Batman: Arkham Knight (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rocksteady
Uitgegeven door Warner Bros.

Batman: Arkham Knight is het derde en laatste deel van Rocksteady’s Arkham trilogie. Het verhaal speelt zich één jaar na de gebeurtenissen van Arkham City af. Scarecrow speelt weer een rol, en dreigt Gotham City te terroriseren met zijn beruchte Fear Gas. Batman moet weer eens op de top van zijn kunnen presteren, want naast Scarecrow zijn ook onder andere Two-Face, The Penguin en Harley Quinn van de partij. Daarnaast is Gotham City in z’n volledigheid voor het eerst te verkennen met de Batmobile.

richiedoom schreef:
Ben je op volle vaart, druk je automatisch L2 in om te remmen maar dan schiet je in de tankmode, remmen is vierkantje.... Ik weet dat je deze settings kunt veranderen maar het wordt als standaard ingesteld, zeer onhandig.

Haha, dit ervaar ik ook. Met de rechterschouderknop geef ik op de One gas, met de linker verwacht je dan te remmen maar dan zit ik plots weer in die transformersmode Niet erg logisch. En, maar ik val in herhaling, het is allemaal vrij lame.

Gelukkig is dat het enige smetje op een tot nu toe hele complete en bloedjemooie game.

Gefrustreerd mannetje die Arkham Nicht.

avatar van richiedoom
Ik moet zeggen dat ik de Batmobile iets meer onder de knie begin te krijgen, al zal het nooit mijn favoriet in de game worden. Verder inderdaad een pracht van een game qua graphics, gameplay en sound.

Nog 1 smetje eigenlijk, wat me is opgevallen nu ik op 25% zit: Het verhaal valt me een beetje tegen in vergelijking met vorige delen. Badguys worden soms op een geforceerde manier geïntroduceerd, en het verhaal wordt erg van de hak op de tak verteld. Maar goed, ik heb gelukkig gemerkt dat het mijn speelplezier niet bederft.

Ik vind het hoofdverhaal inderdaad veruit de zwakste schakel tot nu toe (~60%). Letterlijk het enige waar ik naar benieuwd ben is wie deze Arkham Knight gast nou precies is. De hallucinaties met Joker zijn overigens wel hilarisch.

SouthParkFan
En de PC versie is van Steam geflikkerd. ''Sales of Batman: Arkham Knight have been temporarily suspended while Warner Brothers works to address performance issues.'' Hadden ze wat mij betreft veel eerder mogen doen.

En jawel hoor, de man achter de Arkham Knight is Jason Todd, a.k.a de tweede Robin, a.k.a Red Hood. Hij was al mijn hoofdverdachte sinds ik de eerste trailer met de Arkham Knight zag. Ik denk trouwens dat ik het einde van het hoofdverhaal nader, ik ben nu een paar bekende namen aan 't doodschieten in een van de Joker hallucinaties. Is nu zelfs letterlijk een first-person shooter geworden, haha.

~ This is how it happened, this is how the Batman died. ~

Na 29 uur alles gedaan wat er te doen viel, op de Riddler missies na, die ga ik binnenkort eens doen. Arkham Knight was zonder twijfel het spel waar ik in 2015 het meest naar heb uitgekeken, met als heel moeilijke taak om Arkham City te overtreffen. Uiteindelijk is dat toch niet gelukt, onder meer te wijten aan het teleurstellende verhaal, de ongeïnspireerde zij missies en de heel matige PC port die in het begin zwaar afdeed aan het speelplezier. Maar dat betekent niet dat alles een ramp is, want op het gebied van gameplay (op de matige PC port na) is het weer smullen. Arkham City was in dat opzichte al behoorlijk uitgebreid en fantastisch, maar Arkham Knight weet daar zelfs een schepje bovenop te doen. Met name de nieuwe manieren om vijanden uit te schakelen en het uitgebreidere gliding-systeem zijn voor mij de grootste pluspunten geweest.

GOED
+ Groter, mooier, beter. Het kan (met nadruk op kan) er heel mooi uitzien. Helaas waren er op de pc wat problemen met textures die te laat inlaadden en er soms lelijk uit zagen.
+ Gliden was al één van mijn lievelingsbezigheden in Arkham City en dat is hier zelfs nog uitgebreider gemaakt. Met behulp van de Batmobile jezelf torenhoog de lucht in lanceren verveelt nooit.
+ Nieuwe gadgets om vijanden uit te schakelen en manieren om je aanvallen te plannen.
+ De monologen van Joker in die hallucinaties zijn geweldig!
+ Subtiele veranderingen in Gotham City vanwege de blootstelling aan Fear Gas. Zitten een paar heel leuke easter eggs tussen, grotendeels over Batman & Joker.
+ Scarecrow in het algemeen. Hij was hoofdverantwoordelijk voor de beste stukken uit Arkham Asylum en het was tof om te zien hoe hard hij is teruggekomen.
+ Tag team combat met Robin, Nightwing en Catwoman was een leuke manier om gevechten weer net wat frisser te maken.

TWIJFEL
+/- Ik twijfel nog over de Fear Takedowns. Ik bedoel, ze zagen er goed uit, maar ze gaven je positie altijd weg (net zoals de Knock-out Smash). Dus dat is niet altijd de beste optie als je ongezien en ongehoord wilt blijven, iets wat ik wel vaak probeer.
+/- De Batmobile gaf de gameplay een frisse twist, maar soms werd het wel erg geforceerd en in onze strot geduwd (althans in de mijne). Ik ben er dus niet helemaal over uit, misschien toch het voordeel van de twijfel.

NIET GOED
- Teleurstellend verhaal. Ik verwachtte dat ALLE grote superschurken met elkaar samenwerkten om achter Batman aan te gaan, maar wat blijkt? Het is nog steeds vrijwel iedereen voor zichzelf met de saaie, standaard side quests voor de "superschurken".
- Het helpt ook niet dat de eerdergenoemde side quests gewoon niet heel leuk waren, sommigen zelfs saai. De side quest met de Opera killer/Pyg was wel leuk, grotendeels omdat ik hem nog niet kende.
- Om het nog erger te maken: Je wordt gedwongen om bepaalde oninteressante missies te doen (zoals die checkpoints, torens en bommen) om Operation Knightfall te starten, wat dus het einde van 't spel is. Eerder dan dat kan je dus NIET verder.
- De geheime en mysterieuze identiteit van de Arkham Knight wordt halverwege van die spanning beroofd wanneer Batman plotseling hallucineert over Jason Todd, oftewel de tweede Robin/Red Hood. Dat maakte de onthulling veel te voorspelbaar.
- Ik was positief verrast toen ik Deathstroke zag (een van mijn lievelingspersonages) en toen werd die verrassing al gauw teleurstelling gezien het "gevecht" dat je met hem hebt. Een gevalletje Batmobile die mij dan in de strot wordt geduwd.
- Ik ben verder geen fan van de "super duistere" herzieningen van bepaalde karakters, vooral Riddler en Ivy vond ik er veel beter uitzien in de eerdere delen. Ik heb liever de designs van Asylum en City, door gebrek aan betere woorden noem ik dat ook wel "stripboekachtig realistisch".
- En ten slotte natuurlijk de problemen met de PC versie. Ondanks dat ik hem het grootste deel gelukkig (in tegenstelling tot vele anderen) met weinig stotteringen heb weten te spelen, ontbreken veel effecten die de console versies wel hebben. Geen enkele reden voor, onacceptabel.

Hoe dan ook, Arkham Knight is een meer dan waardige afsluiter van de Rocksteady trilogie, maar naar mijn mening wel met aanzienlijk meer gebreken dan de voorlopers. City is nog steeds mijn favoriet, op de voet gevolgd door Asylum. Ik twijfel nog erg aan het cijfer dat ik moet geven. Enerzijds lijkt 3,5* wel een goed cijfer vanwege de hoeveelheid minpuntjes die ik heb, maar de goede punten zijn wel héél goed. Voordeel van de twijfel dan maar.

Mooie review, 3bdelilah

Ben erg benieuwd naar enkele van die spoilers, maar ik ben nog niet zover. Heb de laatste 3 dagen helaas weinig tijd gehad

Wel grappig dat je van een 1,5* naar 4* gaat. Zei ik toch

All Seeing Fish
Ik heb de gok toch maar genomen en de game gekocht.

Manny Calavera schreef:
Mooie review, 3bdelilah

Wel grappig dat je van een 1,5* naar 4* gaat. Zei ik toch

Het is maar dat ik geluk had en hem na een uur of drie opeens veel beter draaide. Geen flauw idee hoe dat overigens komt. Mensen met veel betere pc's hebben er nog steeds onspeelbare problemen mee.

Voor de rest wel een ietwat magere 4 moet ik er eerlijk bij zeggen. Maar vanwege de verbeterde gameplay in het algemeen en de 29 uur die ik grotendeels met plezier erin heb gestopt, leek een 3,5 mij een beetje te weinig. : )

avatar van dr channard
Tot nu toe is deze , ondanks de kleine technische problemen, mijn favoriet van de drie Tof spelletje tot nu toe.

avatar van JacoBaco
De Batmobiel is k*t en steeds dat praten tussendoor met vooral Alfred of Lucius vind ik ook vervelend. Verder is het verhaal inderdaad niet van het hoogste niveau, maar wel gewoon goed genoeg voor mij. Ik zit nu op 30% en ik zit er wel lekker in nu.

All Seeing Fish
Ik zit nu op 15 procent en heb het gevoel dat ik in een grote tutorial zit waarin ik continu onder weg ben van punt A naar B om daar aangekomen ergens op X te drukken, ik geniet niet echt van de gameplay.

avatar van JacoBaco
Herkenbaar! Ik heb hetzelfde gevoel, al is het ergernis niveau bij mij iets minder dan bij jouw. Verder vind ik dat er een overkill aan moves zijn. Misschien hebben andere er geen moeite mee, maar ik kan het gewoon niet onthouden. Er is bijvoorbeeld een trofee waarbij je een killstreak moet maken en dan 15 verschillende wapens/technieken moet inzetten. Lukt me gewoon niet! Veel verschillende moves is leuk, maar dit is voor mij te veel.

Deze trophy zat ook al in de vorige delen, hoewel met minder moves. Lijkt me een mooie uitdaging om weer te doen.

Vooralsnog wacht ik af op de Game of the Year editie.

Deze vorige week ook direct opgepikt en als fan van Batman en de vorige 3 delen keek ik hier ontzettend naar uit. De grafische pracht, uitdagende gameplay en heerlijke story telling van Arkham Asylum, Arkham City en in mindere maten Arkham Origins naar de PlayStation 4. Dat kon haast niet fout gaan. Echter na een uurtje of 20 gespeeld te hebben is Arkham Knight niet zo goed als zijn voorgangers.

Grafisch ziet A.K. er met vlagen echt fantastisch uit ook is Gotham geweldig neergezet als donkere grauwe stad waar voor de zoveelste keer de pleuris uitbreekt. Ook de main villain Scare Crow en in mindere mate de Arkham Knight zien er toch ook echt goed uit. Het door de stad heen gliden laat je met vlagen met open mond rond kijken hoeveel details er in de stad zitten, dit uit zich ook in de gevechten die vloeiend lopen en Batman er de ene na de andere brute move uit kan gooien. Dit systeem is simpel maar het werkt geweldig. Rondscheuren in de Batmobile ziet er dan ook direct minder uit. Als er niks in de weg rijdt is het nog prima maar de andere auto's en de Drone's zien er gewoon slecht uit vergeleken met de rest.

De gameplay binnen Arkham Knight is vernieuwd en hier zat ik totaal niet op te wachten, waar ik niks heb met Batman zijn sidekicks voegen ze aan de gameplay eigenlijk ook niks toe. De grootste frustratie zit hem dan ook in de Batmobile, waar ik een of twee ''battle's'' in dit apparaat best wel vind passen ligt hier constant de nadruk op. De gevechten met de drone's zijn repetief en ik vind het een afbreuk aan het originele concept van de Arkham games. Ook haalt het je constant uit de flow van de combat en de eventuele puzzels waar je mee bezig bent. Als Rocksteady je de keuze had gegeven dit te doen had ik er mee kunnen leven echter het wordt je constant verplicht. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik totaal niet in kan zien wat Rocksteady hier mee wou doen? Iedere idioot kan toch zien dat dit op en neer gedraai en schieten niks toe zou voegen aan de Arkham serie. Ook komt dit geneuzel het verhaal volgens mij niet ten goede omdat er constant naar een (vage) reden wordt gezocht om je weer in de Batmobile te krijgen.

De momenten in gebouwen (of de twee zeppelin's) spreken dan weer voor zich, alles is mooi gedetailleerd en de combat is heerlijk en goed in beeld gebracht ook wordt goed afgewisselt met de stealth actie zoals deze ook al bekent was in de vorige delen. Hier wil ik meer van spelen en dit is waarom de Arkham games zo goed zijn ontvangen.

De sfeer in Arkham Knight is prima dit is van het verhaal niet echt te zeggen. Waar er echt wel goed doordachte stukken inzitten voelt het toch wat chaotisch aan. Je springt van de hak op de tak tussen alle super villain's in. Zo ben je bezig met Two-Face dan met Pinguine en in een keer weer met Scare Crow. Uiteindelijk laat zich dit wel redelijk in perspectief zetten maar toch, alles speelt zich af in een nacht en je hebt nergens het gevoel van haast. Batman heeft alle tijd om achter iedereen aan te gaan. Dit is dan ook wel het risico van een sandbox game die zich verhaal technisch in een nacht af zou spelen, ik snap hierin de keuze wel want we willen allemaal zoveel mogelijk content voor de €60,- euro die we hier voor betalen, aan de andere kant waren de kleine 10 uur die ik besteed heb aan Arkham Asylum ook meer dan €60,- euro waard en is dit (mijn mening) verhaal technisch nog steeds veruit de beste in de serie.

Arkham Knight kreeg vernieuwing (wat deels ook de kritiek was op Arkham Origins) dat heeft het gekregen en ergens is het RockSteady te prijzen dat ze het proberen echter pakt het niet goed uit. Het had er best in mogen zitten maar niet in de (grote) hoeveelheden als het er nu in zit. Eigenlijk is dit ook het grootste minpunt aan de game, als dit er niet zo in had gezeten had het voor mij veel hoger gescoort. Het verhaal is een stuk simpeler en door de hoeveelheid content chaotisch, maar de main story opzich is best redelijk uitgewerkt met natuurlijk ondanks zijn dood in Arkham City een geweldige rol voor The Joker. Dit is voor mij ook een deel in de game wat ik erg kon waarderen en wat gewoon goed doordacht is om hem toch weer in de game te krijgen.

Al met al prima game wat niet voldoet aan de standaard die zijn voorgangers hebben neer gezet. 3.0/3.5

Worden de oude 3 delen niet toevallig nog gepoort naar de PS4 en Xbox One? Zou een mooie triologie zijn om het compleet te hebben.

Ik was al vrij snel de indruk toegedaan dat dit voor mij hoogstwaarschijnlijk de beste is uit de serie.

Wat dat betreft doet het exact wat het moet het doen.

Een zeer waardige afsluiter van de trilogie en het ultieme digitale Batman document.

Mooi hoe zaken als het knokken en gliden hier tot het uiterste lijken geperfectioneerd. Zo kan ik me geen gevecht zo lekker pittig herinneren uit de vorige delen zoals ik hier onlangs aantrof door alle verschillende technieken die verscheidene gastjes in deze game vereisen.

Stukje trial en error.

Kleine learning curve.

Vind dat persoonlijk erg lekker.

Ook vind ik de stad hier veel sfeervoller overkomen dan in de voorganger. Donker eveneens maar voor mijn gevoel een stuk minder grauw en meer levend.

Daarnaast vind ik het erg geslaagd hoe er een overdaad een verschillende gameplay aspecten aan bod komen, weer een typisch gevalletje waar voor je geld.

Hadden we het eerder nog over de bijna overdadige sandbox trend die nog altijd standvastig aanhoudt, een bijkomend voordeel hieraan is wel dat het eveneens meer en meer de standaard lijkt om serieus te leveren voor je zestig eurootjes.

Iemand als ik is zo maanden tot een jaar in touw met releases als deze.

Wat ergens ook wel weer een beetje een nadeel kan zijn want soms raak ik een beetje het overzicht kwijt, en het is moeilijk als niet extreem fanatieke gamer om het allemaal nog bij te houden. De vorige tien zijn nog niet eens rond en de volgende dikke release dient zich alweer aan.

Ieder voordeel heeft z'n nadeel zullen we maar zeggen, al ga ik persoonlijk toch liever niet geheel die kant op.

Ik ben een positieve jongen.

En dus ben ik daarnaast toch ook best wel te spreken over het karretje in deze game. Als je eenmaal gewend bent aan het feit dat achteruit en remmen niet op de hedendaagse conventionele wijze gaan is het best te doen.

Tankje knallen komt in mijn beleving als een verfrissende afwisseling op het eindeloos gastjes neermeppen en eveneens met een lekker gevoel van impact dat mij vooralsnog bepaald niet gaat vervelen.

Wat het verhaal betreft, vooralsnog ook al geen klachten. En hoe belangrijk is het eigenlijk in een game als deze.

Ik ga daar sowieso niet moeilijk over doen, wat het uiteindelijk in zijn geheel ook moge blijken.

Ach ja, wat is het leven toch aangenaam als je gewoon tevreden kunt zijn met de geboden vernieuwingen.

De eerste vond ik heel goed, de tweede heel aardig.

En deze vind ik tot nu toe redelijk geweldig.

Dus dat geeft het wel een beetje aan.

Blijft al mijn verwachtingen ver overstijgen tot nu toe. Was voor mij eentje op de release omdat ik dacht dat het wel geinig zou zijn, maar dat je er vervolgens zo'n klik mee gaat hebben moet dan nog blijken.

Kan werkelijk niets bedenken wat ik hier niet vet aan zou vinden. En ik heb volgens mij nog aardig wat te gaan dus kan alleen nog maar beter worden.

En verhaal of geen verhaal, wat voor mij sowieso nu al vaststaat is dat bepaalde dingen in deze game toch wel verdraaid goed geschreven zijn.

Zoals het gelul van Joker, en wat vet overigens dat ze op deze wijze een manier hebben gevonden om hem en Luke Skywalker gewoon weer in de game te verwerken.

En ook Riddler die behoorlijk lekker los kan gaan zijn dingen die mij tot nu toe opvielen.

Daarnaast vind ik de uitspraken die je continu hoort van de zogenaamde 'thugs' hier en daar ook best droogkomisch.

Blijf me er enigszins over verbazen hoe ijverig men zich heeft ingeleefd in dit universum om het voor ons tot leven te brengen.

Dus nu weer eventjes lekker verder.

Een tevreden klant.

avatar van dr channard
Ik beloon de hele trilogie van Rocksteady met 5 sterren. Ze hebben drie zeer puike Batman games afgeleverd.

Na het uitspelen van deze geweldige game kies ik als favoriet toch wel Arkham City. Ik vond de side missions in deze game prettig maar soms zeer repetitief. Verder hou ik van een leuke boss fight met een supervillain en dat zit er in deze game niet echt in. De meeste gevechten doe je in de Batmobile , dus een gevecht a la Ras Al Ghul, Clayface en Mr Freeze zit er helaas niet in. Had eigenlijk een heel stoere bossfight met Scarecrow verwacht in een soort van surrealistische wereld vol angstbeelden doch de uiteindelijke conclusie is best wel geinig.

Maar de gameplay overtreft hier in deze game. Het superlang kunnen gliden door Gotham is heerlijk en in tegenstelling tot vele reviews heb ik het rijden met de Batmobile niet als onprettig ervaren. Ook zitten er een aantal zeer leuke secties in zoals het liedje van The Joker terwijl Robin de bommen onschadelijk maakt.

All Seeing Fish
Ik heb de game verkocht, ik kon niet even lekker een kwartiertje mijn gang gaan en gewoon even lekker spelen.

Filmpje, detective mode, iets omver trekken met badmobile, steeds een eind afleggen om ergens op x te drukken om zo weer van alles te doen, niet voor moi.

All Seeing Fish schreef:

Later in de game kan dat wel weer gewoon. Krijg je genoeg gelegenheid om de side missions te gaan doen, of rustig rond te fladderen door de mooie stad. Wel ben je verplicht ook delen van de main story te doen.

avatar van JacoBaco
Op een gegeven moment moest ik met de Batmobiel de daken op en met een kabel aan de gang. Dingen omver trekken etc. Pffff toen was ik het ook echt even zat en dacht ik als dit soort zaken blijven terugkomen, dan ga ik er heel lang over doen om dit uit te spelen. Maar gelukkig is dit uiteindelijk erg meegevallen. Ik zit nu op 90% van de mainstory en 78% met betrekking op alles wat er te doen is.

carlo schreef:

Nee ik ben meer van lekker lineairdoor de main missie heen knallen zonder shit te verzamelen maar bij deze game zat ik na 20% nog steeds niet in de game.

All Seeing Fish schreef:

Ik kan me m.b.t. deze Batman games helemaal vinden in de lineaire aanpak, had dat zelf ook liever gezien. Speelt verhaal technisch toch lekkerder.

Maar eens een berichtje weer plaatsen over de game. Ik ben echt een trage gamer geworden merk ik. Ben nog lang niet klaar met de story mode, maar man man man wat vind ik het weer een topgame. De rol van Joker is ook weer heerlijk, als hij je constant als een geest volgt en je psychologisch kapot aan het maken is.

Daarnaast moet je flink meer puzzelen in deze Arkham. Vind ik eigenlijk wel een pluspunt.

JacoBaco schreef:

Ik had precies het zelfde..
ook omdat ik die batmobiel voor geen meter vind sturen ben ik ook even gestopt

Same for me.

De Batmobiel is echt een enorme gameverpester. Heb de game al ruim een maand niet meer aangeraakt en moet nog een fors deel spelen. Was van plan in dit regenachtige weekend maar weer eens de game op te starten.

Echt zo zonde dit. Had veel liever gehad dat de game 5 uur korter was maar wel constant lekker om te spelen. Ik wil Batman zijn, niet tankjes vernietigen met die stomme wagen.

Grappig. Ik ken nog minstens twee mensen die dus exact hetzelfde hebben. Beiden keken ontzettend uit naar de game, waren aanvankelijk razend enthousiast erover en....hebben het nooit uitgespeeld en nooit meer aangeraakt vanwege de Batmobiel. Enorme misser lijkt me dus van Rocksteady. Zou wel willen weten hoe zij er zelf over denken want die kritiek moet hun toch niet ontgaan zijn.

Rocksteady zal het worst wezen. Game heeft goed verkocht, overal topcijfers gehad en ze kunnen mooi pochen met het feit dat er tig uur meer gameplay in zit in vergelijking met vorige games. Maar qua fun is het echt een enorme afknapper. Er is ook niks tactisch aan. Constant als een adhd-er met je Batmobiel blijven zigzaggen en tegelijk vurende op 10 van die klotetankjes. En iedere keer worden die dingen sterker. Alsof dat het leuker maakt.

Ben nu op een punt dat ik constant dood ga in zo'n gevecht en niet meer weet hoe dit door te komen. Daarom al ruim een maand niet meer gespeeld. Hoop dat ik nog verder kom, want op alle andere vlakken is het wel een geweldige game.

Nou ja je hebt zo af en toe toch wel ontwikkelaars die de kritiek ter harte nemen - dat ze het batmobiel gedoe nou nog patchen of makkelijker maken lijkt me sterk maar hopelijk trekken ze er wel lessen uit.

Ik zie wel hoe het me verloopt als ik het vroeg of laat in huis haal. Heb nog altijd Arkham City en Origins liggen om me doorheen te werken.