Borderlands: The Pre-Sequel! (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Shooter / RPG

Ontwikkeld door 2K en Gearbox
Uitgegeven door 2K

Borderlands: The Pre-Sequel speelt zich af in de ruimte en brengt de actie naar Pandora's maan. Handsome Jack heeft zijn ballingschap op de maan overwonnen en is samen met de Hyperion Corporation in zee gegaan om een aanval op Pandora voor te bereiden.

De grootte van Borderlands: The Pre-Sequel! zal tussen deel 1 en 2 zitten. Artikel

avatar van Aazhyd
Ziet eruit als BL2 met nieuwe karakters en maps.

Hier een video met 15 minuten aan gameplay. Het ziet eruit als Borderlands 2 met andere karakters en wat nieuwe toevoegingen aan de gameplay. Niet dat ik dat erg vind natuurlijk. Borderlands staat namelijk garant voor dolle pret.

Preview Borderlands: The Pre-Sequel!

De nieuwe Borderlands was naast Evolve ook speelbaar op Epicon. Er waren twee personages speelbaar en ik heb ze natuurlijk allebei even gecheckt.

Als wie heb ik gespeeld?
In de demo heb ik gespeeld als Athena (The Secret Armory of General Knoxx) en Wilhelm (Borderlands 2). Ik zal hieronder wat meer vertellen over beide personages.

Athena
Athena speelde een beetje vreemd. Haar action skill is een schild die wordt opgeladen als vijanden er op schieten. In de demo kon je het niet heel goed testen aangezien je met twee man er doorheen ging. Als het schild is opgeladen kun je het op een vijand gooien. D.m.v. skills kun je ervoor zorgen dat je schild meer damage doet en op meer vijanden afgaat. Ik denk persoonlijk dat deze action skill een beetje nutteloos is als je met meerdere mensen door het spel speelt.

Wilhelm
Wilhelm is een beetje de soldier class. Hij heeft de beschikking over twee verschillende drones: Wolf en Saint. Wolf is een beetje vergelijkbaar met de turrets van Roland (Borderlands) en Axton (Borderlands 2). Saint is een soort support drone die kan healen en Wilhelms schilden kan terugbrengen. Vooral Wolf voelde een beetje overpowerd aan, doordat hij bijna alle enemies in een paar schoten dood heeft. Ik denk echter dat dit een combinatie was van mijn bestede skill points en het lage level van de vijanden.

Nieuwe wapens
In de demo kreeg je de beschikking over verschillende nieuwe wapens zoals de lasers en verschillende ijswapens. De demo was echter te kort om echt een groot stuk erover te schrijven, maar ik kan je verzekeren dat de wapens heel goed passen bij Borderlands en leuk zijn om mee te spelen. Er zijn ook nieuwe grenade mods die de granaten het nieuwe ijs element meegeven. Ik had een cluster granaat met een ijs mod en de explosie was echt een visueel spektakel.

Wat vind ik ervan?
Eigenlijk kan ik maar één ding zeggen: Het is weer Borderlands. De gameplay voelt vertrouwd aan en voegt wat extra dingen toe. De nadruk lag bij de demo meer op de gameplay, dus over het verhaal heb ik niet veel meegekregen. Ik had ook niet veel tijd om alle skills rustig door te kijken, maar de indeling is precies hetzelfde als in voorgaande delen.

spelfreak
Oh ja helemaal vergeten mijn mening hierover te geven. Ik ga niet zo'n mooie preview schrijven als solidKevin heeft gedaan, maar toch even mijn mening.

Ik heb deze dus ook op Epicon gespeeld. Ik heb ook slechts met Athena gespeeld.

Athena was inderdaad vreemd. Ik wist van te voren niet wat haar action skill was, en het duurde me eigenlijk tot het einde van de demo om uit te zoeken wat het precies was. Zeker niet mijn soort personage ook, ik had denk ik beter met Wilhelm kunnen spelen. Ik ben meer run 'n gun.

Het personage waarmee ik speelde vond ik ook niet zo belangrijk. Hetgeen wat belangrijk is bij Borderlands zijn voor mij 2 dingen: Humor en Guns.

De schrijfstijl heb ik altijd geniaal gevonden in Bordelands 2, wat voor sommige mensen misschien te overdreven humor was, vond ik geniaal. Claptrap was dan ook mijn favoriete personage naast Handsome Jack. Ook in de Pre-Sequel is er veel humor aanwezig. Alhoewel er weer 3 personages waren die ik nog niet kende uit het verleden, waren hun dialogen wel weer wat om bij te grinniken. Maar ik ben bang dat dit nog meer mensen afzet. Als je Bordelands 2 als overdreven vond, is dit nog 2x zo erg voor jou. 2 van de 3 nieuwe personages hadden een sterk brits accent. Zo een dat niet echt kan zijn, dus zeer overdreven.

Dan de Guns. In de korte demo viel er niet veel te looten, dus speel je eigenlijk ook alleen maar met de 4 guns die je gegeven zijn. Deze 4 Guns zijn dan wel weer goed uitgekozen door Gearbox voor deze demo. Ze waren stuk voor stuk een genot om vijanden mee omver te knallen. Het zijn natuurlijk weer die typische Guns met ijs of vuur krachten of nog anderen. Weer op en top Borderlands dus.

Anti-gravitatie.

Tja, dit is eigenlijk de hele gimmick van het spel. Ik was de eerste 7 minuten in de demo aan het zoeken hoe ik naar de andere kant van een ravijn moest komen. Totdat mijn medespeler zijn verlichte moment had, en over het zeer brede gat heen sprong. Ik had even niet aan die anti-gravitatie gedacht. Je hebt zo dus ook liften die je omhoogschieten in de lucht. Denk aan de gravity lift van Halo. Er zijn dus zeker mogelijkheden met de anti-gravitatie. Je moet ook op je O2 levels letten. Als je buiten een atmosferische zone bent gaat deze omlaag. Ik maakte me hier eerst zorgen over, want ik dacht dat je de hele tijd moet opletten dat je niet stikt. Maar dit val reuze mee. Er zijn genoeg atmosferische zones om veilig te blijven.

Humor en guns zijn op en top Borderlands en Anti-Gravitatie is een coole gimmick. Maar hierbij kom ik ook precies op de zorgen die ik over deze Borderlands heb. Wat heeft het te bieden? Dit is een volle 60 euro game. Terwijl dit eigenlijk een heel grote DLC-Pack voor Borderlands 2 is. Sure, anti-gravitatie is nieuw, maar een gimmick. En wat is de rest nieuw? De personages, ok. Maar dat is niet genoeg voor mij om 60 euro neer te leggen. Het ziet er precies hetzelfde uit als Borderlands 2, zelfde engine, wat ook betekent dat het waarschijnlijk hetzelfde zal draaien op PS3 en X360, wat om eerlijk te zijn, soms ook vrij slecht was. De demo die ik gespeeld heb was op PC, en die was natuurlijk wel gewoon goed. Dit lijkt me een spel dat sowieso al voor 40 euro op de markt moet verschijnen, en zo niet, dan zal het snel in prijs dalen.

avatar van Aazhyd
Hij komt uit op 17 oktober a.s. Pre-orderen geeft Shock Drop Slaughter Pit als bonus.

Er komen 4 DLC's en daarvoor is weer een Season Pass beschikbaar. Naast de 4 nieuwe karakters komt in een DLC ook nog een 5e.

Ik ben benieuwd. Borderlands 2 ben ik inmiddels weer helemaal kapot aan het spelen maar ik twijfel ook nog of ik deze meteen haal. Lijkt niet gek veel nieuws te bieden alhoewel BL2 vooral zoveel replay value heeft door de verschillende personages. Dat lijkt hier ook wel weer aanwezig te zijn.

Ook benieuwd naar personage 5. Krieg en Gaige vind ik eigenlijk het leukste in BL2.

avatar van Brains
Komt ook naar Linux! Wanneer die Linux versie er is is mij niet precies duidelijk, maar zodra die er is schaf ik 'm zeker aan.

avatar van Maiky
Ik heb de eerste vijf uur erop zitten. Mijn eerst indruk: best geslaagd. 2K zegt dat dit een volwaardige Borderlands-game is, wat objectief gezien best wel zo zal zijn, maar het voelt, zoals spelfreak al zei, inderdaad als een flinke DLC. Met een Australische touch, dat dan weer wel.

De low gravity is een welkome toevoeging en ook best geinig. Zeker met de dubble jump erbij zweef je wat af. De gameplaysnelheid neemt hiermee echter wel flink af. De laserguns hadden van mij niet gehoeven, maar het drukt de pret allerminst. Loot is aardig maar tot nu toe niet opzienbarend.

Graphics zijn ongeveer hetzelfde als de voorganger, maar zéker niet beter. Hier en daar mocht het wel wat meer afgewerkt zijn. Ik kwam soms een onzichtbare muur tegen die ik op die specifieke plek helemaal niet had willen hebben, en sommige textures zijn gewoon lelijk. Leveldesign is, van wat ik tot nu toe gezien heb, heel aardig maar haalt het niet bij BL2.

De humor van BL2 kon ik enorm waarderen. En ik ben een zuurpruim wat humor (in games) betreft. Jack neemt de leuke dialogen in de Pre-Sequel weer voor zijn rekening en die zijn ook weer vintage Jack. De humor is wat dun gezaaid, maar ik ben dan ook nog maar vijf uur in de game. Er kan nog van alles gebeuren. En het verhaal? Dat interesseert me geen barst. Iets met Jack die z'n gezicht nog heeft en dan ga je naar die maan van Pandora en dan kom je een lesbische mevrouw tegen en... Wel... Ik weet het niet. Het kan me echt gestolen worden. Zolang de humor maar aanwezig is.

Voorlopige conclusie: toevoegingen als de low gravity en de laser guns zijn aardig, humor is weer typisch Borderlands en het speelt als een trein. Maar de Pre-Sequel mist duidelijk de schwung van BL2; tijdens het spelen begon ik er zowaar heimwee naar te krijgen. Ik neig dus naar een voorlopige score van drie sterren. Benieuwd naar wat er nog komen gaat: het kan nog alle kanten uit.

avatar van Aazhyd
De menu's en de opzet zijn inderdaad voor 99% BL2, met een nieuwe omgeving en nieuwe karakters. Maar het blijft wel ontzettend leuk en verslavend. Ik heb Nisha nu op level 17 en Showdown is toch echt wel een geweldige action skill.

Ik heb er nu 9 uur in zitten en het bevalt tot nu toe prima. De toevoeging van de lage zwaartekracht zorgt ervoor dat het toch echt een volwaardige nieuwe Borderlands game is en geen simpele cash cow. Ook de laserwapens voelen lekker aan. Wel jammer dat de Scav manufacturer gewoon een reskin van de Bandit wapens is.

Ik speel nu met Nisha. Wie is jullie favoriet? En welk personage is echt OP? Ik denk dat Nisha best lastig is op UVHM aangezien ze weinig skills heeft die je health kunnen aanvullen. Je zal dan toch echt Moxxi wapens moeten gaan gebruiken vrees ik.

avatar van Aazhyd
Stop een punt in Order en 5 punten in Bona Fide Grit en ze overleeft al eens stuk beter.

Thanks. Dat zijn zo te zien wel handige skills inderdaad. Het is nu ook nog niet nodig, in de eerste playthrough is health nog niet zo'n issue.

avatar van Brains
Komt naar de PS4 en Xbox One, gebundeld met Borderlands 2 en alle DLC!

Wie gaat er voor de Collector's Edition?

Een beetje te duur voor mij. Ik ga wel voor de normale bundel aangezien ik The Pre-Sequel best graag wil doen.

Met Athena level 50 bereikt. Lijkt me het OP personage van deze Borderlands en erg leuk om te spelen. Zoveel mogelijk Maelstrom stacks opbouwen zorgt voor een lekker hectische gameplay en zo vind ik Borderlands eigenlijk het leukste (Gaige is mijn favoriete BL2 personage). Vooral als je Aspis 5 vijanden afgaat en iedereen in lichterlaaie zet is het genieten geblazen. Leuke kleurtjes ook.

Nu nog even wachten tot de season pass een keertje in de aanbieding komt en dan maar richting level 60. Eerst nog maar eens met Claptrap en Wilhelm de game spelen en zorgen dat Nisha ook op level 50 uitkomt.

Hoe was de game in zijn algemeen BoordAppel? Zijn de missies een beetje leuk en werkt het verhaal een beetje logisch naar deel 2 toe?

Ik vind de game overall wat minder dan BL2. De grappen zijn wat minder leuk (misschien ook wat te veel Aussia humor die lastig te begrijpen is voor buitenlanders) en de missies iets minder afwisselend. Ook de omgevingen zijn minder afwisselend. Nu is de game ook wat korter, dus erg storen doet dat niet. Het is echt een Borderlands 2.5, de kwaliteit van de graphics is precies hetzelfde en de gameplay nagenoeg onveranderd. Alleen de lage zwaartekracht is wel een leuke toevoeging. Verder komen er ook iets teveel legendaries uit BL2 onveranderd in dit deel voor.

Maar er zijn ook positieve dingen te melden. Zo kan je eindelijk ook weer legendaries kopen uit de vending machines en is er een apparaat te vinden, de grinder, die je wapens kan voeden en er zo betere wapens voor terug kan krijgen. De laser wapens zijn ook een mooie toevoeging en bieden ook echt wat anders. De wapens van Scav zijn helaas gewoon retextured Bandit wapens.

De personages (ik heb de DLC niet) vind ik ook sterk. Nisha heb ik op lvl 40 en haar action skill Showdown is erg leuk, zeker met twee pistolen of een laser wapen. Helaas is ze wel vrij gear dependent tegen het eind en ik heb op het moment nogal shitty gear wegens teveel online spelen. De game is bij mij op lvl 45 dus solo spelen is niet echt een optie meer. Wel een minpuntje: in TVHM moet je bijna alle side quests doen om bij het level van de game te blijven.

Athena had ik al genoemd, heerlijk OP. Wilhelm en Fragtrap heb ik nog niet veel mee gespeeld maar vooral die laatste is grappig met allemaal complete onzinskills.

Ook leuk is het dat je personage nu ook echt ingaat op de gesprekken die er gevoerd worden. Zegt Jack iets, dan zegt Athena/Nisha/Wilhelm/Fragtrap iets terug. Dat zorgt toch voor iets meer replayability. In normal mode wordt het verhaal verteld door Athena en Lilith (het is ook een echte prequel) maar in TVHM zijn de vertellers ineens Athena, Brick en Tiny Tina. Erg leuk gedaan en erg grappig ook, als je Tiny Tina leuk vindt in ieder geval. Het verhaal vind ik overigens ook sterk, het vult goed de leegtes op tussen BL1 en 2 en laat mooi de evolutie van Jack zien.

Ik heb er €25 voor betaald en dat vind ik de game meer dan waard. De season pass lijkt nogal een rip off te zijn dus die haal ik pas voor veel minder geld.

Nou, kan dit bericht toch nog mooi dienen als review .

Nou dan ga ik hem zeker aanschaffen als de Handsome Jack collectie uitkomt. Thanks!

Gisteren de credits voorbij zien rollen en ik heb me prima vermaakt met de Pre-Sequel. Hij haalt niet het niveau van deel 2 maar er zijn genoeg dingen die heel goed zijn gedaan. Zo is het een verademing om je personage eens te horen praten in een conversatie. Hierdoor komt de wereld een stuk meer tot leven en is het veel aantrekkelijker om de game nog eens door te spelen met een ander personage.

De game speelt zich voor een klein deel af na Borderlands 2. Lilith vraagt aan Athena om haar kant van het verhaal te vertellen over haar toenmalige werkgever (Handsome) Jack. Vanuit daar ga je terug naar de gebeurtenissen tussen deel 1 en 2 om zo de transformatie van Jack mee te maken. Tussendoor hoor je wat commentaar uit de toekomst van Athena, Lilith en de andere personages van Borderlands. Een hele leuke opzet die ook in de Holodome dlc naar voren komt maar dan in een conversatie met Athena, Gaige en Axton.

De Pre Sequel speelt als de andere games in de serie maar voegt wat dingen toe zoals het cryo element, lasers en OZ kits. Vooral de laatste geeft de gameplay een heel andere invulling. Zo gebruik je dit voorwerp niet alleen om te ademen maar ook voor kleine boosts bij het springen. Je hoeft je echter niet druk te maken dat je constant op je luchtmeter zit te kijken. Er zijn namelijk voldoende mogelijkheden om je O2 weer aan te vullen.

Ik heb zelf de game doorgespeeld met Athena omdat zij het verhaal verteld aan Lilith en de rest. Haar action skill Aspis is ideaal om onder lastige situaties uit te komen en je voelt je op een gegeven moment als een tank die overal doorheen beukt. Zeker een aanrader voor mensen die de game alleen doorspelen. Met de andere personages heb ik nog niet gespeeld.

Al met al een prima Borderlands game die smaakt naar meer. We zullen nog wel even moeten wachten op Borderlands 3 maar als ze de goede punten van dit deel combineren met de goede punten uit deel 2 dan denk ik dat het een van de leukste games ooit zal worden.