. Die is erg positief over en vind dat de reviews te negatief zijn. Ergens begrijp ik het wel. Het lijkt er inderdaad op dat mensen ofwel erg negatief zijn of net erg positief. Beetje een kwestie of je de over de aanwezige minpunten heen kan kijken of niet. (bvb de bugs - die zijn natuurlijk wel aanwezig, maar niet zo dramatisch als er wel eens wordt gedaan in de reviews - en laten we eerlijk wezen - ook AAA toppers ala Skyrim of Fallout 4 zitten vaak vol bugs en foutjes - zoals zowat de meeste open world games).

In ieder geval - de momenten die ik zag, en waar ik af en toe zelf even de controller overname smaakten toch wel naar meer. Het lijkt me best een diepgaand spel, qua interactie en beleving. De combat was wel heel erg wennen - bakte ik niets van, maar goed dat blijkt normaal. Ik zal hem in ieder geval wel in huis halen. Hoewel ik wacht tot in een sale. Een 30 euro lijkt me wel te doen. 60 euro geef ik tegenwoordig sowieso niet meer uit aan games. Of het moet iets zijn dat al een eeuwigheid op mijn verlanglijst staat.

Puik spel hoor boys.

Dan eindelijk mijn moment aangebroken om deze eens te gaan spelen.

Pets van dertig gig die er niet om liegt.

Of eigenlijk wel want daarna na urenlang wachten dacht je dan eindelijk klaar te zijn maar komt er toch ook nog maar even snel eentje van driehonderd embee achteraan.

Nog maar een paar extra minuten van je leven duurverkocht aan een muur terwijl je zat te kijken hoe verf droogt.

Maar dan:

Het spel.

Brengt echt wel even iets anders naarvoren met zijn poging tot historische accuratesse.

Vergelijking met Elder Scrolls:

Is er eigenlijk niet.

Of nauwelijks wat mij betreft.

Je dompelt je onder in een compleet andere feel.

Eentje die mij wel ligt eigenlijk tot zover.

Maar blijft het na verlopen tijd ook nog overeind.

Is inmiddels de vraag die bij mij wel een beetje opspeelt momenteel.

In ieder geval hebben we ondanks het betrekkelijk riante gepets te maken met een behoorlijk ruwe afwerking.

Zo steekt hier en daar wel vrij zieke pop in de kop op.

Letterlijk.

In sommige gevallen want ik schrok toch wel een heel klein beetje toen ik ineens iemand zonder hoofd zag staan, alvorens enige seconden later zijn volwaardige gestalte werd ingeladen.

Opluchting.

En toch ook weer niet want je zal het er maar mooi mee moeten dat alles zich grotendeels voor je ogen de hoogte in genereert.

En ja, dan is er dus ook nog het volkomen van de pot gesjorde lock pick dingetje, niet het gebruikelijke kleine mini gamepje waar hendig de illusie wordt gewekt dat je daadwerkelijk iets doet maar voor de verandering eens echt iets wat in ieder geval met een controller daadwerkelijk vrijwel ondoenlijk is.

Zijn in ieder geval toch dingen die mij dan toch eerder doen neigen naar een stukje Skyrim Switch, of Switch Skyrim maar dat bekt minder lekker op de een of andere manier.

Oogt toch ook wel een tandje beter al met al.

Ja het doet z’n eigenste dingetje in zekere zin maar de vraag bij mij is dus nu hoeveel sfeer er nou eigenlijk staande blijft oftewel uiteindelijk neergezet blijkt.

Zou het nog wat uurtjes moeten geven voor ik daar definitief een oordeel over kan vormen maar daar heb je het dus wederom, de vraag weet het ook die aandachtige urgentie te pakken en vast te houden wanneer traagheid oftewel een stroperig verloop zo de kern gemerkte essentie herbergt.

Met zoals gebruikelijk alweer een aardig stapeltje hier om door te spelen deze zwoele zomer.

Hoop ik er in ieder geval nog wel iets of wat aan toe te komen op een bepaald niet vooraf vast te stellen punt gedurende het bestaan.

Iets heeft het wel.

De twijfel alleen een beetje hoeveel niet.

En in wat voor mate dan precies.

Je denkt misschien er zit geen zingeving in:

Twee enters.

Maar dit is dus exact hoe ik de game altijd heb ervaren.

Bovenstaand bericht geeft dit heel goed weer.

Ook hier krijg je regelmatig teksten te lezen dat je denkt moet ik ermee.

Mist de daadkracht of er huist een pussy in je hart.

Wie zal dat zeggen.

Nu op streaming mooie gelegenheid om het nog eens te herkansen want de potentie is er natuurlijk altijd geweest.

Was alleen de uitwerking die het tot dusver nooit helemaal voor mij heeft gedaan.

Maar wie weet.

Er zit zingeving in een witregel. Volg je hart volg je gevoel. Vereenzelviging met jezelf de hoogste de meest logische zin van het leven misschien. Ben je zuiver van geweten of geef je meer om wat een ander denkt dan wat je zelf weet dat breekt je. De filosofie van de realness als een gezond voedingspatroon en Sensodyne tandpasta. Tandartsen adviseren het niet voor niets al minstens twintig jaar. Het werkt gewoon. Maar de game blijft vooralsnog niet om door te komen helaas. Moet per se met allemaal ongebruikelijke mechanieken komen wat nou eenmaal ten koste gaat aan het speelplezier. Zoals het eerder genoemde lockpick systeem, maar ook het vechten komt niet echt uit de verf. Zoals het richten met de pijl en boog zonder kruisje. Maar een beetje uit de losse pols dan. Halloowhoww dit blijft een videospel hoor. Overdadig realisme of een poging daartoe zit uiteindelijk niemand echt op te wachten. Jammer allemaal want het ziet er allemaal puik uit en is sowieso lache en wat anders om eens zo'n historisch document te doorlopen.

avatar van _iLoVeMoViEs_
Jammer dat deze game nooit echt bekend is geworden, want het is toch een verdomd goed spel.

Ja de gameplay kan stijf zijn en er zijn ook heel wat bugs maar de vrijheid die het spel bied en de levende wereld maken het voor mij toch weer goed.

Je ziet overal wel dat de game niet is gemaakt door een grote studio, de graphics kunnen goed zijn maar meestal niet. De facial animations zijn niet variërend en de animaties zijn best wel slecht.
Maar als de game op z'n best is, is het echt heel goed.

De wereld is realistisch, met bandiet kampen in de bossen, grote kastelen en kleine dorpjes.
De combat is heel leuk en uitdagend, met een slim systeem wat het heel leuk maakt.
De mensen in de wereld voelen super levend aan. Als je ze eens een dagje volgt merk je ook echt dat ze opstaan, ontbijten, werken, avond eten en slapen. Wat Red Dead Redemption 2 ook deed.
De karakters zijn leuk gemaakt, niet heel speciaal.

Het verhaal gaat over een normale burger genaamd Henry of Skalitz die zijn weg opbouwt naar een ridder. Je voelt je steeds sterker worden en dat is een heel fijn gevoel. Henry of Skalitz is op het begin bang voor iedereen. alles voor hem is een gevaar. Maar op het einde is iedereen bang voor hem en is hij een gevaar voor alles.

De vrijheid die het spel bied heb ik in weinig games gezien. Elke deur kan op een manier wel worden geopend en je kan op het begin al het duurste zwaard stelen als je dat zou willen. Mijn beste momenten met de game waren toch wel in de nacht inbreken bij iemand en alles uit zijn kisten plunderen. En als je wordt betrapt kan je je er misschien nog uitpraten. Dat gevoel van vrijheid is speciaal en weinig games hebben dat.

Deze game is speciaal en is gewoon heel goed, naast de vele bugs en de stijve gameplay is dit een must-play game voor rpg fans.

Heel underrated 4*

avatar van richiedoom
Zijn er nog mensen hier die deze game recent hebben gespeeld?
Hoe meer beelden ik ervan bekijk op Youtube, hoe meer het gaat kriebelen om deze te spelen.
Ik heb de Royal Edition hiervan al sinds Black Friday 2022 in bezit maar ben er nog niet aan toegekomen.

Ik ben vooral benieuwd hoe deze game speelt op de PS5 en hoe het tegenwoordig met de bugs gesteld is.

avatar van AdrievMer86
richiedoom schreef:
Zijn er nog mensen hier die deze game recent hebben gespeeld?

Had deze game in 2020 eens gespeeld. Zat er toen 30 uren in en dat is nog niet eens het begin van de tutorial zogezegd. Kwam toen niet veel bugs tegen eerlijk gezegd.
De game is groot en vergt extreem veel geduld en aandacht.
Zat er toen helemaal in met PS4 Pro totdat ik een pijl en boog ging gebruiken met controller.
Weet niet of dat aangepast of verbeterd is. Maar kon met controller amper richten weet ik nog.
Het is misschien een betere ervaring op pc met toetsenbord en muis.
De melee combat is ook erg realistisch. Fun is niet zo zeer het woord wat je daarmee ervaart.
Ik zal hem zelf nog wel eens op mijn laptop opnieuw doen met muis. Maar de learning curve en aanloop is zo zo traag.

Zie ‘m vaak in de aanbieding voor een schijntje en twijfel wel regelmatig om ‘m nog een kans te geven maar de vechtsystemen staan me nog steeds ontzettend tegen.

JFLR1988
Dat is toevallig, ik ga vanavond zelf aan deze game beginnen richiedoom. Ook omdat ik veelbelovende dingen op YouTube heb gezien. Heel veel zin in!

avatar van richiedoom
Tof! Ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Ik ben zelf toch eerst aan Demon’s Souls begonnen, daarna is KCD aan de beurt.

avatar van richiedoom
Het is er eindelijk van gekomen, deze week een beginnetje gemaakt met KCD.
De proloog alleen al ben je zo 3 a 4 uur zoet mee. De game is ontzettend traag, je bent veel in gesprek met NPC's en je kijkt veel naar cutscenes. Maar dat geeft in dit geval helemaal niks, want je word echt helemaal in het verhaal gezogen. Het schrijfwerk valt direct op als groot pluspunt. En ondanks dat de graphics op detailniveau best lelijk kunnen zien, ziet het totaalplaatje er best goed en geloofwaardig uit.

Verder heb ik al een paar 1 op 1 gevechten achter de rug en ondanks dat ik al gelijk een paar bandits in de pan hakte, is het behoorlijk pittig. Maar wel op een goede manier, je voelt dat je hier steeds beter in gaat worden.

Voor nu vind ik het ook supervet dat je een soort simulatie aan het spelen bent. Je moet eten wanneer je honger hebt, slapen wanneer je moe bent, je wassen wanneer je onder het bloed zit etc. Ik belandde gisteren bijvoorbeeld in een stadje in een vuistgevecht met een NPC die me nog geld verschuldigd was. Ik won, en zodra de NPC op de grond lag wilde ik hem looten. Normaal kan dat wel in games, maar hier schreeuwde een andere NPC dat ik een dief was en belandde ik 2 dagen in de bak. Heel logisch, maar je bent het niet gewend n games. Ik hou hier wel van!

Ik vermoed dat dit weer een hele lange playthrough gaat worden. Voor nu kan ik wel zeggen dat deze game absoluut het proberen waard is voor iedere RPG liefhebber.

En oja, ik ben in de 5 uurtjes die ik nu gespeeld heb op de PS5 nog geen bugs tegengekomen. Ik weet dat de game bij release werd geplaagd door bugs, maar dat lijkt nu reuze mee te vallen.

avatar van richiedoom
Gisteren kon ik eindelijk eens een lange sessie met deze game houden, wat eigenlijk wel essentieel is om een beetje op te gaan in deze wereld. Ik kan nu wel zeggen dat ik er helemaal in zit, wat een heerlijke rustgevende RPG is dit. Het tempo is zo ontzettend traag, zeker als je zoals ik geen gebruik wil maken van fast travel. Maar het is een genot om door deze wereld rond te lopen en van alles op je pad tegen te komen. Alleen al de bossen in deze game zijn zo sfeervol, dat het echt geen straf is om hier urenlang in te verdwalen. De muziek is ook mooi, ik krijg hier af en toe een beetje Skyrim vibes bij.

Verder kan mijn character nog steeds nagenoeg niks. Hij kan nog niet lezen, niks brouwen, niet jagen (al heb ik per ongeluk 1 konijn gevangen), slecht vechten etc. Er zijn nog zoveel dingen te doen en te verbeteren dat het nu voelt alsof je hier zo 300 uur aan kunt spenderen.

De map zelf lijkt op zich niet heel groot, maar te voet ben je toch behoorlijk lang bezig om van A naar B te komen. En de grootte vind ik niet belangrijk als de map maar goed gevuld is met interessante locaties, en dat is het zeker. Bossen, kampen, steden, grotten, er valt van alles te vinden.

Ik snap wel dat diverse youtubers hier met veel passie over kunnen vertellen. De reviews waren destijds een beetje gematigd, maar het lijkt of deze game achteraf steeds meer waardering heeft gekregen. Wat mij betreft terecht. Ondanks de wat ruwe randjes is hier echt met veel liefde en passie aan gewerkt. Deze game schreeuwt dan ook om een vervolg met een groter budget.
Echt een enorme aanrader jongens!

Dit lijkt me nou net geen game waarvan ik denk: goh, laat ik die 5 jaar later eens op de Switch gaan spelen.

Dat gezegd hebbende: is het spel anno 2024 een beetje bugvrij op de andere consoles? Ergens heeft het mij altijd wel aangetrokken.

Merijn82 schreef:

Nou...als je vijf jaar gewacht hebt en het spel loopt op alles redelijk bugvrij en degelijk dan maakt het toch niet uit of je of op de Xbox of Switch speelt? Ik bedoel maar...

Zelf geen idee van trouwens. Ik heb een jaar terug de Gold editie op de xbox voor een tientje of zo in huis gehaald digitaal, maar nog niet aan begonnen. Van de ene persoon die ik ken en het heeft uitgespeeld op zelfde systeem - niet veel klachten gehoord. Al zijn we redelijk vergevingsgezind en zijn er bij dit soort openworld RPG's altijd wel hier en daar kleine glitches. Maar voor zover ik weet is het prima gepatched. Ligt voor mij ook nog in het verschiet.

avatar van richiedoom
Ik ben nu na 30 uur spelen 1 keer uit het spel gegooid en 1 keer door de grond gezakt waardoor ik in het luchtledige vast kwam te zitten. Verder wat glitches die je vaak ziet in dit soort games, dus het valt alles mee.

Merijn82, zie mijn eerdere reactie. Unieke game en als het je lukt om te wennen aan het trage tempo, is het echt genieten geblazen.

Sinner schreef:

Daar heb je ook wel een punt natuurlijk met wat je zegt over de Switch. Ik gebruik mijn Switch sowieso alleen voor Nintendo exclusives. Dat apparaat loopt vanaf release al achter met gebrekkige hardware, dus ik zie het zeker niet als een apparaat waar ik grootse, third party open wereld spellen op speel. Ook in handheld vind ik dat niet fijn.

richiedoom besteld voor de PS. Ben benieuwd na jouw enthousiasme.