menu

Batman: Arkham Knight (2015)

mijn stem
3,77 (65)
65 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Adventure
single player

Ontwikkeld door Rocksteady
Uitgegeven door Warner Bros.

Batman: Arkham Knight is het derde en laatste deel van Rocksteady’s Arkham trilogie. Het verhaal speelt zich één jaar na de gebeurtenissen van Arkham City af. Scarecrow speelt weer een rol, en dreigt Gotham City te terroriseren met zijn beruchte Fear Gas. Batman moet weer eens op de top van zijn kunnen presteren, want naast Scarecrow zijn ook onder andere Two-Face, The Penguin en Harley Quinn van de partij. Daarnaast is Gotham City in z’n volledigheid voor het eerst te verkennen met de Batmobile.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=FpfytI2K7-I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van 3bdelilah
3,5
~ This is how it happened, this is how the Batman died. ~

Na 29 uur alles gedaan wat er te doen viel, op de Riddler missies na, die ga ik binnenkort eens doen. Arkham Knight was zonder twijfel het spel waar ik in 2015 het meest naar heb uitgekeken, met als heel moeilijke taak om Arkham City te overtreffen. Uiteindelijk is dat toch niet gelukt, onder meer te wijten aan het teleurstellende verhaal, de ongeïnspireerde zij missies en de heel matige PC port die in het begin zwaar afdeed aan het speelplezier. Maar dat betekent niet dat alles een ramp is, want op het gebied van gameplay (op de matige PC port na) is het weer smullen. Arkham City was in dat opzichte al behoorlijk uitgebreid en fantastisch, maar Arkham Knight weet daar zelfs een schepje bovenop te doen. Met name de nieuwe manieren om vijanden uit te schakelen en het uitgebreidere gliding-systeem zijn voor mij de grootste pluspunten geweest.

GOED
+ Groter, mooier, beter. Het kan (met nadruk op kan) er heel mooi uitzien. Helaas waren er op de pc wat problemen met textures die te laat inlaadden en er soms lelijk uit zagen.
+ Gliden was al één van mijn lievelingsbezigheden in Arkham City en dat is hier zelfs nog uitgebreider gemaakt. Met behulp van de Batmobile jezelf torenhoog de lucht in lanceren verveelt nooit.
+ Nieuwe gadgets om vijanden uit te schakelen en manieren om je aanvallen te plannen.
+ De monologen van Joker in die hallucinaties zijn geweldig!
+ Subtiele veranderingen in Gotham City vanwege de blootstelling aan Fear Gas. Zitten een paar heel leuke easter eggs tussen, grotendeels over Batman & Joker.
+ Scarecrow in het algemeen. Hij was hoofdverantwoordelijk voor de beste stukken uit Arkham Asylum en het was tof om te zien hoe hard hij is teruggekomen.
+ Tag team combat met Robin, Nightwing en Catwoman was een leuke manier om gevechten weer net wat frisser te maken.

TWIJFEL
+/- Ik twijfel nog over de Fear Takedowns. Ik bedoel, ze zagen er goed uit, maar ze gaven je positie altijd weg (net zoals de Knock-out Smash). Dus dat is niet altijd de beste optie als je ongezien en ongehoord wilt blijven, iets wat ik wel vaak probeer.
+/- De Batmobile gaf de gameplay een frisse twist, maar soms werd het wel erg geforceerd en in onze strot geduwd (althans in de mijne). Ik ben er dus niet helemaal over uit, misschien toch het voordeel van de twijfel.

NIET GOED
- Teleurstellend verhaal. Ik verwachtte dat ALLE grote superschurken met elkaar samenwerkten om achter Batman aan te gaan, maar wat blijkt? Het is nog steeds vrijwel iedereen voor zichzelf met de saaie, standaard side quests voor de "superschurken".
- Het helpt ook niet dat de eerdergenoemde side quests gewoon niet heel leuk waren, sommigen zelfs saai. De side quest met de Opera killer/Pyg was wel leuk, grotendeels omdat ik hem nog niet kende.
- Om het nog erger te maken: Je wordt gedwongen om bepaalde oninteressante missies te doen (zoals die checkpoints, torens en bommen) om Operation Knightfall te starten, wat dus het einde van 't spel is. Eerder dan dat kan je dus NIET verder.
- De geheime en mysterieuze identiteit van de Arkham Knight wordt halverwege van die spanning beroofd wanneer Batman plotseling hallucineert over Jason Todd, oftewel de tweede Robin/Red Hood. Dat maakte de onthulling veel te voorspelbaar.
- Ik was positief verrast toen ik Deathstroke zag (een van mijn lievelingspersonages) en toen werd die verrassing al gauw teleurstelling gezien het "gevecht" dat je met hem hebt. Een gevalletje Batmobile die mij dan in de strot wordt geduwd.
- Ik ben verder geen fan van de "super duistere" herzieningen van bepaalde karakters, vooral Riddler en Ivy vond ik er veel beter uitzien in de eerdere delen. Ik heb liever de designs van Asylum en City, door gebrek aan betere woorden noem ik dat ook wel "stripboekachtig realistisch".
- En ten slotte natuurlijk de problemen met de PC versie. Ondanks dat ik hem het grootste deel gelukkig (in tegenstelling tot vele anderen) met weinig stotteringen heb weten te spelen, ontbreken veel effecten die de console versies wel hebben. Geen enkele reden voor, onacceptabel.

Hoe dan ook, Arkham Knight is een meer dan waardige afsluiter van de Rocksteady trilogie, maar naar mijn mening wel met aanzienlijk meer gebreken dan de voorlopers. City is nog steeds mijn favoriet, op de voet gevolgd door Asylum. Ik twijfel nog erg aan het cijfer dat ik moet geven. Enerzijds lijkt 3,5* wel een goed cijfer vanwege de hoeveelheid minpuntjes die ik heb, maar de goede punten zijn wel héél goed. Voordeel van de twijfel dan maar.

avatar van Manny Calavera
3,5
Tijd om maar eens een cijfer te geven aan deze derde Arkham (ik sla Origins mooi over, niet van Rocksteady) game waar ik zo lang op had gewacht. Ik ben een fan van de reeks, heb deel 2 zelfs met een zeldzame 5* beloond, iets wat ik met games van uit deze eeuw maar zelden heb gedaan.

Arkham Knight doet eigenlijk alles goed, misschien wel beter dan de 2 voorgangers, maar dat ene wat ze fout doen zorgt er wel voor dat deze afsluiter het laagste cijfer van de 3 krijgt. Gotham ziet er werkelijk bizar mooi uit, met zoveel detail, effecten en sfeer. Waanzinnig. Idem voor de cutscenes, die uit een big budget Hollywoodfilm lijken te komen. Echt heel erg indrukwekkend. Ook de soundtrack en voiceacting is van zeer hoog niveau. Wat best belangrijk is, want de Arkham games moeten het naast de knokpartijen toch echt van het boeiende verhaal hebben. Deze afsluiter heeft een mooi en confronterend verhaal gekregen, waarbij de Joker een belangrijke rol speelt. Zijn constante aanwezigheid (op een manier die je niet meteen verwacht) werkt erg sfeerverhogend. Hij is weer heerlijk freaky. Ook de rollen van oa Alfred, Gordon, Barbara en Lucius mogen er zijn. Scarecrow is ditmaal het hoofdverhaal, iets wat wel goed uit pakt, want hij is natuurlijk een erg mysterieuze vijand. We hebben in de vorige games al gezien hoe waanzinnig hij is en die lijn wordt goed doorgezet.

Verder is alles bijna hetzelfde gebleken. Op zijn tijd knokken, een eindbaas verslaan, speuren naar aanwijzingen en van locatie naar locatie gaan. Maar helaas vonden de makers het nodig om een nieuw element toe te voegen aan de game; de Batmobiel. Wat op zich best leuk is, want het is 1 van de meest iconische voertuigen die bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat je Batman zo enorm vaak in dat ding moet zetten dat het gewoon strontvervelend wordt. Ik wil klimmen en vliegen, niet rijden. Ik wil al helemaal niet constant van die tergende klotetanks moeten beschieten. De gameplay vanuit de Batmobiel is echt een pain in the ass, een aspect dat gewoon alle plezier uit de game zuigt. Waar je eerst 2 kleine tankjes beschiet, daar moet je er later tientallen aanvallen die gewoon erg sterk zijn. Leuk? Nee, op geen enkel vlak. Het is ook nog eens erg onoverzichtelijk, veel te arcade en een zeer onnodige verlenging van de gameplay. Ik had liever 15 uur ouderwetse Arkham gameplay gekregen dan 25 met dat kloteding erbij. Het doet me echt pijn, ik had goede hoop dat dit mijn game of the year zou worden, maar daar komen ze niet eens meer in de buurt bij.

Zonder die gemotoriseerde shit had ik er een vol punt bij gedaan. Maar dan nog wat Arkham City mijn favoriet gebleven.

3,5*

avatar van Shinobi
4,0
Gedegen afsluiter.

Met veel plezier heb ik de voorgaande delen in de Arkham trilogie gespeeld. Dus keek ik halsreikend uit naar dit laatste deel.

Batman krijgt nu te maken met Scarecrow die de hele stad in rep en roer legt met zijn gas die iedereen gestoord maakt. Daarnaast is er de mysterieuze Arkham Knight die - om onverklaarbare redenen een immens leger bezit en - een persoonlijke vendetta tegen de man met de puntige oren wil uitvechten. Het fijne is dat je ditmaal meer samenwerkt met Robin en Nightwing, aangezien zij in de vorige games slechts bij naam werden genoemd.

Op zich een mooie basis zou je zeggen. Helaas voelt het verhaal op momenten te fragmentarisch aan; Rocksteady put veelvuldig uit het rijke bronmateriaal, maar verslikt zich bijkans hierin. Het resulteert zich in een hoop referenties, die niet allemaal even geslaagd zijn. Daarbij komen de weinig inspirerende zijmissies weer om de hoek kijken waarbij de bad guys niet genoeg tijd krijgen om de show te stelen. Het gaat zelfs zover dat je echt alles moet doen om het 'echte einde' te krijgen.

De vertrouwde freeflow combat is terug, gesteund door nieuwe gadgets. Hier zul je niemand over horen klagen, des te meer over de Batmobile. Ik vind het een leuke toevoeging, omdat er in de vorige delen naar gehint werd, maar je er nooit in kon rondrijden. Nu dus wel, al wordt deze transformerende tank je net iets te veel opgedrongen. Vanzelfsprekend ziet het geheel er qua graphics fantastisch uit, met veel oog voor detail en de score is zoals altijd weer top.

Al met al een vermakelijk slot, maar te nadrukkelijk gericht op de Batmobile en het verhaal had beter gekund.

4,0 Sterren.

avatar van Fonzzz002
3,5
Fonzzz002 (crew)
Een game die ijzersterk begint, maar het kiest kwantiteit boven kwaliteit waardoor het op gegeven moment begon te minderen. Wat Arkham Knight goed doet, de reden dat ik het ik het begin heel sterk vond, is dat de game variatie en uitdaging had. Het ene moment zit je te sluipen en moet je op de hoede zijn voor nieuwe type vijanden, het andere moment vecht je tegen een groep waarin nieuwe vijanden zitten die een andere techniek van je vragen, het andere moment hou je tank gevechten of heb je race achtige uitdagingen in Gotham. Geen van deze taken vond ik zo makkelijk dat mijn aandacht er niet bij moest zijn, maar ze werden nooit zo moeilijk dat de frustratie te groot werd.
Grafisch is dit een hele gedetailleerd uitziende game die een duistere, levendige Gotham weet neer te zetten. Er komen een groot aantal Batman personages op je pad waarvan sommige interessante verhalen met zich meedroegen, andere diende meer als obstakel om het tegenop te nemen.

Zoals gezegd is de game heel repetitief. Eerst vond ik het leuk in de Batmobile te rijden, gevechten te houden of sluipend vijanden uitschakelen, maar na een paar 10tallen uren verloor ik het enthousiasme. De game vraagt je simpelweg te vaak om dezelfde taken uit te voeren. Ook vond ik het narratief aan de zwakke kant. Er zaten zelfs stukken in die ik oversloeg. Scarecrow word als hoofdvijand neergezet, maar hij word al vlug aan de kan gedaan en je zien weinig van hem terug, waardoor er nooit een bevredigende confrontatie ontstaat. Het is een game die zoveel verschillende plotten in één verhaal probeert te verwerken dat het geen goede focus heeft, en het gebeurde regelmatig dat een wending niet de impact maakte waar het op hoopte omdat het betreffende verhaal te weinig aan bod kwam. Wel vond ik het einde erg sterk in elkaar zitten. Dit was een sfeervolle afsluiter die me wist te verrassen.

Een heel aardig spel. Ik was niet van mijn stoel geblazen, maar heb er plezier aan beleefd. Goede gameplay met variatie, die na verloop van tijd repetitief werd. Verhaal heeft een aantal downs, maar er zijn stukken (voornamelijk het einde) die zich van een goede kant lieten zien.

3,5*

4,5
De laatste maingame in de Arkhamverse en ook de tofste. Eindelijk een echte open world Gotham en een bestuurbare Batmobile. De Batman sfeer is perfect neergezet en de gameplay is ook echt een verdere evolutie van de eerdere games.

Het verhaal is ook een mooie afsluiter van de reeks. Vrijwel alle grote Batmanlore personages passeren de revue in slim bedachte side quests, al varieert het van supersterk naar een beetje meh. Vooral de toegevoegde DLC badguys zijn nice.

Ik lees veel kritieken op de batmobile, maar ik heb het toch wel echt ervaren als een toevoeging, ook al schuurt het wel tegen het randje van too much aan.

De Batgirl, Robin, Red Hood, Harley Quinn, Nightwing en Catwoman DLC episodes zijn echt een beetje hit en miss. De Batgirl episode is een hele toffe, maar de andere zijn weer super korte veredelde challenge maps.

Al met al heeft deze game bijna eigenlijk alles wat je in een Batman game kan wensen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:27 uur

geplaatst: vandaag om 00:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.