Sam & Max Episode 1: Culture Shock (2006)

Nintendo Wii / PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door GameTap

De eerste episode uit het eerste Sam & Max-seizoen. De voormalige kindsterretjes van de Soda Poppers TV-show slopen de hele buurt. Dit is echter geen normaal verhaal over kindsterretjes die over de schreef gaan. Er zit een duistere kracht achter het vreemde gedrag van de Poppers. Het is aan Sam en Max om redding te brengen in deze bizarre situatie.

Geweldige comeback van het duo Sam & Max. Zit weer vol met grappige one-liners.

Inderdaad een goede comeback. De sfeer is weer lekker en het zit weer boordevol humor en leuke personages (Bosco bijv.)

avatar van Jordy
Ja jammer dat ik geen PC meer heb, hopelijk komt dit ooit nog naar de Mac of de Wii

Nadat de eerste zes episodes online zijn uitgebracht brengen ze de episodes in een bundel naar de winkel. Maar ik denk dat het alleen voor PC blijft.

Erg grappig maar voor die hard adventurers waarschijnlijk veel te gemakkelijk. Ik kon het namelijk allemaal oplossen zonder walk trough!

Héél grappig Wel wat kort, maar tjah Ik vond hem wel heel grappig ^^
En Jordy, hoe komt het dan dat als je geen PC hebt, dat je wel hier post enz.?

Halrod schreef:

En Jordy, hoe komt het dan dat als je geen PC hebt, dat je wel hier post enz.?

Aan z'n post te zien heeft hij een Macintosh.

avatar van rpger
Eindelijk dan een uitstekend vervolg op de lucasarts classic. De episodic content moet ik wel even aan wennen, maar gezien het feit dat point en click adventures zo goed als uitgestorven zijn moeten we het er maar mee doen. De vervolgen zijn allemaal van dezelfde kwaliteit. Seizoen 2 komt eraan!

avatar van WeZet
Super game, geen groffe grappen, maar heerlijke humor!

avatar van Deftones_JP
Het schijnt nu gebundeld en wel in de winkel te liggen dus ik ga het maar eens checken denk ik na het lezen van jullie positieve reacties. Alleen door tijdgebrek en het console gaming kan ik veel minder geduld opbrengen voor dit soort games. Eigenlijk zonde is dat.

avatar van A.V
A.V
Erg grappig spel. Ik kan dit soort spellen wel waarderen. Een beetje puzzelen en een 'beetje' fantasie gebruiken om de raadsels optelossen, hoewel het soms wel vrij lastig is. Het stukje kaas in de bak leggen van een van de Soda Poppers terwijl hij naar wc is en vervolgens naar buiten rent en dan een klap op zijn kop krijgt van een handschoen die uit het plafond komt Awesome

avatar van drezic
A.V schreef:

'Dit soort spellen'...

Jij hebt duidelijk geen idee hoe legendarisch het eerste deel was en hoe populair point&click.

avatar van Jordy
Jordy schreef:
hopelijk komt dit ooit nog naar de Mac of de Wii

Tja tegen de tijd dat dit op de Wii uitkwam was die helaas ook al het huis uit. Toch maar met een omweg XP aan de praat gebracht, zodat ik nu eindelijk Sam & Max kan spelen.

Heb erg gelachen, ik verbaasde me er eigenlijk over dat dit gewoon net zo grappig was "als vroeger". Aardige puzzels, niet te moeilijk maar daar heb ik eerlijk gezegd ook helemaal de tijd niet meer voor en de zin niet meer in, dit was precies net te doen zonder walkthroughs dit

Ik miste helaas alleen wel heel erg de bizarre locaties (dingen als World's Largest Ball of Twine, Bungeejump locatie op Mt. Rushmore enzo), hopelijk komt dat weer in de volgende delen.

avatar van rpger
Jordy schreef:

Gaat helemaal goed komen Jordy.

avatar van Deftones_JP
De game is te koop op xboxlive en naar aanleiding van het spelen van de demo kan ik niet anders zeggen dat het heerlijk speelt. Je bestuurt de cursor gewoon met het pookje. Eindelijk kan dus ik gewoon vanuit de luie stoel een adventure spelen op de 360! Binnenkort het hele spel maar eens binnen halen.

Natan85
Zucht, dit is dus de serie die mij de adventures ''ziekte'' heeft gegeven. Sindsdien ging ik alle LucasArts klassiekers inhalen, zonder spijt. Max met z'n heerlijke sarcastische humor en Sam blijft zo'n droogkloot. Heerlijk. Ben tijdelijk weer met mijn zoveelste playthrough van seizoen 1 bezig, en het valt me op dat ik weer tig aantal verstopte oneliners vind. Zelfs een TV-Serie over de Soda Poppers. Dat heb ik dus elke keer, steeds vind ik weer nieuwe dingen en lig ik krom van het lachen. Persoonlijk vind ik dit de een na minste episode, maar nog steeds heerlijk. Sam klinkt hierin echt niet, (dat word gellukig per episode beter) in Hit The Road was het beter. Maar Max.... Puzzels waren ook redelijk eenvoudig deze aflevering, met uitzondering van het stukje kaas. En Brady Culture.... Ah, kan wel uren doorgaan over de wereld van Sam & Max Dat presteren maar weinig games tegenwoordig, je zo in hun wereleld sleuren. Om je, eenmaal uitgespeelt, het verlangen geven terug te gaan naar die wereld. Dat is dan ook weer het leuke van episodes, je komt weer terug de wereld in.

En nu maar wachten op Guybrush's Return, 7 Juli. Weet zeker dat Telltale het weer mooi maakt.

Vier sterren, al was het alleen maar voor het briljante script.

Imperial Figure
Hoe lang duurt 1 zo'n episode trouwens, want ben misschien van plan om het complete seizoen via xbox live te kopen.

Een episode duurt gemiddeld een uurtje of drie.

Imperial Figure
Ongeveer 20 uurtjes in totaal (compleet 1e seizoen) dus, niet slecht voor 1600 microsoft points maar volgens ign is het niet te spelen met het knuppeltje of vind men hier op gamesmeter dat wel meevallen?

Imperial Figure schreef:

Dat valt hartstikke mee. Het is niet bepaald een game waar snelle reflexen en dodelijke precisie vereist zijn. Het enige waar het spel wel tegenaan hikt is dat heel af en toe wat drops in de framerate zitten (net zoals die IGN review ook al aangeeft). Maar ook dat is geen reden vind ik om het spel links te laten liggen. Ik speel het zelf liefst op pc, maar vind de xbox360 (of WII) een redelijk alternatief.

Winkelwagentje schreef:
Een episode duurt gemiddeld een uurtje of drie.

Mwoah, doe er zelf vaak ongeveer 5-6 uur over, maar dan kijk ik ook overal. Enige waar de 3-4 uur voor opgaat is The Mole, The Mob And The Meatball. Verder is het (imo) echt een game welke je over een half jaar of een jaar weer uit de kast trekt, om een aantal of alle episodes weer te herbeleven.

Trouwens, over de 360 versie. Wat ik heb gehoord valt het wel te doen, en dat is het. Niet dat je je dood zal ergeren ofzo, het werkt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Mijn mening kan ik er niet over geven, door het feit ik geen 360 heb. Maar als je geen PC hebt en wel een 360 zou ik hem zeker kopen, prachtige serie

avatar van Deftones_JP
Ik ben de 360 versie aan het spelen en ik vind het prima lopen. Het is juist wel relaxed want nu kan je pas heerlijk vanuit je luie stoel (of bed) gamen. Het is werkelijk een verademing om een keer spel te spelen op de 360 waarbij je moet nadenken en waar het niet om reflexen draait. Ik heb ook de demo gespeeld van Walter & Gromit maar dat vond ik echt beroerd spelen. Gewoon een cursor besturen met het pookje werkt 10x beter.

Natan85
Het geval bij Wallace & Grommit is wennen, echt wennen. Daarna gaat het lekker. Enige wat ik, vooral in de demo, vervelend vind is de afentoe beroerde camera-standpunten. En dan.... is het niks meer. Maar als je met een pookje de cursor bestuurt, gaat de cursor dan niet te snel of te langzaam? Of perfecte snelheid? Want als het werkt is het idd erg relaxt, Sam & Max is eigenlijk echt een game voor op de bank. Heet niet voor niets Gamings first Sitcom

avatar van Deftones_JP
Ik heb de game uitgespeeld en het bevalt zoals gezegd prima! De humor is aanwezig, het spel heeft een goede pace en is niet te moeilijk. Er zijn veel dialogen en het speelt prima! Het enige minpuntje is dat je geen items kan combineren met elkaar. Jammer maar helaas. Ik ga in de toekomst zeker meer arcade titels downloaden van Telltale! Nu nog 5 episodes te gaan!

Ik kan overigens niet op de 360 versie stemmen. Kan iemand dat aanpassen? Alvast bedankt!