D4: Dark Dreams Don't Die (2014)

Xbox One / PC

Ontwikkeld door Access
Uitgegeven door Microsoft

D4, oftewel Dark Dreams Don't Die, Is een episodische videogame waarin je als privédetective David Young moet terugreizen in de tijd om de moord op je vrouw te voorkomen. David kan niet op elk gegeven moment tijdreizen, dit gebeurt door middel van het vinden van bepaalde objecten. D4 maakt gebruik van de Kinect en stemherkenning om de game te besturen.

kiriyama
Nog niemand die de eerste paar afleveringen heeft gedownload? Voor mij blijft dit toch de reden om ooit nog eens een Xbone aan te schaffen.

Na 'gratis' via games with gold, is dit wat?

kiriyama
Ik heb er een LP van bekeken. Het is een point-en-click achtig spel met actie-avontuur elementen. Qua verhaal en personages aardig vreemd. Mij lijkt het erg leuk, maar je moet er van houden. Als het je type humor niet is zal je er waarschijnlijk niet al te veel aan vinden.

[SPEL HEEFT EEN OPEN EINDE!]

Het is lastig om dit spel op waarde te schatten. Het is een leuk spel, met interessante personages en vreemde gebeurtenissen, maar er zijn naast een aantal externe factoren ook een aantal minpunten te bespeuren.

Het verhaal
Je speelt een privédetective genaamd David Young. Hij heeft de mogelijkheid om terug te reizen in de tijd door middel van te focussen op bepaalde voorwerpen. Het verhaal begint met het feit dat hij iemand verloren heeft door een persoon genaamd 'D'. Het verhaal draait om het vinden van die 'D'.

Het verhaal is in verschillende episodes opgedeeld en dat zijn er maar 2 + een proloog van amper 10-15 minuten. Als je dit spel speelt moet je ook wel zin hebben om sidequests te voltooien, anders is het een erg kort spel.

Pluspunten
Hetgeen dat het spel leuk maakt zijn de personages, de humor en de sfeer. De personages voelen allemaal erg anders en zijn op hun eigen manier vreemd te noemen. Zo denkt de eerste persoon die je tegenkomt in je appartement dat ze een kat is. De sidequests zijn meestal wel grappig en de moeite waard, al voegen anderen zeer weinig toe.

De sfeer in het spel vond ik, mede door de personages, zeer geslaagd. Het voelt de hele tijd alsof er iets niet juist is. Daarnaast kon ik de vreemde humor in het spel ook wel waarderen.

Minpunten
David Young heeft een vreselijk Boston accent.

De besturing is een beetje vreemd, aangezien het een point and click spel is met vrij lastige (uitgebreide) Quick Time Events. Ze zijn te doen, maar ik vond ze overbodig en eigenlijk eerder vervelend dan leuk.

Een ander minpunt is dat het spel kort is. Ik heb er iets langer dan 4 uur over gedaan en ik heb een aardig gedeelte van de sidequests gedaan en denk dat ik daar meer dan de helft van de tijd mee bezig ben geweest.

De grootste problemen van dit spel hebben niet zozeer te maken met het spel, maar met alles eromheen. Het spel voelt niet af en je zou denken dat er meer episodes zouden zijn, maar het is na de tweede gestopt. Een kort seizoen in mijn ogen. Daarnaast eindigt episode 2 op een grote cliffhanger (!) waar hoogstwaarschijnlijk nooit een vervolg op zal komen. Er is geen antwoord gekomen op veel vragen en een tweede seizoen lijkt me zeer sterk, aangezien de bedenker van het spel vertrokken (of ontslagen) is bij de development studio.

Conclusie
Als je een vreemd verhaal zoekt met nog vreemdere personages, maar je vindt het niet erg dat er geen afsluiting te vinden is, raad ik dit spel aan. Focus je niet alleen op de main story, want dan zal het een korte ervaring worden.

Ik geef een 3.5* en dat had hoger geweest als de speelduur langer was en er een einde was geweest.