~ This is how it happened, this is how the Batman died. ~
Na 29 uur alles gedaan wat er te doen viel, op de Riddler missies na, die ga ik binnenkort eens doen. Arkham Knight was zonder twijfel het spel waar ik in 2015 het meest naar heb uitgekeken, met als heel moeilijke taak om Arkham City te overtreffen. Uiteindelijk is dat toch niet gelukt, onder meer te wijten aan het teleurstellende verhaal, de ongeïnspireerde zij missies en de heel matige PC port die in het begin zwaar afdeed aan het speelplezier. Maar dat betekent niet dat alles een ramp is, want op het gebied van gameplay (op de matige PC port na) is het weer smullen. Arkham City was in dat opzichte al behoorlijk uitgebreid en fantastisch, maar Arkham Knight weet daar zelfs een schepje bovenop te doen. Met name de nieuwe manieren om vijanden uit te schakelen en het uitgebreidere gliding-systeem zijn voor mij de grootste pluspunten geweest.
GOED
+ Groter, mooier, beter. Het kan (met nadruk op kan) er heel mooi uitzien. Helaas waren er op de pc wat problemen met textures die te laat inlaadden en er soms lelijk uit zagen.
+ Gliden was al één van mijn lievelingsbezigheden in Arkham City en dat is hier zelfs nog uitgebreider gemaakt. Met behulp van de Batmobile jezelf torenhoog de lucht in lanceren verveelt nooit.
+ Nieuwe gadgets om vijanden uit te schakelen en manieren om je aanvallen te plannen.
+ De monologen van Joker in die hallucinaties zijn geweldig!
+ Subtiele veranderingen in Gotham City vanwege de blootstelling aan Fear Gas. Zitten een paar heel leuke easter eggs tussen, grotendeels over Batman & Joker.
+ Scarecrow in het algemeen. Hij was hoofdverantwoordelijk voor de beste stukken uit Arkham Asylum en het was tof om te zien hoe hard hij is teruggekomen.
+ Tag team combat met Robin, Nightwing en Catwoman was een leuke manier om gevechten weer net wat frisser te maken.
TWIJFEL
+/- Ik twijfel nog over de Fear Takedowns. Ik bedoel, ze zagen er goed uit, maar ze gaven je positie altijd weg (net zoals de Knock-out Smash). Dus dat is niet altijd de beste optie als je ongezien en ongehoord wilt blijven, iets wat ik wel vaak probeer.
+/- De Batmobile gaf de gameplay een frisse twist, maar soms werd het wel erg geforceerd en in onze strot geduwd (althans in de mijne). Ik ben er dus niet helemaal over uit, misschien toch het voordeel van de twijfel.
NIET GOED
- Teleurstellend verhaal. Ik verwachtte dat ALLE grote superschurken met elkaar samenwerkten om achter Batman aan te gaan, maar wat blijkt? Het is nog steeds vrijwel iedereen voor zichzelf met de saaie, standaard side quests voor de "superschurken".
- Het helpt ook niet dat de eerdergenoemde side quests gewoon niet heel leuk waren, sommigen zelfs saai. De side quest met de Opera killer/Pyg was wel leuk, grotendeels omdat ik hem nog niet kende.
- Om het nog erger te maken: Je wordt gedwongen om bepaalde oninteressante missies te doen (zoals die checkpoints, torens en bommen) om Operation Knightfall te starten, wat dus het einde van 't spel is. Eerder dan dat kan je dus NIET verder.
- De geheime en mysterieuze identiteit van de Arkham Knight wordt halverwege van die spanning beroofd wanneer Batman plotseling hallucineert over Jason Todd, oftewel de tweede Robin/Red Hood. Dat maakte de onthulling veel te voorspelbaar.
- Ik was positief verrast toen ik Deathstroke zag (een van mijn lievelingspersonages) en toen werd die verrassing al gauw teleurstelling gezien het "gevecht" dat je met hem hebt. Een gevalletje Batmobile die mij dan in de strot wordt geduwd.
- Ik ben verder geen fan van de "super duistere" herzieningen van bepaalde karakters, vooral Riddler en Ivy vond ik er veel beter uitzien in de eerdere delen. Ik heb liever de designs van Asylum en City, door gebrek aan betere woorden noem ik dat ook wel "stripboekachtig realistisch".
- En ten slotte natuurlijk de problemen met de PC versie. Ondanks dat ik hem het grootste deel gelukkig (in tegenstelling tot vele anderen) met weinig stotteringen heb weten te spelen, ontbreken veel effecten die de console versies wel hebben. Geen enkele reden voor, onacceptabel.
Hoe dan ook, Arkham Knight is een meer dan waardige afsluiter van de Rocksteady trilogie, maar naar mijn mening wel met aanzienlijk meer gebreken dan de voorlopers. City is nog steeds mijn favoriet, op de voet gevolgd door Asylum. Ik twijfel nog erg aan het cijfer dat ik moet geven. Enerzijds lijkt 3,5* wel een goed cijfer vanwege de hoeveelheid minpuntjes die ik heb, maar de goede punten zijn wel héél goed. Voordeel van de twijfel dan maar.