Transistor (2014)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Apple iOS / Nintendo Switch
Strategy

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Supergiant

De jonge zangeres Red komt in het bezit van een mysterieus en krachtig zwaard, genaamd Transistor. Vanaf dat moment wordt ze op de hielen gezeten door The Process, welke zowel haar als het zwaard in handen willen krijgen. Leer de mysteries van de Transistor begrijpen terwijl je je een weg door een futuristische metropool vecht.

AvMerode
Lekkere Strategy RPG game. Supergiant does it again.
Speelde eerst de game voordat ik naar covers, reviews en de ontwikkelaar keek.
Maar had gelijk in de gaten dat het dezelfde ontwikkelaar van Bastion is.
De sfeer, voice acting, muziek en setting maken het bijna identiek aan Bastion.
Deze Transistor doelt alleen meer op strategie en je kunt niet zomaar button mashen.
Het vergt meer geduld en strategie. Het is een combinatie van action role-playing, turn-based strategy en tactical RPG. De sci-fi sfeer is trouwens aangenaam en de soundtrack is subliem.

avatar van Marcellussss
Toffe game inderdaad, en vreemd dat hier tot dusver nog maar één stem en één reactie staat; zeker aangezien hij de afgelopen maand gratis te downloaden was via PS+.

Mooi gestileerde gamewereld, prima verhaal en bovenal hele fijne gameplay. Wel een groot minpunt vond ik hoe het verhaal werd verteld. Om wat voor reden dan ook vonden de ontwikkelaars het nodig om elke actie en elke gebeurtenis in de game uitgebreid te laten omschrijven door de transistor. "Daar is een uitgang... we zijn bijna bij de uitgang... houd nog even vol... ja we zijn er!" etc. Dit gaat de hele game zo door, waardoor ik de transistor vaak negeerde en soms pas middenin een zin realiseerde dat hij ditmaal eens iets boeiends zegt.

Een ander klein minpunt is dat sommige combinaties van functions enorm overpowered zijn. Zo had ik tijdens het laatste uur een setup waarmee ik vijanden vlakbij mij kon verzamelen en daardoor ook paralyzed en soort van poisoned waren, om vervolgens constant een aanval te doen waarmee ik ze nog verder beschadigde en mezelf genas. Dit soort combinaties zijn gelukkig wel pas laat in de game mogelijk, maar de eindbaas was voor mij daardoor wel een anti-climax.

Ik kwam voor de toffe art direction en de schitterende gamewereld, en bleef uiteindelijk met name voor de fantastische gameplay. Eén van de betere indietitels van de afgelopen jaren. Binnenkort aan een new game+ beginnen.

edit: Ook gaaf wat ze met de PS4 controller gedaan hebben trouwens. Het zwaard spreekt door de speaker van de controller (jij houdt natuurlijk het echte wapen vast ), het LED-licht achterop wordt feller naar mate hij harder praat en veranderd van kleur op basis van de huidige omgeving.

avatar van Animosh
Iets beter dan Bastion.

Bastion had al een mooie wereld, maar in Transistor doet Supergiant er mijns inziens nog een schepje bovenop. De futuristische wereld ademt sfeer, de vijanden hebben een passend design, het spel met licht is sterk en bij momenten zijn de omgevingen echt prachtig (The Spine!). Transistor behoort in visueel opzicht zeker tot de mooiste spellen die ik heb gespeeld, en dat is uiteraard een groot compliment.

Maar helaas is haar vormgeving ook meteen Transistor's sterkste punt. Net als in Bastion vind ik de muziek niet onaardig, maar zeker niet geweldig: wat elektronischere muziek had beter bij deze setting gepast imo. De huidige muziek (postrock en zachte electronic) is adequaat, en soms zelfs best sfeervol, maar helemaal mijn ding is het niet. En net als in Bastion wordt de gameplay snel repetitief. Het is gevarieerder dan in Bastion, en vereist meer strategie, maar echt warm word ik er niet van. Het tempo ligt vrij laag, de RPG-elementen interesseren me niet zo en het is zelden uitdagend. Het verhaal is verder wel oké, maar echt boeien deed het me niet, en de voice-over was opnieuw te dominant aanwezig voor mijn smaak.

Transistor is kortom een science-fictionversie van Bastion, met minder nadruk op reflexen en meer nadruk op strategie. Een meesterwerk vind ik het niet - daarvoor doet de gameplay me te weinig - maar voor de bijzondere sfeer en bij momenten prachtige vormgeving vind ik het zeker het spelen waard. 3.5*

"When everything changes, nothing changes."

Deze game heb ik twee keer uitgespeeld om de Platinum te kunnen bemachtigen, maar het stelde me ook in staat om de opzet beter te begrijpen.

'Transistor' is namelijk een game van weinig verhaal; als speler word je gelijk in het diepe gegooid en je moet het maar verder uitzoeken. Hier en daar krijg je wel wat hints mee wat er is gebeurd. Hierbij is een leuke toevoeging de voice-over die via de controller tegen je praat en zowat elke actie benoemt.

Qua gameplay omvat het een soort mix tussen strategie en RPG. Gedurende de game krijg je steeds meer krachten (Functions) die je naar eigen wens kunt instellen en gebruiken. Het stelt je in staat om spelenderwijs een aantal inventieve combo's te ontwikkelen, hoewel deze tegen het einde aan te sterk kunnen zijn en iets van een uitdaging weghalen.

Audiovisueel is het genieten geblazen. De futuristische stad Cloudbank ademt één en al sfeer tot in de kleinste details. Daarbovenop zet de soundtrack de juiste toon, waardoor je in gevechten op het scherpst van de snede zit. Het is duidelijk te merken dat ontwikkelaar Supergiant hier met veel liefde aan heeft gewerkt.

Al met al een intrigerende game die op het eerste gezicht vreemd oogt, maar wel naar meer smaakt. De Recursion mode (New Game Plus) is trouwens een aanrader.

3,5 Sterren.

mister-fool
Een van de beste spellen die ik tot nu toe heb gespeeld. Een wervelende A-rpg, die het, ietwat abstracte, verhaal op originele wijze verbindt met de combat. De muziek en visuele stijl van het spel zijn ronduit geweldig.

Nu voor een klein bedrag beschikbaar voor je Switch 3,50€ !
Maar klopt het dat de spelwereld behoorlijk klein is afgebeeld zo komt het wel op mij over...

Banjo schreef:

Ja mijn beste ervaring is op de Switch Lite en dan is het nog klein het spel straalt kwaliteit uit.
Maar waarom hebben ze het beeld zo klein gemaakt? dat is een vreemde keuze...

Misschien een iets grotere bril banjo want ik heb nergens last van.

Wel aardig maar toch lang niet zo verslavend of intrigerend als Hades.