Borderlands: The Pre-Sequel! (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Shooter / RPG

Ontwikkeld door 2K en Gearbox
Uitgegeven door 2K

Borderlands: The Pre-Sequel speelt zich af in de ruimte en brengt de actie naar Pandora's maan. Handsome Jack heeft zijn ballingschap op de maan overwonnen en is samen met de Hyperion Corporation in zee gegaan om een aanval op Pandora voor te bereiden.

Ik vind de game overall wat minder dan BL2. De grappen zijn wat minder leuk (misschien ook wat te veel Aussia humor die lastig te begrijpen is voor buitenlanders) en de missies iets minder afwisselend. Ook de omgevingen zijn minder afwisselend. Nu is de game ook wat korter, dus erg storen doet dat niet. Het is echt een Borderlands 2.5, de kwaliteit van de graphics is precies hetzelfde en de gameplay nagenoeg onveranderd. Alleen de lage zwaartekracht is wel een leuke toevoeging. Verder komen er ook iets teveel legendaries uit BL2 onveranderd in dit deel voor.

Maar er zijn ook positieve dingen te melden. Zo kan je eindelijk ook weer legendaries kopen uit de vending machines en is er een apparaat te vinden, de grinder, die je wapens kan voeden en er zo betere wapens voor terug kan krijgen. De laser wapens zijn ook een mooie toevoeging en bieden ook echt wat anders. De wapens van Scav zijn helaas gewoon retextured Bandit wapens.

De personages (ik heb de DLC niet) vind ik ook sterk. Nisha heb ik op lvl 40 en haar action skill Showdown is erg leuk, zeker met twee pistolen of een laser wapen. Helaas is ze wel vrij gear dependent tegen het eind en ik heb op het moment nogal shitty gear wegens teveel online spelen. De game is bij mij op lvl 45 dus solo spelen is niet echt een optie meer. Wel een minpuntje: in TVHM moet je bijna alle side quests doen om bij het level van de game te blijven.

Athena had ik al genoemd, heerlijk OP. Wilhelm en Fragtrap heb ik nog niet veel mee gespeeld maar vooral die laatste is grappig met allemaal complete onzinskills.

Ook leuk is het dat je personage nu ook echt ingaat op de gesprekken die er gevoerd worden. Zegt Jack iets, dan zegt Athena/Nisha/Wilhelm/Fragtrap iets terug. Dat zorgt toch voor iets meer replayability. In normal mode wordt het verhaal verteld door Athena en Lilith (het is ook een echte prequel) maar in TVHM zijn de vertellers ineens Athena, Brick en Tiny Tina. Erg leuk gedaan en erg grappig ook, als je Tiny Tina leuk vindt in ieder geval. Het verhaal vind ik overigens ook sterk, het vult goed de leegtes op tussen BL1 en 2 en laat mooi de evolutie van Jack zien.

Ik heb er €25 voor betaald en dat vind ik de game meer dan waard. De season pass lijkt nogal een rip off te zijn dus die haal ik pas voor veel minder geld.

Nou, kan dit bericht toch nog mooi dienen als review .