Hyper Light Drifter (2016)

Alternatieve titel: Hyper Light Drifter: Special Edition

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Heart Machine
Uitgegeven door Heart Machine en iam8bit

In deze actie role-playing game neem je de controle over de Drifter, een karakter welke gebruik kan maken van technologie welke reeds lang vergeten is door de huidige generatie inwoners in de wereld. Hij moet echter op zoek naar een medicijn, tegen een ziekte welke hij heeft opgelopen. En kan deze alleen vinden in de eeuwenoude ruïnes welke zijn overgebleven van vorige beschavingen.

avatar van Animosh
Een goede metroidvania.

Wat dit spel vooral onderscheidt van de competitie is haar sfeer. De pixel art is mooi, met fijn gebruik van kleur en bij momenten erg mooie plaatjes (zoals tijdens het terugkerende visioen dat je ziet nadat je een baas hebt verslagen), maar het is vooral de muziek die beklijft: vooral zachte ambient die de omgevingen een hoop sfeer meegeeft, met af en toe een duistere uitschieter (zoals tijdens dat visioen).

Maar ook buiten haar sfeer is Hyper Light Drifter solide. De gameplay is weinig origineel maar vermakelijk: veel gebieden verkennen, en in de tussentijd vijanden neerhakken (of schieten) in een lekker vlot tempo. Daarnaast biedt het spel de nodige uitdaging. De arena's met vijanden vereisen regelmatig je concentratie, maar vooral de bazen in het Noorden en Westen vond ik erg taai. De eindbaas had ik dan weer zo neer.

Als ik één ergernis moet noemen is het de kaart. Die is weinig overzichtelijk en nodigt niet uit om op zoek te gaan naar alle geheimen. Waarvan er trouwens ontzettend veel van zijn: ik heb er na 9 uur in ieder geval nog een heleboel niet gevonden. Terwijl ik er tijdens het spelen wel op heb proberen te letten.

Een meesterwerk zie ik hier misschien niet in - daarvoor is de gameplay wat te middelmatig, al heb ik me er goed mee vermaakt - maar als je op zoek bent naar een goede metroidvania is dit een prima aankoop. 4*