Bound by Flame (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360
RPG / Action

Ontwikkeld door Spiders
Uitgegeven door Focus

Wanneer je ten prooi valt aan een kwaadaardige demonische kracht, moet je kiezen of je je nieuwe krachten ten goede of ten kwade gaat inzetten. Je tegenstand wordt echter steeds groter naarmate je je ertegen verzet, en de verleiding om meer demonische krachten te vergaren wordt des te groter. Gedurende het verkrijgen van deze nieuwe krachten zal je lichaam diverse transformaties ondergaan.

avatar van patenpac
Komt er hier misschien binnenkort een review van? Ben namelijk aan het twijfelen of ik hem zou kopen of niet.

Zat in de post vandaag, maar heb hem vanwege verjaardag vader nog niet kunnen testen. Eerste impressies volgenmaandag of dinsdag. Tenzij iemand anders hem al heeft gespeeld en er meer over kan zeggen?

Ik heb er nou een uurtje of 2-3 inzitten en ik moet zeggen dat het tot nog toe een aardige verassing is. Het is duidelijk geen AAA titel, maar een beetje vergelijkbaar met iets als bvb Dragon's Dogma - eens je je over wat tekortkomingen heen zet is het toch best genietbaar. Qua gameplay doet het wat denken aan een kruising tussen Witcher 2 en Dragon Age 2 - een combinatie van blokken, getimed aanvallen en je krachten gebruiken. Je hebt (tot nog toe) drie skill trees (in het begin overigens maar eentje) waar je bij iedere level punten kan insteken. (je kan naar believen tijdens het vechten van 'stance' (warrior / rogue) wisselen). Het crafting systeem lijkt in orde te zijn. Het verhaal is niet bijster origineel tot nog toe maar houd in ieder geval mijn aandacht toch wel vast. Je hebt af en toe kleine keuzes die je kan maken in de dialogen en het verhaal. Grafisch is het eerder middelmatig, en de muziek is aardig.

Oftewel. Tot nog toe lijkt het Dragon Age of the Witcher Light. Maar voor de RPG fan denk ik dat het toch best een aardige aankoop voor de verzameling is. Ik voel me in ieder geval niet bekocht.

avatar van patenpac
Bedankt Sinner voor je eerste impressie! Het lijkt me zo te horen inderdaad wel een geschikte game te zijn om eventjes tussenin te kopen

Absoluut. Hoe langer ik er mee bezig ben hoe leuker ik het vind. Wel ontzettend veel conversaties tussendoor maar goed - daar houd ik wel van op zich. Cliche maar wel prima gedaan. Overigens is het wel aangeraden regelmatig het spel op te slaan - regelmatig kom je voor een behoorlijk pittig gevecht te staan en het spel autosaved op dat moment dus teruggaan en potions of een andere ally kiezen is er niet bij.

avatar van patenpac
Ben net begonnen met het geven van een playthrough van deze game op youtube. Ik moet zeggen dat het me wel degelijk aanspreekt. De combat zit goed in elkaar en de moeilijkheidsgraad is zeker en vast van hoog niveau (al denk ik wel dat dit in verloop van het spel wat gaat minderen). Tot nu toe is het in ieder geval best wel een aanrader.

avatar van solidKevin
Review Bound by Flame (Xbox 360)

Normaal schrijf ik nooit een review over een game die ik niet helemaal heb uitgespeeld, maar voor Bound by Flame maak ik graag een uitzondering. Niet omdat het zo'n goede game is - o nee dat zeker niet - maar om het feit dat ik het na een paar uur spelen wel een beetje gezien heb in de wereld van Vertiel.

Vol goede moed drukte ik op New Game om erachter te komen dat je maar uit zes gezichten en zes haarstijlen per geslacht kunt kiezen. Normaliter verlies ik mezelf altijd in het maken van mijn eigen perfecte held, waar ik vele uren van kan genieten. Nu ging het niet veel verder dan een paar balkjes verschuiven om een 'best aardig' personage te maken. Je hoeft de naam van je held trouwens ook niet aan te passen; je wordt te alle tijden Vulcan genoemd.

Ah daar is het intro filmpje dat mij gaat vertellen over het verhaal. Ice lords die de wereld willen veroveren? Een leger van wandelende doden? Genoeg materie om er iets van te maken lijkt mij. De uitwerking is echter niet zo spannend. Je bent een huurling van een groep genaamd de Freedom Blades die de taak hebben gekregen om een groep magiërs te beschermen. In tegenstelling tot de meeste RPG's ben jij niet de leider van de groep, maar een sergeant die onder leiding staat van kapitein lik mijn reet. Mijn hemel wat heb ik me geërgerd aan die gozer. Vulcan: "Ah kapitein ik heb denk ik iets gevonden waar we wat mee kunnen!" Waarop de kapitein antwoord: "Oh mooi dan verzin ik wel weer iets om het de grond in te boren!" Het feit dat je zelf niet de 'baas' bent voelt heel erg vervelend aan en dan vooral als je te maken hebt met zo'n figuur.

Daar komt nog eens bij dat developer Spiders wel een beetje graag met 'f-bombs' strooit in hun dialogen. Het probleem is niet zozeer dát ze gebruikt worden, maar wel wanneer en in welke mate. De demoon die in je zit zorgt nog wel eens voor wat leuke opmerkingen, maar voor spannende gesprekken hoef je Bound by Flame echt niet te doen. De gesprekken met je companions zijn alles behalve boeiend en echt warm of koud wordt je er niet van. Het feit dat je geen face-to-facegesprekken met de leden van je groep hebt neemt een groot deel van de beleving weg. Alleen Edwin kon me nog een beetje bekoren en dat had waarschijnlijk meer met haar lichamelijke aspecten te maken.

De gameplay is best aardig en is het beste te beschrijven als een slecht uitgewerkte combinatie van The Witcher 2 en Dragon Age 2. Hierin heb je de keuze uit twee verschillende gevechtsstijlen: de Warrior en de Ranger. De Warrior concentreert zich op grote zwaarden, bijlen en hamers die langzaam zijn en veel damage doen. Met deze wapens kun je aanvallen blokkeren en als je dit op het juiste moment doet kun je een counter uitvoeren. De Ranger maakt gebruik van daggers en is vooral heel snel. Daarnaast heeft deze class een dodge waarmee je vijanden kunt ontwijken. Het is alleen een beetje jammer dat je alleen naar achter kunt stappen. Ten slotte krijg je ook de beschikking over vuurkrachten, zoals het schieten van een vuurbal en je wapens in de fik zetten. Het grote probleem zit hem ook niet in de classes, maar in de oersaaie gevechten. Het helpt ook niet echt dat je maar één companion mee kunt nemen en dat ze binnen 60 seconden al dood neervallen.

Bound by Flame is een game die leuk is als je echt niks te doen hebt. Voor een goed verhaal en boeiende personages in een middeleeuwse setting verwijs ik je liever door naar Dragon Age of The Witcher. Misschien dat ik de game nog eens op pak als ik door mijn grote collectie aan games heen ben, maar tot die tijd is het een leuk hoesje in mijn verzameling.

Pluspunten
+ De demoon in je lichaam maakt leuke opmerkingen;

Minpunten
- Slechte gevechtsscenario's en nutteloze companions ;
- Saaie dialogen brengen de personages niet tot leven;
- Teveel nadruk op 'f-bombs';
- Grafisch gezien geen hoogvlieger;

Eindbeoordeling: 4,5 (2*)

Een weekje terug weer eens opgepakt en overnieuw mee begonnen nadat het destijds (om wat voor reden dan ook) op de to-do stapel beland is. Ongeveer een uurtje of 27-28 ingestoken en gisterenavond dan uitgespeeld. En wat mij betreft blijft het best een aardige middenklasse qua game.

Grafisch doet het natuurlijk (zeker in 2017) best wat verouderd aan, en het stijltje past zo tussen alle fantasy cliche's die je je kan bedenken, maar goed, dat is tenslotte zowat bij alle games in het genre zo en echt storen deed het me alleszins niet. Wel is het zo dat het op een gegeven moment allemaal wat saai aandoet omdat je eigenlijk maar drie hoofdstukken in het spel hebt en het merendeel zich beperkt tot vrij grauw, grijs of winters aandoende omgevingen. Maar ook daar kon ik op zich mee leven en het paste wel in de sfeer van het verhaal.

Ook bij dat verhaal moet je je echter niet bizar veel voorstellen. Alles wordt relatief oppervlakkig gehouden en nergens wordt er te diep ingegaan op de gebeurtenissen of het hele hoe en waarom. Het voelt bijwijlen trouwens aan als een middelmatige kruisig tussen Myth the Fallen Lords en een episode van Game of Thrones (waar de nadruk ligt op the White Walkers). Toch vond ik het geheel best sfeervol gebracht (het hele doom & gloom scenario) en vond ik de insteek van de Demon die bezit van je probeert te nemen gedurende het spel en naar gelang je keuzes dan wel weer verfrissend. De rest van de world-building wordt voornamelijk gedaan door gesprekken met je teamgenoten en de vaste NPC's die met je meereizen - ook al duurt het een tijdje voor dit echt op gang komt. (denk dan aan 'pas einde chapter 1 / begin chapter 2, met toch al dik een uur of 6-7 op de teller).

De gameplay vond ik verder best vermakelijk. Zoals ik al eerder vermelde (jaren terug ) - het is een beetje een kruising tussen The Witcher 2 en Dragon Age 2 met een snufje Dark Souls. Alleen heel wat stroever (en chaotischer, zeker als er een vijand of drie om je heen circelen). Het draait dus voornamelijk om timing en bedachtzaam te werk gaan, ipv erop los te hack & slashen. Overigens blijft de combat gedurende het spel wel behoorlijk uitdagend, met de eindbaas als absolute topper hierin. (heb ik -tig keer opnieuw moeten doen en strategieen moeten uitproberen, om hem dan uiteindelijk om 3 uur s'nachts na dik 2-3-4 uur enkel hierin gestoken te hebben neer te krijgen). Wel iets waar ik me een beetje aan ergerde is het feit dat je compagnions nagenoeg waardeloos zijn tijdens het vechten - ze doen haast geen schade, zijn oerdom, en sterven vaak na enkele slagen - de enige die ik eigenlijk altijd meenam is de healer, omdat me dat hopen gold en resource scheelde aan healing potions.

Wat mij betreft dus best een aardige game, maar wel voornamelijk voor fans van het genre, die niet kijken op een cliche meer of minder en er geen probleem mee hebben om de minpuntjes met de mantel der liefde te bedekken. Uiteindelijk wordt de eindscore voor mij een 3,5, hoewel ik lang heb getwijfeld over een 3 (het ligt er feitelijk ergens tussenin - maar ik kan geen 3,25 geven ). Ik zie het me echter (zeker voorlopig) niet een tweede keer doorlopen. (ik had zelf het demonische einde.