Batman: Arkham Knight (2015)

3,91

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Rocksteady
Uitgegeven door Warner Bros.

Batman: Arkham Knight is het derde en laatste deel van Rocksteady’s Arkham trilogie. Het verhaal speelt zich één jaar na de gebeurtenissen van Arkham City af. Scarecrow speelt weer een rol, en dreigt Gotham City te terroriseren met zijn beruchte Fear Gas. Batman moet weer eens op de top van zijn kunnen presteren, want naast Scarecrow zijn ook onder andere Two-Face, The Penguin en Harley Quinn van de partij. Daarnaast is Gotham City in z’n volledigheid voor het eerst te verkennen met de Batmobile.

144 BERICHTEN 4 MENINGEN
Ik heb 'm een paar weken geleden uitgespeeld en vond 'm van ongekende klasse. Zelden maak je een game mee die zoveel verschillende aspecten op zo'n in mijn beleving geslaagde wijze weet te combineren. De batmobile ben ik vanaf het begin positief over geweest en dat gedurende de game ook gewoon gebleven. Vind dat het gedoe met de lasers een prima behendigheidsspelletje oplevert welke een verfrissende afwisseling neerzet op het gangbare betere knokwerk, zeker wanneer het wat uitdagender en hectischer begint te worden, dat zij shiften tussen de lasers door, juist lekker. De besturing was even wennen maar verder van mijn kant niets op aan te merken.

Ook een aantal gevechten, zoals bijvoorbeeld de stukken met Azrael kunnen aardig pittig worden door alle verschillende tactieken die je moet toepassen, vond het over de gehele linie een moeilijkere game dan de voorgangers maar wel met verslavende trial en error gameplay, en ik hou daar van. Ik hou van die rush als je het dan gehaald hebt.

Zie mij deze game zelfs nog wel een keer oppakken voor onder andere de bedmobiel. In een van de challenges bijvoorbeeld die in feite een oneindige herspeelwaarde met zich meebrengen.

Ben de game weer gaan spelen, ben zelfs een stuk verder gekomen. Het was zelfs weer leuk, zonder dat ik in die klote auto moest rijden.

Moet maar de komende anderhalve week flink doorspelen, want Halo en Tomb Raider zijn er bijna. En dan heb ik geen tijd meer voor de vleermuisman.

Hoe staat deze tov zijn voorgangers. Zit in dubio deze wel/niet te halen met aankomende GM actie.
Prijs is ok, maar wil ook nog Halo5 en Tomb Raider spelen. Ben ook nog steeds druk met hearts of stone en nog steeds verslingerd aan Destiny.
Deze game moet dus wel erg sterk zijn om kwa speeltijd te verkiezen boven zojuist genoemde games!

-marco- schreef:

Laat ik nu net Halo 5 uitgespeeld hebben en Tomb Raider aan het spelen zijn, terwijl ik ook al een half jaar Arkham Knight speel

Ga je voor een singleplayer campagne, dan kan je TR en AK beter boven Halo verkiezen, die best vermakelijk is, maar niet goed genoeg. Of je moet de Halo MP willen spelen, daar kan ik niet over oordelen. Arkham Knight is ieder geval een fantastische game die je alleen constant irriteert door Batmobile missies. En nee, die zijn niet leuk. Ze voelen geforceerd, nep, irritant en soms erg lastig aan. Constant tankjes kapot schieten is niet boeiend. En des te verder in de game wordt dat ook steeds lastiger. Dat is de reden dat ik de game maar af en toe nog speel en er nog geen cijfer aan heb verbonden. Zal denk ik 3,5* worden. Eigenlijk is het de perfecte Arkham game als je de Batmobile weg zou kunnen denken. Maar aangezien dat niet kan trek ik er 1,5* punt vanaf. Is echt een enorm storende factor.

Zou je aanraden lekker Tomb Raider te spelen en daarna deze of Halo.

Thanks voor je uitgebreide reactie Ajax&Litmanen1.

Halo 5 wil ik met name voor de SP coop.
Tomb raider komt er sowieso
Sla Batman dan ff over denk! Jammer want die vorige vond ik heel erg vet!

avatar van dr channard
Even ter info Marco, het spel Halo 5 heeft geen split screen Coop als je dat van plan bent Wou het gewoon even zeggen

Thanks, maar ga voor online coop

avatar van Remi
Vandaag deze aangeschaft. Ben enorm benieuwd want deze game staat al een tijdje op m'n wishlist.

avatar van youngtick
Dit is een game waar ik echt naar uitkeek.
Jammer genoeg heeft het niet net als de vorige delen het waargemaakt.
De game is over het algemeen goed aangepakt, alleen die feature van de Batmobile had een korte houdbaarheid. In het begin prima, maar daarna gaat het vervelen en wordt het oninteressant.
Ook de hoofdvillain is ook niet boeiend. The Joker was EPIC in Asylum en City, Scarecrow heeft die epicness niet, ook al is hij generally wel een dope villain. De andere villains stellen ook niets voor. Dat maakt game ook niet zo sterk als de vorige delen.
Gameplay over het algemeen is gewoon goed, niets aan te merken.

Al in al krijgt de game wel 4 sterren.

avatar van renzoroy
na 3 hele goede batman arkham spellen komt deze slechte afsluiter... begint leuk, tot je in de batmobiel moet zitten en de ene tank na de andere moet kapot knallen... erg saai en niet wat ik van deze game had verwacht. Als ik dingen kapot wil schieten koop ik wel call of duty, als ik wil racen koop ik wel need for speed. Omdat ik de 1e 3 games zo goed vond heb ik speciaal voor deze batman een ps4 gekocht en dan is het zo'n teleurstelling. naast de uren die je in de batmobiel door brengt en de 5 miljoen tanks die je kapot moet knallen is het wel leuk, maar die batmobiel verpest het. Slechte afsluiter van een succesvolle serie. Ik denk dat rocksteady nu ze klaar zijn met de batman games zich gaat focussen op shooters en racegames.

Tijd om maar eens een cijfer te geven aan deze derde Arkham (ik sla Origins mooi over, niet van Rocksteady) game waar ik zo lang op had gewacht. Ik ben een fan van de reeks, heb deel 2 zelfs met een zeldzame 5* beloond, iets wat ik met games van uit deze eeuw maar zelden heb gedaan.

Arkham Knight doet eigenlijk alles goed, misschien wel beter dan de 2 voorgangers, maar dat ene wat ze fout doen zorgt er wel voor dat deze afsluiter het laagste cijfer van de 3 krijgt. Gotham ziet er werkelijk bizar mooi uit, met zoveel detail, effecten en sfeer. Waanzinnig. Idem voor de cutscenes, die uit een big budget Hollywoodfilm lijken te komen. Echt heel erg indrukwekkend. Ook de soundtrack en voiceacting is van zeer hoog niveau. Wat best belangrijk is, want de Arkham games moeten het naast de knokpartijen toch echt van het boeiende verhaal hebben. Deze afsluiter heeft een mooi en confronterend verhaal gekregen, waarbij de Joker een belangrijke rol speelt. Zijn constante aanwezigheid (op een manier die je niet meteen verwacht) werkt erg sfeerverhogend. Hij is weer heerlijk freaky. Ook de rollen van oa Alfred, Gordon, Barbara en Lucius mogen er zijn. Scarecrow is ditmaal het hoofdverhaal, iets wat wel goed uit pakt, want hij is natuurlijk een erg mysterieuze vijand. We hebben in de vorige games al gezien hoe waanzinnig hij is en die lijn wordt goed doorgezet.

Verder is alles bijna hetzelfde gebleken. Op zijn tijd knokken, een eindbaas verslaan, speuren naar aanwijzingen en van locatie naar locatie gaan. Maar helaas vonden de makers het nodig om een nieuw element toe te voegen aan de game; de Batmobiel. Wat op zich best leuk is, want het is 1 van de meest iconische voertuigen die bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat je Batman zo enorm vaak in dat ding moet zetten dat het gewoon strontvervelend wordt. Ik wil klimmen en vliegen, niet rijden. Ik wil al helemaal niet constant van die tergende klotetanks moeten beschieten. De gameplay vanuit de Batmobiel is echt een pain in the ass, een aspect dat gewoon alle plezier uit de game zuigt. Waar je eerst 2 kleine tankjes beschiet, daar moet je er later tientallen aanvallen die gewoon erg sterk zijn. Leuk? Nee, op geen enkel vlak. Het is ook nog eens erg onoverzichtelijk, veel te arcade en een zeer onnodige verlenging van de gameplay. Ik had liever 15 uur ouderwetse Arkham gameplay gekregen dan 25 met dat kloteding erbij. Het doet me echt pijn, ik had goede hoop dat dit mijn game of the year zou worden, maar daar komen ze niet eens meer in de buurt bij.

Zonder die gemotoriseerde shit had ik er een vol punt bij gedaan. Maar dan nog wat Arkham City mijn favoriet gebleven.

avatar van renzoroy
zeer mee eens, die tanks en de batmobiel komen te vaak voor. wil best ff op tanks schieten maar niet de hele game, ik heb alle arkhams op hard uitgespeeld en deze nu eindelijk ook, maar die arkham knight's tank is gewoon bijna niet te doen,, 100x opnieuw gedaan, geloof ik

maar goed, ga mijn vorige recensie niet helemaal herhalen

Ze hebben wel leuke dlc voor deze game, arkham episodes en deze maand komen er als het goed is nieuwe most wanteds uit met o.a. mr freeze, killer croc en the mad hatter geloof ik. ben benieuwd

ps...

maybe komt mr freeze wel in een of andere ice tank haha en de mad hatter in een grote race hoed op wielen want we moeten wel blijven rijden en schieten

avatar van renzoroy
de honest trailer let op, bevat spoilers...

BATMAN: ARKHAM KNIGHT (Honest Game Trailers) - YouTube

Haha, zo treffend deze video

Met plezier gekeken.

Eindelijk aangeschaft. En dan ook nog de premium versie De controls van de batmobile zijn wel even wennen. Hij is te gevoelig mbt wendbaarheid. Dat hele tank gebeuren waar ik bang voor was, vind ik nog best vermakelijk!
Toch prefereer ik het lopen/vliegen meer dan verplaatsten middels batmobile.

Ben benieuwd wat de game me verder nog gaat bieden. Oh ja en de graphics zijn om te smullen!

Ik twijfel nog om deze te halen, wel in de aanbieding deze maand. Verleidelijk

avatar van dr channard
Als je voorgaande delen hebt gespeeld , waarom niet mooie afsluiter van een prachtige trilogie door Rocksteady.

Gedegen afsluiter.

Met veel plezier heb ik de voorgaande delen in de Arkham trilogie gespeeld. Dus keek ik halsreikend uit naar dit laatste deel.

Batman krijgt nu te maken met Scarecrow die de hele stad in rep en roer legt met zijn gas die iedereen gestoord maakt. Daarnaast is er de mysterieuze Arkham Knight die - om onverklaarbare redenen een immens leger bezit en - een persoonlijke vendetta tegen de man met de puntige oren wil uitvechten. Het fijne is dat je ditmaal meer samenwerkt met Robin en Nightwing, aangezien zij in de vorige games slechts bij naam werden genoemd.

Op zich een mooie basis zou je zeggen. Helaas voelt het verhaal op momenten te fragmentarisch aan; Rocksteady put veelvuldig uit het rijke bronmateriaal, maar verslikt zich bijkans hierin. Het resulteert zich in een hoop referenties, die niet allemaal even geslaagd zijn. Daarbij komen de weinig inspirerende zijmissies weer om de hoek kijken waarbij de bad guys niet genoeg tijd krijgen om de show te stelen. Het gaat zelfs zover dat je echt alles moet doen om het 'echte einde' te krijgen.

De vertrouwde freeflow combat is terug, gesteund door nieuwe gadgets. Hier zul je niemand over horen klagen, des te meer over de Batmobile. Ik vind het een leuke toevoeging, omdat er in de vorige delen naar gehint werd, maar je er nooit in kon rondrijden. Nu dus wel, al wordt deze transformerende tank je net iets te veel opgedrongen. Vanzelfsprekend ziet het geheel er qua graphics fantastisch uit, met veel oog voor detail en de score is zoals altijd weer top.

Al met al een vermakelijk slot, maar te nadrukkelijk gericht op de Batmobile en het verhaal had beter gekund.

4,0 Sterren.

avatar van Waackx

Stukje gespeeld bij een vriend maar na 10 minuten had ik het wel gezien weer.
Deze game (Arkham City) heb ik 5 jaar geleden al uitgespeeld maar nu wordt dezelfde boter weer uitgebracht alleen met een andere verpakking.
Daarom heb ik weinig met deze generatie games voor de PS4, dezelfde shit die we al tig keer eerder hebben gespeeld krijgt weer de zoveelste vervolgdeel.

Ik laat me niet uit het veld slaan en heb hem ondanks dat verplichte Bat mobiel gebeuren...
Weer dagelijks gespeeld.. en man man wat is dit spel indrukwekkend gemaakt..
Rocksteady is hier vol uit gegaan.. ik zit nu op de helft..

avatar van wwelover
Jammer dat het een beetje herhalend is allemaal. Maar er zitten veel leuke onderdelen in. Wel iets te veel batmobile en ik moet zeggen dat de Riddler Challenges ook weinig plezierig zijn.

Een game die ijzersterk begint, maar het kiest kwantiteit boven kwaliteit waardoor het op gegeven moment begon te minderen. Wat Arkham Knight goed doet, de reden dat ik het ik het begin heel sterk vond, is dat de game variatie en uitdaging had. Het ene moment zit je te sluipen en moet je op de hoede zijn voor nieuwe type vijanden, het andere moment vecht je tegen een groep waarin nieuwe vijanden zitten die een andere techniek van je vragen, het andere moment hou je tank gevechten of heb je race achtige uitdagingen in Gotham. Geen van deze taken vond ik zo makkelijk dat mijn aandacht er niet bij moest zijn, maar ze werden nooit zo moeilijk dat de frustratie te groot werd.
Grafisch is dit een hele gedetailleerd uitziende game die een duistere, levendige Gotham weet neer te zetten. Er komen een groot aantal Batman personages op je pad waarvan sommige interessante verhalen met zich meedroegen, andere diende meer als obstakel om het tegenop te nemen.

Zoals gezegd is de game heel repetitief. Eerst vond ik het leuk in de Batmobile te rijden, gevechten te houden of sluipend vijanden uitschakelen, maar na een paar 10tallen uren verloor ik het enthousiasme. De game vraagt je simpelweg te vaak om dezelfde taken uit te voeren. Ook vond ik het narratief aan de zwakke kant. Er zaten zelfs stukken in die ik oversloeg. Scarecrow word als hoofdvijand neergezet, maar hij word al vlug aan de kan gedaan en je zien weinig van hem terug, waardoor er nooit een bevredigende confrontatie ontstaat. Het is een game die zoveel verschillende plotten in één verhaal probeert te verwerken dat het geen goede focus heeft, en het gebeurde regelmatig dat een wending niet de impact maakte waar het op hoopte omdat het betreffende verhaal te weinig aan bod kwam. Wel vond ik het einde erg sterk in elkaar zitten. Dit was een sfeervolle afsluiter die me wist te verrassen.

Een heel aardig spel. Ik was niet van mijn stoel geblazen, maar heb er plezier aan beleefd. Goede gameplay met variatie, die na verloop van tijd repetitief werd. Verhaal heeft een aantal downs, maar er zijn stukken (voornamelijk het einde) die zich van een goede kant lieten zien.