The Order: 1886 (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Ready at Dawn
Uitgegeven door Sony

The Order: 1886 introduceert een unieke visie van het Victoriaanse tijdperk in Londen, waar de mens gebruik maakt van geavanceerde technologie om tegen een krachtige, oude vijand te vechten. Als lid van een elite orde van ridders neem je deel aan deze eeuwenoude oorlog die de loop van de geschiedenis voor altijd zal bepalen.

avatar van JacoBaco
In twee avondjes uitgespeeld en laat ik ermee beginnen dat ik het erg jammer vind dat ik dit geen game vind om eens in de zoveel tijd is uit te spelen. De voornaamste reden hiervoor zijn de cutscenes! Het zijn er voor mij (te) veel en sommige zijn echt te lang. Sommige cutscenes worden zelfs als chapter gerekend. Deze game heeft een speelbare proloog en daarna komen er 16 chapters waarvan er een aantal dus niet speelbaar zijn en zit je dus 5 minuten naar een cutscene te kijken. Ik vind een (goede) game die je in 5-6 uur kunt uitspelen prima! The Evil Within kun je ook binnen 5 uur uitspelen. Daar krijg je zelfs een trofee voor. Alleen bij The Order 1886 worden cutscenes dus ook meegenomen in de speeltijd. Hoeveel uur er precies overblijft aan daadwerkelijke gameplay weet ik niet, maar heel veel is het niet. Goed, dan nog zou dit een game kunnen zijn die ik graag af en toe eens uitspeel, want The Order 1886 is serieus een goede game. Maar je kunt de cutscenes dus niet skippen! En zeker als je het al eerder gezien hebt, kan het saai worden op die manier. Erg jammer dus, want ik wil die cutscenes kunnen overslaan!

Ok even iets anders. Ik denk dat deze game het begin is van iets groots. Ze kunnen hier met gemak een interessante trilogie van maken. Wanneer je deze game uitspeelt en de after credits scene kijkt, dan ligt het vrij voor de hand dat ons nog het e.e.a. te wachten KAN staan. Als het aan mij ligt, mogen ze hier een trilogie van maken en stel dat de sequel een hele goede game wordt, dan kan deel 1 daardoor een betere game worden! Ja, ik loop erg op de zaken vooruit, maar ik zie potentie! Maar goed, eerst maar even afwachten hoe goed deze game verkoopt!

The Order 1886 is lineair, het is zwaar scripted en het is aan de korte kant. Alleen dit ervaar ik dus niet als nadelen. De QTE vind ik overigens (afgezien van de proloog) heel erg meevallen! Zelf vind ik het geen overkill aan QTE. Wel een nadeel zijn de (te) vaak trage stukken waarin je echt alleen maar stapvoets kunt lopen. De meeste chapters beginnen er dus mee dat je stapvoets moet lopen en soms duurt het echt even voordat de actie begint. Gelukkig zijn er wel momenten dat je jezelf iets sneller kunt voortbewegen. Niet rennen, maar ehh.. semi rennen. Het vechten tegen rebellen en af en toe de lycans zijn soms best uitdagend, maar over het algemeen is dit geen moeilijke game en soms wat eentonig zelfs. Puzzels zitten er niet in. Wat er wel inzit, wil ik geen puzzels noemen. Geen puzzels dus, maar ik heb er hier ook geen behoefte aan. Redelijk veel keus in wapens en een aantal hiervan zijn ook echt tof, maar ze hadden wel een stuk overweldigender moeten klinken! Dit had het absoluut wat intenser kunnen maken! Gelukkig heeft de game wel een goede atmosfeer! En ja, de graphics en voiceacting zijn briljant. De game speelt lekker, maar het had heel eenvoudig een stuk beter kunnen zijn met maar een paar kleine aanpassingen! De game is trouwens bug-free en dat is tegenwoordig een hele zeldzame prestatie!

avatar van Awake78
Wat een game!

Zojuist uitgespeeld en toch maar even de loftrompet over deze toffe game. Allereerst vallen de graphics natuurlijk op, deze zijn zo geniaal dat ik hier wel dit hele kader over vol kan schrijven. De belichting is echt op zo'n dusdanige manier uitgewerkt dat het ontzettend realistisch oogt. Ook de vuureffecten en met name de rookeffecten zijn ook briljant. Op een gegeven moment staat een loods vol rook door omringend vuur, als vervolgens de dakramen opengaan zie je dat de rook zich zo naar deze uitgangen toebeweegt, dit is echt op een hele natuurlijke manier gedaan. Kleine details, maar o zo belangrijk voor de spelervaring.

Ook de geluiden, oa van de wapens, zijn echt een verrijking van de game. Heerlijk om met volle volume dit spel te spelen. Sowieso zijn alle wapens heerlijk om mee te spelen, met als absoluut hoogtepunt de Thermite Gun, waarmee je vijanden levend verbrand.

De gameplay doet in principe alles goed voor mij. Het cover/shoot systeem werkt heerlijk en staat je nergens in de weg. Waar de meeste third-person spellen dit niet helemaal lekker onder controle hebben, werkt het hier zeer soepel. De shootouts zijn dan ook echt een hoogtepunt van de game en, hoe moeilijk soms ook, het verveelt nooit.

De gevarieerde gameplay, het verhaal, de personages...werkelijk alles is van een subliem niveau en het voelt echt aan als een filmische blockbuster.

Als ik dan toch wat kritiek moet geven is dat het laatste gedeelte (afgezien van de eindbaas) iets minder wordt. Ook duren de cutscenes soms wat lang, maar dit is ook weer goed uitgewerkt en heeft ook echt relevantie voor het verhaal wat soms gewoon iets langer nodig heeft om te vertellen.

De speelduur van ongeveer 10 uur is voor mij perfect. Voelt nergens te kort of afgeraffeld aan. Het spel wordt voor mij dus bovenal gemaakt door de graphics en de vakkundige details. Bijvoorbeeld dat de vijanden tegen elkaar zeggen wat je gaat doen, of zelfs als je schakelt naar je shotgun wordt dit medegeeld aan elkaar.

Ik ging de game in met weinig verwachting, aangezien de meningen over dit spel zeer verdeeld waren. Ook las ik ergens in een review dat als je de game speelt zoals de ontwikkelaar dit wil, het in principe alles goed doet. Dat is inderdaad het juiste understatement. Dat het spel compleet en zonder bugs is afgeleverd vind ik ook wel een vermelding waard.

Een dik verdiende 5* en nu nog even kijken waar ik hem kan plaatsen in mijn top 10. Ik hoop echt dat ze hiervan een deel 2 maken met alles geperfectioneerd en echt de puntjes op de i.

Wat een belevenis, echt super.

avatar van gamefan
Ook al zijn de meningen over The order: 1886 op zijn minst gezegd verdeeld, ik bevind mij toch in het kamp die de game erg tof vindt. Tuurlijk heeft het zijn fouten en beperkingen, en ik begrijp ook wel dat sommige mensen zich storen aan de erg lange cutscenes of het korte verhaal, maar ik heb er de volle 8-10 uur van genoten.

Zoals hierboven ook al vermeld wordt; de graphics zijn van een fenomenaal niveau, schitterend gewoon. De cutscenes voelen erg filmisch en enorm realistisch aan, en er zit geen enkele glitch in het hele spel. Dat is natuurlijk ook makkelijker voor een spel van kleine omvang, maar toch chapeau. De gameplay is niet vernieuwend, maar werkt gewoon lekker soepel. Het schieten met de vele verschillende wapens die je doorheen het spel gebruikt voelt tof aan, werkt goed en is af en toe heerlijk uitdagend. Er zaten ook meerdere heel toffe sequences in het spel, waarbij je soms van een grote schietpartij in een nog grotere schietpartij belandt, om er daarna nog een schepje bovenop te doen. En dit alles zonder hectisch of chaotisch aan te voelen, wat mijn grootste commentaar is op shooter games, wat niet bepaald mijn favoriete genre is. Er zit genoeg rust in het spel (volgens sommigen dus iets teveel soms) en het verhaal wordt mooi uit de doeken gedaan.
Ik vond het verhaal erg goed, en ja, ook voor mij had het iets langer mogen doorgaan, vooral het einde voelde wel heel plotseling, maar over het algemeen was het echt wel sterk; net zoals de stemacteurs. Hierbij wil ik gerust het woord briljant in de woord nemen, echt prachtig stemwerk voor de personages.

Maar inderdaad, met max 10 uur bereik je de credits wel, en dat is inderdaad kort, zeker naar de maatstaven van tegenwoordig. Dit hoeft niet persé een groot minpunt te zijn en is het voor mij ook niet, maar het einde leed naar mijn gevoel wel een beetje door deze korte speelduur. Ook zijn er af en toe volledige sequences die enkel en alleen bestaan uit een lange cutscene. Voor een eerste speelbeurt vond ik dit niet erg storend; het verhaal was interessant genoeg en het was een genot om naar te kijken, maar dit maakt de herspeelwaarde wel behoorlijk klein. Een 4* vind ik daarom wel op z'n plaats; het is op geen enkel vlak een gamechanger, het doet niets speciaals, maar het is gewoon een erg toffe game voor (1 keer) te spelen. Ik hoop wel heel fel dat er een vervolg komt; het verhaal is erg open geëindigd en een 2de deel kan alle imperfecties van dit deel verbeteren (wat al vaak genoeg is voorgekomen in de gamewereld).

Fonzzz002 (crew)
Dit heb ik nooit meegemaakt: een game waar ik zeker helft van de tijd niet echt geboeid was en meer tijd besteedde op social media dan dat ik op de game lette, maar waarbij de andere helft het helemaal goed maakt en ik alsnog positief ben over het geheel.

The Order is minstens 2/3e van de tijd een interactieve TV serie waarbij je alleen rondloopt, cutscenes bekijkt, brieven leest en quicktime events moet doen. Ikzelf had echter geen belangstelling bij het verhaal. De personages praatte haast alleen in theatrale expositie en het thema ansicht interesseerde me onvoldoende. Er is ook geen mogelijkheid de cutscenes over te slaan. Zelfs wanneer je kunt rondlopen ben je heel beperkt in waar je naartoe kan: het bestaat meer uit het volgen van een lineair pad dan dat je echt aangemoedigd word op eigen haggie te verkennen.

Daarentegen.. Dit is een soort Naughty Dog game die toevallig is gedaan door een andere studio. De overeenkomsten met Uncharted en Last Of Us zijn niet over het hoofd te zien: haast identieke gameplay, grote nadruk op ingame narratief en zelfs de korte klimmomenten voelen rechtstreeks van die games gekopieerd. Maar als iemand die Uncharted kapot leuk vind en de gameplay in LOU goed genoeg waardeerd maakte dit The Order heel leuk om te spelen, zodra je eenmaal aan de 3rd person shooter stukken toekwam. Met auto assist uit en de moeilijkheidsgraad op hard moest ik mijn hoofd er goed bijhouden, veel accuraat schieten en je zorgvuldig positioneren. De geweren besturen heel prettig, er zit voldoende afwisseling in de vijanden, de layouts van levels vroegen soms om flexibel te moeten omgaan met schuilplaatsen. Ik had het goed naar mijn zin tijdens de schietsequenties.

Maar het meest indrukwekkende aspect aan The Order is dat het werkelijk adembenemend mooi is om naar te kijken! Grafisch één van de meest hoogstaande titels die voor PS4 is uitgekomen (kun je nagaan dat dit 2015 was!). Het detail in de omgeving is zelfs jaren na deze game weinig evenaart door andere PS4 titels. Ik zat vol met verbazing de omgevingen te bekijken, regelmatig stilstaan en gewoon van het uitzicht te genieten. Dit voegde heel wat toe aan het schieten of de lineaire verkennen, zelfs zonder belangstelling voor het verhaal.

De game heeft echter overbodig veel quicktime events. Zeker de momenten dat je dit bij boss battles moet gebruiken zijn niet leuk. Liever dat ze deze er helemaal uit hadden gehaald. Het grootste gemis, wat de game echt naar een hoog niveau had kunnen tillen, is het gebrek aan redenen om te verkennen. Met een wereld die er zo goed uitziet wil je het liefste iedere hoek verkennen, maar buiten wat brieven en foto’s is er niets te vinden. Daarom volg je maar het lineaire pad tot een cutscene of gevecht begint. Als er bv gear was voor wapen upgrades dan had ik alle hoekjes onderzocht, wapens die ik leuk vond handige toevoegingen gegeven oid.

Ondanks dat ik zo negatief ben over grote aspecten voel ik me als geheel positief over mijn tijd met The Order. Als het verhaal boeiender was geweest, je meer vrijheid in het verkennen had en ze je meer redenen gaven om te verkennen dan had dit zomaar een meesterwerk kunnen zijn. Voor zijn prachtige wereld en leuke gameplay krijgt het iig een dik duimpje omhoog en ik ben blij het daarvoor gespeeld te hebben.

3/3,5*