menu

Firewatch (2016)

mijn stem
3,66 (37)
37 stemmen

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure
single player

Ontwikkeld door Campo Santo
Uitgegeven door Campo Santo en Panic

Henry heeft zijn onstuimige leventje verruilt voor een baan als brandwachter in de wildernis van Wyoming. Het is zijn taak om rooksignalen te spotten, en de wildernis te behoeden voor een ramp. Maar wanneer op een dag iets vreemds zijn aandacht trekt, en hij de wachttoren verlaat, raakt hij verloren in het woeste en uitgestrekte landschap. Enkel zijn supervisor, genaamd Delilah, waarmee hij over de radio contact houdt, kan hem uit deze situatie redden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=d02lhvvVSy8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van JacoBaco
4,0
Thorak schreef:
Enige vraag waar ik eigenlijk nog steeds mee zit is: Wie had Delilah nou aan de lijn in het begin en waar ging dat nou over? Ik bedoel, ze had het waarschijnlijk toch echt over de speler die iets niet door zou hebben en je gaat dan uiteraard direct vermoeden dat zij met het hele mysterie te maken heeft en er meer van weet.
De geplaatste hekken zijn natuurlijk ook vreemd dat zij niet weet dat die geplaatst zijn, dat doe je niet zomaar onopgemerkt. Het hele hoe en waarom is ook niet geheel bevredigend en overtuigend
.
Mogelijk zijn deze dingen opzettelijk zo onduidelijk en zelfs ongeloofwaardig gemaakt, zodat er eventueel nog een vervolg op zou kunnen komen. En die zou ik dan ook zeker weer gaan spelen!

Hoogstwaarschijnlijk praat Delilah met Ned Goodwin. De vader van Brian die je dood in de grot aantreft. Het verhaal is dat Delilah sowieso niet helemaal eerlijk tegen je is. Waarschijnlijk zijn Ned en Delilah goede vrienden. Misschien zelfs meer dan dat. Ze werken samen en het is niet de bedoeling dat Henry erachter komt dat Brian dood in die grot ligt. Wanneer Henry later toch de grot ingaat via de sleutel, vind hij Brian, maar hij zit daar ook opgesloten. Ned doet namelijk de deur weer op slot. Toch weet Henry te ontsnappen. En uiteindelijk wacht Delilah niet op je omdat jij niet mag weten dat zij en Ned samen in de helikopter stappen en weggaan. Even in het kort.

avatar van Ajax&Litmanen1
3,5
Komt binnenkort op de Switch uit. Toch wel een game die ik wil spelen, mits niet te prijzig, want dat lijkt 'ie ook weer niet waard.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Ajax&Litmanen1 schreef:
Komt binnenkort op de Switch uit. Toch wel een game die ik wil spelen, mits niet te prijzig, want dat lijkt 'ie ook weer niet waard.


Precies hetzelfde hier

avatar van Ajax&Litmanen1
3,5
Firewatch is nu te koop op Switch | Nieuws | Gamer.nl

Nintendo vraagt er wel 20 Euro voor. Pff. Beetje veel vind ik.

avatar van Sinner
3,5
Beetje heel veel inderdaad. Maar aan de andere kant heeft de Nintendo e-shop met regelmaat ook weer sales als ik het goed begrijp dus dan zou ik even wachten. Ik heb er onlangs 5 euro voor gegeven op Steam. Wel nog niet gespeeld (I know - shame on me). Dat vond ik een nette prijs. Ik vind 10-max 15 dan ook wel genoeg voor een spel dat toch alweer drie jaar oud is zometeen. Maar goed - dat is dus het voordeel van ook een PC gamer te zijn. Je wordt doodgegooid met bundles en sales die hun gelijken op geen enkel ander platform kennen.

avatar van Princess Piranha
Nadeel van de e-Shop ja, voor de PC is het vaak 75% goedkoper inmiddels. (€60,- voor Doom nogsteeds in de e-Shop ) Indie games komen wel eens in de aanbieding inderdaad. Ergens snap ik het wel, want ook al is de game al uit en 'oud', ze hebben extra kosten moeten maken om het voor de Switch te porten.

Maar ik vind die 20 euro vooral best veel als je naar de speelduur van deze game kijkt. 4 tot 8 uur ongeveer, als ik het zo teruglees bij de users hier.

Wel een game waar ik ook nog erg benieuwd naar ben.

avatar van Ajax&Litmanen1
3,5
Firewatch stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje en dit najaar vond ik er dan eindelijk tijd voor. Het is een indie-game die het vooral van sfeer en dialoog moet hebben. Gameplay ontbreekt voor het grootste deel, of je moet het constante lopen van A naar B als gameplay zien. Het is een beetje een wandelsimulator in een groot bosgebied. Na het spelen van Firewatch had ik en het gevoel dat ik iets moois had gespeeld en ook jammer genoeg het gevoel dat er veel meer uit te halen viel.

Om heel positief te beginnen: de game ademt sfeer. Firewatch ziet er bij vlagen oogstrelend mooi uit met een soort cartoon-achtige stijl vol met mooie, heldere kleuren. Groen, bruin, geel en blauw kwamen wel het meeste naar voren. Het is genieten als je door de diverse omgevingen loopt. Dan zit je tussen de bomen, dan sta je bij een groot meer, dan klauter je door een tunnel en dan tuur je weer vanaf de rand van een rots of vanuit je wachttoren over het hele gebied. Uiteraard met ondersteuning van hele prettige, rustgevende muziek. Gitaarmuziek bij rustige momenten en wat meer opzwepende muziek in de avond of bij een spannende situatie. Echt heel knap gedaan.

Zoals al gezegd is er niet al te veel gameplay in Firewatch. Je speelt Henry, die een vervelende privésituatie achter zich heeft gelaten en parkwachter is geworden. Je ziet eigenlijk helemaal niemand in de game, hoogstens een enkele keer van afstand iemand. Je enige contact heb je met je collega Delilah. Waar je eerste contacten wat afstandelijk zijn, groeien beiden steeds meer naar elkaar toe, vertellen ze elkaar geheimen en flirten ze zelfs een beetje met elkaar. Dat is wel weer een sterk punt van het spel, dat je waarde gaat hechten aan iemand die je alleen via de walkie-talkie hoort. Richting het einde ga je je wel afvragen hoe betrouwbaar Delilah is, door dingen die ze zegt en later ook door keuzes die ze maakt.

Maar dan moet ik toch naar een aantal stevige minpunten gaan, want de game had meer potentie dan het heeft waargemaakt. Mijn grootste minpunt is dat het verhaaltechnisch in de laatste 2 uren (in 4 tot 5 uur speel je de game wel uit) behoorlijk spannend wordt en je ook een paar interessante dingen ontdekt en mee maakt. Maar als je dan verwacht dat er een grote showdown met iets of iemand volgt, dan zit de game er eigenlijk plots op en is de anticlimax enorm. Ik ging uit van drugsdealers, stropers of een psychopaat, maar het blijkt een oude bekende te zijn die een fout heeft gemaakt en eigenlijk op de vlucht is geraakt na de dood van zijn zoontje. Ik vroeg me ook af wat nou het nut was van dat geheime kamp dat Henry ontdekte, met alle hightech apparatuur dat nota bene ver weggestopt is achter een groot hek. En ook het einde tussen Henry en Delilah stelde teleur. Dat je haar niet ontmoet valt te snappen, deze game liet je al de gehele speelduur zonder mensen. Maar het verhaal eindigt hier wel vrij abrupt. Ze is weg, beter dat je elkaar niet meer ziet. Je kan terug naar je dementerende vrouw. Misschien een realistisch einde, maar wel wat zuur.

Een andere irritatie vond ik dat je op papier veel vrijheid in de game hebt met een groot bos, maar dat je in de praktijk een vreselijk lineaire game hebt die je volledig via afgestemde routes naar je eindpunt stuurt. Overal zijn onzichtbare muren in de vorm van omgekapte bomen. Echt vreselijk gedateerd. Dat kon in 1997 misschien nog, maar nu echt niet. Henry klimt en klautert wat af, maar over boompjes klimmen gaat dan niet. En ook heb je vaak genoeg dat je punten ziet waar je makkelijk overheen kan klimmen, maar dat laat de game niet toe. Het irriteerde me behoorlijk vaak. Net als dat ik constant de kaart erbij moest pakken omdat je nogal snel de verkeerde kant op loopt en je niks in beeld ziet waar je heen moet. En dus moet je elke keer de map erbij pakken en inzoomen. Vermoeiend. Als je de map opbergt kan je tenminste rennen, dus dat doe je automatisch sneller want anders is de game helemaal tergend traag.

Mijn laatste irritatie is dat je de hele game keuzes kan maken. In de dialogen met Delilah moet je geregeld snel een antwoord selecteren, anders is de timer weg. Waarom in hemelsnaam? Laat me lekker rustig bedenken wat ik wil zeggen. En erger, achteraf blijkt dat het geen bal uit heeft gemaakt welke kant je gesprekken op liet gaan, want het einde is gewoon hetzelfde einde. Vind ik toch jammer. Ik vond de dialogen namelijk best leuk en uitdagend om het juiste te zeggen, maar dan moet dat wel ergens toe leiden.

Alles bij elkaar is Firewatch gewoon een hele sfeervolle, mooie en best toffe game. Het is ontspannend om door de bossen te wandelen en te genieten van alles. Overigens wel apart dat je in een groot bos geen enkel wild dier ziet. Daardoor voelde het bos wel wat leeg aan. Maar er viel gewoon meer uit de game te halen. Ik had enorm het idee dat de game te snel uit is gebracht. Het is tot het laatste half uur gewoon erg goed, maar plots is het voorbij en eindigt alles onbevredigend. Maar alsnog is de game een ruime voldoende waard. Wel vind ik de €20 die ik ervoor betaalde eigenlijk een tientje te duur. Helaas.

3,5*

avatar van Sinner
3,5
geplaatst:
Vanmiddag uitgespeeld en op zich best een aangenaam spel. Het is een genot om door het bos heen te lopen, je taken te volbrengen en langzaam je relatie op te bouwen met Delilah zonder haar ooit te zien. Ik vond ook het verhaal eigenlijk best goed geschreven. Vanaf het eerste moment dat bepaalde feiten zich voordoen en het langzaam duidelijk wordt dat er meer aan de hand is in het natuurpark dan dat Henry zich aanvankelijk realiseert krijg je toch een bepaald gevoel van paranoia mee dat voor mij met name de tweede helft van het spel best spannend maakte. Zeker als je op bepaalde details begint te letten (in de conversaties / dingen die je vind / de ontknoping) heb je achteraf toch weer een heel ander beeld van de hele situatie. Ik vond het geen 4 waard (het is geen 'What Happened to Edith Finch' bvb), maar een 3,5 krijgt het wel.

3,5
Net als anderen hierboven had ik heel hoge verwachtingen van Firewatch, die net niet helemaal worden ingelost. Het meeste is ontzettend goed: de sfeer, karakters, dialogen, de open wereld met toch een natuurlijk ritme van gesprekken en gebeurtenissen, filmische editing van scènes (soms kort, soms lang, je bereidt je voor op een lange tocht maar -knip- het verhaal maakt een sprong) en niet te vergeten een precies goede speelduur. Maar twee dingen haalden me er toch teveel uit: ten eerste technische problemen (ik speelde op de PS4), ten tweede een verhaal dat zich te lang voordoet als iets wat het niet is. Firewatch zet de speler graag op het verkeerde been maar voert dit naar mijn smaak te ver door, waardoor de impact van het op zich kleine, maar aangrijpende verhaal over Henry, Delilah en een mysterieuze derde persoon, allen getekend door verlies en gebrek aan perspectief (of, toepasselijker, een uitzicht), wordt ondermijnd. Als men het mysterie iets kleiner had gehouden, was dit waarschijnlijk een nog grootser spel geworden. 3,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 12:34 uur

geplaatst: vandaag om 12:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.