Tropico 5 (2014)

Strategy
single player / online

Ontwikkeld door Haemimont
Uitgegeven door Kalypso

Neem, als de beruchte leider El Presidente, de leiding over het eiland Tropico gedurende diverse perioden uit de geschiedenis. Start in het koloniale tijdperk, en bouw aan je land tot de dag van vandaag. Lukt het je om, gedurende een periode van drie eeuwen, oorlogen en crisissen te overwinnen? Nieuw in de serie is de mutliplayer modus, waarbij je met andere spelers een handelsovereenkomst kunt sluiten, om grondstoffen uit te wisselen. Of elkaar de oorlog kunt verklaren.

Games als Bloodborne en Dying Light laat ik voorlopig nog even aan me voorbij gaan.

Denk dat dit mijn volgende ps4 titel gaat worden.

SouthParkFan
PlayStation 4 / Xbox 360

Wat een vreselijke tijd om een PS3 of Xbone te hebben

Wie wil dit nou op een console spelen. Al helemaal full price. Voor dit soort games? Pc for life. Waar je de twee vorige (bijna identieke) delen overigens voor een paar euro kan scoren.

Ik heb geen gaming pc, ben geen pc gamer dus tja dan houdt het al gauw op.

En lijkt me dus wel erg leuk om dit te spelen.

Eens een leuke afwisseling, juist omdat er zeer zelden tot nooit zoiets op de console verschijnt.

Lees overigens in een review dat het wel erg goed werkt op de ps4, en verder is alles ook erg positief dus ik heb er wel een goed gevoel bij.

Of het voor mij ook volle mep wordt is nog even afwachten, ben nu even gericht op andere zaken en heb bovendien qua games ook nog wel het een en ander openstaan.

Maar dat deze er op den duur voor mij gaat komen op de ps4 is in ieder geval zeker.

Confusie schreef:
Ik heb geen gaming pc

... het is Tropico. Niet The Witcher 3. Dit draai je letterlijk op een 5 jaar oud dual-coretje nog. Ik zou me stiekem een klein beetje schamen als ik een zogezegde next-gen console in huis had gehaald om er dan...Tropico op te spelen.

Niets tegen het spel zelf overigens. Alle delen in huis en ook alle delen even leuk. Alleen zijn de laatste delen zo inwisselbaar dat het een klein beetje saai is. Dan had ik liever dat ze weer eens een zijstapje maakten zoals met deel 2. (waar je een 18de eeuws pirateneilandje leidde. Echte piraten dus. Geen zwarte marginalen in een rubberenbootje met een kapmes).

Vroeg of laat duik ik hem wel weer op uit een humble bundle of dergelijks.

Ik heb alleen een laptop en speel liever op mijn tv relaxed met de controller op de bank.

Nou weet ik wel dat je de boel op de tv kan aansluiten met een controller etc maar dat is mij teveel gedoe en bovendien een nog grotere kostenpost op dit moment.

Zoals ik al zei, ik ben deze dagen echt een console gamer. Hou van het gemak en qua releases heb ik het idee dat het eerder de pc is die tegenwoordig achterloopt dan andersom. Het zijn mooie tijden voor console gamers.

Dit zou mijn eerste Tropico worden dus waarom niet gelijk met de nieuwste beginnen, dat een game misschien niet het volle potentieel uit de ps4 haalt vind ik overigens persoonlijk niet zo relevant.

Zoals ik al zei, de ps4 versie hiervan zie ik zeker wat in en gaat er voor mij zeker komen. Van mij mogen ze vaker dit soort games uitbrengen op de console. Heb in het verleden ook de Sims op de ps2 gespeeld en dat ging prima.

Volle mep zit er voor nu nog even niet in omdat ik op dit moment even gericht ben op iets prijzigs voor mijn gitaar, een andere hobby van me.

Maar over enkele weekjes zou het er zomaar eens van kunnen komen, wie weet.

Ik verwacht een hele leuke en gezellige game, relaxerend, en bovendien een zeer lange tot oneindige replay waarde. Best een tientje of vijf waard lijkt me. Sowieso leuk om erbij te hebben in de collectie.

SouthParkFan
Sinner schreef:

Omdat consoles veel goedkoper zijn dan game pcs.

Sinner schreef:

Dat heb ik vaak ook gezegd van RTS games, maar ik vind dat een console daar vaak wel goed mee weg komt.

Hoe dan ook ik zag dat deze gratis te downlaoden is via PSN

Een kleine vijf jaren van een mensenleven geleden wilde ik dit al graag spelen, lees ik nu.

Echter liet het daadwerkelijke moment nog even op zich wachten, zo blijkt.

Vijf hele jaren maar liefst.

Bijna dan.

Lijkt het wachten wel waard, tot zover.

Erg leutig sfeertje over het hele ding met zonnige deuntjes op de achtergrond en wat ik op dit moment ook wel komisch vind zijn de feitjes over echt bestaande dictators en hun extravagante excessen die tijdens laadschermen worden getoond.

Tropico 5 halverwege de campaign (wat toch een soort tutorial is) overgestapt naar sandbox mode. Dat is waar de game echt tot z'n kracht komt. Het heeft echt flink wat uren opgeslokt ook want het is een leuke game.

Echter, het is een soort dictator simulator ook dus heel erg diepgaand is het ook niet. Soms was het even goed puzzelen en dat was leuk. Naarmate je steeds meer naar de toekomst gaat krijg je steeds meer gebouwen en ingewikkeldere productiechains en effecten.

Het heeft niet het meest uitgebreide aanbod qua gebouwen en structuren, maar genoeg om er iets gaaf mee te bouwen.

Het grote minpunt zijn de oneindige rebellenopstanden. Het is gewoon niet te peilen. Alle parameters kunnen goed zijn, alles klopt en dan alsnog opstand na opstand na opstand. Ik heb opgezocht wat ik anders kan doen, maar uiteindelijk kom je er niet helemaal vanaf en blijft het eigenlijk vooral irritant.

Sequi schreef:

Ik vind dat eigenlijk een beetje eigen aan het genre. (nu heb ik 5 niet gespeeld, wel alles tot 4) Maar of het nu rebellenopstanden, bosbranden, zondvloeden, aardbevingen of plots invallende naties of iets als ontsnappende dino's zijn, het hoort ergens toch wel al sinds Sim City bij het genre. Hoewel er bij diverse games in sandboxmode wel de mogelijkheid bestaat om dergelijke zaken aan of uit te zetten. Het zou idd wel aardig zijn als daar en optie toe was als je gewoon relaxed wil spelen zonder om de zoveel tijd kommer en kwel over het scherm te zien.

...maar aan de andere kant...het haalt je of houd je ook altijd even weer bij de feiten. Geen idee wat ik aangenamer vind om eerlijk te zijn.

Confusie schreef:
Vijf hele jaren maar liefst.

Grappig. Ik las net even wat hoger. Wie wil dit nou op een console spelen. 7 jaar later. Wie zou eventueel wel een Tropico op de Switch kopen voor in handheld mode wat aan te rotzooien? (want Rollercoaster Tycoon 3 Complete en Jurassic World Evolution Complete staan eventueel ook op het lijstje). Ja hoor. Je mening kan over bijna 10 jaar nog al eens veranderen. Hoewel ik nog steeds de PC prefereer. Als die niet in vlammen uitbarst. Want het is nog steeds hetzelfde ding. En dat liet hij tegenwoordig ook heel trots horen als hij langer dan 45 minuten in een spelletje zit ook.

Sinner schreef:

Het managen van rampen of onvoorzienheden is ook geen probleem. Het is voornamelijk dat de hele opzet van continue rebellen opstanden, ook wanneer je alles goed doet, vervelend begint te worden. Dan heb ik bijvoorbeeld de juiste gebouwen bij elkaar, een approval rate van 80%, alle rebellenleiders in de gevangenis of omgekocht. Toch zijn er op een gegeven moment zo een beetje continue rebellenopstanden. Het is dan lastig inschatten waar het fout gaat.

Vervolgens kun je geen militaire gebouwen opknappen of bijbouwen wanneer dit aan de gang is, waardoor je dus al snel aan je lot overgelaten bent als je net tussen 2 opstanden niet je leger weer op de been hebt. Daarbij is de AI van dat leger ook niet om over naar huis te schrijven. Al met al is het dus een te overheersend gedeelte. Want rebellenopstanden per definitie vind ik wel waarde toevoegen.

Sequi schreef:
Al met al is het dus een te overheersend gedeelte.

Okay. Dat is heel helder uitgelegd inderdaad. Ik weet niet meer in hoeverre dat in deel 3 of 4 een probleem was maar dat klinkt inderdaad wel wat (of erg) vervelend. Hoop ik dat ze dat in Tropico 6 hebben aangepakt. Of...in Tropico 7 aanpakken? Die er ongetwijfeld ook wel weer zal komen.

Ongelooflijk dat er intussen al zoveel delen zijn. Maar goed, het blijft een reeks die toch wel een degelijke builder / sim neerzet in het algemeen. Als je de minpuntjes erbij pakt.