Flappy Bird (2013)

Android / Apple iOS / Windows Phone / PC

Ontwikkeld door Dong Nguyen
Uitgegeven door .GEARS

Door op het scherm te tikken motiveer je je vogel zijn vleugels te slaan en hoogte te winnen. Zodra je ook maar iets raakt is het game-over. Het doel is dan ook om zo lang mogelijk verder te vliegen en zoveel mogelijk obstakels voorbij te vliegen.

Heel normaal spel, hoewel vreemd verslavend, dat wel een heel interessante geschiedenis heeft meegemaakt recentelijk. Is ergens zomer vorig jaar uitgekomen en de eerste maanden geen brokken gemaakt met maximaal enkele 10-tallen downloads. Maar dan ergens vanaf December vorig jaar een enorm fenomeen geworden met als gevolg de meest gedownloade applicatie op iTunes in Januari van dit jaar. En dan plots, een paar weken geleden, besluit de maker het spel definitief weg te halen uit itunes en play-stores. Even daarna werden zelfs iPhones met de applicatie erop geveild voor enkele duizenden dollars voordat ebay de handel verbad.

avatar van dr channard
Ja de maker heeft wel enorm veel gestolen van Mario Bros.

avatar van Onderhond
3 keer gespeeld maar geen idee waar je bij dit spel punten voor zou moeten geven. De saga errond is duidelijk interessanter dan het spel zelf, wat op zich ook al jammer is want dit soort prullaria draagt maar weinig bij aan het gamewereldje.

Enorm gehypte game en interessant dat de maker de game uit de Appstore haalde nadat het een succes werd. Best bijzonder, hij scheen 'de druk' allemaal niet aan te kunnen terwijl hij naar het schijnt tienduizenden dollars per dag ermee verdiende. Vreemd.

Zelf heb ik de de game een paar avondjes gespeeld op de ipad, leuk hoor maar nadat ik 1x maar liefst een score van 104 wist te halen was ik er wel klaar mee. 2.5*

dr channard schreef:
Ja de maker heeft wel enorm veel gestolen van Mario Bros.
?? ik heb die commentaar nog ergens gelezen, maar naast de buizen is er voor de rest toch 0,0 overeenkomst met Super Mario, tiens?

avatar van dr channard
Dat is toch al 1/3de van het design. ik denk dat het geluidje als je een punt krijgt ook gestolen is van Mario.

Dit lijkt mij ook een gewoon een variant op het eeuwenoude 'helicopter spel'.

Wint dus sowieso geen originaliteitsprijs maar blijft wel zeer verslavend in alle uiterst doeltreffende eenvoud.

avatar van SilverGun
Deze spin-off is nog het beste wat er uit het verder tamelijk waardeloze Flappy Bird is voortgekomen. Heerlijk ritmische finesse in de besturing en animatie van het kubusje, de typische Terry Cavanagh visuals (bekend van de beste iOS game ooit, Super Hexagon), variatie in de obstakels, de geïnspireerde toevoeging van een Dive knop en de fijne soundtrack. Ik zit op 19.

Das nog erger

Even mijn review die ik al eerder op facebook had gepost ook hier maar eens posten omdat ik zie dat de game nu eindelijk is toegevoegd. Ik was te lui om het zelf te doen haha.

Toch maar even kleine review over Flappy Bird aangezien het toch wel een dagelijks ding begint te worden. Gedownload onder het mom van; toch maar even proberen, aangezien dit momenteel helemaal het nieuwe ding is. Dacht in het begin een nieuw soort van Angry Birds voorgeschoteld te krijgen maar dat bleek dus niet het geval te zijn. De gameplay is aardig verslavend en ontiegelijk tergend tegelijkertijd. Je hebt een behoorlijke kluif aan het spel doordat je de vogel de hele tijd door buizen heen moet laten vliegen door te tappen op je scherm. Maar in feite is het een ontzettend kansloze vogel omdat ie constant ter pletter stort. Mijn highscore is momenteel 18 en dat komt mede omdat ik de concentratie niet heb om non-stop gefocust naar een klein scherm te moeten staren. Ik heb hier en daar al gelezen dat luitjes hun telefoon kapot hebben gegooid door dit spel en ook bij mij loopt de frustratie vaak hoog op. De game is nu ook al uit de appstore gehaald doordat het te groot werd las ik... Eigenlijk als ik heel eerlijk vind ik het ook een heel stom spel maar het kan heel verslavend werken ook door de hele hype rondom het spel en doordat de game je bijna dwingt om er constant de hele tijd maar mee bezig te moeten zijn. Heel dubbel dus eigenlijk.

Eindbeoordeling:

Gameplay: 8,5
Graphics: 4
Geluid: 4
Replay Value: 9
Cijfer: 6,3

mijn high-score is 50 tot nu, ben nr. 7 miljoen van de wereld, wel een paar duizend 'cheaters' meegeteld.

avatar van Brains
Ik snap echt niet waarom dit nou zo populair is. Ik zie er de lol niet van in, en verslavend werkt het voor mij absoluut niet. Maar ik ben dan sowieso al geen fan van het mobiele gamen in het algemeen.

Kopie van dat helikopter spel, dat ik ook al nooit leuk vond, met Mario graphics.

Ik snap helemaal waarom gamers dit niks vinden. Ikzelf ben ook geen grote fan van smartphone-gaming, vooral AA-games zijn bijna uitsluitend beter op toegewijde consoles te spelen. Maar net dit type van spel (hoewel toegeven, spel is een groot woord, meer game-element-challenger of zoiets) heeft zijn bestaansrecht op een ios of android platform. Voor mij persoonlijk komt daar bij dat zelfs m'n moeder en vader zich eens met mij willen meten, en een soort multi-player of uitdaging is een meerwaarde voor elk spel.

SilverGun schreef:

33 !