DmC: Devil May Cry - Vergil's Downfall (2013)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Ninja Theory
Uitgegeven door Capcom

Dodelijk gewond na zijn gevecht met Dante, keert Vergil terug naar het huis van zijn ouders. Hij wankelt naar het graf van zijn moeder waar hij bezwijkt aan zijn verwondingen en naar de hel wordt getrokken. Eenmaal bijgekomen komt hij erachter dat zijn hanger weg is en in de verte hoort hij zijn moeder. Ze zegt dat Vergil verlossing kan vinden, zelfs in zijn dood.

Een leuke DLC, maar hij haalt het niet bij DMC zelf.

Heerlijke DLC die ik met gemak meerdere keren achter elkaar deed. Vergil bestuurt in de basis hetzelfde als Dante, maar al zijn toetsencombinaties werken net ff wat anders. Wat vooral opmerkelijk is aan Vergil is dat hij projectielen kan schieten zonder dat zijn zwaardaanvallen onderbroken worden. Daarnaast is hij in staat ander soort speciale aanvallen te doen met de devil trigger (zoals een ring van projectielen om hem heen creëren of een kloon maken die je moves nadoet). Dit gaf Vergil genoeg eigen identiteit om anders dan Dante aan te voelen.

Een probleem wat ik met Vergil heb in de andere games is, als je voor hem wou spelen, dat hij enkel een character swap voor Dante was. Hier heeft hij geheel zijn eigen levels gekregen met zelfs 2 nieuwe enemies. Visueel zijn deze levels wederom erg mooi om te zien door het artistieke gebruik van felle kleuren. Eén van de nieuwe vijanden is zonder twijfel de sterkste common enemy in de game, en ik kon het niet verslaan zonder zoveel mogelijk afstand houden. Ergens maakt dit de vijand gaaf, maar tegelijkertijd voelde het ook wel een beetje cheap hoe weinig je tegen hem kon doen zonder hard gestraft te worden.

Als je destijds lang wachtte en veel geld uitgaf voor deze DLC dan zal het wel ondermaats zijn geweest. Maar nu is het gewoon goede bonus content. Deze kun je nu in één pakket met de hoofdgame krijgen voor 20 of 30 euro, wat een goede prijs is.