Kingdom Come: Deliverance (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Warhorse
Uitgegeven door Warhorse en Deep Silver

Kingdom Come: Deliverance is een geschiedgetrouwe open wereld RPG die zich afspeelt in het Koninkrijk Bohemen, in het Oost-Europa van de 15de eeuw. Als de opvolger van de troon, Wenceslaus IV wordt gekidnapt door zijn broer Sigismund, volgt er een bloedige machtsstrijd die zal uitmonden in de Hussietenoorlogen. Als Henry, zoon van de smid, zijn familie wordt vermoord door het binnenvallend leger, raakt hij meegesleurd in het langlopende conflict.

Ziet er goed uit man. Vrij originele insteek ook. Vergelijking met Elder Scrolls is natuurlijk snel gemaakt maar waar dit zich mee weet te onderscheiden is een realistische middeleeuwse setting. Dat is iets waar ik zeker wel eens zin in heb.

Het idee van deze RPG vind ik fantastisch, nu maar hopen dat het zowel technisch alsook historisch goed geimplementeerd wordt, en er geen pseudo fantasy elementen worden toegevoegd.

Houd dit ook al een tijdje in de gaten en ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Lijkt me ergens heel verfrissend om een 'realistisch' rpg te spelen waar ik geen rekening moet houden met hekserij, magie en monsters. Aan de andere kant hoop ik dat ze dat realisme niet te ver doordrijven - ik wil bij wijze van spreken ook niet het grootste gedeelte van mijn tijd doorbrengen met alledaagse dingen zoals vreten, slapen en pissen bij wijze van spreken (van de eerste twee is dus sprake - dat laatste niet).

avatar van 3bdelilah
Hoe erg dit mij ook aanspreekt op het gebied van gevoel en gameplay beelden, ben ik hier het meest geïnteresseerd in vanwege deze blog van een aantal jaar geleden. Die intro blijft hilarisch. Ik ben heel benieuwd hoe zij, afgezien van de setting, invulling geven aan dat realistische en unieke zodat het geen "average RPG" gaat worden.

Zit er ook aan te komen dus.

Nog steeds erg benieuwd naar.

Hoe de ontvangst gaat zijn ook wel.

Het zal mij benieuwen.

Zou mij enigszins verbazen zelfs als dit hele hoge ogen gaat gooien.

Gewoon puur een gevoel, als ik de beelden zo zie.

Mocht dit echter het geval blijken haal ik 'm gelijk in huis.

Anders wacht ik nog even, waarschijnlijk.

Heb hem op pre-order. Diiverse filmpjes e.d gezien. Ziet er nochtans niet slecht uit - behoorlijk sfeervol. En het is een 'echt' rpg, met meerdere mogelijkheden om alles op te lossen. Dus het zal me benieuwen. Zijn de reviews op voorhand al negatief dan kan ik hem nog altijd cancellen.

Komt om een of andere reden ook niet volprijs te liggen.

Nu vijftig euro her en der zie ik 'm.

Denk ik dat ik de gok toch ook maar waag.

Wat ervaringen van iemand die de game al heeft gespeeld.
After 15 hours of playing this over the weekend i'll take a break from it. Don't honestly know if i'll return to it.

Overall i had my fun with it and i can see the huge potential but some things are driving me nuts.

- stealing
Why am i allowed to steal if everyone knows it's stolen? Nobody saw me steal it and it's not an special unique item. I chocked out a wanderer and looted him. 3 towns over i tried to sell his stuff and every merchant says to me it's stolen and they're not buying. What the hell? I likethe system that i can't rob a merchant and sell him his own wares back without him noticing and that i can#t sell unique items even a few towns over but this is a) broken or b) plain shit design. There're a few people you can sell stolen stuff to but they're poor as can be.

- choking
You can choke enemys/npc/everyone out from behind. This is fun but way overpowered. I, a peasant nobody, choked out a knight and robed him of his armor worth a few thousand coins. Nobody saw me doing it but as explained in the point "stealing" i couldn't sell his stuff. Magically every merchant knows it's stolen goods. Even his measly undershirt... After a few minutes i returned to the chocked out knight and he starts attacking me... I choked him from behind. He couldn't have known it was me but he's started to attack me anyway. (I didn't wear anything i stole from him either). He hit me with his fists and i attacked him with a sharp sword. I had to hit him over 20 times before he gave up.

- fighting
I like the fight-system in this game but man it's broken. When i in the real world, even as a peasant with no experience, hit anybody without clothes with a sword they'll die in a few hits. Not in this game. Multiple stabs (with the pointy end) into the head(no helmet/etc.) and my enemy still tried to hit me with his fists and nearly killed me before i was finished with him. When you're trying to sell your game on the "as much realism as can be" angle i understand that i need tactics against a knight in armor or enemys who know how to fight. But why does the realism suddenly stop when i fight against unarmored nobodys?

- fast travel
it's not my cup of tea... It's slow (a theme of this game) but your going to be attacked during it and when you fight against more than one enemy in the first hours you're fucked as the enemys'll even kill you with their fists. Even fater if they're in a group. You have to run away but every time i tried they caught up to me and killed me. So i didn't use the feature and walked through the beautiful game. But it takes ages on foot so add 10-20 hours traveling time to your adventure.

- random searches
In some cities it can happen that a guard is telling you stop so he can search you for stolen items. Even if you've never stolen anything in this town he'll search you (you can resist and run/fight/etc) and you've to pay a hefty fine (and all your stolen shit is gone). remember what i wrote under "stealing"... They can't know that this stuff is stolen but magically it still happens.

I don't want to trash the game because many people'll love it very much but for me these things are dealbreakers. If you're going for realism than please go for realism and not his strange mix.

I'm really interested how the reviews'll turn out. I think it'll average out between 75 and 79%.

Klinkt vooralsnog niet zo best, maar als het goed is komt er ook een day one patch uit van maar liefst 23GB! Misschien dat daarmee de meeste problemen worden verholpen?

avatar van Cervantes
Dit zijn de verbeteringen die worden doorgevoerd door middel van de patch:

-Meerdere nieuwe evenementen in de open wereld
-Grote verbeteringen aan gespreksanimaties
-Het verkrijgen van geld en xp is opnieuw gebalanceerd
-Wapen- en armor-stats zijn opnieuw gebalanceerd
-Algemene verbeteringen aan combat
-NPC's krijgen een betere reactietijd
-Geluid is aangepast
-Boogschieten is mogelijk in stealth-modus
-De UI achter het overhalen van NPC's is verbeterd
-Verscheidene bugfixes en verbeteringen

Wat ik me wel afvraag is of het ''stelen'' in de game is aangepast, want dat lijkt me nog wel een heikel puntje. Ik denk dat de combat nog het meest profiteert van deze patch in de veronderstelling dat deze in zijn algemeenheid is verbeterd.

Ik had hem intussen ook al van de pre-order afgehaald. Meer vanwege een chronisch geldgebrek though (60 euro kan ik gewoon ff niet missen. Koop ik liever iets op Steam of uit de budgetbak).

Maar een day-one patch van 20+ gig klinkt idd wat verontrustend en de paar reviews die je her en der opvist zijn niet dermate positief dat ik hem meteen wil opvissen. Even wachten tot ie wat goedkoper is I suppose. Maar heb wel degelijk nog interesse.

Om de een of andere reden had ik trouwens ook meer zin om weer eens een JRPG te spelen. Laat me geluk hebben en nog 47 delen van de Tales of... reeks onaangeroerd in de kast hebben staan! (het is overigens Tales of Symphonia geworden...).

Cervantes schreef:
Dit zijn de verbeteringen die worden doorgevoerd door middel van de patch:
Dan wacht ik wel op een GOTYE editie...

Toch een beetje zoals ik al verwachtte lijkt het.

In de kern een mooie en bijzondere titel maar wel aan de wisselvallige kant.

Kan nog wel even wachten dus.

Laat ze het nog maar even lens petsen en wie weet nog wat van de prijs knabbelen en dan zien we wel verder.

Voor nu vermaak ik mij nog wel met Skyrim op de Switch onder andere.

avatar van Remi
Ik ben buiten alle negatieve reviews toch erg benieuwd. Zijn er hier mensen die deze game spelen?

Nog niet. Wel een uurtje meegekeken bij een vriendin thuis. Die is erg positief over en vind dat de reviews te negatief zijn. Ergens begrijp ik het wel. Het lijkt er inderdaad op dat mensen ofwel erg negatief zijn of net erg positief. Beetje een kwestie of je de over de aanwezige minpunten heen kan kijken of niet. (bvb de bugs - die zijn natuurlijk wel aanwezig, maar niet zo dramatisch als er wel eens wordt gedaan in de reviews - en laten we eerlijk wezen - ook AAA toppers ala Skyrim of Fallout 4 zitten vaak vol bugs en foutjes - zoals zowat de meeste open world games).

In ieder geval - de momenten die ik zag, en waar ik af en toe zelf even de controller overname smaakten toch wel naar meer. Het lijkt me best een diepgaand spel, qua interactie en beleving. De combat was wel heel erg wennen - bakte ik niets van, maar goed dat blijkt normaal. Ik zal hem in ieder geval wel in huis halen. Hoewel ik wacht tot in een sale. Een 30 euro lijkt me wel te doen. 60 euro geef ik tegenwoordig sowieso niet meer uit aan games. Of het moet iets zijn dat al een eeuwigheid op mijn verlanglijst staat.

Puik spel hoor boys.

Dan eindelijk mijn moment aangebroken om deze eens te gaan spelen.

Pets van dertig gig die er niet om liegt.

Of eigenlijk wel want daarna na urenlang wachten dacht je dan eindelijk klaar te zijn maar komt er toch ook nog maar even snel eentje van driehonderd embee achteraan.

Nog maar een paar extra minuten van je leven duurverkocht aan een muur terwijl je zat te kijken hoe verf droogt.

Maar dan:

Het spel.

Brengt echt wel even iets anders naarvoren met zijn poging tot historische accuratesse.

Vergelijking met Elder Scrolls:

Is er eigenlijk niet.

Of nauwelijks wat mij betreft.

Je dompelt je onder in een compleet andere feel.

Eentje die mij wel ligt eigenlijk tot zover.

Maar blijft het na verlopen tijd ook nog overeind.

Is inmiddels de vraag die bij mij wel een beetje opspeelt momenteel.

In ieder geval hebben we ondanks het betrekkelijk riante gepets te maken met een behoorlijk ruwe afwerking.

Zo steekt hier en daar wel vrij zieke pop in de kop op.

Letterlijk.

In sommige gevallen want ik schrok toch wel een heel klein beetje toen ik ineens iemand zonder hoofd zag staan, alvorens enige seconden later zijn volwaardige gestalte werd ingeladen.

Opluchting.

En toch ook weer niet want je zal het er maar mooi mee moeten dat alles zich grotendeels voor je ogen de hoogte in genereert.

En ja, dan is er dus ook nog het volkomen van de pot gesjorde lock pick dingetje, niet het gebruikelijke kleine mini gamepje waar hendig de illusie wordt gewekt dat je daadwerkelijk iets doet maar voor de verandering eens echt iets wat in ieder geval met een controller daadwerkelijk vrijwel ondoenlijk is.

Zijn in ieder geval toch dingen die mij dan toch eerder doen neigen naar een stukje Skyrim Switch, of Switch Skyrim maar dat bekt minder lekker op de een of andere manier.

Oogt toch ook wel een tandje beter al met al.

Ja het doet z’n eigenste dingetje in zekere zin maar de vraag bij mij is dus nu hoeveel sfeer er nou eigenlijk staande blijft oftewel uiteindelijk neergezet blijkt.

Zou het nog wat uurtjes moeten geven voor ik daar definitief een oordeel over kan vormen maar daar heb je het dus wederom, de vraag weet het ook die aandachtige urgentie te pakken en vast te houden wanneer traagheid oftewel een stroperig verloop zo de kern gemerkte essentie herbergt.

Met zoals gebruikelijk alweer een aardig stapeltje hier om door te spelen deze zwoele zomer.

Hoop ik er in ieder geval nog wel iets of wat aan toe te komen op een bepaald niet vooraf vast te stellen punt gedurende het bestaan.

Iets heeft het wel.

De twijfel alleen een beetje hoeveel niet.

En in wat voor mate dan precies.