menu

Galak-Z: The Dimensional (2014)

mijn stem
2,67 (3)
3 stemmen

PC / PlayStation 4
Shooter
single player

Ontwikkeld door 17-BIT
Uitgegeven door 17-BIT

In dit handgeschilderde, intergalactisch avontuur ga je op reis naar het einde van het universum om vijanden uit te schakelen. Het spel is geïnspireerd op de klassieke sci-fi anime van einde jaren '70 en begin jaren '80. De levels worden willekeurig gegenereerd, en zijn met elkaar verbonden als een eindeloze dungeon.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=IXFJ-eeL2jY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Grovonion
Proloog: cool, level 1-1 ook cool, level 1-2 instant-death, ok nog eens opnieuw proberen: weer instant death. Dan maar even opzij leggen

avatar van FlorisV
4,0
Een koopje (5 euries nu in de sale!) voor een toch wel heel coole game!

Schitterende in alle richting scrollende 2D space shooter met een bijzondere bediening. Die is behoorlijk wennen. En het blijft wat onwennig na de eerste missies. Maar ik heb toch geleerd hoe ik het beste kan overleven.

Voor mij was dat een soort van hit and run strategie waarbij ik boost vaak gebruik en daarmee na een eerste aanval een flink stuk terug vlieg om de vijand te lokken. Draaien en schieten zolang de vijand niet te dichtbij komt. Hierna probeer ik er meestal langs te vliegen met een boost en weer dan snel om te draaien om te vuren.

Ik snap de frustratie van Grovonion. Maar dit was juist waar het spel uiteindelijk begon te "shinen" voor mij. Want ik ging ook echt 4 keer dood (1 keer vloog ik in iets wat lava bleek te zijn en toen was het meteen beurt met de koopman). Maar ik kon wel ervaren dat het spel je genoeg ruimte geeft om aan te passen. Ik ging schuin rechts naar boven en gebruikte een wat voorzichtiger (snel terugtrekkende) strategie om niet teveel bugs (groene pijlen) tegelijk op mijn dak te krijgen, met hit and run kun je ze meer 1 voor 1 te lijf gaan. De beloningen bij het verslaan ervan kwamen van pas bij het verkooppunt van Crash waarbij ik raketten en health kon kopen. Hierdoor heb ik het gered. Zeker een pittige missie waarbij je op je hoede moet zijn en dat is natuurlijk een minpunt: te stijle curve! Ik beveel aan door te zetten want je zult beter worden en dat kost nu eenmaal tijd en een beetje trial and error.

Grafisch is het spel mooi verzorgd met cell-shaded cutscenes en een cartoony stijl met een knipoog naar 80s anime (het heeft ook wat weg van hoe Megaman 11 getekend is...kleurrijk en scherp). In de trailer zag ik al dat je op den duur mech mode kon activeren ala Gundam. Muziek begint lekker maar wordt hopelijk ook voldoende gevarieerd. Mocht dit tegenvallen ga ik daar zeker nog melding van maken want deze wil ik echt wel doorspelen hoewel ik me kan voorstellen dat ik tegen een flinke muur ga lopen. Het spel voelt helemaal af en hopelijk krijg ik hem ook af. Dat zou 8 uur duren....maar mezelf kennende kan ik dat wel verdubbelen want zo'n ace ben ik niet. Geeft ook niet...Galak-Z levert prima vermaak.

avatar van FlorisV
4,0
geplaatst:
Eerst nog wat aanvulling op mijn korte review hierboven....

De synth soundtrack vind ik erg goed deze is echt prettig in mijn kop gaan zitten. Heel gevarieerd niet, er zijn een paar tracks maar ze zijn sterk.

Grafisch is het spel ook een parel. Niet alleen vanwege de cartoon stijl maar ook omdat je goed kunt zien dat alles mooi cell shaded(-achtig?) 3D is, hoewel je alles van opzij ziet. Explosies, vuurstralen, vijandige schepen en reuzachtige insecten, ze zijn allemaal even prachtig en met liefde ontworpen.

Wat geweldig is, is hoe Galak-Z met je communiceert als speler. Je kunt een schip roodgloeiend zien worden als deze bijna kapot is, maar ook hoor je de wanhoop van de piloot ervan, bijvoorbeeld als de schilden opgeblazen zijn.

Ook fantastisch is de veelheid aan manieren die het spel je aanreikt om problemen op te lossen. Je kunt met je mech van alles beetgrijpen en gooien, elektrisch geladen batterijen, explosieven inclusief je vijanden zelf om deze als schild tegen inkomend vuur te misbruiken. Je kunt een upgrade vinden waarbij je immuun bent tegen lava en kunt schuilen terwijl je laservuur lava bubbels naar vijanden toe schiet, nadat je ze gelokt hebt. Je kunt imperials ook tegen insecten of raiders laten vechten en toekijken op afstand of een handje helpen. Het is heerlijke chaos die net genoeg te beheersen is.

Galak-Z is een erg pittig spel waarbij vooral de besturing enorm moet wennen. Maar zo verslavend dat je het wel doorkrijgt, hoewel ik de verticale strafe, waarmee je kunt cirkelen om je vijand, nog steeds lastig vind. Het mech schild en de schip dodge heb ik ook te weinig gebruikt hoewel die heel sterk zijn. Ik ben meestal aanvallend georienteerd en probeer vooral om vuur heen te vliegen met boosts.

Wat erg jammer is, is dat je tijdens je missie niet je uitrusting kunt aanpassen. Soms pik je een upgrade op die je huidige vervangt, maar een stuk minder goed bevalt. Hieronder meer tips over de upgrades.

Ik heb nu het 4e seizoen uitgespeeld. Wat een geweldig spel, wat een ervaring. Door het pittige moeilijkheidsnivo maar ook de voorzichtigere of aggressievere manier waarop je het kunt spelen beleef je veel spanning en emoties van overmoed en euforie tot angst en frustratie. Het soort frustratie als je het weer NET niet gehaald hebt tijdens een run die tot dan toe heel goed ging en waarbij je heel goede upgrades kreeg die je echt niet kwijt wilde raken.

Waar ik aan moest wennen vanaf het tweede seizoen was dat zo'n beetje elk level random gegenereerd werd. Zelfs de schrijver van het verhaaltje kreeg elke keer een willekeurige naam. Een aantal missies zijn wel gescript omdat er iets specifieks moet gebeuren, een admiraal die gered moet worden of de imposante Raider King die verslagen moet worden.

Het spel zou eerst een vijfde seizoen krijgen maar de ontwikkelaar besloot in plaats daarvan tot een theoretisch oneindig durende reeks gevechten, The Void, die onvermijdelijk tot je ondergang zal leiden maar gaat om het halen van de hoogste score. Ietwat teleurstellend.

Speciaal op de Switch maar helaas niet op de eShop in NL verkrijgbaar bestaat er nog een Variant S van Galak-Z. Deze heeft een eigen invulling van het upgrade systeem en een andere insteek voor je missies, zo moet je bijvoorbeeld van te voren kiezen of je die als mech of als schip (klinkt een beetje jammer toch wel!) wilt spelen. Maar toch intrigeert deze omdat ik echt enorm fan ben geworden van Galak-Z.


Nog wat tips over de upgrades, welke goed zijn en welke ik liever vermeed. Met name belangrijk is dat je in de regel geen upgrades van je laser vervangt maar alleen nieuwe of betere installeert. Ik geef hieronder aan welke laser upgrades ik niet goed vond.

+alles wat je schip sneller (of langer snel) laat vliegen is uitstekend: Bigga Tank en de 15% hogere boost of thrust zijn zeker de moeite. Dit is omdat je snel wilt kunnen vluchten uit moeilijke situaties. Het is hetgene geweest waardoor ik de missies kon voltooien, zeker die in het vierde seizoen waar je moet ontsnappen aan de Raider King.
+extra sterk Mech zwaard, niet te verwarren met de upgrades die enkel je power attack daarvan verbeteren want die gebruikte ik zeer zelden. Je kunt die power attack niet gebruiken als je een vijand beetgrijpt namelijk. Het extra sterke zwaard helpt vooral tegen de Raiders met zware schilden die altijd met zijn tweeen rondvliegen.
+na elke missie 1 health punt kunnen genezen is absoluut de moeite: Nuts & Bolts.
+standaard kun je voor 200 credits na elke missie ook 1 health genezen, zeker doen.
+meer stealth om minder snel ontdekt te worden: erg handig! Zeker tegen turrets.
+bescherming tegen lava en vuur uit die rode pijpen: erg handig! Je kunt vijanden in de val lokken hiermee.
+laser upgrade: Bouncy Shots kaatsen (1x) terug van muren, superhandig.
+laser upgrade: Pallet Particles betekenen veel meer vuur.
+laser upgrade: groot vuur (naam vergeten) is een mindere maar prima variant erop: langzaam vuur met meer schade is handig tegen grote schepen.
+laser upgrade: Double Lasers zijn ook een redelijke maar net wat zwakkere variant van Pallet Particles.
+laser upgrade: Assault Muzzle betekent een wat betere range, de andere Muzzles zijn zwak.
+laser upgrade: element vuur of ijs helpt ook, vuur vind ik het beste.
+laser upgrade: verhogen van je fire rate is ook goed.
+alle raket upgrades zijn goed, of je nu extra veel mee wilt kunnen nemen voor de moeilijke vijanden of de raketten extra verwoestend wilt maken.
-laser upgrade: Precision Muzzle beviel me niet
-laser upgrade: Clip fire, meer power maar je kunt veel te weinig schieten hiermee.
-laser upgrade: alle andere laser upgrades vallen ook tegen! Hiermee vaak hetzelfde probleem, je hebt minder schoten of je bereik is te kort.
-extra schilden. Nu zijn deze niet duur maar je bent ze zo kwijt, door bijvoorbeeld per ongeluk tegen een
electrisch geladen voorwerp te vliegen (of aan de verkeerde kant te grijpen met je mech) of door een flinke aanval ben je shield busted. Er zijn ook fans van deze schilden dus het hangt van je speelstijl af.
-extra maximum aan health lijkt geweldig maar hetzelfde je bent het zo weer kwijt en deze is nog een stuk duurder.
-er zijn dure upgrades die enkel werken voor de power attack van je Mech zwaard en die kun je niet gebruiken als je een vijand beetgrijpt.
-er is eentje tegen insecten maar die zijn het minst gevaarlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:05 uur

geplaatst: vandaag om 20:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.