Atelier Shallie (2014)

Alternatieve titels: Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea | Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea DX

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4

Ontwikkeld door Gust
Uitgegeven door Koei

Net als in Atelier Escha & Logy volg je in dit deel in de reeks het verhaal van twee Alchemisten. Shari, kort voor Sharistella, is een 16-jaar jonge Alchemiste. Ze maakt deel uit van een familie welke trouw hebben gezworen aan het beschermen van een eeuwenoud relikwie. Omdat het oudste lid van de familie gekweld wordt door ziekte, rust deze zware taak volledig op de schouders van Shari. De 18-jarige Charlotte Eluminus doet op haar beurt huurbasis klusjes voor Jan en alleman in het Atelier van haar vader. Ze heeft het Atelier overgenomen nadat haar vader is overleden, maar heeft weinig ervaring. Desondanks is ze ambitieus en wil ze graag net zo goed worden als haar vader ooit was.

Enkele details die al over de gameplay bekend zijn, zijn toch wel veelbelovend. Zo blijft het 6-member party system uit Escha & Logy behouden. Hopelijk is het iets beter uitgebalanceerd deze keer.

Opmerkelijk is toch wel dat het vertrouwde kalender systeem plaats moet maken voor een "life task system", waarbij je doelstellingen moet voltooien die worden afgestemd op je speelstijl. Dus wanneer je nadruk op "battles" ligt, dan krijg je ook voornamelijk doelstellingen die daaraan gerelateerd zijn. Hopelijk betekend dit dat je weer voortdurend doelstellingen te voltooien hebt. Want Escha & Logy is veel te vrijgevig met "free time" waarin weinig te beleven valt, en je eigenlijk je dagen moet vullen met XP-farmen. Iets waar ik eigenlijk nooit last van heb gehad bij de vorige Atelier games, dus hopelijk is dit nu geen probleem meer.