RiME (2017)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Adventure / Platform

Ontwikkeld door Tequila Works
Uitgegeven door Grey Box en Six Foot

Op een vreemd eiland met een sinister geheim kruip je in de huid van een jongetje. In de open wereld ontdek je dat jij eeuwenoude puzzels kunt oplossen met een raadselachtig artefact. Hiermee manipuleer je je omgeving en zelfs de tijd.

Wel een prachtige puzzle-adventure zeg! Ik heb 'm gespeeld op de PS5 (PS4 versie) en liep als een zonnetje.
Eigenlijk klopte voor mij alles aan deze game: prachtige sfeervolle artistieke graphics in een stijl die me erg aansprak, een sfeervolle soundtrack, geweldig leveldesign, puzzels die wellicht aan de iets makkelijke kant van het spectrum zitten, maar tegelijkertijd genoeg variatie kenden en altijd logisch waren. Daar komt dan nog een verhaal bij dat zich langzaam ontvouwt en bij mij de gevoelige snaar behoorlijk wist te raken.

RiME heeft duidelijk zijn licht opgestoken bij games als ICO en The Last Guardian en doet in sommige aspecten ook wel eens aan BOTW of The Witness denken.

Het enige dat voor mij verried dat dit door een kleine studio is gemaakt, was de speelduur (6-10 uur denk ik) en het heel af en toe niet geoptimaliseerde samenspel tussen cameravoering en controls (wat je af en toe bij de Uncharted-achtige klimparcours merkt, wanneer wat voor je gevoel bv naar links is, ineens omhoog wordt).

Heb getwijfeld tussen een 4* en 4,5*, maar als ik dan kijk bij de games die ik met 4,5* heb gewaardeerd, dan moet de game het tegen onder andere GRIS opnemen en dan haalt ie het niet als kunstwerk en is de gameplay net niet geniaal genoeg om dat te compenseren.

Derhalve een dikke 4*

Voor al wie dit nog in de backlog heeft staan, of het voor een prikkie op kan pikken, wel echt een aanrader!