Hyper Light Drifter (2016)

Alternatieve titel: Hyper Light Drifter: Special Edition

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Action / RPG

Ontwikkeld door Heart Machine
Uitgegeven door Heart Machine en iam8bit

In deze actie role-playing game neem je de controle over de Drifter, een karakter welke gebruik kan maken van technologie welke reeds lang vergeten is door de huidige generatie inwoners in de wereld. Hij moet echter op zoek naar een medicijn, tegen een ziekte welke hij heeft opgelopen. En kan deze alleen vinden in de eeuwenoude ruïnes welke zijn overgebleven van vorige beschavingen.

Leuke, uitdagende top down hack 'n slash game, die ook wel een beetje aan de oude Zelda's doet denken. Erg lang is de game echter niet. Kleine 8 uur ben je er doorheen. Het verhaal is een beetje vaag, maar het draait ook voornamelijk om de gameplay. Grafisch aardig stijltje, met vervremende elektronisch soundtrack.

Een goede metroidvania.

Wat dit spel vooral onderscheidt van de competitie is haar sfeer. De pixel art is mooi, met fijn gebruik van kleur en bij momenten erg mooie plaatjes (zoals tijdens het terugkerende visioen dat je ziet nadat je een baas hebt verslagen), maar het is vooral de muziek die beklijft: vooral zachte ambient die de omgevingen een hoop sfeer meegeeft, met af en toe een duistere uitschieter (zoals tijdens dat visioen).

Maar ook buiten haar sfeer is Hyper Light Drifter solide. De gameplay is weinig origineel maar vermakelijk: veel gebieden verkennen, en in de tussentijd vijanden neerhakken (of schieten) in een lekker vlot tempo. Daarnaast biedt het spel de nodige uitdaging. De arena's met vijanden vereisen regelmatig je concentratie, maar vooral de bazen in het Noorden en Westen vond ik erg taai. De eindbaas had ik dan weer zo neer.

Als ik één ergernis moet noemen is het de kaart. Die is weinig overzichtelijk en nodigt niet uit om op zoek te gaan naar alle geheimen. Waarvan er trouwens ontzettend veel van zijn: ik heb er na 9 uur in ieder geval nog een heleboel niet gevonden. Terwijl ik er tijdens het spelen wel op heb proberen te letten.

Een meesterwerk zie ik hier misschien niet in - daarvoor is de gameplay wat te middelmatig, al heb ik me er goed mee vermaakt - maar als je op zoek bent naar een goede metroidvania is dit een prima aankoop. 4*

Animosh schreef:
Een goede metroidvania.

Het deed mij meer aan Zelda denken en dan met name A Link To The Past.

avatar van Animosh
Ik heb nog nooit een Zelda-spel gespeeld, maar met die omschrijving bedoelde ik alleen dat het een actie-avonturenspel is waarin veel nadruk ligt op het verkennen van een semi-open wereld (zie Wikipedia). Maar ik geef toe dat het een nogal vage term is. A Link to the Past zou er misschien ook onder kunnen vallen.

Is Zelda niet ook gewoon een metroidvania game?

Dat is toch het soort spellen waar je zonder een bepaalde eigenschap vrijgespeeld te hebben in bepaalde regio's van het spel niet verder kunt, maar je er later naar terug kunt komen, zodra je die eigenschap hebt bemachtigd, zoals Metroid, of, volgens mij, Zelda.

Ja. Maar Metroidvania's zijn specifiek 2D side-scrolling. Is misschien een beetje nitpicking maar zo heb ik het in ieder geval altijd voor ogen. 2D side-scrolling = Metroidvania, 2D overhead = Zelda.

avatar van Animosh
Metroid Prime zou je ook een metroidvania kunnen noemen, en die is 3D. Het is gewoon niet zo'n goed gedefinieerde term. Wat Grovonion zegt wordt bijvoorbeeld inderdaad met metroidvania geassocieerd, maar aan de andere kant zijn er ook een heleboel spellen met dergelijke gameplay die niet tot dat genre worden gerekend (Tomb Raider bijvoorbeeld). In de toekomst kan ik dus misschien beter iets preciezer zijn. Maar ja, "een goed 2D actie-avonturenspel waarin je een open wereld moet verkennen en met nieuwe vaardigheden toegang kunt krijgen tot nieuwe gebieden" rolt een stuk minder makkelijk van de tong.

Oh was niet bekend met de term. No problemo