Banished (2014)

Simulation / Strategy

Ontwikkeld door Shining Rock
Uitgegeven door Shining Rock

In deze city-builder neem je de controle over een groep avonturiers welke besluiten om hun geluk te beproeven in een nieuw land. De enige bezittingen die ze bij zich hebben zijn de kleren die ze dragen en een kleine voorraad aan eerste levensbehoeften. Bouw een nieuwe samenleving op en zorg dat je inwoners een gezond en gelukkig bestaan leiden.

avatar van MrPunk
Nog niet gespeeld, maar lijkt me veel belovend.

Scion
Toch maar even op mijn verlanglijst gezet

Bij mij ook. Gegarandeerde aankoop in een sale. Overigens best opmerkelijk hoeveel mensen er (in mijn omgeving dus ook) interesse in hebben voor zo een relatief kleine titel.

avatar van Ricxz92
Het is ook topseller op Steam vreemd genoeg, zelfs boven DayZ en Rust, al een paar dagen.

avatar van justin8286
Ben dit nu ook aan het proberen. Neem eerst rustig alle tutorials door.

avatar van bryandejong
Zeer vermakelijk spel, als niet wat vermoeiend om all je villagers dood te zien gaan aan honger

avatar van dave
Heb er nu sinds release al een dertigtal uur aan besteed en ik moet zeggen, het spelletje is aanvankelijk zeer verslavend. Zeker in het begin kan het in leven houden van je populatie verrassend moeilijk blijken.

Na verloop van tijd ken je natuurlijk alle trucjes om het gebrek aan 'tools' en firewood en de onvermijdelijke hongersnood tegen te gaan. Het is op dat moment ook dat je beseft dat 'Banished' wel vrij lastig is om onder de knie te krijgen, maar dat het spel op zich weinig stimulans geeft om te blijven spelen na jaar 50-70, wanneer je beschaving in feite geheel zelfstandig kan blijven voortbestaan. De 'Endgame' bestaat dan voornamelijk uit het eindeloze maken van dezelfde trades, barns bouwen en naar het scherm staren terwijl de laatste achievements binnenrollen...

Ik hoop dat er binnenkort reeds een paar mods verschijnen die dit probleem aanpakken. Ik zou bijvoorbeeld graag wat meer interactie willen met de mensen. Implementeer misschien een zeer basic combat systeem of geef ze allerlei randactiviteiten ter ontspanning. De vraag is dan wel hoe realistisch dit is, wetende dat elke persoon in je stadje nodig is om de boel draaiende te houden. Maar als in Skyrim draken vervangen kunnen worden door treinen, dan moet er hier toch ook wel wat mogelijk zijn?

Dit gezegd zijnde, 'Banished' is nog steeds een aanrader en als je van andere titels zoals 'Tropico' houdt, dan ga je er gegarandeerd een heel aantal uren aan besteden.

avatar van Carolus Rex
Toch maar eens uitproberen

avatar van Donkerwoud
Na uurtje of vier geconcludeerd dat het niet mijn spel is. Qua stijl en sfeer weet het een aantrekkelijke bouwdoos te zijn waar jij je miniatuurvolkje onderhoudt, maar het is erg rigide in het moeten doen van bepaalde handelingen om geen massale sterfte tot gevolg te hebben. Voor mij zijn dit soort bouwsims op z'n leukst als je speels mag frommelen in plaats van trial and error.