Zeer vermakelijk weer.
De negatieve kritiek van veel mensen op dit spel is niet onterecht. Neergeschoten worden door vijanden die je niet kunt zien (aankomen) (omdat ze zich buiten het scherm bevinden) is gewoon irritant, en dat gebeurt in HM2 veel vaker dan in haar voorganger. Het spel heeft meer bugs: zo kwam ik twee keer vast te zitten in een muur, waarvan één keer terwijl ik terugliep naar de auto, waardoor ik het hele level opnieuw moest spelen. Sommige nieuwe elementen vond ik niet goed werken: in het bijzonder dat dubbel-personage (kettingzaag-pistool), maar ook van de legerlevels was ik geen fan. En sommige oude elementen, zoals de bloedirritante klapperende deuren, hadden verbeterd moeten worden.
De positieve aspecten van HM2 overtreffen die minpunten mijns inziens echter makkelijk. Net als het eerste deel is de gameplay weer ontzettend snel en bevredigend. De AI is volstrekt idioot maar dient de gameplay goed: de vijanden reageren voorspelbaar op jouw handelingen, en dat is cruciaal bij een spel als dit. En het perfectionisme dat het spel vereist (één schot of slag en je bent dood) zorgt af en toe weliswaar voor enige frustratie, maar zorgt ook voor meer positieve emotie als je een level haalt.
Net als in HM1 is de sfeer bovendien weer geweldig. De stijl is niet meer dan adequaat (je ziet wat je moet zien en het is kleurrijk, maar verder is er weinig moois aan), maar de muziek is weer zeer sterk: opgewekt, swingend en heerlijk energiek. Het past erg goed bij het spel en vermindert de frustratie aanzienlijk.
En hoewel HM2 een aantal dingen dus iets minder goed doet dan haar voorganger, doet het ook een aantal dingen beter. Het is bijvoorbeeld een stuk gevarieerder in haar levelontwerp en personages, en het biedt ongeveer het dubbele aan speeltijd. Verder is het iets uitdagender, en het surrealistische laatste level vond ik zeer memorabel. Het plot is een beetje warrig, maar vervelend om te volgen is het niet.
HM2 is kortom weer een erg leuk spel: snel, bevredigend en met een zeer swingende sfeer. Het level design is soms wat dubieus, soms voelt het spel wat onafgewerkt aan en soms is het enigszins irritant, maar dat kon de pret voor mij zeker niet drukken. Ook dit deel krijgt dus weer een dikke 4*.
(Ze mogen trouwens wel eens opschieten met de level editor. Vier maanden na de release is hij nog steeds niet af. Geduld is prima, maar het duurt nu wel erg lang. Moeilijker dan Super Meat Boy vind ik HM2 overigens zeker niet, al heb ik de hard mode nog niet gespeeld.)