Firewatch (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Campo Santo
Uitgegeven door Campo Santo en Panic

Henry heeft zijn onstuimige leventje verruilt voor een baan als brandwachter in de wildernis van Wyoming. Het is zijn taak om rooksignalen te spotten, en de wildernis te behoeden voor een ramp. Maar wanneer op een dag iets vreemds zijn aandacht trekt, en hij de wachttoren verlaat, raakt hij verloren in het woeste en uitgestrekte landschap. Enkel zijn supervisor, genaamd Delilah, waarmee hij over de radio contact houdt, kan hem uit deze situatie redden.

DMF
Firewatch laat precies zien wat door narratief gedreven games zo sterk, maar ook zo kwetsbaar maakt. Het spel zet je al snel middenin het verhaal. Je krijgt een klein beetje achtergrond mee van Henry, die een vervelende thuissituatie ontvlucht, en voor je het weet zit je in de uitkijktoren die de komende maanden de werkplek is voor Henry. Als toezichthouder van de omgeving heeft hij de taak om de wildernis vuurvrij te houden. Een op zichzelf weinig spannende opdracht, maar al op zijn eerste werkdag vindt er een gebeurtenis plaats die de start vormt voor de nodige mysterie.

Ik ben een fan van plots die teren op mysterie en suspense, dus al snel was ik geïnteresseerd in het verhaal. Het werd ook steeds mysterieuzer en de vondsten die je tijdens de opdrachten doet, zetten je aan het denken. Het helpt dat de dialogen goed geschreven en geacteerd zijn, want naast het verhaal is dat het enige waar de game op teert. Je bent veel in contact met supervisor Delilah, met wie je samen het mysterie probeert te ontrafelen. Leuk dat het spel je de mogelijkheid geeft om de dialogen te beïnvloeden en dat je daarbij ook te maken krijgt met tijdsdruk. Erg veel last heb je daar niet van; er zullen hooguit een paar momenten zijn waarbij je echt twijfelt tussen een paar opties.

Ik had me ook verheugd om de omgeving te verkennen. De map is nog behoorlijk groot, maar veel gebieden zijn pas later toegankelijk of zelfs helemaal niet. Erg veel van de gebaande paden kun je niet af en de dingen die je gaat vinden tijdens je off-road zoektochten, zijn niet echt de moeite waard. Ze scheppen een aardig achtergrondverhaal, maar voegen weinig toe aan het mysterie zelf, zeker als je wat verder in het verhaal zit. De wereld is wel leuk om in rond te lopen. Ik ben wel fan van het grafische stijltje. Niet dat het heel indrukwekkend is, maar het schept een fijne sfeer en aardige omgeving.

Het verhaal ontrafelt zich in een fijn en rustig tempo en geeft de informatie rustig in brokjes. Het mysterie wordt goed opgebouwd en het aantal vragen groeit sneller dan het aantal antwoorden. Dat betekent dat je de nodige antwoorden verwacht. Niet alle vragen krijgen een antwoord, en dat hoeft ook helemaal niet, maar de antwoorden die je krijgt, zijn teleurstellend. Het verhaal gaat als een nachtkaars uit en is voor mij niet bevredigend. Het is wat makkelijk en tam, terwijl ik veel meer had verwacht. Ook het alternatieve einde heb ik even opgezocht en dat is niet veel beter.

Stiekem had ik hier nog wat meer van verwacht, maar ik heb me prima vermaakt. Ben er uiteindelijk een uurtje of zeven à acht mee bezig geweest uiteindelijk. Ik heb me voornamelijk gefocust op het verhaal omdat ik het exploreren nogal tegen vond vallen. Het lopen met map en kompas is ook niet erg spannend, terwijl ik die spanning wel lange tijd vond in de plot zelf. De framerate issues op de Playstation 4 zijn wel vervelend. Voor toekomstig spelers hoop ik dat er een goede patch voor komt. Eigenlijk zou ik er een halfje voor af moeten trekken, maar het verpeste mijn ervaring niet. Driekwart deel van het verhaal vond ik echt goed, spannend en meeslepend. De interactie tussen Henry en Delilah is top en de haat-liefde-verhouding die je met haar opbouwt, maakt iedere dialoog weer de moeite waard. Het is lange tijd een meeslepende reis door een heel aardig vormgegeven wereld, maar met een teleurstellend einde.

avatar van Thorak
Zo'n beetje hét sterke punt van deze 'game' vond ik toch wel de muziek! De muziek is echt een aanvulling hier en dat is naar mijn idee toch niet vaak het geval. Meestal vind ik de muziek in games eerder een storend element, maar hier kan het denk ik niet zonder.
Het verhaal is spannen genoeg om interessant te blijven, soms is de suspense zelfs erg hoog en wil je echt door blijven gaan! Het goed voorbeeld is het moment dat Delilah jou zegt te zien in je toren, terwijl je daar niet eens in de buurt bent! Helaas is de ontknoping niet zo heel erg spannend als je de hele tijd hoopt. Maar tot die tijd is het zeker de moeite waard.
Het desolate doet de sfeer en spanning goed, vooral dat je eigenlijk geen mensen tegenkomt, op de paar in het begin na, maken het geheel nog wat spannender.

Wat ik veel heb gelezen over dit spel is inderdaad wat DMF hier boven ook schrijft: de framerate drops. Ik heb hier op PC eigenlijk helemaal geen last van ondervonden.

Enige vraag waar ik eigenlijk nog steeds mee zit is: Wie had Delilah nou aan de lijn in het begin en waar ging dat nou over? Ik bedoel, ze had het waarschijnlijk toch echt over de speler die iets niet door zou hebben en je gaat dan uiteraard direct vermoeden dat zij met het hele mysterie te maken heeft en er meer van weet.
De geplaatste hekken zijn natuurlijk ook vreemd dat zij niet weet dat die geplaatst zijn, dat doe je niet zomaar onopgemerkt. Het hele hoe en waarom is ook niet geheel bevredigend en overtuigend
Mogelijk zijn deze dingen opzettelijk zo onduidelijk en zelfs ongeloofwaardig gemaakt, zodat er eventueel nog een vervolg op zou kunnen komen. En die zou ik dan ook zeker weer gaan spelen!

Recapitulerend: Het uiterlijk is aantrekkelijk, de muziek is geweldig passend en sfeervol en het verhaal is tot de ontknoping onderhoudend.
Nadeel is wel dat het een vrij kort spel is. Een middagje en je bent er door heen. En eigenlijk is het ook niet echt een spel. Meer een soort interactief verhaal en de interactie is niet héél erg van belang. Welke keuzes je ook maakt, je komt altijd op hetzelfde punt uit.

3.5* (de soundtrack zou ik zelfs een 4.5* geven!).

Brandwachter spelen.

Door de trailer die werd vertoond op de E3 van 2015 ben ik deze game nauwlettend in de gaten gaan houden, omdat dergelijke titels me wel aanspreken.

Je treedt in de voetsporen van Henry die na een hectische tijd besluit te ontsnappen aan zijn dagelijks leven en de rust van de natuur opzoekt. Op zich vrij standaard te noemen, ware het niet dat er enkele gebeurtenissen plaatsvinden die alles op zijn kop zetten.

De enige met wie je contact hebt, is je supervisor Delilah; je steun en toeverlaat in benarde situaties. Het leuke hierbij is dat je de controller als walkietalkie kan gebruiken door je bumper kort ingedrukt te houden en weer los te laten om een antwoord te geven. De band tussen Henry en Delilah bouwt zich naargelang op. Mede door het sterke stemmenwerk ga je als gamer ook echt meeleven met deze twee.

In 'Firewatch' ben je volledig op jezelf aangewezen; je moet goed kunnen navigeren en herkenningspunten kunnen vinden. Bovendien ontmoet je zowat niemand, wat alleen maar bijdraagt aan het mysterie. Door de game uit te smeren over meerdere maanden - waarin geregeld een tijdsprong wordt gemaakt - is er een bepaalde progressie te zien. Desondanks is het jammer dat je nauwelijks invloed hebt op het geheel. Wat dat betreft eindigt de game met een anticlimax.

Het grafische stijltje is te waarderen en dompelt je onder in een kleurrijke bosrijke omgeving. Toch ben je niet vrij om te gaan waar je wilt, omdat gebieden voor het grootste gedeelte afgebakend zijn. Hierdoor wordt het plezier uit het exploreren gehaald. Gelukkig werkt de score complimenterend, waardoor de neergezette sfeer behouden blijft.

Al met al best een aardige game voor één speelbeurt, maar de hoge verwachtingen kunnen helaas niet ingelost worden. Eindstand ben je er in vijf à zes uur wel doorheen.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van JacoBaco
Interessante game waarbij (sommige) mensen zich afvragen of dit nou briljant gedaan is of dat er wegens tijdgebrek en/of onvoldoende creativiteit het toch wat onsamenhangend is geworden. Ik hoop op het eerste natuurlijk. Op youtube en sowieso op het internet staan tal van video's en artikelen met uitleg over deze game. En er blijkt toch wel een duidelijke rode draad in te zitten. Althans, dat denk ik wel. Maar daarnaast zijn veel zaken ook symbolisch bedoeld. En wanneer je je eens verdiept in de uitleg van andere, dan valt er genoeg op z'n plek. Ik heb de game 1x uitgespeeld en bij mij viel het kwartje ook niet meteen. Andere mensen hebben deze game 3 tot 4x uitgespeeld en zijn tot allerlei conclusies gekomen (soms heel diep) waar je het wel of niet mee eens kunt zijn. En daar moet ik wel bij zeggen: ben je een nuchter persoon, dan kan ik me voorstellen dat je denkt, whatever! Ik vind het persoonlijk zeer interessant en toch zeker een 0,5* extra omdat ik mij wel kan vinden in een aantal theorieën en dat maakt dit toch een sterke game!

Firewatch stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje en dit najaar vond ik er dan eindelijk tijd voor. Het is een indie-game die het vooral van sfeer en dialoog moet hebben. Gameplay ontbreekt voor het grootste deel, of je moet het constante lopen van A naar B als gameplay zien. Het is een beetje een wandelsimulator in een groot bosgebied. Na het spelen van Firewatch had ik en het gevoel dat ik iets moois had gespeeld en ook jammer genoeg het gevoel dat er veel meer uit te halen viel.

Om heel positief te beginnen: de game ademt sfeer. Firewatch ziet er bij vlagen oogstrelend mooi uit met een soort cartoon-achtige stijl vol met mooie, heldere kleuren. Groen, bruin, geel en blauw kwamen wel het meeste naar voren. Het is genieten als je door de diverse omgevingen loopt. Dan zit je tussen de bomen, dan sta je bij een groot meer, dan klauter je door een tunnel en dan tuur je weer vanaf de rand van een rots of vanuit je wachttoren over het hele gebied. Uiteraard met ondersteuning van hele prettige, rustgevende muziek. Gitaarmuziek bij rustige momenten en wat meer opzwepende muziek in de avond of bij een spannende situatie. Echt heel knap gedaan.

Zoals al gezegd is er niet al te veel gameplay in Firewatch. Je speelt Henry, die een vervelende privésituatie achter zich heeft gelaten en parkwachter is geworden. Je ziet eigenlijk helemaal niemand in de game, hoogstens een enkele keer van afstand iemand. Je enige contact heb je met je collega Delilah. Waar je eerste contacten wat afstandelijk zijn, groeien beiden steeds meer naar elkaar toe, vertellen ze elkaar geheimen en flirten ze zelfs een beetje met elkaar. Dat is wel weer een sterk punt van het spel, dat je waarde gaat hechten aan iemand die je alleen via de walkie-talkie hoort. Richting het einde ga je je wel afvragen hoe betrouwbaar Delilah is, door dingen die ze zegt en later ook door keuzes die ze maakt.

Maar dan moet ik toch naar een aantal stevige minpunten gaan, want de game had meer potentie dan het heeft waargemaakt. Mijn grootste minpunt is dat het verhaaltechnisch in de laatste 2 uren (in 4 tot 5 uur speel je de game wel uit) behoorlijk spannend wordt en je ook een paar interessante dingen ontdekt en mee maakt. Maar als je dan verwacht dat er een grote showdown met iets of iemand volgt, dan zit de game er eigenlijk plots op en is de anticlimax enorm. Ik ging uit van drugsdealers, stropers of een psychopaat, maar het blijkt een oude bekende te zijn die een fout heeft gemaakt en eigenlijk op de vlucht is geraakt na de dood van zijn zoontje. Ik vroeg me ook af wat nou het nut was van dat geheime kamp dat Henry ontdekte, met alle hightech apparatuur dat nota bene ver weggestopt is achter een groot hek. En ook het einde tussen Henry en Delilah stelde teleur. Dat je haar niet ontmoet valt te snappen, deze game liet je al de gehele speelduur zonder mensen. Maar het verhaal eindigt hier wel vrij abrupt. Ze is weg, beter dat je elkaar niet meer ziet. Je kan terug naar je dementerende vrouw. Misschien een realistisch einde, maar wel wat zuur.

Een andere irritatie vond ik dat je op papier veel vrijheid in de game hebt met een groot bos, maar dat je in de praktijk een vreselijk lineaire game hebt die je volledig via afgestemde routes naar je eindpunt stuurt. Overal zijn onzichtbare muren in de vorm van omgekapte bomen. Echt vreselijk gedateerd. Dat kon in 1997 misschien nog, maar nu echt niet. Henry klimt en klautert wat af, maar over boompjes klimmen gaat dan niet. En ook heb je vaak genoeg dat je punten ziet waar je makkelijk overheen kan klimmen, maar dat laat de game niet toe. Het irriteerde me behoorlijk vaak. Net als dat ik constant de kaart erbij moest pakken omdat je nogal snel de verkeerde kant op loopt en je niks in beeld ziet waar je heen moet. En dus moet je elke keer de map erbij pakken en inzoomen. Vermoeiend. Als je de map opbergt kan je tenminste rennen, dus dat doe je automatisch sneller want anders is de game helemaal tergend traag.

Mijn laatste irritatie is dat je de hele game keuzes kan maken. In de dialogen met Delilah moet je geregeld snel een antwoord selecteren, anders is de timer weg. Waarom in hemelsnaam? Laat me lekker rustig bedenken wat ik wil zeggen. En erger, achteraf blijkt dat het geen bal uit heeft gemaakt welke kant je gesprekken op liet gaan, want het einde is gewoon hetzelfde einde. Vind ik toch jammer. Ik vond de dialogen namelijk best leuk en uitdagend om het juiste te zeggen, maar dan moet dat wel ergens toe leiden.

Alles bij elkaar is Firewatch gewoon een hele sfeervolle, mooie en best toffe game. Het is ontspannend om door de bossen te wandelen en te genieten van alles. Overigens wel apart dat je in een groot bos geen enkel wild dier ziet. Daardoor voelde het bos wel wat leeg aan. Maar er viel gewoon meer uit de game te halen. Ik had enorm het idee dat de game te snel uit is gebracht. Het is tot het laatste half uur gewoon erg goed, maar plots is het voorbij en eindigt alles onbevredigend. Maar alsnog is de game een ruime voldoende waard. Wel vind ik de €20 die ik ervoor betaalde eigenlijk een tientje te duur. Helaas.

Net als anderen hierboven had ik heel hoge verwachtingen van Firewatch, die net niet helemaal worden ingelost. Het meeste is ontzettend goed: de sfeer, karakters, dialogen, de open wereld met toch een natuurlijk ritme van gesprekken en gebeurtenissen, filmische editing van scènes (soms kort, soms lang, je bereidt je voor op een lange tocht maar -knip- het verhaal maakt een sprong) en niet te vergeten een precies goede speelduur. Maar twee dingen haalden me er toch teveel uit: ten eerste technische problemen (ik speelde op de PS4), ten tweede een verhaal dat zich te lang voordoet als iets wat het niet is. Firewatch zet de speler graag op het verkeerde been maar voert dit naar mijn smaak te ver door, waardoor de impact van het op zich kleine, maar aangrijpende verhaal over Henry, Delilah en een mysterieuze derde persoon, allen getekend door verlies en gebrek aan perspectief (of, toepasselijker, een uitzicht), wordt ondermijnd. Als men het mysterie iets kleiner had gehouden, was dit waarschijnlijk een nog grootser spel geworden. 3,5*