Firewatch (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Campo Santo
Uitgegeven door Campo Santo en Panic

Henry heeft zijn onstuimige leventje verruilt voor een baan als brandwachter in de wildernis van Wyoming. Het is zijn taak om rooksignalen te spotten, en de wildernis te behoeden voor een ramp. Maar wanneer op een dag iets vreemds zijn aandacht trekt, en hij de wachttoren verlaat, raakt hij verloren in het woeste en uitgestrekte landschap. Enkel zijn supervisor, genaamd Delilah, waarmee hij over de radio contact houdt, kan hem uit deze situatie redden.

avatar van threeohthree
Woah, klinkt geweldig! En met een studio die zowel aan The Walking Dead als Mark of the Ninja heeft gewerkt, heb ik hier wel vertrouwen in. Echter gezien de hoeveelheid werk dat nog gedaan moet worden zal het wel Q4 van 2014 worden.

Winkelwagentje (moderator)
Dit klinkt inderdaad veelbelovend. Zeker met het team wat er aan werkt. Als ik op de FAQ op de officiële website af ga hoeven we de game echter niet voor 2015 te verwachten.

avatar van threeohthree
Geweldig mysterieuze trailer, die prachtige omgevingen prijsgeeft door middel een sfeervolle grafische stijl. Ja, dit gaat toch wel de topper van volgend jaar worden. (vooralsnog)

Ziet er erg goed uit idd, intrigerende trailer, benieuwd hoe de gameplay gaat uitpakken...

Winkelwagentje (moderator)
Hier een voorproefje: 17 minuten Firewatch gameplay.
Lekkere trage opbouw. Beetje rondstruinen. Dit gaat me ongetwijfeld goed bevallen.

Cool! Erg leuk begin al iig... I bless the rains down in Aaaafricaaa .

De trailer op de E3 zag er nogal generiek uit, maar die laatste paar secondes; wauw. Ik hou wel van zulke mysterieuze games. Nu maar hopen dat het verhaal er naar is.

avatar van threeohthree
Zit ook al een paar maanden te duimen inderdaad.

Enorm veel zin in!

De releasedatum is bekend: 09-02-2015.

kiriyama
Is de prijs (voor de ps4) ook al bekend?

avatar van Thomas83
Het is niet lang wachten meer. Deze ga ik waarschijnlijk direct bij release kopen, wat voor mij best een zeldzaamheid is geworden. Prachtig die combinatie van de omgeving, mystiek en dialogen. Het enige waar ik nog een klein beetje bang voor ben is dat dit meer een spel is dat ik leuk vind om gespeeld te zien worden dan een die ik daadwerkelijk zelf wil spelen, maar tegen de prijs waarvoor het spel verkocht zal worden zal dat me wel niet ervan weerhouden hem te kopen. Veel duurder dan een euro of 20 zal hij toch niet zijn verwacht ik.

Thomas83 schreef:
Veel duurder dan een euro of 20 zal hij toch niet zijn verwacht ik.

Nou... het zou me eigenlijk verbazen als 'ie maar 20 euro gaat kosten. The Witness gaat ook 36 euro kosten. Indies als Volume, The Banner Saga en Oddworld gaan ook allemaal voor rond de 20 euro op PSN. En deze schat ik toch een prijsklasse hoger. Maargoed, laten we het hopen.

avatar van Thomas83
Ik heb het over op de PC, weet niet of dat uitmaakt. We zullen het wel merken. Een tientje meer of minder maakt me nog niet zo uit.

DMF
Gaat €19.99 kosten, maar met de pre-orderkorting nu tijdelijk €17.99 op Steam. PS+ members kunnen 'm ook voor €17.99 aanschaffen in de Playstation Store.

avatar van Thomas83
Dat valt niet tegen. Gisteravond gekocht.

avatar van dr channard
Ik ook. Ben beniewd. Lijkt me een ideale game om te spelen als de avond valt

mister-fool
Ben meestal niet zo van de adventure games, maar firewatch ziet er bijzonder goed uit. Met name de interactie tussen Henry En Deliah zou nog wel eens een interessante narratief kunnen bieden.

DMF
Firewatch laat precies zien wat door narratief gedreven games zo sterk, maar ook zo kwetsbaar maakt. Het spel zet je al snel middenin het verhaal. Je krijgt een klein beetje achtergrond mee van Henry, die een vervelende thuissituatie ontvlucht, en voor je het weet zit je in de uitkijktoren die de komende maanden de werkplek is voor Henry. Als toezichthouder van de omgeving heeft hij de taak om de wildernis vuurvrij te houden. Een op zichzelf weinig spannende opdracht, maar al op zijn eerste werkdag vindt er een gebeurtenis plaats die de start vormt voor de nodige mysterie.

Ik ben een fan van plots die teren op mysterie en suspense, dus al snel was ik geïnteresseerd in het verhaal. Het werd ook steeds mysterieuzer en de vondsten die je tijdens de opdrachten doet, zetten je aan het denken. Het helpt dat de dialogen goed geschreven en geacteerd zijn, want naast het verhaal is dat het enige waar de game op teert. Je bent veel in contact met supervisor Delilah, met wie je samen het mysterie probeert te ontrafelen. Leuk dat het spel je de mogelijkheid geeft om de dialogen te beïnvloeden en dat je daarbij ook te maken krijgt met tijdsdruk. Erg veel last heb je daar niet van; er zullen hooguit een paar momenten zijn waarbij je echt twijfelt tussen een paar opties.

Ik had me ook verheugd om de omgeving te verkennen. De map is nog behoorlijk groot, maar veel gebieden zijn pas later toegankelijk of zelfs helemaal niet. Erg veel van de gebaande paden kun je niet af en de dingen die je gaat vinden tijdens je off-road zoektochten, zijn niet echt de moeite waard. Ze scheppen een aardig achtergrondverhaal, maar voegen weinig toe aan het mysterie zelf, zeker als je wat verder in het verhaal zit. De wereld is wel leuk om in rond te lopen. Ik ben wel fan van het grafische stijltje. Niet dat het heel indrukwekkend is, maar het schept een fijne sfeer en aardige omgeving.

Het verhaal ontrafelt zich in een fijn en rustig tempo en geeft de informatie rustig in brokjes. Het mysterie wordt goed opgebouwd en het aantal vragen groeit sneller dan het aantal antwoorden. Dat betekent dat je de nodige antwoorden verwacht. Niet alle vragen krijgen een antwoord, en dat hoeft ook helemaal niet, maar de antwoorden die je krijgt, zijn teleurstellend. Het verhaal gaat als een nachtkaars uit en is voor mij niet bevredigend. Het is wat makkelijk en tam, terwijl ik veel meer had verwacht. Ook het alternatieve einde heb ik even opgezocht en dat is niet veel beter.

Stiekem had ik hier nog wat meer van verwacht, maar ik heb me prima vermaakt. Ben er uiteindelijk een uurtje of zeven à acht mee bezig geweest uiteindelijk. Ik heb me voornamelijk gefocust op het verhaal omdat ik het exploreren nogal tegen vond vallen. Het lopen met map en kompas is ook niet erg spannend, terwijl ik die spanning wel lange tijd vond in de plot zelf. De framerate issues op de Playstation 4 zijn wel vervelend. Voor toekomstig spelers hoop ik dat er een goede patch voor komt. Eigenlijk zou ik er een halfje voor af moeten trekken, maar het verpeste mijn ervaring niet. Driekwart deel van het verhaal vond ik echt goed, spannend en meeslepend. De interactie tussen Henry en Delilah is top en de haat-liefde-verhouding die je met haar opbouwt, maakt iedere dialoog weer de moeite waard. Het is lange tijd een meeslepende reis door een heel aardig vormgegeven wereld, maar met een teleurstellend einde.

avatar van Thorak
Zo'n beetje hét sterke punt van deze 'game' vond ik toch wel de muziek! De muziek is echt een aanvulling hier en dat is naar mijn idee toch niet vaak het geval. Meestal vind ik de muziek in games eerder een storend element, maar hier kan het denk ik niet zonder.
Het verhaal is spannen genoeg om interessant te blijven, soms is de suspense zelfs erg hoog en wil je echt door blijven gaan! Het goed voorbeeld is het moment dat Delilah jou zegt te zien in je toren, terwijl je daar niet eens in de buurt bent! Helaas is de ontknoping niet zo heel erg spannend als je de hele tijd hoopt. Maar tot die tijd is het zeker de moeite waard.
Het desolate doet de sfeer en spanning goed, vooral dat je eigenlijk geen mensen tegenkomt, op de paar in het begin na, maken het geheel nog wat spannender.

Wat ik veel heb gelezen over dit spel is inderdaad wat DMF hier boven ook schrijft: de framerate drops. Ik heb hier op PC eigenlijk helemaal geen last van ondervonden.

Enige vraag waar ik eigenlijk nog steeds mee zit is: Wie had Delilah nou aan de lijn in het begin en waar ging dat nou over? Ik bedoel, ze had het waarschijnlijk toch echt over de speler die iets niet door zou hebben en je gaat dan uiteraard direct vermoeden dat zij met het hele mysterie te maken heeft en er meer van weet.
De geplaatste hekken zijn natuurlijk ook vreemd dat zij niet weet dat die geplaatst zijn, dat doe je niet zomaar onopgemerkt. Het hele hoe en waarom is ook niet geheel bevredigend en overtuigend
Mogelijk zijn deze dingen opzettelijk zo onduidelijk en zelfs ongeloofwaardig gemaakt, zodat er eventueel nog een vervolg op zou kunnen komen. En die zou ik dan ook zeker weer gaan spelen!

Recapitulerend: Het uiterlijk is aantrekkelijk, de muziek is geweldig passend en sfeervol en het verhaal is tot de ontknoping onderhoudend.
Nadeel is wel dat het een vrij kort spel is. Een middagje en je bent er door heen. En eigenlijk is het ook niet echt een spel. Meer een soort interactief verhaal en de interactie is niet héél erg van belang. Welke keuzes je ook maakt, je komt altijd op hetzelfde punt uit.

3.5* (de soundtrack zou ik zelfs een 4.5* geven!).

avatar van Thorak
Dit vond ik echt een geweldig sfeervol stuk muziek!

DMF schreef:
Ben er uiteindelijk een uurtje of zeven à acht mee bezig geweest uiteindelijk.
Interessant, ik dacht dat ik met 4 uren traag was, vergeleken met de cijfers op How long does it take to beat your favorite games? - HowLongToBeat.com of een youtube walktrough hier of daar. Maar hoe heb je er 7 of 8 uren ingestoken? Het spel 2 keer doorgespeeld?

Ik was tijdens het spelen me ook altijd aan het afvragen hoe mijn keuzes het verhaal zouden kunnen beinvloeden, maar zoals achteraf blijkt, dat je keuzes helemaal geen invloed hebben, is mijn motivatie om te herspelen gelijk nul.

Hmm...na de diverse reviews op het net te hebben gezien (en ook hier wat te hebben gelezen) laat ik hem bij nader inzien nog maar even in de spreekwoordelijke schappen staan. Ik koop het wel eens ooit in een Steam sale. Wat echter opvalt is dat mensen een echt soort van 'exploratie / adventure' game of iets dergelijks lijken te verwachten met keuze-opties en diverse paden terwijl het in feite niet veel lijkt te verschillen van games als Dear Esther, Gone Home of The Vanishing of Ethan Carter.

Grovonion schreef:

Nee, heb het spel één keer gespeeld. De sprintknop heb ik nauwelijks aangeraakt en ik deed verder rustig aan, probeerde her en der nog wat te exploreren (al was dat vaak tevergeefs) en ging niet direct lijnrecht op het doel af.

Brandwachter spelen.

Door de trailer die werd vertoond op de E3 van 2015 ben ik deze game nauwlettend in de gaten gaan houden, omdat dergelijke titels me wel aanspreken.

Je treedt in de voetsporen van Henry die na een hectische tijd besluit te ontsnappen aan zijn dagelijks leven en de rust van de natuur opzoekt. Op zich vrij standaard te noemen, ware het niet dat er enkele gebeurtenissen plaatsvinden die alles op zijn kop zetten.

De enige met wie je contact hebt, is je supervisor Delilah; je steun en toeverlaat in benarde situaties. Het leuke hierbij is dat je de controller als walkietalkie kan gebruiken door je bumper kort ingedrukt te houden en weer los te laten om een antwoord te geven. De band tussen Henry en Delilah bouwt zich naargelang op. Mede door het sterke stemmenwerk ga je als gamer ook echt meeleven met deze twee.

In 'Firewatch' ben je volledig op jezelf aangewezen; je moet goed kunnen navigeren en herkenningspunten kunnen vinden. Bovendien ontmoet je zowat niemand, wat alleen maar bijdraagt aan het mysterie. Door de game uit te smeren over meerdere maanden - waarin geregeld een tijdsprong wordt gemaakt - is er een bepaalde progressie te zien. Desondanks is het jammer dat je nauwelijks invloed hebt op het geheel. Wat dat betreft eindigt de game met een anticlimax.

Het grafische stijltje is te waarderen en dompelt je onder in een kleurrijke bosrijke omgeving. Toch ben je niet vrij om te gaan waar je wilt, omdat gebieden voor het grootste gedeelte afgebakend zijn. Hierdoor wordt het plezier uit het exploreren gehaald. Gelukkig werkt de score complimenterend, waardoor de neergezette sfeer behouden blijft.

Al met al best een aardige game voor één speelbeurt, maar de hoge verwachtingen kunnen helaas niet ingelost worden. Eindstand ben je er in vijf à zes uur wel doorheen.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van dr channard
Zoals hierboven al wordt vermeld zijn sfeer , graphics en muziek een dikke plus. Ook het stemmenwerk van Henry en Delilah zijn zeer professioneel te noemen. Maar er had inderdaad meer kunnen inzitten. Toen ik een aantal foto's zag, dacht ik dat het spel een soort free to go ging zijn zonder doelgerichte objectieven. Lekker op je zelf in het bos exploreren (aandacht echt gericht op grote exploratie en items die je kan verzamelen, oppassen voor gevaarlijke dieren, of foto's nemen van dieren) terwijl je eventueel lekker lang kan wachten in je hide out tot de zon ondergaat en je opeens iets verontrustends ziet gebeuren.

IK dacht dus aan een vrijere exploratie game en niet een doelgerichte. Er is ruimte om zelf te exploreren maar het spel pusht je wel in een bepaalde richting. Ach ik heb genoten, de lengte zit goed en de sfeer is prachtig. 3,5* voor mijn eerste game uit 2016

dr channard schreef:
heel zeker en soms erg direct, de tweede dag werd bij mij zelfs abrupt afgebroken omdat ik waarschijnlijk te lang aan het treuzelen was...

DMF schreef:

Net gespeeld en dit is wel een beetje de nasmaak die is blijven hangen inderdaad. De game had dankzij de innovatieve intro, chemie en mystiek omtrent de twee hoofdpersonages, en uiteraard de muziek 100% de potentie om een verbeterde Gone Home te zijn, maar tegen het einde ontspoort het verhaaltje en blijken de antwoordden vooral zoutloos. Het blijft nog steeds een geweldige game die absoluut het prijskaartje waard is, maar het had nog zo veel beter kunnen zijn.

avatar van Marcellussss
Redelijke game met potentie om veel meer te zijn dan dat. Sterktepunten voor mij waren de sfeer (erg fijne mix van visuals en audio) en de dialogen tussen de twee hoofdkarakters; erg goed vergeleken met de standaard binnen het medium, met name gedurende de tweede act. Minpunten zijn het gebrek aan goede gameplay (echt exploreren kun je niet waardoor het al snel een kwestie was om z.s.m. de volgende bestemming te bereiken) en het teleurstellende plot. Naar mijn mening leidde het hele mysterie rondom de tieners en de Goodwins vooral af van hetgeen dat het spel daadwerkelijk interessant maakte: de relatie tussen Henry en Delilah en waarom zij hun leven willen ontvluchten. Was wel opgelucht dat het daadwerkelijk concludeerde in een menselijke tragedie die thematisch hieraan is gelinkt in plaats van één of ander complottheorie, al betekent dat niet dat de derde act zeer pover was uitgewerkt en dat het spel vrij abrupt eindigde.

Al met al enorm veel respect voor wat de game probeert te doen, maar teleurstellend dat het niet bijzonder goed is uitgewerkt.

avatar van JacoBaco
Interessante game waarbij (sommige) mensen zich afvragen of dit nou briljant gedaan is of dat er wegens tijdgebrek en/of onvoldoende creativiteit het toch wat onsamenhangend is geworden. Ik hoop op het eerste natuurlijk. Op youtube en sowieso op het internet staan tal van video's en artikelen met uitleg over deze game. En er blijkt toch wel een duidelijke rode draad in te zitten. Althans, dat denk ik wel. Maar daarnaast zijn veel zaken ook symbolisch bedoeld. En wanneer je je eens verdiept in de uitleg van andere, dan valt er genoeg op z'n plek. Ik heb de game 1x uitgespeeld en bij mij viel het kwartje ook niet meteen. Andere mensen hebben deze game 3 tot 4x uitgespeeld en zijn tot allerlei conclusies gekomen (soms heel diep) waar je het wel of niet mee eens kunt zijn. En daar moet ik wel bij zeggen: ben je een nuchter persoon, dan kan ik me voorstellen dat je denkt, whatever! Ik vind het persoonlijk zeer interessant en toch zeker een 0,5* extra omdat ik mij wel kan vinden in een aantal theorieën en dat maakt dit toch een sterke game!